Smart POST
Smart POST

Co musisz wiedzieć wchodząc na rynek e-commerce?

Jakub Czyż
Autor: Jakub CzyżProject Manager

E-commerce to model biznesowy, w którym wszelkie transakcje są przeprowadzane przez Internet. Jako że coraz częściej kupujemy w sieci, rośnie liczba przedsiębiorców postanawiających wejść w tę branżę. Jak jednak dobrze wystartować? W tym artykule poznasz 4 czynniki, na które powinieneś zwrócić uwagę przed wejściem na rynek e-commerce.

Jak zacząć działać na rynku ecommerce?

1. Znajdź swoją niszę

Czy warto zapełnić swój sklep internetowy mnóstwem produktów ze zróżnicowanych kategorii? Jeśli masz taki budżet, aby stać się kolejnym Amazonem lub chociaż gigantem na skalę własnego kraju, zapewne tak. Jednak większość sprzedawców nie ma takiej możliwości. Czy oznacza to, że nie mają jak wybić się na rynku? Nie, gdyż każdy może znaleźć swoją niszę.

Rynek e-commerce jest dość tłocznym miejscem, więc konieczne jest znalezienie sposobu na to, aby się wyróżnić. Ustal zatem, czy dany segment sprzedaży internetowej nie jest już zapełniony innymi sprzedawcami. Nie wybieraj niszy zbyt zdominowanej przez znane marki. Jeśli sprawia Ci to trudności, schodź niejako coraz niżej w kategoriach produktów np. odzież > odzież damska > odzież damska sportowa > odzież damska do biegania.

Jeśli okaże się, że w danej niszy nie ma dużo graczy, nie działaj pochopnie – może owa branża nie jest tak rentowna, jak Ci się wydawało. Całkowity brak konkurencji jednocześnie pokazuje, że nie ma zapotrzebowania na danym rynku.

Zawężenie swojej specjalizacji daje także ciekawe możliwości nawiązywania współpracy z przedsiębiorstwami z powiązanych nisz. Możesz wejść z nimi w układ, który będzie polegał na wzajemnej promocji, czy programach afiliacyjnych.

2. Kieruj się personami kupujących

Element ten jest w dużym stopniu powiązany z poprzednim. Dopóki nie określisz wąskiej niszy, nie będziesz w stanie zidentyfikować konkretnych person potencjalnych klientów. Dlatego, zamiast od razu wybierać produkty do swojego sklepu, poznaj lepiej osoby, które będą je kupować. W tym celu sprecyzuj dokładniej własną działalność:

  • Co ma reprezentować Twój sklep?
  • Kto jest Twoim idealnym klientem?
  • Z jakimi wartościami identyfikuje się Twoja marka?

3. Orientuj się w statystykach, jakie charakteryzują rynek e-commerce

Oto kilka najważniejszych faktów związanych z omawianą branżą:

1. Globalna wartość rynku e-commerce ma osiągnąć do 2020 roku wartość 4,058 trylionów dolarów.

2. Mężczyźni są nieco bardziej skłonni kupić produkt, wykorzystując do tego urządzenie mobilne niż kobiety.

3. Kobiety kupują online częściej niż mężczyźni. Na każde 10 dolarów wydanych w Internecie, wydatki kobiet stanowią 6 dolarów a mężczyzn 4.

4. 65% osób obawia się o swoje bezpieczeństwo podczas dokonywania zakupów internetowych.

4. Skupiaj się na tym, co przyczynia się do sukcesu sklepu internetowego

Prowadzenie sklepu internetowego nie jest łatwe. Samo posiadanie niektórych produktów nie oznacza, że ludzie będą sami do Ciebie trafiać. Są jednak rzeczy, które możesz zrobić, aby zwiększyć szanse na powodzenie Twojego sklepu:

  • Koncentruj się na kliencie – zanim cokolwiek sprzedasz, musisz zdobyć zaufanie potencjalnego kupującego. Wybierz zatem właściwy motyw graficzny oraz odpowiednio dobierz przekaz zawarty w materiałach marketingowych.
  • Przeprowadzaj testy – czy przechodzenie przez proces realizacji zamówienia jest zbyt skomplikowane? Czy nie wymaga zbyt dużej ilości kroków? Aby się tego dowiedzieć, konieczne jest przeprowadzanie audytów i innych testów, które pomagają usprawnić działanie poszczególnych elementów sklepu.
  • Stawiaj nacisk na mobile – zadbaj o to, aby doświadczenie zakupowe na urządzeniach mobilnych było równie wygodne co na desktop. Obecnie coraz więcej osób korzysta z tego typu urządzeń, a ruch na nich generowany już dawno zaczął stanowić więcej niż 50% całego ruchu internetowego.
  • Inwestuj zarówno w SEO, jak i PPC – połączenie SEO oraz PPC pomoże Ci w efektywny sposób generować sprzedaż. Dzięki SEO zaczniesz zdobywać stały, jakościowy ruch organiczny, kiedy PPC pozwoli Ci szybciej reklamować się na bardziej sprzedażowe frazy kluczowe.
  • Ciągle się rozwijaj – nigdy nie stawaj w miejscu. Nieustannie poszukuj nowych produktów oraz sposobów na ich promowanie. Oczywiście nie musisz co miesiąc zmieniać asortymentu swojego sklepu, ale stale poszerzaj jego zakres, dzięki czemu stopniowo wyewoluuje on w znaczący sposób.

Podsumowanie

Prowadzenie sklepu internetowego to na pewno wyzwanie, zwłaszcza na obecnym konkurencyjnym rynku e-commerce. Jednak dzięki tym poradom Twoje początki będą znacznie łatwiejsze. Dobry start to także dobra platforma e-commerce, której stworzenie warto powierzyć profesjonalistom.

Potrzebujesz pomocy przy budowie własnego e-commerce?

Z chęcią pomożemy
Udostępnij artykuł: