Nowe szaty pszczół, czyli o rebrandingu Smartbees
Nie planowaliśmy tego. Mieliśmy tylko troszkę „odświeżyć wizerunek”. Delikatnie „podrasować stronę”. Dopracować kilka kluczowych podstron… Jeszcze rok temu nikt nie spodziewał się, że nasza strona przejdzie totalną rewolucję. A jednak. Dziś możemy się tym pochwalić. ZROBILIŚMY REBRANDING!
Dlaczego zdecydowaliśmy się na rebranding?
Dlaczego zdecydowaliśmy się na rebranding?
Bo chcemy odważniej. Bo chcemy nowocześniej. Bo chcemy inaczej niż wszyscy.
Ostatnie lata to dla nas kluczowy czas pod kątem rozwoju i nowych projektów. Ulepszamy swoje usługi, szlifujemy umiejętności i skupiamy się na edukowaniu. Staliśmy się dzięki temu jednym z najbardziej rozpoznawalnych Software House’ów Drupala i Magento w Polsce. Już na przełomie 2022/2023 czuliśmy, że strona nie oddaje w pełni naszych założeń. Gdy w końcu usiedliśmy do spisania największych bolączek i minusów serwisu, powstał całkiem spory brief z zestawem naszych kluczowych potrzeb.
Zebrało się ich tyle, że zwykłe odświeżenie nie byłoby wystarczające. A po co robić coś na 50%, jeśli mamy super zespół, kompetencje i możliwości, by włożyć w to całą naszą kreatywność i zrobić rebranding na 100%?
Odpowiedź mogła być tylko jedna - robimy to! :)
Zmiany przez duże „Z”
Zależało nam na stronie idealnie skrojonej pod nasze aktualne działania, z możliwością łatwego rozbudowywania w przyszłości. Wiedzieliśmy, że witryna musi podkreślać naszą technologiczną specjalizację i wyróżniać się odważną identyfikacją. Uniwersalność już nie jest dla nas. ;) Nowa strona miała podkreślić obszary, w których jesteśmy najlepsi - w Drupalu, Magento, tworzeniu stron korporacyjnych i serwisów dla branży EdTech. Do dopracowania były przede wszystkim: strona główna, podstrony usługowe, case studies i kontakt.
Chcieliśmy wprowadzić nowe bloki, które atrakcyjniej przedstawią treści ze starej strony. Aż w końcu jeszcze bardziej skupić się na UX - poprawić wszelkie niedociągnięcia i jeszcze lepiej dopasować serwis do użytkowników korzystających ze smartfonów i tabletów.
W tym wszystkim nie zapomnieliśmy o korzeniach. Nie zmieniło się logo, nasz charakterystyczny, intensywny kolor pomarańczowy i oczywiście motyw pszczół. Bajkowe brandhero zostawiliśmy jednak dla Smartbuzza - naszej drugiej marki specjalizującej się w pozycjonowaniu, a Smartbees przywitał kolorową cyber-pszczołę.
Jak wyglądała droga do rebrandingu?
Jak wyglądała droga do rebrandingu?
Ponad rok zajął nam cały proces zmiany strony. Czy mogliśmy zrobić to szybciej? Zapewne! Tylko że nasz rebranding nie ograniczał się jedynie do zmian wizualnych - to także zmiana podejścia, przemyślenie kierunku działań i pozycjonowania marki na rynku.
Początek drogi rebrandingowej to oczywiście wiele spotkań, analiz i burz mózgów. Z każdym kolejnym miesiącem szybkość i intensywność prac się zwiększała. Pod koniec każdy dział - marketing, development, SEO i content - miał wpisany projekt Smartbees z dopiskiem „najwyższy priorytet”. :)
Jak wyglądał ten proces od pomysłu do realizacji? Zobacz kalendarz pszczelich zmian!
11.22-01.23
Pierwsze przemyślenia o wprowadzeniu zmian na stronie.
03-04.23
Zebranie opinii od pracowników, zestawienie bolączek serwisu i stworzenie briefu.
04-05.23
Pierwszy kontakt z partnerem graficznym i rozmowy koncepcyjne o naszych potrzebach i oczekiwaniach.
06.23
Projekt zmian graficznych przygotowanych przez partnera. Konsultacje propozycji z całym zespołem Smartbees i doprecyzowanie potrzeb wizualnych i funkcjonalnych witryny.
07.23
Przełomowy miesiąc całego procesu. Zgodnie z naszą prośbą - otrzymanie dwóch wersji strony: jasnej i ciemnej. Ponowne konsultacje w całej firmie. Praktycznie jednogłośny wybór ciemnego layoutu. W tym momencie poczuliśmy, że za tą zmianą musi iść coś więcej - rebranding.
08.23
Dostosowanie pracy developerów i marketingowców pod szerzej zakrojony proces zmian strony. Doprecyzowanie pierwszej pełnej makiety podstrony usługowej. Przygotowywanie briefów dla wszystkich podstron, tworzenie pierwszych treści i zbieranie inspiracji dla partnera graficznego.
09.23
Prace graficzne nad wszystkimi makietami. Weryfikacje i konsultacje z całym zespołem Smartbees oraz przekazanie feedbacku do projektów.
10.23
Rozpisanie etapów wdrożenia przez nasz zespół developerów. Wewnętrzne konsultacje szczegółów rozmieszczenia elementów na stronach. Zakończenie prac graficznych.
11.23
Doprecyzowanie zakresu działania na linii marketing-development. Szczegółowe rozmowy nt funkcji, integracji, prostoty rozwiązań.
12.23-03.24
Intensywne prace developerskie. Testowanie kolejnych etapów projektu przez testerów i zespół marketingu. Poprawki i dodatkowe ulepszenia.
02.24
Budowa planu komunikacji rebrandingu - kampanii, wpisów do social mediów, na blog itp.
03.24
Rozpoczęcie prac nad komunikacją rebrandingową.
03-04.24
Przeniesienie podstron na specjalnie przygotowane środowisko testowe dla edytorów. Kontynuacja prac nad kampanią rebrandingową.
05.24
Ostatnie szlify nowej strony.
19.06.24
Wystartowanie nowej strony i ogłoszenie rebrandingu!
Wisienka na torcie - efekty naszych wielomiesięcznych prac
Wisienka na torcie - efekty naszych wielomiesięcznych prac
32 - tyle nowych widoków strony na desktop i mobile wdrożyliśmy. Do tego także 5 widoków formularzy, m.in. kontaktowego, zapisu na newsletter czy umówienia konsultacji. Przed migracją dokładnie sprawdziliśmy każdą treść. Zajęli się tym nasi redaktorzy i zespół marketingu. Łącznie poprawiliśmy m.in.:
- case studies,
- podstrony usługowe,
- podstrony o technologiach,
- ogłoszenia z zakładki „kariera”,
- stronę główną,
- artykuły blogowe,
- wpisy do bazy wiedzy,
- podstronę „o nas”.
Co więcej? O tym poniżej.
Animacje
Animacje
Animacje, nie ukrywamy, długo spędzały nam sen z powiek. Ale efekty wynagrodziły te czasochłonne działania! Niestety to, co atrakcyjne dla użytkowników, często wiąże się z wielogodzinnymi pracami specjalistów. Tutaj też tak było. Musieliśmy znaleźć kompromis między dobrą prędkością strony a jakościowymi animacjami.
Udało się. Mamy głębię, przestrzeń i trójwymiarowość animacji, na których tak bardzo nam zależało. Pierwszy, główny element strony głównej to setki małych heksagonów, bezpośrednio nawiązujących do początków naszej firmy - pszczół.
Animacje z heksagonami przemyciliśmy jeszcze w wielu innych miejscach witryny. Choćby w charakterystycznych blokach wezwania do działania, które znajdują się na dole stron.
Pop-upy
Pop-upy
Nie wypuścimy już naszych czytelników za szybko. ;) Oprócz pop-upów zapisu na newsletter, wdrożyliśmy również mechanizm umówienia konsultacji. Okienka wyskakują w zależności od:
- podstrony, na której znajduje się użytkownik;
- zagłębienia w treść;
- reakcji, jaką podejmuje użytkownik ze stroną (np. exit pop-up - okienko pojawiające się dla użytkowników chcących wyjść z witryny).
Chcemy tym samym rozszerzyć bazę naszych potencjalnych klientów i ułatwić im kontakt z naszymi specjalistami. Podkreślamy - ułatwić, a nie irytować non stop wyskakującymi okienkami.
Te trzy zmiany to tylko ułamek nowo wprowadzonych ulepszeń. Szczegółowe rozwiązania wraz z technicznym opisem funkcji znajdziesz w osobnym case study.
Nasze plany na kolejne miesiące
Nasze plany na kolejne miesiące
Rebranding to duży krok zapowiadający jeszcze większe i intensywniejsze prace nad naszą marką. Planów jest wiele. Na pewno będziemy częściej zaglądać do social mediów i serwisów branżowych. Niewykluczone, że nawet usłyszymy się na YouTube czy Spotify!
Od razu wskakujemy na wysokie obroty działań nad newsletterem, żeby każde wydanie trzymało niezmiennie wysoki poziom. Jesteśmy także w trakcie prac nad autorskimi modułami Drupala i partnerstwem w bardzo ciekawym projekcie, który mamy nadzieję ogłosić w najbliższych tygodniach.
Każdego dnia nasi specjaliści z pełnym zaangażowaniem pracują nad projektami klientów. Prowadzimy konsultacje, wspieramy techniczną wiedzą i nadzorujemy działania wielu serwisów. Chcemy oferować tylko wysoką jakość i współpracę opartą na partnerstwie. Ale to nie jest plan na kolejne miesiące - to dożywotni plan działania Smartbees. ;)