Ile kosztuje strona na Drupalu?
Cena wykonania projektu na Drupal CMS może znacznie się różnić w zależności od tego, w jaki sposób chcesz podejść do jego realizacji. Co zatem ma największy wpływ na koszty? Na jakie elementy wdrożenia zwrócić szczególną uwagę? Odpowiedzi na te i inne pytania (wraz z szacunkowymi wydatkami) znajdziesz w tym artykule.
Cena strony na Drupalu – wybór wykonawcy
Cena strony na Drupalu – wybór wykonawcy
Kluczowy wpływ na koszty wdrożenia będzie miało oczywiście to, z kim chcesz współpracować. Do wyboru masz 2 główne opcje:
- Agencja/software house.
- Freelancer.
Przyjrzyjmy się im bliżej.
Agencja/software house
Agencja/software house to firma specjalizująca się w tworzeniu, rozwijaniu i wdrażaniu oprogramowania, w tym stron internetowych, aplikacji mobilnych oraz systemów informatycznych. Oferuje kompleksowe usługi, które obejmują analizę potrzeb klienta, projektowanie, programowanie, testowanie i wsparcie powdrożeniowe.
Agencja zazwyczaj oferuje szerszy zakres usług, które oprócz kwestii technicznych obejmują także np. marketing.
Software house z kolei skupia się bardziej na rozwoju oprogramowania i niestandardowych projektach IT.
Warto jednak pamiętać, że oba terminy często używane są zamiennie.
Zalety korzystania z usług agencji/software house’u:
- agencje oferują zazwyczaj szeroki zakres usług, od projektowania po wsparcie powdrożeniowe,
- takie firmy mają także dostęp do większych zasobów i szerszej grupy specjalistów z różnych dziedzin,
- dzięki swojej strukturze oraz zasobom agencje i software house’y lepiej radzą sobie ze złożonymi projektami.
Wady korzystania z usług agencji/software house’u:
- korzystanie z usług dużej firmy to zwiększony koszt przygotowania strony na Drupalu,
- ze względu na różne szczeble zarządzania i komunikacji oraz kwestie formalne, software house może nie być w stanie szybko dostosować się do zaproponowanych zmian w projekcie w trakcie jego trwania.
Więcej o tym, jak wybrać agencję Drupala, przeczytasz tutaj.
Freelancer
Freelancer to niezależny ekspert, który na zasadzie samozatrudnienia oferuje swoje usługi. Takie osoby zwykle specjalizują się w wybranych obszarach, choć często mają też szeroką wiedzę w obszarze swojej niszy.
Zalety korzystania z usług freelancera:
- usługi freelancera to w większości przypadków niższa cena wdrożenia projektu na Drupalu,
- gdy pracujesz z freelancerem, cały czas utrzymujesz bliski kontakt z osobą, która w pełni odpowiada za wykonanie każdego etapu zlecenia,
- freelancerzy mogą zaoferować bardziej indywidualne podejście do projektu niż agencje, które zwykle muszą trzymać się wielu procedur.
Wady korzystania z usług freelancera:
- freelancer nie dysponuje takimi zasobami, jak agencje, dlatego nie jest w stanie wywiązać się z pewnych projektów,
- freelancer to jedna osoba, więc nieprzewidziane okoliczności (np. choroba) w zauważalny sposób wpłyną na przebieg wdrożenia.
Wdrożenie Drupala – wybór modelu rozliczenia
Wdrożenie Drupala – wybór modelu rozliczenia
Na to, ile kosztuje strona internetowa na Drupalu, wpłynie także model rozliczenia. Najczęściej wykorzystywane są następujące modele:
- Fixed price – cała praca jest wyceniana z góry, dzięki czemu znasz ostateczną cenę jeszcze przed przystąpieniem do prac. Jest to bardzo dobre rozwiązanie, jeśli projekt jest dokładnie zdefiniowany i nie przewiduje się dużych zmian w jego zakresie. Nie pozostaje wtedy wiele miejsca na zmiany oraz eksperymenty podczas realizacji.
- Time and materials – płacisz za faktycznie przepracowane godziny. Jest to elastyczniejsze rozwiązanie, które pozwala na wprowadzanie zmian w trakcie trwania projektu. Z drugiej strony trudno wtedy przewidzieć, ile wyniesie końcowa cena wdrożenia Drupal CMS.
- Abonament – w zamian za stałą miesięczną opłatę agencja/freelancer wykonują określony zakres prac. Omawiany model stosuje się zwykle w przypadku obsługi technicznej lub stosunkowo nieskomplikowanych usług (np. wdrożenie gotowego modułu).
Podstawy wyceny projektu mamy już omówione. Przejdźmy więc do głównych czynników, jakie mają wpływ na ostateczny koszt.
Jakie są koszty programowania w Drupalu?
Jakie są koszty programowania w Drupalu?
Widełki za stawkę godzinową pracy programisty zarówno w przypadku freelancera, jak i agencji wahają się w zakresie od 150 do 200 PLN netto.
Jeśli chodzi o usługodawców z Europy Zachodniej i USA, w przeliczeniu można spodziewać się wydatku od 230 do 500 PLN netto.
Jak oszacować koszt Drupala w zakresie prac programistycznych? Najlepiej ustalić, ile godzin na realizację będzie wymagać dany projekt. Na przykład, jeśli szacuje się, że zadanie wymaga 15 godzin pracy programisty, a stawka wynosi 180 pln netto/h, to realizacja zadania wyniesie 2700 pln netto.
Pamiętaj też, że niższa stawka godzinowa nie zawsze oznacza oszczędność. Załóżmy, że jeden freelancer (120 PLN na godzinę) potrzebuje 3 godzin na wykonanie danej pracy. Inny specjalista (150 PLN na godzinę) wykona ją jednak w 1 godzinę. Druga opcja to dla Ciebie zatem obniżony koszt.
W jaki sposób dowiedzieć się, ile będzie kosztować konkretne zadanie? Jeśli chcesz zlecić nowy projekt na Drupalu, najlepiej przeprowadzić wspólnie z wybraną agencją lub freelancerem analizę przedwdrożeniową, dzięki której poznasz dokładny koszt projektu i wybierzesz najlepszy dla siebie model współpracy.
Indywidualnie dobrane funkcje i ich cena
Indywidualnie dobrane funkcje i ich cena
W koszt drupalowego serwisu internetowego należy także wliczyć indywidualnie dostosowane moduły. Te dostępne np. na oficjalnej stronie Drupala nie zawsze spełnią wszystkie wymagania.
Przygotowanie customowego modułu zazwyczaj zajmuje od 6 do nawet kilkudziesięciu godzin. Na zakres prac, a co za tym idzie, na wycenę największy wpływ mają:
- złożoność – rozbudowane funkcje (jak integracje z zewnętrznymi systemami) wymagają więcej czasu,
- bezpieczeństwo – funkcje obsługujące choćby wrażliwe dane należy także doszlifować pod kątem bezpieczeństwa,
- testowanie i debugowanie – jeśli moduł ma współpracować z wieloma innymi elementami (np. CRM-em), może generować wiele błędów.
Jak projekt graficzny wpływa na cenę strony Drupal?
Jak projekt graficzny wpływa na cenę strony Drupal?
Cena strony na Drupalu znacznie wzrośnie, jeśli zdecydujesz się na indywidualny projekt graficzny. Na jego koszt składają się:
- projektowanie i analiza UX – dla strony średniej wielkości proces wstępnego zaprojektowania witryny i doświadczenia użytkownika zajmuje około 40 godzin,
- wdrożenie – po zatwierdzeniu projektu graficznego następuje proces wdrożenia, który zazwyczaj zajmuje od 60 do 120 godzin. W tym czasie programista przekształca projekt graficzny w działającą stronę internetową, implementując funkcje zgodnie ze specyfikacjami.
Na wydłużenie prac najbardziej wpływają:
- poziom skomplikowania projektu – np. interaktywne elementy i animacje,
- liczba widoków – unikatowe typy widoków jak blog, strona główna, strona usług, formularz kontaktowy itp. w znaczący sposób zwiększą to, ile będzie kosztować projekt graficzny.
Integracje Drupala i koszt ich wdrożenia
Integracje Drupala i koszt ich wdrożenia
Integracje to połączenia z kluczowymi systemami, które mają duży wpływ na funkcjonowanie strony i całego biznesu. W zależności od skomplikowania będą droższe lub tańsze:
- proste integracje – wliczamy w to systemy obsługujące zewnętrzne systemy mailingowe czy media społecznościowe. Szacowany czas prac to 10 do 40 godzin,
- zaawansowane integracje – zakres prac w przypadku takich systemów jak ERP i CRM będzie znacznie większy. Czas pracy potrafi przekroczyć nawet 100 godzin.
Drupal – koszty hostingu
Drupal – koszty hostingu
Gdy starasz się ustalić, ile kosztuje strona na Drupal CMS, nie możesz pominąć hostingu. Wymieniamy 3 główne typy:
- Współdzielony (od 50 PLN netto za rok) – najprostszy i najtańszy typ hostingu, który sprawdzi się przy prostych stronach.
- Dedykowany (od 1 000 PLN netto za rok) – otrzymujesz fizyczny serwer na własność. Zalecany wybór dla dużych witryn jak sklepy.
- VPS (od 250 PLN netto za rok) – dobre, pośrednie rozwiązanie między hostingiem dedykowanym, a współdzielonym.
Cena sklepu na Drupalu
Cena sklepu na Drupalu
Przygotowanie sklepu internetowego to w zasadzie niezależnie od platformy wyższy koszt praktycznie wszystkiego – modułów, projektów graficznych, marketingu czy hostingu. Ile mogą wynosić koszty? Oto przykładowe szacunki:
- mały (ok. 50 000 PLN netto) – do 100 produktów, podstawowe funkcje e-commerce,
- średni (ok. 100 000 PLN netto) – do 1 000 produktów, zaawansowane funkcje e-commerce jak różnorodne opcje płatności czy integracje,
- duży (powyżej 250 000 PLN netto) – tysiące produktów i zaawansowana personalizacja. Liczne integracje zewnętrzne i bardzo duży ruch.
Ile kosztuje witryna oparta o Drupala – podsumowanie
Ile kosztuje witryna oparta o Drupala – podsumowanie
Biorąc pod uwagę omówione przykłady, można założyć, że ceny za drupalowy serwis internetowy wyglądają następująco:
- 30 000 PLN netto – minimalny koszt wdrożenia prostego projektu,
- 80 000 PLN netto – średni wydatek, pozwala m.in. wdrożyć przyzwoitych rozmiarów sklep,
- Kilkaset tysięcy PLN netto – duże projekty – serwisy korporacyjne, skomplikowane platformy e-commerce.
Szacując inwestycję w nową stronę lub sklep na Drupalu, weź pod uwagę m.in.:
- Wykonawcę – freelancer vs agencja.
- Model rozliczenia.
- Liczbę wymaganych indywidualnie przygotowanych modułów/funkcji.
- Złożoność projektu graficznego.
- Integracje.
- Hosting.
- Funkcje e-commerce.