Sklep SaaS czy Open Source - co jest dobre dla Twojego e-commerce?
Sklep internetowy SaaS czy sklep internetowy Open Source? Jeśli chcesz rozpocząć sprzedaż w internecie, powinieneś wiedzieć, czym różnią się te dwa typy rozwiązań. W poniższym artykule szczegółowo przyjrzymy się temu zagadnieniu. Dowiesz się, czym są platformy typu SaaS oraz Open Source. Omówimy wady, zalety i koszty z nimi związane. Przeanalizujemy także podstawowe różnice między nimi, aby ułatwić Ci podjęcie decyzji.

Co to jest sklep internetowy SaaS?
Co to jest sklep internetowy SaaS?
Model SaaS (Software as a Service – oprogramowanie jako usługa) to niejako sklep na abonament. W jego przypadku nie pobierasz oprogramowania na komputer lub do sieci firmowej, ale uzyskujesz dostęp do aplikacji w chmurze za pośrednictwem przeglądarki internetowej.
Oprogramowanie SaaS ma bardzo różne zastosowanie. Firmom e-commerce pozwala tworzyć sklepy internetowe bez obaw o całe zaplecze, np. zarządzanie serwerem, aktualizacje narzędzi czy (w dużym zakresie) bezpieczeństwo witryny.
Przykłady platform sklepowych w modelu SaaS
Gdzie założyć sklep internetowy w modelu SaaS? Oto popularne rozwiązania:
- BigCommerce – wszechstronna platforma z zaawansowanymi funkcjami sprzedaży wielokanałowej i opcją automatycznej optymalizacji zdjęć;
- Shopify – sprawdzony i przystępny w obsłudze system SaaS, który daje dostęp do ogromnej liczby szablonów oraz aplikacji. Świetne rozwiązanie dla małych i dużych firm;
- Shoper – najpopularniejsze na polskim rynku oprogramowanie cenione za wiele możliwości w zakresie designu strony oraz łatwość integracji z systemami logistyki, sprzedaży czy płatności;
- Comarch e-Sklep – software SaaS, który pomaga nie tylko założyć sklep, ale także zadbać o integrację z systemami CRM czy ERP. Zawiera funkcje związane ze sprzedażą B2B. Dobry wybór dla dużych firm;
- Shoplo – polska platforma, która oprócz podstawowych funkcji e-commerce zapewnia także wsparcie sprzedaży wielokanałowej i obsługi klienta.
Zalety sklepu SaaS
Sklep internetowy SaaS wiąże się z licznymi korzyściami. Omówmy je bliżej:

- sklep gotowy od zaraz – za miesięczną opłatę abonamentową otrzymujesz od ręki gotowy do pracy e-commerce wyposażony w podstawowe funkcje;
- wszystko w jednym miejscu – w przypadku sklepu SaaS możesz nadzorować praktycznie wszystko z jednego miejsca, niezależnie, czy chodzi o zarządzanie treścią, pobieranie aplikacji oraz motywów, czy analizę danych i korzystanie z pomocy technicznej;
- darmowe motywy – platformy sklepowe SaaS zwykle oferują szeroką gamę bezpłatnych szablonów, które można w pewnym zakresie łatwo dostosować do indywidualnych potrzeb;
- automatyczne aktualizacje – nie musisz martwić się o aktualizacje bezpieczeństwa czy kopie zapasowe, bo wszystko to jest realizowane przez dostawcę oprogramowania abonamentowego;
- niski wstępny koszt – sklep internetowy typu SaaS nie wymaga na początku dużych inwestycji, dlatego jest dobrym wyborem dla małych firm oraz start-upów.
Wady sklepu SaaS
W przypadku sklepu internetowego opartego o SaaS warto pamiętać o pewnych ograniczeniach:
- brak pełnej kontroli – wiele aspektów związanych z funkcjonowaniem sklepu jest zależne od dostawcy. Przykładowo, wdrożenie dodatkowych metod płatności może być trudne lub wręcz niemożliwe. Jeżeli zdarzy się, że firma zapewniająca software upadnie, stracisz dostęp do swojego sklepu;
- ograniczona skalowalność – brak wpływu na niektóre funkcje systemu utrudnia także skalowanie. Niektóre platformy SaaS mogą po prostu nie nadawać się do prowadzenia bardzo dużych sklepów;
- stałe, nakładające się i czasem nieoczekiwane koszty – z biegiem czasu wydatki na obsługę sklepu stają się całkiem wysokie, zwłaszcza jeśli chcesz skorzystać np. z lepszego supportu. Niektóre SaaS-y mogą także stosunkowo zawyżać ceny za pewne rozwiązania, bazując na tym, że – tak czy inaczej – jesteś „zamknięty” w obrębie danej platformy. W innym przypadku funkcja może być dostępna jedynie w planie premium, który obejmuje również kilka innych nieistotnych dla Ciebie udogodnień, co wiąże się z niezbyt opłacalnym wydatkiem.
Ile kosztuje sklep internetowy SaaS?
Poszczególne plany platform sklepowych SaaS często są dostępne w podobnych zakresach cenowych. Praktycznie wszystkie oferują swoje oprogramowanie w różnych wariantach. Zobacz oferty i ceny aktualne na sierpień 2025:
Platforma | Plan | Koszt (za miesiąc) |
---|---|---|
Big Commerce | Standard | $39 |
Plus | $105 | |
Pro | $399 | |
Shopify | Basic | €36 |
Grow | €105 | |
Advanced | od €384 | |
Plus | od ok. €1966 | |
Squarespace | Personal | 99 zł |
Business | 139 zł | |
Commerce Basic | 149 zł | |
Commerce Advanced | 269 zł | |
Shoplo | Standard | 25 zł |
Premium | 499 zł | |
Enterprise | 5400 zł |
Płatność za cały rok z góry może obniżyć cenę o 20-30%.
Zakładając sklep na platformie SaaS, możesz zatem spodziewać się następujących wydatków:
- 20-30$ na miesiąc – podstawowe funkcje sprzedażowe; dobry wybór dla małych i początkujących firm, które nie mają znacznych środków na start;
- 50-80$ na miesiąc – bardziej rozwinięte funkcje przydatne w procesie zarządzania produktami, sprzedażą czy prowadzeniem działań marketingowych; dobry wybór dla małych i średnich firm;
- 500-600$ na miesiąc lub więcej – zaawansowane funkcje; często połączone z indywidualnie dostosowanymi rozwiązaniami i priorytetową obsługą; dobry wybór dla większych firm, które nie są gotowe na przejście na oprogramowanie Open Source.
Pamiętaj, że do stałych kosztów zwykle trzeba dodać także inne wydatki np. na specjalne rozszerzenia, integracje, lepsze szablony itp. Dlatego niech Cię nie zwiedzie niska kwota podstawowego abonamentu – im więcej będziesz chciał zmienić w sklepie SaaS, tym większe wydatki i ograniczenia Cię czekają.

Co to jest sklep internetowy Open Source?
Co to jest sklep internetowy Open Source?
Sklep internetowy Open Source (otwarte oprogramowanie) to platforma e-commerce, której kod źródłowy jest dostępny za darmo i może być swobodnie modyfikowany. Poszczególne rozwiązania mogą oferować jednak pewien zakres płatnych ulepszeń (np. zaawansowane rozszerzenia).
W tej opcji instalujesz sklep na własnym serwerze, co wymaga umiejętności technicznych, jednak dzięki temu zyskujesz nad nim pełną kontrolę.
Przykłady platform sklepowych w modelu Open Source
Oto popularne platformy sklepowe Open Source:
- Magento 2 – jedna z czołowych platform Open Source, która wyróżnia się wysokim stopniem złożoności. Oferuje mnóstwo funkcji i zaawansowane opcje skalowalności. Świetny wybór dla dużych firm, które działają w B2B oraz B2C;
- WooCommerce – wtyczka do WordPressa, która przekształca najpopularniejszy CMS na świecie w przystępną w obsłudze platformę e-commerce;
- Drupal Commerce – specjalne rozszerzenie do Drupala, dzięki któremu na platformie możliwe jest prowadzenie e-sklepu;
- PrestaShop – przez lata lider, a obecnie jedna z czołowych platform Open Source w Polsce. Znana z intuicyjnego interfejsu, wielu funkcji oraz aktywnej społeczności. Dobre rozwiązanie dla średniej wielkości firm;
- Zen Cart – przyjazny w obsłudze system, który pozwala prowadzić sprzedaż internetową i zapewnia przy tym liczne narzędzia marketingowe.
Zalety sklepu Open Source
Oprogramowanie Open Source wiąże się z wieloma korzyściami:
- kontrola – prowadzenie sklepu na własnym serwerze zapewnia pełny wpływ na oprogramowanie i możliwość ingerencji w kod źródłowy. Daje to szereg opcji dostosowywania wyglądu, dodawania oraz modyfikowania funkcji itp.;
- skalowalność – oprogramowanie Open Source pozwala swobodnie rozwijać sklep w odpowiedzi na rosnące potrzeby biznesu. Magento 2 w tym przypadku spisuje się szczególnie dobrze;
- bogactwo funkcji – platformy typu Open Source dla sklepów internetowych zwykle domyślnie oferują mnóstwo rozbudowanych opcji. Przykładowo Magento 2 czy PrestaShop pozwalają zarządzać wieloma sklepami z poziomu jednego panelu administracyjnego;
- dodatkowe integracje – gdy fundamentem sklepu internetowego jest otwarte oprogramowanie, łatwiej zintegrować e-commerce z innymi systemami, jak np. CRM;
- wsparcie społeczności – oprogramowanie Open Source często gromadzi wokół siebie aktywną społeczność użytkowników, którzy nawzajem sobie pomagają, ulepszają platformę i dbają o jej bezpieczeństwo.
Wady sklepu Open Source
W przypadku sklepu Open Source warto być też świadomym pewnych ograniczeń:
- wstępne koszty – zakup serwera, domeny, wstępna konfiguracja funkcji oraz wyglądu itd. wiążą się z wysokimi kosztami początkowymi, jeśli chodzi o czas i finanse;
- wyższy stopień trudności – obsługa oprogramowania e-commerce Open Source wymaga odpowiednich umiejętności technicznych. Podczas gdy w systemie SaaS dana funkcja może być zautomatyzowana lub dostępna w ramach wtyczki, w przypadku Open Source możesz potrzebować pomocy programisty;
- kompatybilność z rozszerzeniami – przy platformach Open Source mogą występować problemy z kompatybilnością poszczególnych rozwiązań (np. dodawane rozszerzenie może być sprzeczne z innym, które jest już w sklepie). W takiej sytuacji konieczny jest nadzór programistów, którzy rozwiążą potencjalne problemy.
Ile kosztuje sklep internetowy Open Source?
Oszacowanie kosztów w tym przypadku jest znacznie trudniejsze. Oprogramowanie Open Source dla sklepu internetowego samo z siebie jest darmowe, choć niektóre firmy mogą zaproponować też wersję premium. Przykładowo, licencja na Adobe Commerce (dawne Magento Enterprise) zaczyna się od 22 000$ na rok i oferuje wiele zaawansowanych, dodatkowych funkcji.
Nawiązując do SaaS, w miejsce abonamentu powinieneś uwzględnić koszty zatrudnienia pracowników z odpowiednimi umiejętnościami technicznymi lub wydatki związane z korzystaniem z usług np. software house’u.
Oprócz tego w grę wchodzą inne koszty, takie jak:
- serwer,
- domena,
- certyfikat SSL.
Koszt wdrożenia prostego sklepu zaczyna się od ok. 20-25 tysięcy złotych, podczas gdy przy większych projektach może sięgnąć kilkuset tysięcy. Poniżej przedstawiamy orientacyjne widełki. Kwoty te nie obejmują oczywiście marketingu czy opłat transakcyjnych operatorów płatności.
WooCommerce
Wdrożenie podstawowe – ok. 20-35 tysięcy zł
Sklep oparty na gotowym motywie premium, z gotową konfiguracją katalogu produktów (z wariantami), płatności (np. Przelewy24, PayU) i wysyłek (InPost, kurierzy), podstawowymi wtyczkami SEO, cache i bezpieczeństwa. Wdrożenie powinno też obejmować import do kilku tysięcy SKU.
Wdrożenie zaawansowane – od 40-60 tysięcy zł w górę
Sklep na customowym projekcie, z pełnymi integracjami z ERP, WMS oraz popularnymi marketplace’ami; z wdrożonymi przynajmniej podstawowymi modułami do automatyzacji marketingu (np. wysyłki maili) oraz opcją sprzedaży w wielu walutach i językach (jako podbudowa pod ekspansję sklepu). Może zawierać bardziej niestandardowe funkcje: konfigurator produktów, zaawansowane reguły rabatowe czy nawet dostosowanie sklepu pod obsługę klientów B2B. Oczywiście z każdym nowym „dodatkiem” wdrożenie będzie droższe.
PrestaShop
Wdrożenie podstawowe – ok. 40-60 tysięcy zł
PrestaShop, jako platforma stricte pod e-commerce (w przeciwieństwie do WooCommerce, który jest przecież wtyczką do WordPressa) będzie już wymagała większego nakładu pracy. „Podstawa” na pewno powinna obejmować realizację projektu sklepu na bazie motywu premium dostosowanego do brandingu, konfigurację katalogu, płatności, wysyłek oraz podstawowych modułów SEO i wydajności. Obejmie też import od kilku do kilkunastu tysięcy SKU.
Wdrożenie zaawansowane – od 70 do 150 tysięcy zł, w większych sklepach koszt może być jeszcze wyższy
Wdrożenie na własnym projekcie UX/UI, z rozbudowanymi regułami cenowymi, integracjami, zaawansowanym raportowaniem i systemem personalizacji ofert/rekomendacji produktowych. W grę wchodzi też rozdzielenie front-endu od back-endu (czyli budowa sklepu w podejściu headless) albo, na przykład, wdrożenie bardziej zaawansowanego systemu wyszukiwania, opartego choćby na Elasticsearch.
Magento 2
Wdrożenie podstawowe – ok. 70-120 tysięcy zł
W przypadku Magento nawet „podstawowe” wdrożenie potrafi być naprawdę złożonym projektem. W takich widełkach powinieneś być w stanie zbudować sklep na sprawdzonym motywie (np. Hyvä), z wydajnymi mechanizmami cache (Varnish + Redis), wyszukiwarką Elasticsearch/OpenSearch i katalogiem do kilkudziesięciu tysięcy SKU.
Wdrożenie zaawansowane – od 150-200 tysięcy zł w górę
Scenariusz dla dużych, często międzynarodowych e-commerce’ów, marketplace’ów lub firm, które prowadzą jednocześnie kilka sklepów (multistore), a chcą nimi zarządzać z poziomu jednej platformy. Taki projekt może obejmować wdrożenie sklepu w architekturze headless lub jako PWA, bardzo rozbudowane moduły B2B, obsługę setek tysięcy SKU i pełną swobodę przy ustalaniu reguł cenowych albo konfigurowaniu rekomendacji produktowych dla powracających klientów.
Open Source vs SaaS – główne różnice
Open Source vs SaaS – główne różnice
Weźmy pod uwagę pięć kluczowych czynników przy wyborze platformy e-commerce i zobaczmy porównanie obu typów oprogramowań.
Koszt
Stawiając sklep na platformie SaaS, możesz spodziewać się stosunkowo stałych i przewidywalnych kosztów. Wydatki rosną w klarowny sposób, gdy przechodzisz na droższe plany i kupujesz dodatkowe rozszerzenia (choć warto pamiętać o wcześniej wspomnianych ewentualnych problemach w tym kontekście).
W przypadku oprogramowania Open Source musisz liczyć się z większą inwestycją na początku budowania sklepu. Z drugiej strony, po wszystkich wstępnych inwestycjach, z czasem stworzysz „coś swojego”. Dla kontrastu – gdy tylko przestaniesz płacić abonament w przypadku SaaS, stracisz sklep.
Bezpieczeństwo
Bezpieczeństwem na platformach SaaS zajmuje się dostawca, który regularnie aktualizuje oprogramowanie i adresuje wszelkie luki. Ma to swoje minusy – w razie jakichkolwiek problemów bezpieczeństwa ze strony dostawcy, nie masz wpływu na jakość zabezpieczeń.
Jeśli chodzi o bezpłatne oprogramowanie, duża część takich zadań spoczywa na barkach agencji, z którą współpracujesz lub… Twoich. Ma to jednak dobrą stronę – masz wpływ na bezpieczeństwo swojej strony, sam decydujesz o zabezpieczeniach.
Instalacja
Platformy typu SaaS zawsze dążą do tego, aby proces instalacji był tak łatwy, jak to tylko możliwe. Przykładowo instalator w Shopify przeprowadza użytkownika przez wszystkie kluczowe etapy jak dodawanie produktów, zmienianie wyglądu, instalowanie rozszerzeń itp.
Jeśli chcesz założyć sklep internetowy typu Open Source, proces instalacji jest bardziej wymagający na początku, ponieważ dochodzą do niego takie zadania jak:
- wybór hostingu,
- pobranie i instalacja oprogramowania,
- wprowadzanie modyfikacji do kodu i rozszerzeń.
Jednak mając w swoim zespole programistę lub zlecając prace nad platformą firmie zewnętrznej, nie musisz obawiać się tych etapów.
Personalizacja
Oprogramowanie dla sklepu internetowego typu SaaS w dużym zakresie ogranicza wybór dodawanych funkcji, np. edycja zainstalowanych pluginów jest praktycznie niemożliwa.
Jeśli jednak chodzi o Open Source, możliwości są ogromne. Modyfikując sam rdzenny kod platformy, możesz maksymalnie ingerować w design (np. przebudować panel admina lub wdrożyć customowy projekt graficzny), a także modyfikować lub dodawać nowe funkcje.
Support
W przypadku rozwiązań SaaS, w zależności od wykupionego pakietu, możesz liczyć na określony zakres supportu ze strony producenta oprogramowania i czas reakcji na zgłaszane przez Ciebie problemy.
Jeśli prowadzisz sklep na platformie Open Source, za wsparcie możesz odpowiadać Ty, Twój zespół lub zewnętrzna agencja specjalizująca się w danej technologii. Bardzo często oferują one rozbudowane usługi supportowe, takie jak np. regularne aktualizacje, nadzór nad działaniem platformy czy naprawę błędów.
SaaS czy Open Source – podsumowanie
SaaS czy Open Source – podsumowanie
Co zatem wybrać? Oprogramowanie typu Open Source czy SaaS?
Platformy SaaS są idealne dla firm, które:
- nie mają zasobów IT do zarządzania rozwiązaniem lokalnym,
- nie chcą brać na siebie zobowiązań związanych z hostingiem i utrzymywaniem własnej platformy,
- potrzebują szybkiego i łatwego sposobu na uruchomienie/przetestowanie sklepu,
- preferują stały i w miarę przewidywalny system wydatków,
- nie myślą o znacznym skalowaniu sklepu internetowego i zmianie jego funkcjonalności.
Platformy open source są dobrym wyborem dla firm, które:
- dysponują zasobami IT potrzebnymi do konfigurowania i utrzymania własnej platformy,
- chcą mieć większą kontrolę nad swoim sklepem i jego możliwościami,
- są gotowe zainwestować czas i wysiłek w konfigurację własnej platformy, aby zyskać na tym w długoterminowej perspektywie,
- mają odpowiednie środki finansowe i dysponują czasem, aby zrealizować wstępne wdrożenie,
- myślą o skalowaniu sklepu i zależy im na elastyczności w przypadku dodawania nowych funkcji.
Zarówno rozwiązanie SaaS, jak i Open Source jest dobrym wyborem. Przeanalizuj jednak swoje potrzeby, plany oraz obecną sytuację. Dzięki temu będziesz w stanie podjąć decyzję, które środowisko przyniesie najwięcej korzyści Twojej firmie.