Konfiguratory produktów w sklepie internetowym – kiedy okażą się potrzebne?
Współczesny konsument jest przyzwyczajony do indywidualnego podejścia. Konfigurator produktu pozwala na spersonalizowanie zamówień, doprecyzowanie szczegółów i dopasowanie towaru do potrzeb klienta. Dodając konfigurator na stronę sklepu, automatycznie uatrakcyjniasz ofertę i zwiększasz szansę na wzrost sprzedaży.
Konfigurator produktu - co to jest?
Wiele osób zastanawia się, czym są konfiguratory produktów, nawet nie zdając sobie sprawy, że być może korzystali z tej funkcjonalności już wiele razy. Konfigurator produktu to nic innego, jak narzędzie, które umożliwia potencjalnemu klientowi samodzielne skonfigurowanie produktu końcowego, który chciałby mieć. Może to być zarówno towar, jak i usługa. To konsument, za pomocą dostępnych mu opcji, wybiera, jaki ostatecznie produkt chce zakupić.
Konfiguratory różnią się od siebie fizycznie – wyglądem i funkcjonalnościami. Wszystko zależy od branży, dla której są stworzone; od specyfiki oferowanych produktów oraz możliwości, jakie właściciel sklepu chce dać klientowi.
Do czego służy konfigurator produktu?
Konfigurator produktu może ograniczać rolę użytkownika jedynie do wyboru koloru towaru albo miejsca, rodzaju i treści grawera. Z drugiej strony klient może mieć wpływ na najmniejszy szczegół dotyczący danej realizacji, np. ma możliwość zaprojektować od zera wygląd mebli lub wybrać rodzaj silnika do samochodu. Konfigurator pozwala na spersonalizowanie produktu, na stworzenie indywidualnej oferty odpowiadającej bezpośrednio konkretnemu konsumentowi.
Czy warto wdrożyć konfigurator produktu w e-sklepie?
Niewiele sklepów posiada obecnie konfiguratory produktów. Przyczyn jest kilka, przede wszystkim stworzenie konfiguratora to dodatkowe koszty, trzeba mieć też pomysł na personalizację niektórych usług czy towarów, nie w każdej branży jest to oczywista potrzeba. Należy wziąć pod uwagę, że współczesny klient jest przyzwyczajony do wyboru, do wygody i personalizacji, dlatego odpowiednio zaprojektowany konfigurator z pewnością odpowie na jego potrzeby. Konfiguratory produktów mają wiele zalet. Korzyści mogą czerpać zarówno klienci, jak i właściciele sklepów.
Zalety konfiguratora produktów dla klienta:
- możliwość personalizacji danego produktu,
- posiadanie oryginalnego towaru,
- dopasowanie oferty do swoich potrzeb,
- zakup dokładnie takiego produktu, jaki chce się posiadać,
- możliwość zaprojektowania towaru od zera,
- dostępność szukanego towaru przez internet,
- możliwość zobaczenia wizualizacji,
- dopasowanie usługi bez wychodzenia z domu,
- wybranie cenowo najlepszej konfiguracji,
- długi czas na podjęcie decyzji o zakupie.
Zalety konfiguratora produktów dla sklepu:
- oryginalna, wyróżniająca się na tle konkurencji oferta,
- zaangażowanie klienta w tworzenie projektu,
- otrzymanie dokładnego projektu od konsumenta,
- wyręczenie działu sprzedaży i realizacji przez klienta,
- zmniejszenie kosztów produkcji,
- dodatkowy kanał sprzedaży.
Konfigurator produktu wyróżnia sklep internetowy spośród konkurencji. Dzięki dostępnej opcji wyboru firma zyskuje nowych klientów. Konsumenci lubią decydować o tym, jak ma wyglądać ostatecznie towar. Lubią mieć coś oryginalnego. Dokładne zaprojektowanie przez klienta produktu i zaakceptowanie przez niego projektu powoduje, że nie ma nieporozumień przy składaniu zamówienia. Firma zaoszczędza czas i nakład pracy swoich pracowników, ostatecznie to klient decyduje i ocenia czy np. dana szafa zmieści się w jego wnęce. Właściciel sklepu nie potrzebuje wysyłać na miejsce specjalistów. Odpowiednio zaprojektowany konfigurator zmniejsza ilość pracy po stronie firmy, przerzucając wiele obowiązków na klienta. Jednocześnie, dając mu możliwość wyboru, wpływa pozytywnie na jego odczucia.
Konfiguratory produktów w e-commerce – ciekawe rozwiązania
Konfiguratory sprawdzą się zarówno w biznesie B2C, jak i B2B. Firmy zainteresowane współpracą mogą przejść do konfiguratora i spersonalizować produkt, a następnie wybrać liczbę sztuk. Tak duże zamówienia warto powiązać z zasobami hurtowymi i aktualizować je, żeby użytkownicy z góry wiedzieli, jak długo muszą czekać na produkty. Dobrym rozwiązaniem będzie natychmiastowe informowanie pracowników produkcji o pojawieniu się nowego zamówienia. Nie trzeba wykorzystywać do tego dodatkowych pracowników – wiadomość można wysłać automatycznie po opłaceniu zamówienia.
Konfigurator produktów w sklepie internetowym – jak wykorzystać jego potencjał?
Konfiguratory produktów pozwalają na maksymalne dopasowanie do upodobań. W zależności od oferowanych produktów można pokusić się o wizualizację na zdjęciach lub konkretnym tle. Kolejnym krokiem, po spersonalizowaniu rzeczy, może być tzw. wirtualna przymierzalnia. Polega na sprawdzeniu, jak wygenerowany produkt będzie wyglądał w rzeczywistości. Takie rozwiązanie można zastosować np. przy sprzedaży okularów. Podgląd na żywo jeszcze bardziej wpłynie na pozytywne odczucia użytkownika i może przesądzić o zakupie.
Konfigurator produktu – prostota użycia
Najważniejszym krokiem w tworzeniu konfiguratorów jest koncentracja na kliencie, czyli ułatwienie mu personalizacji i zakupu produktu. By użytkownik miał jak najlepsze doświadczenie, warto zadbać o drogę, jaką musi przebyć od początku do końca. Dlatego webmasterzy muszą stworzyć konfigurator produktów nie tylko atrakcyjny wizualnie, ale przede wszystkim prosty w użyciu. Tak, by jedynym zadaniem użytkownika było intuicyjne przejście kolejnych kroków i niezastanawianie się nad poprawnością działania. Poprawne działanie konfiguratorów wymaga wielu testów, dlatego należy zastanowić się nad odpowiednią firmą do stworzenia tego typu narzędzia.
Konfiguratory produktów nie wymagają od użytkowników żadnych specjalnych programów. Prawidłowo stworzone, błyskawicznie wyświetlą się na stronie. Nie spowalniają działania witryny, więc nie wpływają negatywnie na SEO.
Przykłady zastosowania konfiguratora produktów w sklepie internetowym
Są branże, w których zastosowanie konfiguratora jest oczywiste, są też takie, w których konfigurator oznacza nowatorskie podejście właścicieli firmy. Najważniejsze, by konfigurator nie był tworzony na siłę, a faktycznie jego obecność powodowała ułatwienie funkcjonowania zarówno firmie, jak i klientowi. Źle przygotowany konfigurator może spowodować wiele szkody – stąd warto zainwestować w przemyślane i funkcjonalne rozwiązania. Poniżej kilka przykładów konfiguratorów, w różnych branżach.
Konfigurator butów
Na stronie Nike klient może zdecydować, jak dokładnie mają wyglądać jego buty. Wybiera ich kolor z kilku dostępnych, rodzaj podeszwy, materiał.
Konfigurator roweru
Firma 3gravity pozwala na swojej stronie skonfigurować rower. Konsument może wybrać m.in. rodzaj ramy, kolor, siodełko czy hamulce.
Konfigurator fotoksiążki
Na stronie Empiku klient ma możliwość stworzenia własnej fotoksiążki. Decyduje o rodzaju papieru, wielkości zdjęć, ich ilości, ułożeniu.
Konfiguator aut
Producenci aut często korzystają z konfiguratorów, które pozwalają zwizualizować wygląd auta, jak i określić jego parametry oraz oszacować koszty. Poniżej kilka przykładów:
Tesla
Jaguar
Coraz więcej firm pozwala na personalizację produktów, nie wszystkie jednak posiadają konfiguratory. Zaproszenia ślubne, meble czy biżuteria mogą być stworzone dzięki konfiguratorom. Personalizowane prezenty, wakacje marzeń, ubrania, a nawet rolety czy drzwi można dobrać również w ten sposób.
W jakich innych branżach sprawdzi się konfigurator produktów?
Dopasowywanie produktów do klientów realizują już nie tylko duże przedsiębiorstwa, ale także małe firmy, działające lokalnie. To pokazuje, że konsumenci mają dużą potrzebę posiadania unikalnych produktów i usług szytych na miarę. Firmy chcące podążać za tymi zmianami, powinny wziąć pod uwagę konfigurowanie produktów. Do branż, które szczególnie mogą na tym zyskać, można zaliczyć:
- branżę budowlaną (dobór kolorów ścian, elementów konstrukcyjnych itp.);
- branżę osłon okiennych (dopasowanie ram okien, kolorów żaluzji i markiz);
- branżę odzieżową (personalizacja koszulek, bluz itd.);
- branżę biżuteryjną i zegarkową (wybór surowca, motywu, paska/bransolety);
- branżę drukarską (np. personalizacja prac dyplomowych);
- branżę prezentową (dostosowanie boxów prezentowych, customizacja kartek okolicznościowych);
- dodatki i akcesoria (torebki, czapki itp.).
Konfigurator produktu – czy Tobie także się przyda?
Jeżeli nie jesteś pewny, czy w Twoim biznesie także sprawdzą się konfiguratory, przemyśl, kim są Twoi klienci. Jeśli szukają personalizowanych ofert, chcą kupować oryginalne przedmioty i tym samym wyróżnić się, możliwość dopasowania produktów w konfiguratorach pozwoli im to osiągnąć. Takie rozwiązanie powinieneś przemyśleć, zwłaszcza jeśli oferujesz produkty premium – klienci tym bardziej powinni mieć możliwość dostosowania ich do własnych potrzeb. Ponadto właściwie stworzony konfigurator produktów może być kartą przetargową w walce z konkurencją. Jeśli firmy oferujące podobne usługi/produkty nie mają takiej opcji na swojej stronie, wyróżnisz się na ich tle. A może jest to już standard w Twojej branży? Tym bardziej powinieneś nadrobić zaległości i stworzyć konfigurator na swojej stronie!
Ile kosztuje konfigurator produktu?
Ze względu na koszty zwykle na posiadanie konfiguratora decydują się korporacje. Od czego zależy jego cena? I czy zawsze musi być wysoka? To działanie customizowane, cena zależy od funkcjonalności. Można wybrać taki konfigurator, który pozwoli klientowi na podjęcie podstawowych decyzji co do cech produktu. Nie będzie skomplikowany w budowie, a pozostawi pozytywne wrażenie. Jednak im bardziej zaawansowane narzędzie, tym lepiej wyręczy pracowników firmy i zaoszczędzi czas, a ostatecznie zminimalizuje koszty prowadzenia sklepu. Na pewno warto zainwestować w funkcjonalny konfigurator, dopasowany do danego produktu i specyfiki klienta. Po wycenę dobrze zgłosić się do kilku firm. Sprawdzić oferowane przez nich rozwiązania i oszacować faktyczne zyski.