Przejdź do treści
Podobają Ci się nasze treści?
Sięgnij po unikalną wiedzę prosto od developerów i marketingowców. Zapisz się do newslettera.
CAPTCHA
Dziękujemy za zapisanie się do newslettera!
Aby otrzymywać najświeższe, branżowe informacje, potwierdź subskrypcję w mailu, który od nas dostałeś.
PS. Nawet tak ważne wiadomości lubią czasem pomylić folder, dlatego upewnij się, że mail nie trafił do SPAMU
Otwórz swoją skrzynkę e-mail

Magento czy PrestaShop - który system dla sklepu internetowego wybrać?

Kategoria: 
Opublikowane: 
Czas czytania
: 10 min

PrestaShop i Magento są jednymi z najpopularniejszych platform e-commerce i obie oferują ogromne możliwości rozwoju własnego biznesu. Jednak w niektórych kwestiach – na przykład pod względem kosztu wdrożenia albo wymagań technicznych – się różnią i to na tyle, by miało to znaczenie dla Twojego sklepu. Przyjrzyjmy się obu systemom.

Platformy e-commerce - Magento i PrestaShop

Magento a PrestaShop – podstawowe informacje

Magento

Magento to jedna z najbardziej rozbudowanych platform e-commerce, uznawana za system „dla wyjątkowo wymagających”.

Zadebiutowała jako platforma open source w 2008 roku. W 2018 została przejęta przez Adobe i obecnie jest rozwijana w dwóch wersjach: bezpłatnej, z otwartym kodem źródłowym (Magento Open Source) oraz płatnej (Adobe Commerce). Obie bazują na tym samym silniku – Magento 2 – oraz tej samej, ogromnej bibliotece rozszerzeń.

Z Magento korzystają i małe biznesy, i najwięksi gracze. Według BuiltWith system jest sercem dla 105 tysięcy aktywnych sklepów z całego świata, w tym dla tych prowadzonych przez Nissana, HP czy ASUS.

PrestaShop

PrestaShop powstało w 2007 roku jako open source’owa, lekka alternatywa dla droższych platform e-commerce.

Dziś działa na znacznie większą skalę; dostępna jest m.in. płatna wersja Enterprise oraz wariant preinstalowany z hostingiem zarządzanym przez PrestaShop. Nadal jednak możesz pobrać za darmo kod źródłowy z oficjalnej strony i zbudować na nim swój sklep od podstaw, na co decyduje się wiele mniejszych i średnich biznesów.

Takich e-sklepów jest, wg BuiltWith, ponad 200 tysięcy. Platforma zdobyła bardzo dużą popularność w Europie, a szczególnie… w Polsce. Na naszym rynku działa aż 16 tysięcy sklepów na silniku PrestaShop.

Magento a PrestaShop – podobieństwa

Oczywiście obydwa systemy łączy wiele podobieństw.

Magento a PrestaShop - punkty wspólne

I Magento, i PrestaShop są dostępne na licencji open source. Możesz pobrać kod źródłowy, dostosować do własnej infrastruktury IT, hostować na wybranym przez siebie serwerze i rozbudowywać w dowolnym kierunku, jakiego potrzebuje Twój biznes. Na tej samej zasadzie obie platformy mają alternatywę w postaci płatnych wersji, z kompletnym wsparciem technicznym i hostingiem w chmurze w cenie.

Skoro powiedzieliśmy o rozbudowie, być może najmocniejszą stroną obu platform jest właśnie bogactwo rozszerzeń, jakie oferują. Magento ma Adobe Marketplace, PrestaShop – Addons Marketplace; w obu znajdziesz tysiące gotowych modułów i szablonów.

A jeśli planujesz w przyszłości ekspansję na zagraniczne rynki – obie platformy temu sprostają. Cały czas mówimy tu przecież o globalnych graczach, dostępnych w kilkudziesięciu językach, obsługujących integracje z systemami płatności oraz platformami kurierskimi z całego świata. Zresztą tak samo międzynarodowa jest społeczność obu platform; obojętnie czy zdecydujesz się na wdrożenie Magento, czy PrestaShop, bez problemu znajdziesz partnera wdrożeniowego.

Magento a PrestaShop – różnice

Przejdźmy jednak do różnic. Żeby porównanie było bardziej adekwatne, skupimy się na wersjach open source obu platform.

  1. Koszty

    Wdrożenie (i utrzymanie) Magento niemal zawsze będzie kosztowało Cię więcej niż PrestaShop – co naturalne, bo platforma od Adobe daje większe możliwości, ale i ma większe wymagania.

    Hosting

    Dla optymalnej wydajności Magento potrzebuje sporych zasobów CPU/RAM. A to sprawia, że praktycznie nie nadaje się na tani hosting współdzielony. Zazwyczaj wymaga przynajmniej VPSa lub – najlepiej – serwera dedykowanego, z konfiguracją pod tę platformę. Miesięczny koszt takiej infrastruktury dla małego/średniego sklepu może zaczynać się od 600-800 zł, często jest to jednak 1200-1500 zł i więcej.

    W przypadku PrestaShop zazwyczaj w zupełności wystarczy dobrze zoptymalizowany hosting współdzielony lub podstawowy VPS; u największych dostawców takie hostingi znajdziesz już od 50-150 zł miesięcznie.

    Wdrożenie

    Magento to rozwiązanie enterprise – i widać to po stawkach specjalistów. Koszt wdrożenia sklepu z podstawowymi funkcjami, gotowego na przyjęcie średniej wielkości ruchu zaczyna się na poziomie 60-70 tys. zł i będzie wzrastać z każdym kolejnym modułem, przez co czasem dochodzi do nawet 100-120 tysięcy.

    PrestaShop jest tańszy; mniejszy sklep można zbudować już od 20-30 tys. zł, wiele wdrożeń (z własnym szablonem) zamyka się w 40-50 tys. zł.

    Moduły

    W przypadku PrestaShop wiele nawet podstawowych funkcji (np. narzędzia do SEO i marketing automation) dostępnych jest jako płatne moduły w Addons Marketplace. Ceny za moduł często wynoszą 300-1000 zł, a zwykle trzeba kupić kilka, a nawet kilkanaście takich dodatków.

    W Magento dostęp do niektórych rozszerzeń jest darmowy, większość jest jednak płatna. Integracje klasy enterprise bywają kosztowne, z cenami licencji sięgającymi nawet 500-1500 zł za rok.

    Utrzymanie

    Zostają jeszcze koszty „na co dzień”. Już średniej wielkości sklep na Magento może wymagać stałej opieki, a nie tylko ad hoc; system jest też bardziej złożony, więc wszelkie aktualizacje będą wymagały pomocy doświadczonego developera i przejścia przez testy regresji. To samo dotyczy rozbudowy sklepu o nowe moduły. Miesięczny koszt utrzymania sklepu może więc wynieść 3-4 tysiące zł.

    PrestaShop jest pod tym względem bardziej przystępny. Aktualizacje – zwłaszcza te mniejsze – można często wdrożyć samodzielnie lub tylko z pomocą freelancera. A jeśli sklep oparty jest wyłącznie na gotowych modułach z marketplace’u, cały proces staje się jeszcze mniej skomplikowany; w efekcie miesięczne koszty mogą zamknąć się w 1-2 tysiącach zł.

    Podsumowując: całkowity koszt posiadania średniej wielkości sklepu z 10 tys. produktów w pierwszym roku działalności (czyli razem z wdrożeniem!) może wynieść nawet 100-120 tys. zł w przypadku Magento lub zamknąć się w 50-70 tys. zł dla PrestaShop.

  2. Przystępność

    Jeśli chodzi o łatwość obsługi, PrestaShop zdecydowanie wygrywa. Zarządzanie sklepem na tej platformie jest w przemyślany sposób uproszczone, dzięki czemu nawet osoby bez zaawansowanych umiejętności technicznych poradzą sobie z tym zadaniem.

    Magento z kolei to jedna z najbardziej rozbudowanych platform e-commerce, co wiąże się z tym, że wymaga dużych umiejętności technicznych. Na szczęście architektura systemu stoi na bardzo wysokim poziomie, dlatego oferuje praktycznie nieograniczone możliwości. Pamiętaj jednak, że do uruchomienia, konfigurowania i ulepszania takiego sklepu będziesz potrzebował pomocy profesjonalnego developera, jeśli sam nie masz takich umiejętności.

  3. Funkcjonalność

    Obie platformy oferują solidne zaplecze do prowadzenia sklepu… choć nawet na start Magento daje zdecydowanie więcej, a w dłuższej perspektywie zapewnia szersze pole do rozwoju. PrestaShop w wielu aspektach ma jednak swój szklany sufit.

     Magento Open SourcePrestaShop
    Obsługa multistoreW pełni natywnie, z jednego panelu można bez problemu obsługiwać kilka sklepów i domen.Posiada domyślny moduł MultiStore, bardzo dobry do prostszych zastosowań.
    Wbudowana wyszukiwarkaDomyślnie obsługuje silnik Elasticserach (bardzo wydajny, z zaawansowanymi opcjami filtrowania). Jako alternatywę możesz też wdrożyć OpenSearch.Standardowa, oparta po prostu na bazie danych (SQL). Przy większej liczbie produktów będzie wymagała rozbudowy o kolejne moduły.
    Wsparcie dla APIREST i GraphQL w standardzie; bardzo dobrze zoptymalizowane pod PWA i projekty headless.Bardzo funkcjonalne REST API, ograniczone jeśli chodzi o GraphQL.
    Mechanizmy cacheNatywne, pełne wsparcie dla Varnish i Redis.Natywne wsparcie dla Memcached, bardziej wydajne systemy (jak Redis) będą wymagały wdrożenia odrębnych modułów.
    Funkcje B2BBardzo ograniczone w wersji Open Source, ale możliwe do wdrożenia „od zera” lub z płatnymi rozszerzeniami.Brak – platforma jest nastawiona głównie na sprzedaż B2C.
    Zarządzanie promocjamiElastyczny silnik reguł koszyka (cart price rules), który umożliwia tworzenie bardzo skomplikowanych scenariuszy.Natywnie dostępne są podstawowe reguły rabatowe, które wystarczą przy standardowych akcjach promocyjnych. W razie potrzeby można je rozbudowywać dzięki (płatnym) modułom.
    Zarządzanie treścią (CMS)Wbudowany edytor wizualny Page Builder. Prosty w obsłudze (na zasadzie drag-and-drop), ale pozwala tworzyć rozbudowane podstrony z treściami każdego formatu.Dostępny jest prosty edytor treści i sporo narzędzi do zarządzania kartami produktów; więcej możliwości dają moduły z Marketplace, na przykład bardzo popularny Creative Elements.
  4. Design i szablony

    Motywy PrestaShop są eleganckie, profesjonalne i stylowe. Do wyboru masz ponad 3 000 szablonów, skierowanych do konkretnych branż i z wieloma wbudowanymi funkcjami.

    Motywy Magento znajdziesz z kolei na Magento Marketplace. Podobnie jak w przypadku PrestaShop możesz przebierać w licznych kategoriach. Nic nie stoi na przeszkodzie, abyś przygotował własny szablon specjalnie pod swoje potrzeby, jednak takie zadanie wymaga już zaawansowanych umiejętności technicznych. Zresztą, nawet wbudowane szablony pozwalają przygotować bardzo atrakcyjny, a zarazem wydajny front-end – świetnym przykładem jest Hyvä, która w ostatnich latach zdobyła sporą popularność wśród developerów pracujących z Magento. Warto też wspomnieć o coraz większym wyborze profesjonalnych motywów opartych na Symfony.

  5. Bezpieczeństwo

    PrestaShop i Magento są zaprojektowane tak, aby zapewnić Twojemu sklepowi i klientom solidną ochronę przed zagrożeniami. Tak jak w przypadku większości głównych CMS-ów, bezpieczeństwo nie powinno stanowić problemu – twórcy podejmują odpowiednie środki ostrożności. Oczywiście nie oznacza to, że ze swojej strony nie musisz włożyć odpowiedniego wysiłku. Korzystając zarówno z Magento, jak i z PrestaShop, powinieneś dbać o regularne aktualizacje, aby zapobiegać wszelkim lukom w bezpieczeństwie.

    W przypadku Magento Open Source patche są publikowane bardzo regularnie – ale wdrożenie zazwyczaj wymaga już interwencji developera. Platforma natywnie daje też spore możliwości konfiguracji zabezpieczeń, w tym obsługę dwuetapowego uwierzytelniania (2FA) czy integrację z narzędziami typu Security Scan.

    PrestaShop również wydaje poprawki zabezpieczeń, choć nie tak często. Większość użytkowników platformy korzysta raczej z dodatkowych modułów bezpieczeństwa, które są płatne i wymagają konfiguracji.

  6. SEO

    Jeśli chcesz przyciągnąć więcej ruchu do swojego sklepu internetowego, musisz dbać o optymalizację pod kątem wyszukiwarek. Obecnie jedne z najbardziej istotnych czynników w tej kwestii to responsywność (automatyczne dostosowywanie się układu strony do rozdzielczości ekranu) oraz szybkość ładowania.

    W grę wchodzą także linki oraz content, jednak wybór platformy ma większy wpływ na dwa wcześniej wspomniane czynniki. Magento posiada wiele narzędzi usprawniających zarówno optymalizację SEO, jak i dostosowywanie sklepu do urządzeń mobilnych. PrestaShop pod tym względem w żaden sposób nie odstaje, oferując takie funkcje jak automatyczna optymalizacja adresów URL czy zarządzanie tagami.

  7. Społeczność i wsparcie

    Jako że obie platformy funkcjonują w modelu open source, zgromadziły wokół siebie liczną społeczność, która służy pomocą w rozwiązywaniu problemów. W przypadku płatnych wersji Magento możesz z kolei liczyć na profesjonalne wsparcie 24/7 ze strony twórców platformy, co na pewno jest bardzo przydatne, ponieważ nabywcy takiej licencji zwykle prowadzą zaawansowaną sprzedaż internetową. PrestaShop oferuje pomoc techniczną dla wszystkich, jednak jest ona płatna. Konsultanci pomagają dobrać taki pakiet supportu, który spełni Twoje potrzeby.

  8. Architektura i stack technologiczny

    Magento Open Source opiera się na frameworku Laminas (dawny Zend Framework) – z mocnym naciskiem na czystą separację warstw i modularność. Kod Magento jest zorganizowany zgodnie z architekturą MVVM (Model-View-ViewModel), a większość funkcji systemu działa jako niezależne moduły. Daje to ogromne możliwości developerom: każdy komponent można rozbudować lub wymienić bez wpływu na pozostałe elementy sklepu.

    PrestaShop natomiast wykorzystuje Symfony, czyli najpopularniejszy (obok Laravel) framework PHP. W najnowszych wersjach platformy większa część core’u została przepisana właśnie na komponenty Symfony, co na pewno ułatwi pracę zespołom, które znają ten framework z innych projektów.

Magento czy PrestaShop – podsumowanie

Zarówno Magento, jak i PrestaShop to bardzo solidne rozwiązania – więc najważniejsze pytanie przy wyborze brzmi: jakie są Twoje potrzeby biznesowe? Odpowiedzi dla kluczowych, strategicznych problemów zebraliśmy w poniższej tabelce – mamy nadzieję, że pomoże Ci podjąć decyzję.

 Magento Open SourcePrestaShop
Skala działalnościDla średnich i dużych sklepów z wieloletnimi planami rozwoju, rozbudowanym katalogiem produktów i stałym, wysokim ruchem.Dla małych i średnich e-commerce’ów oraz tych, które chcą testować nowe rynki.
Model inwestycyjnyInwestycja strategiczna: wyższe koszty początkowe, które w dłuższej perspektywie dadzą Ci o wiele większą elastyczność.Niski próg wejścia: ograniczone koszty przy wdrożeniu, z możliwością inwestycji w moduły w miarę wzrostu sprzedaży.
Potencjał rozwoju i gotowość na przyszłe trendy w e-commerceNiemal nieograniczone możliwości rozwoju; połączenie tysięcy gotowych modułów i customowych rozwiązań pozwala dostosować platformę do procesów sprzedażowych praktycznie każdego sklepu.Rozwój oparty głównie na gotowych modułach z marketplace, w mniejszym stopniu na wdrażaniu customowych rozwiązań (jeśli już, to z większym wysiłkiem i ograniczeniami narzucanymi przez architekturę platformy).
Elastyczność biznesowaWysoka dla standardowych modeli i dla tych bardziej unikalnych; pozwala wdrażać customowe rozwiązania np. dla sprzedaży B2B albo w modelu omnichannel.Wysoka, dopóki poruszasz się w standardowych ramach. Bardzo łatwo dostosować sklep do większości typowych modeli sprzedaży.
Złożoność systemuWymaga specjalizacji – wsparcia dobrego software house’u lub własnego zespołu IT.Stosunkowo łatwy w zarządzaniu; niski próg wejścia dla zespołu, także tego „nietechnicznego”.
Główna przewagaPełna kontrola nad architekturą i nieograniczone możliwości rozwoju platformy.Szybkie wdrożenie i niski koszt posiadania w porównaniu z Magento.

Zapisz się do darmowego newslettera

Zdobywaj wartościową wiedzę z obszaru technologii i marketingu

CAPTCHA
Oceń wpis
4.6
Ocena: 4.7 Liczba głosów: 36
Mamy więcej darmowych treści. Nie rezygnuj z nich!
Technologie, SEO, marketing - newsletter z poradami, które od razu możesz wdrożyć! Prosto na Twoją skrzynkę. Za darmo i bez spam
CAPTCHA