Przejdź do treści

Zwiększ sprzedaż, dzięki 27 pomysłom na promocje Black Friday.

Pobierz listę
Podobają Ci się nasze treści?
Sięgnij po unikalną wiedzę prosto od developerów i marketingowców. Zapisz się do newslettera.
CAPTCHA
Dziękujemy za zapisanie się do newslettera!
Aby otrzymywać najświeższe, branżowe informacje, potwierdź subskrypcję w mailu, który od nas dostałeś.
PS. Nawet tak ważne wiadomości lubią czasem pomylić folder, dlatego upewnij się, że mail nie trafił do SPAMU
Otwórz swoją skrzynkę e-mail

Sklep SaaS czy Open Source - co jest dobre dla Twojego e-commerce?

Kategoria: 
Opublikowane: 
Czas czytania
: 10 min

Sklep internetowy SaaS czy sklep internetowy Open Source? Jeśli chcesz rozpocząć sprzedaż w Internecie, powinieneś wiedzieć, czym różnią się te dwa typy rozwiązań. W tym artykule szczegółowo przyjrzymy się temu zagadnieniu. Dowiesz się, czym są platformy typu SaaS oraz Open Source. Omówimy wady, zalety i koszty z nimi związane. Przeanalizujemy także główne różnice, jakie między nimi występują, aby ułatwić Ci podjęcie decyzji.

SaaS czy Open Source?

Co to jest sklep internetowy SaaS?

Model SaaS (Software as a Service – Oprogramowanie jako Usługa) to niejako sklep na abonament. W jego przypadku nie pobierasz oprogramowania na komputer stacjonarny lub do sieci firmowej, ale uzyskujesz dostęp do aplikacji w chmurze za pośrednictwem przeglądarki internetowej.

Oprogramowanie SaaS ma bardzo zróżnicowane zastosowanie. W przypadku e-commerce pozwala firmom tworzyć sklepy internetowe bez potrzeby martwienia się o całe zaplecze, takie jak zarządzanie serwerem, aktualizacje platformy i (w dużym zakresie) bezpieczeństwo witryny.

Przykłady platform sklepowych w modelu SaaS

Gdzie założyć sklep internetowy w modelu SaaS? Oto popularne rozwiązania:

  1. BigCommerce – wszechstronna platforma, która wyróżnia się zaawansowanymi funkcjami sprzedaży wielokanałowej, a oprócz tego oferuje automatyczną optymalizację zdjęć;
  2. Shopify – sprawdzona i przystępna w obsłudze platforma SaaS, która daje dostęp do ogromnej liczby szablonów oraz aplikacji. Świetne rozwiązanie dla małych i dużych firm;
  3. Shoper – najpopularniejsze na polskim rynku oprogramowanie cenione za oferowanie dużych możliwości w zakresie designu strony oraz łatwość integracji z systemami logistyki, sprzedaży czy płatności;
  4. Comarch e-Sklep – kolejne oprogramowanie SaaS pozwala nie tylko założyć sklep, ale także pomaga zadbać o integrację z systemami CRM czy ERP oraz zawiera funkcje związane ze sprzedażą B2B. Dobry wybór dla dużych firm;
  5. Shoplo – polska platforma, która oprócz podstawowych funkcji e-commerce zapewnia także wsparcie sprzedaży wielokanałowej i obsługi klienta.

Zalety sklepu SaaS

Sklep internetowy SaaS wiąże się z licznymi korzyściami. Omówmy je bliżej:

  • sklep gotowy od zaraz – za miesięczną opłatę abonamentową otrzymujesz od ręki gotowy do pracy sklep internetowy wyposażony w podstawowe funkcje;
  • wszystko w jednym miejscu – w przypadku sklepu SaaS będziesz mógł nadzorować praktycznie wszystko z jednego miejsca, niezależnie, czy chodzi o zarządzanie treścią, pobieranie aplikacji oraz motywów, czy analizę danych i korzystanie z pomocy technicznej;
  • darmowe motywy – platformy sklepowe SaaS zwykle oferują szeroką gamę darmowych motywów, które można w pewnym zakresie łatwo dostosować do indywidualnych potrzeb;
  • automatyczne aktualizacje – nie musisz martwić się o aktualizacje bezpieczeństwa czy kopie zapasowe, bo wszystko to jest realizowane przez dostawcę oprogramowania abonamentowego;
  • niski wstępny koszt – sklep internetowy typu SaaS nie wymaga na początku dużych inwestycji, dlatego jest dobrym wyborem dla małych firm oraz start-upów.

Wady sklepu SaaS

W przypadku sklepu internetowego opartego o SaaS warto pamiętać o pewnych ograniczeniach:

  • brak pełnej kontroli – wiele aspektów związanych z funkcjonowaniem sklepu jest zależne od dostawcy. Przykładowo, wdrożenie dodatkowych metod płatności może być trudne lub wręcz niemożliwe. Jeżeli zdarzy się, że firma, zapewniająca software upadnie, stracisz dostęp do swojego sklepu;
  • ograniczona skalowalność – poprzednio omówiona wada oprogramowania abonamentowego utrudnia także skalowanie. Niektóre platformy SaaS mogą po prostu nie nadawać się do prowadzenia bardzo dużych sklepów;
  • stałe, nakładające się i czasem nieoczekiwane koszty – z biegiem czasu wydatki na „usługę” sklepu stają się całkiem wysokie, zwłaszcza jeśli chcesz skorzystać np. z lepszego supportu. Niektóre SaaS-y mogą także stosunkowo zawyżać ceny za pewne rozwiązania, bazując na tym, że niejako – tak czy inaczej – jesteś „zamknięty” w obrębie danej platformy. W innym przypadku pewna funkcja może być dostępna jedynie w planie premium, który obejmuje również kilka innych udogodnień nieistotnych dla Ciebie, co wiąże się z niezbyt opłacalnym wydatkiem.

Ile kosztuje sklep internetowy SaaS?

Poszczególne plany platform sklepowych SaaS często są dostępne w podobnych zakresach cenowych. Praktycznie wszystkie oferują swoje oprogramowanie w różnych wariantach. Zobacz oferty i ceny aktualne na lipiec 2023:

PlatformaPlanKoszt
Big CommerceStandard$29
Plus$79
Pro$299
ShopifyBasic$32
Shopify$92
Advanced$399
SquarespacePersonal$16
Business$23
Basic$27
Advanced$49
ShoploStandard25 zł
Premium450 zł
Enterprise5400 zł

 

Zakładając sklep na platformie SaaS, możesz zatem spodziewać się następujących wydatków:

  • średnio 23,5$ na miesiąc – podstawowe funkcje sprzedażowe; dobry wybór dla małych i początkujących firm, które nie mają znacznych środków na start;
  • średnio 70,25$ na miesiąc – zawiera bardziej zaawansowane funkcje przydatne w procesie zarządzania produktami, sprzedażą czy prowadzeniem działań marketingowych; dobry wybór dla małych i średnich firm;
  • średnio 580$ na miesiąc lub więcej – bardzo zaawansowane funkcje; często połączone z indywidualnie dostosowanymi rozwiązaniami i priorytetową obsługą; dobry wybór dla większych firm, które nie są gotowe na przejście na oprogramowanie Open Source.

Pamiętaj, że do stałych kosztów zwykle trzeba będzie dodać także inne wydatki np. na specjalne rozszerzenia, integracje, lepsze szablony itp. Dlatego niech Cię nie zwiedzie niska kwota podstawowego abonamentu - im więcej będziesz chciał zmienić w sklepie SaaS, tym z większymi wydatkami i ograniczeniami możesz się spotkać.

Budowa strony na platformie SaaS

Co to jest sklep internetowy Open Source?

Sklep internetowy Open Source (otwarte oprogramowanie) to platforma e-commerce, której kod źródłowy jest dostępny za darmo i może być swobodnie modyfikowany. Poszczególne rozwiązania mogą oferować jednak pewien zakres płatnych ulepszeń (np. lepsze rozszerzenia).

W przypadku tej opcji instalujesz sklep na własnym serwerze, co wymaga umiejętności technicznych, jednak dzięki temu zyskujesz nad nim pełną kontrolę.

Przykłady platform sklepowych w modelu Open Source

Oto popularne platformy sklepowe Open Source:

  1. Magento 2 – jedna z czołowych platform Open Source, która wyróżnia się wysokim stopniem złożoności. Oferuje także mnóstwo funkcji i zaawansowane opcje skalowalności. Świetny wybór dla dużych firm, które działają w B2B oraz B2C;
  2. WooCommerce – wtyczka do WordPressa, która przekształca najpopularniejszy CMS na świecie w przystępną w obsłudze platformę e-commerce;
  3. Drupal Commerce – specjalne rozszerzenie do Drupala, dzięki któremu na platformie możliwe jest prowadzenie e-sklepu;
  4. PrestaShop – najpopularniejsza platforma Open Source w Polsce. Znana z intuicyjnego interfejsu, wielu funkcji oraz aktywnej społeczności. Dobre rozwiązanie dla średnich firm;
  5. Zen Cart – przyjazna w obsłudze platforma, która pozwala prowadzić sprzedaż internetową i zapewnia przy tym liczne narzędzia marketingowe.

Zalety sklepu Open Source

Oprogramowanie Open Source wiąże się z wieloma korzyściami:

  • kontrola – prowadzenie sklepu na własnym serwerze zapewnia pełną kontrolę nad oprogramowaniem i możliwość ingerencji w kod źródłowy. Daje to szereg opcji, jeśli chodzi o dostosowywanie wyglądu, dodawanie oraz modyfikowanie funkcji itp;
  • skalowalność – wysoki zakres kontroli, jaki daje oprogramowanie Open Source, pozwala także swobodnie skalować sklep w odpowiedzi na rosnące potrzeby biznesu. Magento 2 w tym przypadku spisuje się szczególnie dobrze;
  • bogactwo funkcji – platformy typu Open Source dla sklepów internetowych zwykle domyślnie oferują mnóstwo rozbudowanych funkcji. Przykładowo Magento 2 czy PrestaShop pozwalają zarządzać wieloma sklepami z poziomu jednego panelu administracyjnego;
  • dodatkowe integracje – gdy fundamentem sklepu internetowego jest otwarte oprogramowanie, łatwiej go zintegrować z innymi systemami jak np. CRM;
  • wsparcie społeczności – oprogramowanie Open Source często gromadzi wokół siebie aktywną społeczność użytkowników, którzy nawzajem sobie pomagają, ulepszają platformę i dbają o jej bezpieczeństwo.

Wady sklepu Open Source

W przypadku sklepu Open Source warto być też świadomym pewnych ograniczeń:

  • wstępne koszty – zakup serwera, domeny, wstępna konfiguracja funkcji oraz wyglądu itd. wiążą się z wysokimi kosztami początkowymi, jeśli chodzi o czas i finanse;
  • wyższy stopień trudności – obsługa oprogramowania e-commerce Open Source wymaga odpowiednich umiejętności technicznych. Podczas gdy w systemie SaaS pewna funkcja może być zautomatyzowana lub dostępna w ramach wtyczki, w przypadku Open Source może być potrzebna pomoc programisty;
  • kompatybilność z rozszerzeniami – przy oprogramowaniu Open Source mogą występować problemy z kompatybilnością poszczególnych rozwiązań (np. dodawane rozszerzenie może być sprzeczne z innym, które jest już w sklepie). W takiej sytuacji konieczny jest nadzór programistów, którzy rozwiążą potencjalne problemy.

Ile kosztuje sklep internetowy Open Source?

Oszacowanie kosztów w tym przypadku jest znacznie trudniejsze. Oprogramowanie Open Source dla sklepu internetowego samo z siebie jest darmowe, choć niektóre firmy mogą oferować też pewne wersje premium. Przykładowo licencja na Magento Enterprise zaczyna się od 22 000$ na rok i zawiera wiele zaawansowanych, dodatkowych funkcji.

Nawiązując do SaaS, w miejsce abonamentu powinieneś niejako uwzględnić koszty zatrudnienia pracowników z odpowiednimi umiejętnościami technicznymi lub wydatek związany z korzystaniem z usług np. software house’u.

Oprócz tego w grę wchodzą inne koszty jak:

  • serwer,
  • domena,
  • certyfikat SSL.

Koszty wdrożenia prostych sklepów na poszczególnych platformach zaczynają się od 20 000 złotych. Ostateczna cena zależy od wielu czynników, m.in. dodatkowych funkcji, integracji itd.:

  • WooCommerce - ok. 20 tys. zł,
  • PrestaShop - ok. 40 tys. zł,
  • Magento 2 - ok. 50 tys. zł.

Open Source vs SaaS – główne różnice

Weźmy pod uwagę pięć kluczowych czynników przy wyborze platformy e-commerce i zobaczmy porównanie obu typów oprogramowań.

  1. Koszt

    Stawiając sklep na platformie SaaS, możesz spodziewać się stosunkowo stałych i przewidywalnych kosztów. Wydatki rosną w klarowny sposób, gdy przechodzisz na droższe plany i gdy kupujesz dodatkowe rozszerzenia (choć warto pamiętać o wcześniej wspomnianych ewentualnych problemach w tym kontekście).

    W przypadku oprogramowania Open Source musisz liczyć się z większą inwestycją na początku budowania sklepu. Z drugiej strony, po wszystkich wstępnych inwestycjach, z czasem stworzysz „coś swojego”. Dla kontrastu – gdy tylko przestaniesz płacić abonament w przypadku SaaS, tracisz sklep.

  2. Bezpieczeństwo

    Bezpieczeństwem na platformach SaaS zajmuje się dostawca, który regularnie aktualizuje oprogramowanie i adresuje wszelkie luki. Ma to swoje minusy - w razie jakichkolwiek problemów bezpieczeństwa ze strony dostawcy, nie masz wpływu na jakość zabezpieczeń.

    Jeśli chodzi o bezpłatne oprogramowanie – duża część takich zadań spoczywa na barkach Twoich lub agencji, z którą współpracujesz. Ma to jednak dobrą stronę - masz wpływ na bezpieczeństwo swojej strony, sam decydujesz o zabezpieczeniach.

  3. Instalacja

    Platformy typu SaaS zawsze dążą do tego, aby proces instalacji był tak łatwy, jak to możliwe. Przykładowo instalator w Shopify przeprowadza użytkownika przez wszystkie kluczowe etapy jak dodawanie produktów, zmienianie wyglądu, instalowanie rozszerzeń itp.

    Jeśli chcesz założyć sklep internetowy typu Open Source, proces instalacji jest bardziej wymagający na początku, gdyż dochodzą do niego takie zadania jak:

    • wybór hostingu,
    • pobranie i instalacja oprogramowania,
    • wprowadzanie modyfikacji do kodu i rozszerzeń. Jednak mając w swoim zespole programistę lub zlecając prace nad platformą firmie zewnętrznej, nie musisz obawiać się tego etapu.
  4. Personalizacja

    Oprogramowanie dla sklepu internetowego typu SaaS w dużym zakresie ogranicza to, jakie funkcje mogą być do niego dodane. Edycja np. zainstalowanych pluginów praktycznie jest niemożliwa.

    Jeśli jednak chodzi o sklep internetowy Open Source, możliwości są ogromne. Modyfikując sam rdzenny kod platformy, jesteś w stanie maksymalnie ingerować w design (np. przebudować panel admina lub wdrożyć customowy projekt graficzny), jak i modyfikować lub dodawać nowe funkcje.

  5. Support

    W przypadku rozwiązań SaaS, w zależności od pakietu, jaki wykupisz, możesz liczyć na dany zakres supportu ze strony producenta oprogramowania i czas reakcji na zgłaszane przez Ciebie problemy.

    Jeśli prowadzisz sklep na platformie Open Source, za support możesz odpowiadać Ty, Twój zespół lub zewnętrzna agencja, specjalizująca się w danej technologii. Agencje bardzo często oferują rozbudowane usługi supportowe, takie jak np. regularne aktualizacje, nadzór nad działaniem platformy czy naprawę błędów.

SaaS czy Open Source – podsumowanie

Co zatem wybrać? Oprogramowanie typu Open Source czy SaaS?

Platformy SaaS są idealne dla firm, które:

  • nie mają zasobów IT do zarządzania rozwiązaniem lokalnym,
  • nie chcą brać na siebie zobowiązań związanych z hostingiem i utrzymywaniem własnej platformy,
  • potrzebują szybkiego i łatwego sposobu na uruchomienie/przetestowanie sklepu,
  • preferują stały i w miarę przewidywalny system wydatków,
  • nie myślą o znacznym skalowaniu sklepu internetowego i zmianie jego funkcjonalności.

Platformy open source są dobrym wyborem dla firm, które:

  • dysponują zasobami IT potrzebnymi do konfigurowania i utrzymania własnej platformy,
  • chcą mieć większą kontrolę nad swoim sklepem i jego możliwościami,
  • są gotowe zainwestować czas i wysiłek w konfigurację własnej platformy, aby zyskać na tym z długoterminowej perspektywy,
  • mają odpowiednie środki finansowe i dysponują czasem, aby zrealizować wstępne wdrożenie,
  • myślą o skalowaniu sklepu i zależy im na elastyczności w przypadku dodawania nowych funkcji.

Rozwiązania SaaS, jak i Open Source mogą być równie dobre. Przeanalizuj zatem swoje potrzeby, plany oraz obecną sytuację. Dzięki temu będziesz w stanie dokonać wyboru, który przyniesie najwięcej korzyści dla Twojej firmy.

Oceń wpis
0

Dziękujemy za ocenę postu!

Mamy więcej darmowych treści. Nie rezygnuj z nich!
Technologie, SEO, marketing - newsletter z poradami, które od razu możesz wdrożyć! Prosto na Twoją skrzynkę. Za darmo i bez spam
CAPTCHA