Prestashop – opinie, zalety, wady i alternatywy platformy
Zdecydowałeś się założyć sklep internetowy. Jeden z pierwszych kroków to wybranie odpowiedniej platformy e-commerce. Na rynku istnieje dużo rozwiązań, dlatego nieraz trudno jest się zdecydować. W tym artykule przyjrzymy się zatem dokładnie jednemu z nich. Poznasz tutaj zalety i wady PrestaShop, opinie klientów oraz alternatywne rozwiązania.
PrestaShop – podstawowe informacje
Zanim odpowiemy sobie na to, czy warto korzystać z PrestaShop, przybliżmy sobie najważniejsze szczegóły. Omawiana platforma powstała w 2007 roku we Francji. Funkcjonuje w charakterze Open Source i została stworzona za pomocą języka PHP ze wsparciem baz danych MySQL.
Jak podaje serwis BuiltWith, na PrestaShop zbudowano już ponad 308 000 sklepów, które stanowią jednocześnie 1,57% wszystkich witryn e-commerce korzystających z rozwiązań Open Source. Omawiana technologia pozwala stworzyć w zasadzie dowolną stronę, jednak skupia się przede wszystkim na e-commerce.
PrestaShop – zalety
Najważniejsze zalety PrestaShop to:
- Łatwa instalacja – PrestaShop jest łatwy w instalacji. Z oficjalnej strony internetowej należy pobrać plik o rozmiarze kilku megabajtów. Gdy już to zrobisz, od stworzenia responsywnego i działającego sklepu internetowego dzieli Cię kilka kliknięć.
- Wstępne koszty – pobranie PrestaShop jest darmowe, gdyż oprogramowanie funkcjonuje w charakterze Open Source. Oczywiście prowadzenie sklepu na tej platformie wiąże się z innymi kosztami, jednak początkowe wydatki dzięki takiemu stanowi rzeczy są na pewno mniejsze.
- Przyjazna obsługa – na pewno dużą zaletą PrestaShop jest to, że łatwo korzysta się z domyślnej wersji platformy – nie potrzebujesz zaawansowanej wiedzy technicznej, aby założyć i prowadzić sklep za pomocą tego narzędzia. Jest tak za sprawą prostego designu oraz przystępnego back-endowego interfejsu. Jeśli chciałbyś zaimplementować bardziej złożone funkcje, do dyspozycji masz mnóstwo płatnych i darmowych rozszerzeń.
- Tworzenie i zarządzanie produktami – w PrestaShop znajdziesz intuicyjną sekcję, która pozwala zamieszczać produkty w Twoim sklepie internetowym. Za jej pomocą zedytujesz ich najważniejsze szczegóły oraz będziesz w stanie dodać nawet takie informacje jak data ważności. Z tego samego miejsca możesz także dokładnie zarządzać całym asortymentem, a nawet ustawiać alerty, jeśli zapasy wybranych produktów osiągną określoną liczbę.
PrestaShop – wady
Najważniejsze wady PrestaShop to:
- Ograniczone możliwości skalowania – PrestaShop świetnie nadaje się do prowadzenia małych i dużych sklepów. Jeśli jednak chciałbyś znacznie rozbudować swoją sprzedaż, możesz napotkać poważne trudności w postaci spadku prędkości ładowania, przeciążenia bazy danych czy problemów w funkcjonowaniu back-endu.
- Długoterminowe koszty – profesjonalne szablony oraz pluginy, w które większość sprzedawców po jakimś czasie inwestuje, są stosunkowo drogie choćby w porównaniu do popularnego WordPressa i jego WooCommerce. Oprócz tego nie tak łatwo jest znaleźć tego typu darmowe dodatki, które prezentują odpowiednią jakość.
- Drogie oficjalne wsparcie techniczne – do dużej wady PrestaShop na pewno należy zaliczyć wysokie koszty, jakie musisz ponieść, jeśli chciałbyś skorzystać z oficjalnej obsługi klienta. Ceny za plany wsparcia wahają się w przedziale od 249€ do 1 399€ i obejmują od 3 do 20 godzin pomocy w ciągu roku. Taki stan rzeczy jest do pewnego stopnia zrozumiały, gdyż PrestaShop to Open Source. Przy takiej dużej ilości szablonów i pluginów pochodzących od różnych developerów wyszukiwanie i naprawianie błędów technicznych jest czasochłonne. Z drugiej strony wsparciem często służy dość liczna społeczność zgromadzona wokół omawianej technologii na różnych forach.
- Brak kompatybilności modułów do nowszej wersji platformy – jeśli aktualizujesz sklep do kolejnych głównych wersji PrestaShop (np. 1.5, 1.6, 1.7) moduły, z których do tej pory korzystałeś, przestają być kompatybilne. Jeśli zatem zdecydujesz się przejść na najnowsze wydanie platformy, nie będziesz mógł korzystać z wcześniejszych rozszerzeń, o ile ich wydawcy także ich nie zaktualizują.
PrestaShop – opinie klientów
Znasz już zatem najważniejsze zalety i wady PrestaShop. Co jednak można wyciągnąć z tego, co o samej platformie mówią klienci?
Spośród licznych komentarzy na forach dyskusyjnych i pod artykułami blogowymi regularnie przetacza się wątek problemów technicznych z modułami. Często wchodzą one między sobą w konflikty, a oficjalne wsparcie techniczne zwykle doszukuje się winy po stronie właściciela sklepu lub twórcy modułu. Powyższy problem wynika z charakteru Open Source PrestaShop – w opinii klientów jest to jednak bardziej zaleta niż wada, gdyż taki charakter platformy przyczynia się do świetnej optymalizacji SEO. Mała część użytkowników przyznaje także, że trudno jest znaleźć odpowiednich specjalistów, którzy zajmą się edycją sklepu na PrestaShop.
PrestaShop – alternatywne rozwiązania
Jeśli PrestaShop nie spełnia Twoich oczekiwań, to gdzie warto się rozejrzeć? Przybliżmy sobie dwa rozwiązania – jedno w charakterze SaaS, a drugie także Open Source.
Shopify – rozwiązanie SaaS
Shopify, podobnie jak PrestaShop, nadaje się głównie do prowadzenia małych i średnich sklepów. Główna różnica polega jednak na tym, że rozwiązanie SaaS jest w pełni hostowane po stronie dostawcy – nie musisz zatem przejmować się zakupem odpowiedniego serwera oraz jego optymalizacją. Z drugiej strony taki stan rzeczy wiąże się z koniecznością opłaty miesięcznego abonamentu oraz z mniejszą dowolnością w konfiguracji sklepu.
Magento – rozwiązanie Open Source
Magento to jedna z najpopularniejszych platform e-commerce. Podobnie jak PrestaShop, także funkcjonuje na podstawie PHP. Najważniejsza różnica polega na tym, że proponowane alternatywne rozwiązanie jest przeznaczone głównie do prowadzenia dużych sklepów. Posiada także znacznie większą barierę wejścia, gdyż do obsługi Magento potrzebne są zaawansowane umiejętności techniczne.
PrestaShop – czy warto?
Jak wynika z powyższej analizy, PrestaShop to dobre rozwiązanie, które na pewno zaspokoi potrzeby wielu sprzedawców internetowych. Skorzystaj z tej platformy, zwłaszcza jeśli stawiasz pierwsze kroki w e-commerce i nie dysponujesz dużym budżetem. Ewentualnie zawsze możesz rozważyć alternatywne rozwiązania.