Przejdź do treści
Podobają Ci się nasze treści?
Sięgnij po unikalną wiedzę prosto od developerów i marketingowców. Zapisz się do newslettera.
CAPTCHA
Dziękujemy za zapisanie się do newslettera!
Aby otrzymywać najświeższe, branżowe informacje, potwierdź subskrypcję w mailu, który od nas dostałeś.
PS. Nawet tak ważne wiadomości lubią czasem pomylić folder, dlatego upewnij się, że mail nie trafił do SPAMU
Otwórz swoją skrzynkę e-mail

Skuteczna wyszukiwarka produktów w sklepie online

Kategoria: 
Opublikowane: 
Czas czytania
: 4 min

Nadchodzi nowa era, jeśli chodzi o wyszukiwarki produktów, a w zasadzie już nadeszła. Inteligentne wyszukiwanie staje się faktem. Google testuje nowe rozwiązania, użytkownicy są przyzwyczajeni do coraz trafniejszych rezultatów. Prowadzisz sklep online? Twoja wyszukiwarka produktów nie jest skuteczna? Nie stać Cię na to! Czas to zmienić.

Wyszukiwarka produktów w sklepie internetowym

Sklep online a wyszukiwarka

Wyszukiwarka produktów to serce sklepu internetowego. Ona napędza klienta do zakupów, pozwala mu odnaleźć to, czego szuka, podpowiada różne rozwiązania. Ale może też zniechęcić, zdenerwować, zawieść użytkownika i spowodować, że zacznie szukać produktu u konkurencji. Dlatego tak istotne jest to, by wyszukiwarka spełniała oczekiwania klientów, odpowiadała na ich potrzeby i była na czasie. Użytkownicy szybko przyzwyczajają się do inteligentnych rozwiązań, które oferują giganci w branży. Gdy wyszukiwarka jest przestarzała, a klient nie znajduje rozwiązania, tak szybko jakby chciał, tracimy go.

Co powinna zawierać wyszukiwarka produktów?

Przede wszystkim wyszukiwarka produktów powinna znajdować się w miejscu, w którym intuicyjnie będzie jej szukał klient. Zwykle jest to prawy górny róg bądź środek strony startowej. Nie pozwól klientowi zgubić się na swojej stronie, musi być intuicyjna i użytkowa. Dobrym przykładem jest Answear, który umieścił wyszukiwarkę produktów w prawym górnym rogu, a po kliknięciu, pasek wyszukiwania pojawia się na środku strony. Jest wyraźnie widoczny:

 

Wyszukiwarka produktów Answear

Korektor błędów

Wyszukiwarka w sklepie internetowym musi doskonale radzić sobie z literówkami i błędami ortograficznymi. Masa użytkowników je popełnia. Wystarczy w statystykach Analytics zobaczyć frazy, po których trafiono na daną stronę, często słowem kluczowym są takie z błędami. Do tego przyzwyczaja wyszukiwarka Google. Mimo błędów w pisowni znajduje rozwiązanie. Pyta, czy szukało się frazy i podaje tę, napisaną poprawnie lub jak poniżej informuje, że podaje wyniki dla również poprawnie napisanej frazy. Zostawia także użytkownikowi możliwość poszukiwania opcji z błędem:

Korekcja błędów w wyszukiwarce Google

Filtrowanie i sortowanie

Projektując wyszukiwarkę bądź poprawiając jakość obecnej, nie zapomnij o funkcji filtrowania i sortowania produktów. Okazuje się bardzo przydatna szczególnie w sytuacji, gdy sklep ma dużo asortymentu, a przeszukiwanie wszystkich stron zajęłoby lata. Na Allegro klient znajdzie możliwość sortowania po trafności, cenie czy popularności:

Sortowanie w wyszukiwarce Allegro

I filtrowania, umieszczonego w bocznym pasku strony:

Filtrowanie w wyszukiwarce Allegro

Autouzupełnianie

Funkcja autouzupełniania to opcja dość oczywista, jednak wiele sklepów internetowych jej nie posiada. Warto zastosować ją na swojej platformie – znacznie ułatwia i przyspiesza wyszukiwanie klientowi. Portal Domodi ma dobrze rozwiniętą tę funkcję:

Wyszukiwarka produktów w sklepie Domodi

Wyszukiwanie synonimów

Czy Twoja wyszukiwarka produktów potrafi używać synonimów? Klient może w inny sposób nazwać szukaną rzecz. Golf może określić pulowerem czy telefon smartfonem. Sprawdź, jak w takiej sytuacji zachowuje się Twoja wyszukiwarka. Jeśli “używa” synonimów to idealnie, jeśli nie rozpoznaje preferencji klienta, warto by chociaż przekierowywała go w miejsce, w którym zamiast standardowego błędu wyświetli się interesująca dla niego treść, propozycja, opcja. Gdy klient wyszukuje w sklepie x-kom laptopa, wyszukiwarka już na tym poziomie podpowiada mu, co go może interesować:

Wyszukiwarka produktów w sklepie X-kom

Propozycje produktów

Współczesny konsument jest przyzwyczajony do dopasowania oferty pod jego preferencje. Jeśli np. jest zalogowany, niektóre platformy oferują mu produkty, które wcześniej go interesowały, pasują do jego profilu, tym samym potrzeb. Tak robi Amazon, Spotify czy Tidal:

Propozycje utworów w Tidal

Jak tworzyć opisy produktów w sklepie online?

Nie należy zapominać, że usprawnieniem działania wyszukiwarki są właściwie tworzone opisy produktów w sklepie. Te odpowiednio przygotowane zadziałają również na wyszukiwarkę Google i pozycjonowanie strony.

Tworząc opisy produktów, pamiętaj o:

  • przypisaniu do właściwej kategorii produktu,
  • trafnym nazywaniu produktów,
  • podobnej strukturze tworzenia nazwy i opisu,
  • unikalnej treści opisu,
  • frazach kluczowych w tekście,
  • wystarczająco długim opisie produktu.

Warto nadać odpowiednią strukturę opisom produktów, stosować ścisłe zasady nazewnictwa, przypisywać etykiety. A wszystko po to, by wyszukiwarka mogła działać sprawniej.

Podsumowanie

Wyszukiwarka produktów musi ułatwiać funkcjonowanie użytkownikowi. Być jego doradcą. Pozwalać odnaleźć się w asortymencie sklepu. Wyszukiwarka w sklepie internetowym częściowo pełni rolę sprzedawcy ze sklepu stacjonarnego. To jej klient zapyta o dostępność produktu, miejsce na półce czy kolor. Poziom profesjonalizmu obsługi klienta bezpośrednio wpływa na sprzedaż. Warto zadbać o właściwą obsługę i zainwestować w nowoczesne rozwiązania, jeśli chodzi o funkcjonalność wyszukiwarki produktów.

Oceń wpis
4.6
Ocena: 4.7 Liczba głosów: 18

Dziękujemy za ocenę postu!

Mamy więcej darmowych treści. Nie rezygnuj z nich!
Technologie, SEO, marketing - newsletter z poradami, które od razu możesz wdrożyć! Prosto na Twoją skrzynkę. Za darmo i bez spam
CAPTCHA