CMS – co to jest?

CMS - definicja

CMS to skrót od Content Management System, co oznacza System Zarządzania Treścią. Jest to oprogramowanie, które służy do administrowania stroną www, modyfikowania jej zawartości bez konieczności posiadania wiedzy programistycznej. Kiedyś takie rozwiązania tworzono w celu zarządzania lokalnymi plikami zapisanymi w pamięci komputera. Obecnie CMS-y mają ułatwiać obsługę witryn.

Jak działa system zarządzania treścią CMS?

Systemy CMS najczęściej używane są online. Należy zalogować się na stronie za pomocą danych administratora lub użytkownika, który ma prawo do wprowadzania określonych zmian w witrynie. To jedna z zalet takich rozwiązań. Można tworzyć profile i określać, jakie zadania mają wykonywać konkretne osoby. Np. jeden użytkownik może mieć prawo do edycji treści i jej dodawania, inny natomiast – kompletne uprawnienia administracyjne.

System zarządzania treścią nie wymaga znajomości języków programowania, ale najczęściej daje możliwość edytowania plików również na takiej zasadzie – bez konieczności ich pobierania na dysk komputera i następnie przesyłania.

Po zalogowaniu się do CMS‑a, korzystający widzi pulpit, a na nim przeróżne opcje. Poniżej znajduje się przykład takiego pulpitu w WordPressie – najpopularniejszym obecnie CMS-ie na świecie. Po lewej stronie widnieją opcje administracyjne. Ponadto możemy się od razu przekierować do istotnych danych dotyczących witryny czy też wybranych pluginów. Dowiemy się również, czy istnieje nowsza wersja systemu. Aktualizacja także nie wymaga wiedzy programistycznej – najczęściej do jej przeprowadzenia wystarczy dosłownie kilka kliknięć.

CMS co to?

Źródło: WordPress

Większość systemów CMS umożliwia wcześniejsze planowanie publikacji. Jeśli wybieramy się na urlop, to wcześniej możemy przygotować treści, które będą się w tym czasie pojawiać na stronie. Mamy też opcję sprawdzenia, czy nowe materiały na pewno będą się wyświetlać prawidłowo.

Zalety korzystania z systemów CMS

Dzięki systemom CMS zarządzanie własną stroną jest łatwiejsze. Oto największe zalety CMS‑ów:

  • wiele z nich działa na zasadzie open source – to oznacza, że możemy z nich korzystać bez opłat również do zastosowań komercyjnych. Mamy prawo wprowadzać niemal dowolne zmiany w ich kodzie;
  • przystępność dla początkujących – osoby, które nie mają specjalistycznej wiedzy technicznej, z pewnością poradzą sobie w zarządzaniu stroną;
  • prostota publikowania treści – uzyskujemy do dyspozycji edytor tekstu, za pomocą którego dodawanie materiałów na stronę jest bardzo łatwe. Możemy też planować publikacje treści na przyszłość;
  • odpowiednie do witryn różnej wielkości – nawet darmowe rozwiązania umożliwiają zarządzanie stroną internetową małą i bardzo dużą;
  • możliwość dostosowania do oczekiwań – m.in. dzięki dostępnym pluginom, a w przypadku systemów open source - istnieje także możliwość przebudowy lub wprowadzenia zmian w kodzie;
  • łatwość opanowania – panel administracyjny systemów CMS najczęściej nie stwarza większych problemów pod względem przyswojenia jego funkcji, zrozumienia działania. Oczywiście wymaga to poświęcenia czasu na opanowanie rozwiązania. Stopień trudności zależy też od tego, na jaki system CMS postawimy;
  • darmowe motywy i pluginy – są również płatne, ale najczęściej w przypadku darmowych systemów CMS mamy do wyboru mnóstwo wtyczek i motywów, dzięki którym sami możemy personalizować witrynę. Wprowadzenie zmian w wyglądzie strony również najczęściej nie przynosi większych komplikacji;
  • duża społeczność – popularne systemy CMS są wykorzystywane na milionach stron. Wokół tego oprogramowania istnieje duża społeczność, która korzysta z for czy też grup na Facebooku. To dzięki zgromadzonej tam wiedzy i opcji zadawania pytań można bez ponoszenia kosztów rozwiązać wiele problemów, na które możemy napotkać w czasie użytkowania systemu.

Rodzaje systemów CMS

Systemy CMS można podzielić według różnych kryteriów. Biorąc pod uwagę licencję, da się wyróżnić następujące:

  1. SaaS – to usługa, w ramach której otrzymujemy system CMS zainstalowany na serwerze. Z tytułu jego użytkowania płacimy abonament – najczęściej miesięczny, kwartalny lub roczny. W tym przypadku nasze możliwości w zakresie edycji plików są ograniczone.
  2. System open source – CMS o otwartym kodzie źródłowym, który możemy edytować zgodnie z licencją. Nie ponosimy żadnych kosztów z tytułu użytkowania oprogramowania.
  3. Autorski CMS – system, który przygotowano ściśle na potrzeby danego klienta. To rozwiązanie, które z założenia ma być idealnie dopasowane do danego projektu, branży czy wymagań odbiorców. Taki wybór wiąże się z poniesieniem kosztów, które w wielu przypadkach mogą być znaczne.

Ponadto systemy CMS można podzielić m.in. na:

  1. Blogowe – przeznaczone do prowadzenia bloga lub strony wizytówki. Doskonałym przykładem jest WordPress. To nie oznacza, że nie może on stać się platformą sprzedażową – wystarczy skorzystać z rozszerzenia w postaci WooCommerce.
  2. Sprzedażowe – systemy stworzone z myślą o prowadzeniu sklepu online.

Najpopularniejsze CMS‑y dla stron internetowych

Jaki CMS wybrać dla witryny www? Według danych W3Techs z końca sierpnia 2022 roku najpopularniejszymi rozwiązaniami tego typu na świecie są:

  • WordPress – 64,2% udziału w rynku, biorąc pod uwagę wyłącznie witryny, które bazują na systemie CMS;
  • Shopify – 6,2%;
  • Wix – 3,4%;
  • Squarespace – 3%;
  • Joomla – 2,5%;
  • Drupal – 1,8%;
  • Adobe Systems – 1,6%;
  • Google Systems – 1,3%;
  • Bitrix – 1,2%;
  • Webflow – 0,9%.

Najpopularniejsze CMS‑y dla sklepów internetowych

Systemy CMS służą nie tylko zarządzaniu treścią, ale również sprzedaży. Oto najpopularniejsze na świecie platformy e-commerce według BuiltWith:

  • WooCommerce – 26%,
  • Shopify – 20%,
  • Magento – 8%,
  • OpenCart - 5%,
  • ShopifyPlus – 5%.

Jeśli chodzi o platformy cieszące się zaufaniem w Polsce, to pierwsze miejsce również zajmuje WooCommerce z udziałem 22%. Natomiast druga pozycja należy do PrestaShop z wynikiem 21%.

Szukasz najlepszego CMS-a dla Twojej firmy?

Napisz do nas!
Udostępnij artykuł:
Oceń stronę:
0.0