Magento czy PrestaShop - który system dla sklepu internetowego wybrać?
Magento czy PrestaShop? Jeśli zastanawiasz się nad założeniem sklepu internetowego, zapewne brałeś pod uwagę te dwie platformy. Obie z nich są całkiem popularne i spełniają potrzeby różnych sprzedawców. Która z nich będzie jednak najlepsza dla Ciebie? W tym artykule przyjrzymy się dokładniej obu systemom, dzięki czemu uda Ci się podjąć dobrą decyzję.
Magento a PrestaShop – podstawowe informacje
Magento
Magento to jedna z najpopularniejszych platform e-commerce na świecie, która oferuje bogate funkcje dla najbardziej wymagających sprzedawców. Zawiera wiele przydatnych funkcji jak segmentacja klientów, promocje czy przystępną integrację z opcjami płatności jak PayPal. W 2015 roku wydano nową, jeszcze bogatszą wersję Magento – Magento 2. Wraz z końcem czerwca 2020 roku wsparcie dla „jedynki” zostało zakończone, dlatego „dwójka” to obecnie domyślna wersja, z której powinieneś skorzystać, jeśli jesteś zainteresowany tą platformą.
PrestaShop
PrestaShop to tak naprawdę najpopularniejsza platforma e-commerce w Polsce. Uznanie zyskała oczywiście także w innych krajach, co zawdzięcza równowadze między rozbudowanymi funkcjami a przystępną obsługą. PrestaShop posiada wiele wbudowanych funkcji, które można ubogacać dzięki łatwym w instalacji modułom.
Magento a PrestaShop – podobieństwa
Zanim przejdziemy do omówienia najważniejszych różnic, warto zaznaczyć, że między platformami można zauważyć pewne podobieństwa. Obie z nich funkcjonują w modelu Open Source, co oznacza, że w dużym zakresie są darmowe, a do tego bardzo elastyczne. Zarówno Magento, jak i PrestaShop to tzw. platformy self-hosted. Oznacza to, że możesz je zainstalować na dowolnym serwerze, co także daje więcej swobody, jeżeli chodzi o ich edycję. Jak zaznaczono wcześniej, PrestaShop zdecydowanie dominuje polski rynek:
Z drugiej strony w skali światowej popularność Magento i PrestaShop jest całkiem podobna:
Magento a PrestaShop - różnice
Przejdźmy zatem do omówienia najważniejszych różnic, które pomogą Ci podjąć właściwą decyzję przy wyborze między Magento a PrestaShop.
1. Magento vs. PrestaShop – koszty
PrestaShop jest w całości darmowe, jednak bez inwestycji w niektóre płatne moduły czy responsywne szablony trudno będzie założyć funkcjonalny sklep internetowy. Koszty najważniejszych funkcjonalności wahają się zwykle w przedziałach od 50 do 200 €. Ostateczne koszty będą zatem zależeć od Twoich potrzeb. W przypadku Magento koszty są nieco bardziej skomplikowane, gdyż platforma funkcjonuje w kilku wersjach:
- Magento Open Source Edition – domyślna i darmowa wersja, która posiada ograniczone oficjalne wsparcie Adobe.
- Magento Commerce Edition – rozszerzona wersja, w przypadku której koszt rocznej licencji zaczyna się od 22 000 dolarów, a cena rośnie wraz z rocznym obrotem sklepu.
- Magento Commerce Cloud Edition – zawiera te same funkcje, co w przypadku Commerce Edition, jednak oparte są one o chmurę. Koszt rocznej licencji zaczyna się od 40 000 dolarów.
Warto zaznaczyć, że Magento pozwala na negocjacje w kwestii kosztów i ostateczne ceny są ustalane indywidualnie. Tak naprawdę na oficjalnej stronie nie znajdziemy cennika – powyższe zestawienie zostało przygotowane na podstawie różnych doniesień od licznych sprzedawców korzystających z Magento. W Polsce większość projektów działa w ramach Open Source Edition – płatne wersje przydatne są do naprawdę rozbudowanych projektów, działających na skalę międzynarodową.
2. Magento vs. PrestaShop – przystępność
Jeśli chodzi o łatwość obsługi, PrestaShop zdecydowanie wygrywa na tym polu. Zarządzanie sklepem na tej platformie jest w przemyślany sposób uproszczone, dzięki czemu nawet osoby bez zaawansowanych umiejętności technicznych poradzą sobie z tym zadaniem. Magento z kolei jest znane jako jedna z najbardziej rozbudowanych platform e-commerce, co wiąże się także z tym, że wymaga dużych umiejętności technicznych. Na szczęście Magento stoi na bardzo wysokim poziomie, jeśli chodzi o jego architekturę, dlatego oferuje praktycznie nieograniczone możliwości. Pamiętaj jednak, że do uruchomienia, konfigurowania i ulepszania takiego sklepu będziesz potrzebował pomocy profesjonalnego developera, jeśli sam nie masz takich umiejętności.
3. Magento vs. PrestaShop – funkcjonalność
Obie platformy oferują bogate funkcjonalności i pozwalają na prowadzenie rozbudowanego sklepu internetowego. PrestaShop zawiera wszystko, co będzie Ci potrzebne do rozpoczęcia sprzedaży w Internecie. Jednak to Magento zdecydowanie wygrywa na tym polu. Warto zwrócić uwagę na jego funkcję o nazwie Multiple Website Development. Otóż z jednego panelu administracyjnego możesz tak naprawdę zarządzać wieloma wersjami sklepu! Nic dziwnego, że Magento zyskało popularność wśród najbardziej wymagających sprzedawców internetowych. Warto także wspomnieć o innych funkcjonalnościach jak analityka i raportowanie, punkty nagród, zróżnicowane listy życzeń, wysyłanie zautomatyzowanych wiadomości e-mail do klientów i wiele więcej.
4. Magento vs. PrestaShop – design i szablony
Motywy PrestaShop są eleganckie, profesjonalne i stylowe. Do wyboru masz ponad 3 000 z nich – wiele z nich zawiera dodatkowe funkcjonalności i jest skierowana do konkretnej tematyki stron internetowych. Motywy Magento znajdziesz z kolei na Magento Marketplace. Podobnie jak w przypadku PrestaShop możesz przebierać w licznych kategoriach i funkcjonalnościach. Nic nie stoi na przeszkodzie, abyś przygotował własny szablon specjalnie pod swoje potrzeby, jednak takie zadanie wymaga już zaawansowanych umiejętności technicznych.
5. Magento vs. PrestaShop – bezpieczeństwo
PrestaShop i Magento są zaprojektowane tak, aby zapewnić Twojemu sklepowi i Twoim klientom solidne bezpieczeństwo. Tak jak w przypadku większości głównych CMS-ów, bezpieczeństwo nie powinno stanowić problemu, gdyż twórcy podejmują odpowiednie środki ostrożności. Oczywiście nie oznacza to, że ze swojej strony nie musisz włożyć odpowiedniego wysiłku. Korzystając zarówno z Magento, jak i z PrestaShop, powinieneś dbać o regularne aktualizacje, aby zapobiegać wszelkim lukom w bezpieczeństwie.
6. Magento vs. PrestaShop – SEO
Jeśli chcesz przyciągnąć więcej ruchu do swojego sklepu internetowego, musisz dbać o optymalizację pod kątem wyszukiwarek. Obecnie jedne z najbardziej istotnych czynników w tej kwestii to responsywność (przystosowanie do urządzeń mobilnych) oraz szybkość ładowania. W grę wchodzą także linki oraz content, jednak wybór platformy ma większy wpływ na dwa wcześniej wspomniane czynniki. Magento posiada wiele narzędzi usprawniających optymalizację SEO, jak i dostosowywanie sklepu do urządzeń mobilnych. PrestaShop pod tym względem w żaden sposób nie odstaje, oferując takie funkcje jak automatyczna optymalizacja adresów URL, czy zarządzanie tagami.
7. Magento vs. PrestaShop – społeczność i wsparcie
Jako że obie platformy funkcjonują w modelu Open Source, zgromadziły one wokół siebie liczną społeczność, która służy pomocą w rozwiązywaniu problemów. W przypadku płatnych wersji Magento możesz z kolei liczyć na profesjonalną pomoc ze strony twórców platformy 24/7, co na pewno okaże się bardzo przydatne, gdyż nabywcy takiej licencji zwykle prowadzą zaawansowaną sprzedaż internetową. PrestaShop oferuje z kolei pomoc techniczną dla wszystkich, jednak jest ona płatna. Konsultanci pomagają dobrać taki pakiet pomocy, który spełni Twoje potrzeby.
Magento czy PrestaShop – podsumowanie
Zarówno PrestaShop, jak i Magento są platformami e-commerce typu Open Source, które pozwolą Ci z powodzeniem rozpocząć i rozwijać sprzedaż w sieci. Dzięki bogatym opcjom w kontekście personalizacji stworzysz sklep internetowy skrojony pod Twoje potrzeby. Największe różnice między omawianymi rozwiązaniami sprowadzają się do ich przystępności dla początkujących użytkowników oraz możliwości w kontekście zaawansowanej edycji. Z tego powodu PrestaShop można polecić bardziej początkującym i średniozaawansowanym użytkownikom, którzy nie mają wysokich umiejętności technicznych. Magento z kolei doskonale sprawdzi się w przypadku tych sprzedawców, którzy mają większy budżet i są w stanie zatrudnić zespół developerów, którzy zajmą się wprowadzaniem rozbudowanych funkcjonalności.
Na zakończenie zapoznaj się także z zestawieniem, które podsumowuje najważniejsze informacje dotyczące omówionych tu platform:
Cecha | PrestaShop | Magento |
Instalacja jednym kliknięciem | Tak | Tak |
Wsparcie dla wielu języków | Tak | Tak |
Bezpieczeństwo | Tak | Tak |
Potencjał SEO | Bardzo dobry | Bardzo dobry |
Przystępność | Nie wymaga zaawansowanych umiejętności technicznych | Wymaga umiejętności technicznych |
Koszty | Dostępna darmowa wersja, kwestia dodatkowych kosztów bardzo indywidualna | Dostępna darmowa wersja, koszty płatnych wersji (stosunkowo wysokie) zależne od rocznych obrotów sklepu |
Przeznaczenie | Małe i średnie sklepy | Duże sklepy |