Drupal Commerce a WooCommerce - porównanie skryptów sklepowych

Rynek e-commerce stale się rozwija. Dla sprzedawców dostępnych jest mnóstwo technologii, które pomogą im rozpocząć sprzedaż w Internecie. Wybranie czegoś dla siebie potrafi być zatem trudne, jednak warto poświęcić na taką analizę odpowiednią ilość czasu. W tym artykule zawęzimy analizę do dwóch rozwiązań – Drupal Commerce a WooCommerce. Dowiesz się, na które z nich warto się zdecydować.

Drupal Commerce a WooCommerce - porównanie

Drupal Commerce a WooCommerce – czym są?

WooCommerce jest na rynku już od 2011 roku. Funkcjonuje jako darmowy plugin do WordPressa – najpopularniejszego CMS-a na świecie. Wprowadza do podstawowej wersji platformy funkcje, które umożliwiają sprzedaż za pomocą strony internetowej. Od momentu uruchomienia zyskał on dużą popularność i do dzisiaj ją utrzymuje. Co najmniej 3 miliony stron internetowych korzysta obecnie z tej technologii.

Drupal Commerce także został uruchomiony w roku 2011. Jest to tak naprawdę oprogramowanie open source przeznaczone dla Drupala – innego popularnego CMS-a. Pozwala tworzyć świetne strony i aplikacje e-commerce. Od momentu uruchomienia omawiana technologia zaczęła szybko się rozwijać, jednak w przypadku porównania Drupal Commerce vs WooCommerce pod względem popularności nie ma wątpliwości co do zwycięzcy. Ze sklepu internetowego na Drupalu z modułem Commerce korzysta nieco ponad 5 000 stron.

Drupal Commerce vs WooCommerce – porównanie

WordPress i Drupal jako CMS-y mają podobny proces instalacji. Jeśli jednak chodzi o rozszerzenia e-commerce, to WooCommerce jest wtyczką, która może być zainstalowana po skonfigurowaniu WordPressa i od razu zapewnia potrzebne funkcjonalności. Z kolei Drupal Commerce to moduł, który wymaga uprzedniego zainstalowania Drupala. W Drupalu 8 do jego instalacji można wykorzystać Git i Composera z wiersza poleceń. Porównajmy zatem wady i zalety między Drupal Commerce a WooCommerce.

Zalety WooCommerce

  • Duża liczba płatnych oraz darmowych rozszerzeń, które są łatwe w instalacji i dostarczają wiele przydatnych funkcji. Pluginy, które wymagają zakupu, są z reguły i tak tańsze w porównaniu do innych platform.
  • Mnóstwo darmowych szablonów, dzięki którym stworzysz stronę o takiej konstrukcji i kolorystyce, jakiej chcesz.
  • WooCommerce jest w zasadzie wtyczką do WordPressa, co oznacza, że jest on tak samo przystępny i łatwy w obsłudze. Nie musisz znać się na programowaniu, aby z powodzeniem zarządzać takim sklepem, a nawet konfigurować jego wygląd i funkcje.

Wady WooCommerce

  • WordPress to najpopularniejszy CMS na świecie, dlatego hakerzy skupiają swoje ataki na stronach zbudowanych na nim. Oprócz tego pluginy, z których będziesz zapewne często korzystał, są rozwijane przez wielu niezależnych twórców, dlatego trudno o jednolity standard bezpieczeństwa.
  • Możliwości WordPressa, a więc i WooCommerce są stosunkowo ograniczone, dlatego tworzenie na tej platformie bardziej zaawansowanych funkcjonalności będzie trudne.

Zalety Drupal Commerce

  • Drupal Commerce jest bardzo szybki i responsywny, nawet jeśli obsługuje setki tysięcy produktów. System wyposażony jest w kilka świetnych modułów jak choćby Rules, który pozwala wprowadzać potrzebne funkcje. Działa on w ten sam sposób jak instrukcje warunkowe If i Else w języku programowania. Dzięki temu wykorzystując Rules, można wywoływać odpowiednie reakcje systemu w zależności od okoliczności.
  • Sam Drupal jest znany z tego, że pozwala w świetny sposób zarządzać contentem. Funkcje takie z pewnością znajdą zastosowanie podczas prowadzenia sklepu internetowego, gdy stawiasz nacisk na content marketing.
  • Drupal Commerce obsługuje szeroką gamę metod płatności online takich jak PayPal, PayU Webcheckout, Stripe, Braintree, czy Square. Dzięki temu klienci będą mieć swobodę w wyborze takiej opcji płatniczej, jaką preferują.

Wady Drupal Commerce

  • Drupal jest rozbudowanym CMS-em, dlatego daje wiele możliwości, jednak jednocześnie wymaga odpowiednich umiejętności. Do obsługi sklepu prowadzonego na Drupal Commerce potrzebujesz pomocy specjalistów od programowania.
  • Drupal ma określony cykl publikacji aktualizacji oraz wygaszania wsparcia dla poprzednich wersji. Przykładowo support dla Drupal 8 kończy się w listopadzie 2021 roku. Aktualizacje są praktycznie konieczne, a w przypadku sklepów internetowych będą szczególnie czasochłonne.

Zobacz również: Magento vs. WooCommerce – na czym oprzeć swój sklep internetowy?

Drupal Commerce vs WooCommerce – na co się zdecydować?

Nie można jednoznacznie stwierdzić, że któraś z omawianych tutaj technologii jest zdecydowanie lepsza od drugiej. Tak naprawdę wszystko zależy od Twoich okoliczności i potrzeb. WooCommerce jest świetnym wyborem dla początkujących sprzedawców internetowych. Technologia ta umożliwi im rozpoczęcie działalności, nawet jeśli nie mają zaawansowanych umiejętności technicznych. Na Drupal Commerce zdecyduj się, gdy masz w planach rozbudowany projekt sklepu internetowego, który wymaga szczególnego poziomu bezpieczeństwa, specjalnych funkcjonalności, a do tego w planach masz konkretną ekspansję na kolejne lata.

Przeanalizuj zatem dokładnie swoje potrzeby, a następnie rozważ mocne i silne strony omówionych tutaj rozwiązań. Dzięki temu wybierzesz technologię, która sprawdzi się dla Ciebie doskonale.

Zdecydowałeś się na sklep na Drupalu?

Zobacz naszą ofertę