PrestaShop – opinie, zalety, wady i alternatywy platformy
Planujesz otworzyć sklep internetowy? Jedną z najważniejszych decyzji na starcie jest wybór platformy e-commerce. Na rynku nie brakuje rozwiązań, a każde z nich oferuje inne możliwości, co często utrudnia znalezienie najlepszego. W tym artykule sprawdzisz, czym wyróżnia się PrestaShop – poznasz jego zalety i wady, opinie użytkowników oraz alternatywy.

PrestaShop – podstawowe informacje
PrestaShop – podstawowe informacje
PrestaShop to open source’owa platforma e-commerce, która umożliwia prowadzenie własnego sklepu na gotowej architekturze z możliwością rozbudowy o dodatkowe moduły. Powstała w 2007 roku we Francji, jako… projekt studencki, oparty na PHP oraz frameworku Symfony. Dziś PrestaShop działa na skalę globalną – według BuiltWith z systemu korzysta ponad 200 tysięcy sklepów na całym świecie, w tym aż 16 tysięcy w Polsce, co czyni go trzecim najpopularniejszym rozwiązaniem dla e-commerce w naszym kraju (po WooCommerce i Shoper).
Najnowsza wersja platformy – PrestaShop 9 – ukazała się w czerwcu 2025. „Dziewiątka” jest dostosowana do standardów PHP 8.4 i Symfony 6.4, oferuje m.in. przystępniejszy interfejs po stronie back office, nowy, mobilny szablon (Hummingbird) pod budowę front-endu oraz – najważniejsze – odświeżone API administracyjne, które umożliwia tworzenie bardziej złożonych integracji z narzędziami third-party.
PrestaShop – zalety
PrestaShop – zalety
Skąd wzięła się tak duża popularność PrestaShop? Platforma, tak jak wspomnieliśmy, oferuje solidną architekturę dla sklepu „na start”; ma też bardzo aktywną społeczność, co akurat w projektach open source jest bezcenne.

Otwarty kod źródłowy
Najważniejszy plus PrestaShop, jeśli nie chcesz na początku działalności płacić za platformę typu SaaS. Cały core platformy jest dostępny za darmo. Możesz dowolnie modyfikować funkcje, layout sklepu i proces zakupowy, masz też pełną kontrolę nad hostingiem oraz środowiskiem serwera.
Zaawansowane zarządzanie katalogiem produktów
Na PrestaShop możesz postawić sklep z dowolnym asortymentem. Silnik platformy nawet bez wsparcia dodatkowych modułów pozwala wygodnie obsłużyć dziesiątki tysięcy produktów z wariantami, tworzyć zestawy i pakiety czy ustalać własne reguły cenowe.
Możliwości modyfikacji i rozbudowy
PrestaShop Addons Marketplace jest jedną z największych bibliotek rozszerzeń wśród platform e-commerce. Do dyspozycji masz gotowe integracje z systemami płatności i kurierskimi, moduły do automatyzacji działań marketingowych i customer service czy dodatki do tworzenia bardziej rozbudowanych programów lojalnościowych. Łącznie dostępnych jest ponad 2400 modułów. Do tego dochodzą szablony – ponad 800 motywów zaprojektowanych pod konkretne branże.
Kontrola nad SEO
PrestaShop oferuje szeroki zestaw narzędzi do samodzielnej optymalizacji sklepu pod wyszukiwarki, bez konieczności sięgania po zewnętrzne wtyczki. Z poziomu platformy możesz, nawet bez doświadczenia, łatwo edytować meta dane dla każdej podstrony, wygenerować przyjazne adresy URL, dodawać niezbędne przekierowania i kontrolować strukturę linków wewnętrznych (np. w menu czy breadcrumbs).
PrestaShop – wady
PrestaShop – wady
Oczywiście, PrestaShop nie jest platformą idealną i stawia przed developerami (oraz właścicielami sklepów) kilka wyzwań.
- Wyzwania ze skalowalnością – modularność platformy z jednej strony działa na jej korzyść (bo daje Ci dużą swobodę), z drugiej sprawia, że ew. rozwój wymaga naprawdę dobrej optymalizacji. Każdy dodatkowy moduł albo bardziej zaawansowana integracja może wpłynąć negatywnie na ogólną wydajność sklepu. A niestety, nie wszystkie moduły są równie dobrze zoptymalizowane – więc możliwe, że przy ich wdrożeniu trzeba jeszcze będzie zapłacić za pracę developera;
- konieczność optymalizacji wydajności – choć PrestaShop z założenia ma być nieco lżejszą alternatywą dla np. Magento, wciąż jest to rozbudowana platforma, w której wiele zależy od jakości wdrożenia. Aby sklep działał szybko i bez błędów, trzeba samemu zadbać o cache, optymalizację front-endu i inne aspekty techniczne. To oznacza – znów – konieczność posiadania własnego zaplecza developerskiego lub współpracy z agencją;
- złożoność aktualizacji – teoretycznie w bibliotece PrestaShop można znaleźć oficjalny moduł Update Assistant, który pozwala w kilka kliknięć przenieść sklep na nowszą wersję PrestaShop. Problem? Nie zawsze jest to takie proste, bo jeśli masz wdrożone niestandardowe moduły, trzeba będzie je dostosować ręcznie. Niestety, wiele rozszerzeń w Addons Marketplace nie jest aktualizowanych od razu;
- bezpieczeństwo modułów – sporym minusem PrestaShop jest to, że platforma nie ma centralnego, rygorystycznego procesu weryfikacji kodu nowych rozszerzeń. Sama ich jakość techniczna bywa nierówna, ale największym problemem jest bezpieczeństwo. Tak naprawdę każdy moduł, poza oficjalnymi dodatkami od PrestaShop i zweryfikowanych partnerów, należałoby przed wdrożeniem sprawdzić pod kątem luk w kodzie;
- długoterminowe koszty – profesjonalne szablony oraz pluginy, w które większość sprzedawców po jakimś czasie inwestuje, są stosunkowo drogie, np. w porównaniu do popularnego WordPressa i jego WooCommerce. Oprócz tego nie tak łatwo jest znaleźć darmowe dodatki, które prezentują odpowiednią jakość;
- drogie oficjalne wsparcie techniczne – nawet jeśli korzystasz z open source’owej wersji PrestaShop, możesz wykupić pakiet supportu od twórców platformy. To ciekawa, ale niezbyt tania opcja. Za pakiet Maintenance z podstawowym wsparciem zapłacisz 150/299 euro miesięcznie, w zależności od liczby godzin, jaką developerzy PrestaShop będą mogli poświęcić Twojemu sklepowi. Z kolei za pomoc przy aktualizacji zapłacisz od 300 euro, za audyt bezpieczeństwa – minimum 1499 euro.
Opinie klientów o platformie PrestaShop
Opinie klientów o platformie PrestaShop
Znasz już najważniejsze zalety i wady PrestaShop. Co jednak można wyciągnąć z tego, co o samej platformie mówią klienci?
Wśród licznych komentarzy na forach dyskusyjnych i pod artykułami blogowymi regularnie pojawia się wątek problemów technicznych z modułami. Często wchodzą one między sobą w konflikty, a oficjalne wsparcie techniczne zwykle doszukuje się winy po stronie właściciela sklepu lub twórcy wtyczki. Powyższy problem wynika z charakteru open source PrestaShop – w opinii klientów jest to jednak bardziej zaleta niż wada, ponieważ charakter platformy przyczynia się do świetnej optymalizacji SEO. Niewielka część użytkowników przyznaje także, że trudno jest znaleźć odpowiednich specjalistów, którzy zajmą się edycją sklepu na PrestaShop.
Więcej problemów zauważają oczywiście właściciele sklepów na starszych wersjach (np. 1.7). Poza tym, że siłą rzeczy mają bardzo ograniczony dostęp do modułów i szablonów, to sama aktualizacja PrestaShop nie jest łatwa. Nawet jeśli w teorii da się ją przeprowadzić za jednym kliknięciem, zmiany w architekturze są na tyle duże, że cała migracja staje się poważnym i drogim projektem.
Zdarzają się też głosy, że PrestaShop jest… wolne. Tu jednak problem rzadko leży w samej platformie, a raczej w:
- źle zoptymalizowanych modułach (lub zbyt dużej ich liczbie);
- hostingu, który nie radzi sobie z wymaganiami sklepu – najtańsze hostingi współdzielone mogą nie wystarczyć na sklep z więcej niż kilkudziesięcioma produktami.
Ale, mimo wszystko, przeważają jednak pozytywne opinie. Dla właścicieli średnich lub małych, ale szybko rozwijających się sklepów, PrestaShop w dłuższej perspektywie po prostu się opłaca. O ile postawienie sklepu z wdrożeniem płatnych modułów i ich optymalizacją może kosztować nawet 40-50 tys. zł, tak sama platforma nie pobiera żadnych opłat od sprzedaży (w przeciwieństwie do większości systemów SaaS). A dla sklepu z obrotem rzędu kilku milionów złotych rocznie, oszczędność nawet 1-2% na prowizji to ogromna kwota, która spokojnie pokryje koszty utrzymania i wsparcia technicznego.
Druga zaleta, o której często słyszymy? Na silniku PrestaShop da się zrobić w zasadzie wszystko, co możliwe w segmencie B2C; część niestandardowych problemów biznesowych można rozwiązać gotowymi dodatkami, resztę – budując customowe moduły. Pod tym względem, jeśli planujesz w przyszłości intensywny rozwój sklepu, korzyści z wdrożenia PrestaShop będą spore.
Alternatywne rozwiązania dla systemu PrestaShop
Alternatywne rozwiązania dla systemu PrestaShop
Jeśli PrestaShop nie spełnia Twoich oczekiwań, to gdzie warto się rozejrzeć? Przybliżmy sobie dwa rozwiązania – jedno w charakterze SaaS, a drugie także open source.
Shopify – rozwiązanie SaaS
Shopify, podobnie jak PrestaShop, nadaje się głównie do prowadzenia małych i średnich sklepów. Główna różnica polega jednak na tym, że rozwiązanie SaaS jest w pełni hostowane po stronie dostawcy – nie musisz zatem przejmować się zakupem odpowiedniego serwera oraz jego optymalizacją. Z drugiej strony wiąże się to z koniecznością opłacania miesięcznego abonamentu. Mniejsza dowolność w konfiguracji sklepu również może być wyzwaniem.
Magento – rozwiązanie open source
Magento to jedna z najpopularniejszych platform e-commerce. Podobnie jak PrestaShop, także funkcjonuje na podstawie PHP. Najważniejsza różnica polega na tym, że proponowana alternatywa jest przeznaczona głównie do prowadzenia dużych sklepów. Posiada także znacznie większą barierę wejścia, bo do obsługi Magento potrzebne są zaawansowane umiejętności techniczne.
Czy warto inwestować w PrestaShop?
Czy warto inwestować w PrestaShop?
Jeśli szukasz platformy, która da Ci pełną niezależność, spore możliwości rozwoju i dobrą optymalizację pod wyszukiwarki – PrestaShop będzie naprawdę solidnym wyborem. Polecamy ten silnik zwłaszcza w przypadku sklepów średniej wielkości, które jeszcze nie potrzebują całego systemu klasy enterprise, jak Magento – ale którym zamykanie się w środowisku SaaS typu Shopify czy Shoper już nie wystarcza.
Trzeba się tylko liczyć z tym, że PrestaShop wymaga pewnego zaplecza technicznego, czy to własnego, czy z zewnątrz. Update’y, wdrażanie modułów i ich optymalizacja – to wszystko nie dzieje się samo.