Poradnik: Jak założyć sklep internetowy krok po kroku?

Aleksandra-Stala
Autor: Aleksandra StalaContent Manager

Zastanawiasz się jak założyć sklep internetowy? Masz pomysł na biznes online i nie wiesz czy jesteś w stanie go zrealizować? Dowiedz się, jak założyć sklep internetowy krok po kroku, poznaj wymogi formalne, zadbaj o bezpieczeństwo użytkowników. Przeczytaj nasz kompleksowy poradnik!

Jak założyć sklep internetowy krok po kroku

Wchodząc na rynek e-commerce, warto najpierw poznać kilka ciekawych statystyk dotyczących tego medium sprzedaży. Oto kilka najważniejszych faktów związanych z omawianą branżą:

1. Globalna wartość rynku e-commerce ma osiągnąć w 2020 roku wartość 4,058 trylionów dolarów.

2. Mężczyźni są nieco bardziej skłonni kupić produkt, wykorzystując do tego urządzenie mobilne niż kobiety.

3. Kobiety kupują online częściej niż mężczyźni. Na każde 10 dolarów wydanych w Internecie, wydatki kobiet stanowią 6 dolarów a mężczyzn 4.

4. 65% osób obawia się o swoje bezpieczeństwo podczas dokonywania zakupów internetowych.

Dowiedz się, jak założyć sklep internetowy

Założenie sklepu online wymaga wykonania szeregu działań i najczęściej zaangażowania podwykonawców. To, ile osób będzie potrzebnych do realizacji, zależy od umiejętności i doświadczenia właściciela e-sklepu oraz jego współpracowników. Być może potrafisz wykonać dobre zdjęcia produktowe albo jesteś grafikiem lub programistą. Może ktoś z Twoich bliskich zaangażuje się w prowadzenie social mediów, przygotuje projekt logo. Co musisz zrobić, by założyć własny sklep internetowy? Poniżej przedstawiamy kilka kroków.

Krok 1: Pomysł na sklep internetowy

Od dawna marzysz o założeniu sklepu internetowego? A może posiadasz już swój biznes i chcesz go przenieść do świata online? Pamiętaj, że liczy się pomysł. Przemyśl, co chcesz sprzedawać, do kogo kierujesz swoją ofertę czy będzie ona dostępna również stacjonarnie. Konkretnie zastanów się nad grupą docelową, od branży, w której działasz oraz specyfiki klienta zależy wiele następnych kroków - wygląd strony, jej użyteczność, formy promocji, rodzaje reklam, a nawet logistyka. Stwórz biznesplan, postaraj się spisać jak najwięcej swoich pomysłów i spostrzeżeń, porozmawiaj z kimś zaufanym i opowiedz mu o swoich planach, poczytaj, zrób research i sprawdź konkurencję. Postaraj się wycenić swój projekt, załóż sobie cele i określ ich czas realizacji.

Odpowiedz sobie na pytanie, czy warto zapełnić swój sklep internetowy mnóstwem produktów ze zróżnicowanych kategorii? Jeśli masz taki budżet, aby stać się kolejnym Amazonem lub chociaż gigantem na skalę własnego kraju, zapewne tak. Jednak większość sprzedawców nie ma takiej możliwości. Czy oznacza to, że nie mają jak wybić się na rynku? Nie, gdyż każdy może znaleźć swoją niszę.

Rynek e-commerce jest dość tłocznym miejscem, więc konieczne jest znalezienie sposobu na to, aby się wyróżnić. Ustal zatem, czy dany segment sprzedaży internetowej nie jest już zapełniony innymi sprzedawcami. Nie wybieraj niszy zbyt zdominowanej przez znane marki. Jeśli sprawia Ci to trudności, schodź niejako coraz niżej w kategoriach produktów np. odzież > odzież damska > odzież damska sportowa > odzież damska do biegania.

Jeśli okaże się, że w danej niszy nie ma dużo graczy, nie działaj pochopnie – może owa branża nie jest tak rentowna, jak Ci się wydawało. Całkowity brak konkurencji jednocześnie pokazuje, że nie ma zapotrzebowania na danym rynku i Twój pomysł na biznes wcale nie będzie strzałem w dziesiątkę.

Krok 2: Stwórz swój brand

To kolejny krok potrzebny do utworzenia sklepu online. Przemyśl brand e-sklepu. Pomyśl o nazwie, zadbaj o projekt logotypu. Nie zapomnij o stworzeniu księgi znaków. To bardzo ważne, by od początku podejść do tematu profesjonalnie i przygotować wytyczne, które będą potrzebne przez lata prowadzenia danej marki. Złym pomysłem jest przygotowywanie jakiegokolwiek logotypu czy wizerunku. Rebranding kosztuje dużo więcej i jest skomplikowany. To, jak widzą Twoją markę klienci, jest bardzo ważne, wpływa na ich zaufanie do firmy, produktu, na chęć dzielenia się zakupami wśród swojej społeczności, na sprzedaż. Przemyśl dokładnie wizerunek, zaangażuj do pracy doświadczonego grafika, potraktuj ten punkt jako jeden z najważniejszych. Od niego zależy wygląd strony, wygląd produktów, opakowań, kreacje marketingowe i cała komunikacja z klientem. Przemyśl, jaki wizerunek odpowiada Twojej branży oraz grupie docelowej i postaraj się, by Twoja marka była profesjonalnie przygotowana, ładnie “opakowana”!

Przeczytaj więcej - Identyfikacja wizualna firmy w internecie

Krok 3: Platforma podstawą założenia sklepu internetowego

Wybór platformy sklepowej i oprogramowania jest bardzo ważny w przypadku planowania e-sklepu. W tej sytuacji istotne jest, jak duży sklep zakładasz. Może jesteś artystą i chcesz sprzedawać swoje obrazy albo szyjesz eco ubrania dla dzieci i posiadasz w swoim asortymencie niewiele produktów? Jeśli Twoja witryna nie będzie zbyt skomplikowana, warto postawić na model SaaS. Software as a Service polega na wykorzystaniu już dostępnego oprogramowania, znajdującego się w chmurze, jest dostępny w wersji abonamentowej w zasadzie od ręki. Wystarczy wykonać kilka kroków, by go spersonalizować. To dobre rozwiązanie dla małych firm, które nie mają specyficznych wymagań, nie potrzebują zaawansowanych rozwiązań i indywidualnego podejścia. Odpowiednia opcja dla osób zaczynających przygodę z e-handlem, startupów, firm z niewielkim budżetem na start. Niski koszt abonamentu to jedna z zalet modelu SaaS.

Popularni dostawcy SaaS:

  • Shopper,
  • IdoSell,
  • RedCart,
  • Shoplo,
  • ComarcheSklep,
  • eEngine,
  • cStore.

Jeśli zakładasz sklep z dużym potencjałem rozwoju na przyszłość, warto postawić na oprogramowanie sklepu internetowego typu Open Source. Jednym z najbardziej popularnych na świecie systemów jest Magento. Daje możliwość stworzenia w pełni spersonalizowanego sklepu online. System posiada wiele funkcjonalności, przyjazny interfejs, mnóstwo dodatków i rozszerzeń. Jest przede wszystkim bardzo wszechstronny i elastyczny i co ważne, dopasowany do polskiego rynku e-commerce. Daje ogromne pole do optymalizacji pod kątem SEO, umożliwia zarządzanie nawet kilkoma sklepami online w jednym miejscu! Należy jednak zaznaczyć, że aby stworzyć sklep na Magento, musisz zainwestować w specjalistów, którzy zajmą się wdrożeniem. Stąd Magento jest polecane dla średnich i dużych sklepów internetowych.

Krok 4: Domena i hosting sklepu internetowego

Kolejny krok to wybór domeny i hostingu. Nazwa domeny to ważna kwestia, z nią klient ma pierwszy kontakt. Warto wybrać taką, która nawiązuje do nazwy sklepu internetowego, nie jest skomplikowana i łatwo ją zapamiętać, wpisać w pasek, polecić dalej. Hosting - w przypadku małego e-commerce sprawdzi się hosting współdzielony SSD, ale większy sklep internetowy, z dużą liczbą produktów potrzebuje już raczej dedykowanego serwera. Na rynku znajduje się wiele firm oferujących usługi hostingowe.

Krok 5: Layout Twojego e-commerce

Zlecenie dedykowanego layoutu lub wybór gotowego to kolejna kwestia, o którą musisz zadbać. Wygląd sklepu powinien być spójny z wizerunkiem marki. Przygotowanie dedykowanego layoutu wiąże się z wyższymi kosztami, jest to jednak bardziej spersonalizowana wersja. Jeśli dopiero zaczynasz przygodę ze sklepem online, zależy Ci na obniżeniu kosztów i czasie, możesz na początek wybrać coś gotowego. Jednak pamiętaj, że dedykowany layout nie jest wersją tylko dla dużych przedsiębiorców. Warto zorientować się na rynku, wycenić projekt i wtedy podjąć decyzję.

Krok 6: Integracja z magazynem podstawą założenia sklepu internetowego

Zakładając własny sklep internetowy, musisz pomyśleć o integracji sklepu z magazynem. Ilość dostępnych produktów dla klienta powinna się zgadzać z ilością w magazynie, by nie doszło do sytuacji, że klient dokona zakupu towaru, którego już nie posiadasz. Do zarządzania gospodarką magazynową szczególnie w przypadku dużych sklepów online, opartych na wielu produktach, bądź korzystających z większej ilości magazynów, potrzebny jest odpowiednio zintegrowany system ERP. Musisz zadbać o to, by synchronizacja danych odbywała się regularnie i była dokładna.

Logistyka sklepu internetowego

Krok 7: Płatności w sklepie online

Integracja i wybór metod płatności to kolejny krok. Musisz wybrać metody płatności, które chcesz udostępnić klientowi końcowemu. Wybierając system płatności online, zwróć uwagę na bezpieczeństwo transakcji, dostępne rodzaje płatności, opcje automatyzacji zwrotów oraz intuicyjną obsługę systemu, co zminimalizuje porzucanie koszyków przez użytkowników. Wybierając system płatności, zwróć uwagę dodatkowo na koszty i prowizje oraz elastyczność w wypłatach i dostęp do środków. To ważne, aby można było w dowolnym momencie kontrolować przelewy, monitorować płatności oraz posiadać elastyczną możliwość wypłaty.

Krok 8: Logistyka

Jakie będą formy dostaw Twoich produktów? Posiadając własny sklep internetowy, musisz zadbać o logistykę. Stabilny i dynamicznie rozwijający się sklep online powinien być dobrze zorganizowany z wysyłkami. Szybkie dostawy do klientów to często powód kupna danego produktu. Aby być konkurencyjnym na rynku, najlepiej zadbać o automatyzację tego procesu.

Krok 9: Dodatkowe funkcjonalności sklepu internetowego

Przemyśl, jakie dodatkowe opcje powinien posiadać Twój e-sklep. Może planujesz prowadzić bloga, który na pewno pozytywnie wpłynie na pozycjonowanie strony. Wiele sklepów wysyła do klientów newslettery. A może chcesz umożliwić klientowi przygotowanie listy życzeń? Mógłby zaznaczyć ulubione produkty i kupić je innym razem. Kody rabatowe, porównywarka produktów, zaawansowanie filtrowanie, programy lojalnościowe - to funkcjonalności, nad którymi warto się zastanowić.

Krok 10: Marketing w sklepie internetowym

Startując ze sklepem internetowym, na pewno należy pomyśleć o jego promocji. To, na jakie rozwiązania marketingowe powinieneś postawić, zależy od branży i klienta docelowego. Przemyśl, jakie kanały social media sprawdzą się w przypadku Twojego e-sklepu. Pomyśl nad kampaniami promocyjnymi, nad strategią, jaką chcesz przyjąć. Wykorzystuj kanały, które posiadasz. Komunikuj się ze swoimi klientami za pomocą mediów społecznościowych, wysyłając im newslettery czy wiadomości smsowe.

Postaraj się, by jak najwięcej potencjalnych klientów dowiedziało się o Twoim sklepie. Możesz wykorzystać do tego reklamy Google, reklamy na Facebooku czy Instagramie. Zainwestuj w pozycjonowanie, dobre miejsce w wyszukiwarce wpływa bezpośrednio na słupki sprzedaży. Połączenie SEO oraz PPC (reklam płatnych) pomoże Ci w efektywny sposób generować zyski. Dzięki SEO zaczniesz zdobywać stały, jakościowy ruch organiczny, natomiast PPC pozwoli Ci szybciej reklamować się na konkurencyjne, sprzedażowe frazy kluczowe. Reklamując swój sklep, masz wiele możliwości - pamiętaj tylko, by zacząć od stworzenia profilu klienta docelowego i tworząc komunikaty marketingowe skupić się, by nie komunikować do wszystkich, a do tych osób, które są potencjalnie zainteresowane towarem, który oferujesz.

Zakładając sklep internetowy, nie zapomnij o:

Wymogach formalnych e-sklepu

Prowadząc sklep internetowy, musisz pamiętać o kilku kwestiach formalnych. Konsument kupujący w sieci ma dużo większe prawa, a Ty jako sprzedawca konkretne obowiązki, których niewypełnianie wiąże się z sankcjami karnymi. Pamiętaj o poprawnym regulaminie sklepu internetowego, o formularzu odstąpienia od umowy i formularzu reklamacyjnym, o potwierdzeniu zamówienia i odpowiednich klauzulach. Sklep powinien jasno komunikować klientowi, co kupuje, jaki jest tego koszt, ile zapłaci za dostawę oraz na jakiej zasadzie działają zwroty i reklamacje. Nie zapomnij o polityce prywatności i polityce plików cookies - konsument musi mieć świadomość, co się dzieje z jego danymi. Kwestie związane z RODO to bardzo ważny temat. Twój sklep internetowy musi spełniać pewne wymogi prawne, koniecznie dostosuj proces zakupowy do ustawy o prawach konsumentów i potraktuj poważnie wszelkie wymogi formalne, które obowiązują właścicieli sklepów online.

UX i responsywności

Twój sklep musi działać równie dobrze na smartfonie jak na wersji desktopwej. Obecnie coraz więcej osób korzysta z tego typu urządzeń, a ruch na nich generowany już dawno zaczął stanowić więcej niż 50% całego ruchu internetowego. Zadbaj o responsywność strony i user friendly. Skup się na zdjęciach produktów, to m.in. dzięki nim klient dokonuje zakupu! Zadbaj o ich atrakcyjność, jakość oraz rozmieszczenie na stronie. Pamiętaj o odpowiedniej wielkości przyciskach CTA oraz o szybkości ładowania się strony.

Przemyśl również koszyk, najlepiej, aby klient mógł dokonać zakupów w jak najmniej skomplikowany sposób, bez dodatkowych rozpraszaczy. Na samym początku nie wszystko będzie oczywiste. Dlatego ważne jest, abyś przeprowadzał testy. Sprawdzaj m.in., czy przechodzenie przez proces realizacji zamówienia nie jest zbyt zawiłe. Czy zakup nie wymaga zbyt dużej liczby kroków? Aby się tego dowiedzieć, konieczne jest przeprowadzanie audytów i innych testów, które pomagają usprawnić działanie poszczególnych elementów sklepu.

Bezpieczeństwie sklepu internetowego

Zastanawiając się, jak założyć sklep internetowy krok po kroku, weź pod uwagę kwestie bezpieczeństwa. W e-sklepie musisz zadbać o certyfikat SSL. Jest on gwarantem poufności przesyłanych danych. Sklep internetowy nie może bez niego funkcjonować. Istnieje kilka klas certyfikatów, dla małych sklepów poleca się Domain Validation z Wildcard, który pozwala na zabezpieczenie jednym certyfikatem kilku subdomen. Średnie firmy, które generują obroty do miliona złotych miesięcznie najlepiej żeby postawiły na certyfikat OV, czyli Organization Validation z Wildcard, duże sklepy internetowe powinny posiadać certyfikat z wysokim poziomem zabezpieczeń, czyli Extended Validation z Wildcard. Ceny certyfikatów wahają się od kilkudziesięciu złotych w przypadku DV do kilku tysięcy złotych w przypadku EV.

Założenie sklepu internetowego - podsumowanie

Już wiesz, jak założyć sklep internetowy krok po kroku. Przede wszystkim liczy się pomysł, następnie trzeba zadbać o wizerunek, pomyśleć o wyglądzie strony i jej funkcjonalnościach. Jest również kilka technicznych aspektów, o które należy zadbać - wybór platformy, domena i hosting, integracja i wybór metod płatności, logistyka, czyli organizacja zamówień oraz integracja z magazynem. Następnie warto przeanalizować wymogi prawne obowiązujące właścicieli e-sklepów - pamiętaj, że sklepy stacjonarne podlegają pod inne przepisy, niż sklepy internetowe, na przykład pod względem zwrotów towaru.

Tworząc sklep, musisz skupić się na tym, by był on user friendly, przede wszystkim działał bez zarzutów na urządzeniach mobilnych. Zadbaj też o bezpieczeństwo użytkowników, dzięki odpowiednim certyfikatom SSL - konsumenci będą zamawiali produkty i dokonywali płatności za pośrednictwem Twojej strony www. Nie zapomnij o regularnych aktualizacjach. Na koniec zadbaj o promocję w internecie. Jest wiele sposobów, za pomocą których możesz dotrzeć obecnie ze swoją ofertą do klienta docelowego. Jeżeli będziesz działał według ściśle określonego planu i zrealizujesz wszystkie wymienione wyżej kroki, prowadzenie sklepu internetowego powinno być dla Ciebie czystą przyjemnością.

Potrzebujesz pomocy przy założeniu sklepu internetowego?

Pomożemy Ci
Udostępnij artykuł: