Przejdź do treści

Zwiększ sprzedaż, dzięki 27 pomysłom na promocje Black Friday.

Pobierz listę
Podobają Ci się nasze treści?
Sięgnij po unikalną wiedzę prosto od developerów i marketingowców. Zapisz się do newslettera.
CAPTCHA
Dziękujemy za zapisanie się do newslettera!
Aby otrzymywać najświeższe, branżowe informacje, potwierdź subskrypcję w mailu, który od nas dostałeś.
PS. Nawet tak ważne wiadomości lubią czasem pomylić folder, dlatego upewnij się, że mail nie trafił do SPAMU
Otwórz swoją skrzynkę e-mail

Czy dedykowana strona mobilna to dobre rozwiązanie?

Kategoria: 
Opublikowane: 
Czas czytania
: 4 min

Współczesny konsument nie rozstaje się ze swoim smartfonem i to najczęściej właśnie za jego pośrednictwem korzysta ze stron sklepów, firm oraz marek. Dla użytkownika witryna musi wyglądać atrakcyjnie i być funkcjonalna. Czy w takim razie strona mobilna to dzisiaj must have? Jakie rozwiązania warto zastosować, by zmniejszyć współczynnik odrzuceń? I wreszcie, co na to Google? O tym w artykule.

Czy strona mobilna to dobre rozwiązanie?

Zastanów się, kto korzysta z Twojej witryny?

Według ostatnich badań GEMIUS/PBI w kwietniu 2019 roku liczba internautów w Polsce wynosiła 28,2 mln, z czego aż 24,2 mln osób korzystało ze stron internetowych za pomocą smartfonów i tabletów. To ponad 85% użytkowników! W tym wypadku stwierdzenie, że każda profesjonalna strona internetowa powinna prawidłowo działać w wersji mobilnej, nie jest przesadą. Bez zagłębiania się w to, kto jest klientem danej firmy, można być pewnym, że będzie korzystał z jej strony głównie za pomocą smartfona. Aby współczynnik odrzuceń był mały, a klienci chętnie odwiedzali witrynę, musi ona dobrze działać na mobile.

Użytkownik www danej firmy to zwykle jej potencjalny lub stały klient. Tworząc stronę internetową, dobrze jest przemyśleć, jaki typ klienta ma dane przedsiębiorstwo, w jaki sposób korzysta on ze strony i czego na niej szuka. Budowanie pozytywnego wrażenia jest bardzo ważne. Jeśli klient szybko znajdzie na stronie to, czego potrzebuje, będzie zadowolony, sfinalizuje transakcję, korzystnie oceni daną markę. Witryna musi być dostosowana do mniejszych ekranów. Nie bez przyczyny od kilku lat wśród designerów budujących strony, panuje trend “mobile first”. Twórcy najpierw zastanawiają się nad layoutem na telefon czy tablet, a następnie myślą o desktopie.

Czy w takim razie warto inwestować stricte w stronę mobilną?

Dowiedz się, jaki masz wybór

Każda firma powinna posiadać stronę mobilną czy responsywną. Obie wyglądają dobrze na smartfonach i tabletach. Ale różnią się od siebie.

Strona mobilna

To dedykowana pod urządzenia mobilne wersja strony internetowej. Jest ona przystosowana do wyświetlania się na smartfonach, telefonach komórkowych i tabletach. To mniej rozbudowana strona oryginalna, często pozbawiona wielu zakładek i podstron, a przede wszystkim dużo ważących grafik. Mobilna wersja strony posiada inny adres niż wersja desktop, który automatycznie wyświetlany jest na urządzeniach przenośnych. Ta strona to odrębny twór. W praktyce firma posiada dwie www. Ta mniej rozbudowana otwiera się na smartfonach, kompletna to wersja na komputer.

Strona responsywna

Dostosowuje się automatycznie do wielkości ekranu urządzenia użytkownika. Jest uniwersalna i elastyczna. Dobrze wygląda na każdym wyświetlaczu. Występuje pod tym samym adresem zarówno na smartfonie, jak i na komputerze stacjonarnym.

Poznaj, plusy i minusy

Niewątpliwie za wdrożeniem strony mobilnej firmy przemawia fakt, że jej przygotowanie zajmuje dużo mniej czasu niż stworzenie od podstaw całej strony internetowej. Plusem jest również to, że budując stronę mobilną, można zastosować grafiki i rozwiązania funkcjonalnie dostosowane wyłącznie do urządzeń przenośnych. To pozwala na wprowadzenie nowego menu czy treści. Możliwość okrojenia skryptów przyspiesza wczytywanie zawartości www. Niestety osobna strona to wyższe koszty eksploatacji, nowy panel administratora, koszty związane z obsługą, dodatkowy czas potrzebny na edycję. Minusem jest także podejście Google.

Zdecyduj, strona mobilna czy responsywna?

Google wspiera przede wszystkim strony mobilne. Blogi czy sklepy oparte na nowoczesnej architekturze są lepiej pozycjonowane w wyszukiwarce. Algorytm Mobile First Index, określając pozycję strony, najpierw bierze pod uwagę treści z wersji mobilnej. Istotne jest również to, czy wersja na desktop pokrywa się z nią treściowo. Poza tym zastosowany algorytm obniża ranking stron, które zbyt wolno wczytują się na telefonach komórkowych. Google pozytywniej “reaguje” na responsywne strony. Posiadając dwie wersje - mobile oraz desktop trudniej jest zachować spójność contentu, która ma duże znaczenie właśnie przy pozycjonowaniu.

Zobacz, w jaki sposób przeszliśmy ze strony mobilnej na responsywną w przypadku Wyższych Szkół Bankowych.

Strony responsywne są dobrą alternatywą dla mobilnych, które wymagają sporo czasu i pieniędzy. Trudniej je aktualizować. Są w zasadzie oddzielną platformą, którą trzeba wspierać. Responsywna strona dostosowuje się nie tylko do urządzenia, ale również do przeglądarki, z której korzysta użytkownik. Jej wdrożenie wymaga większej ilości testów, jednak użytkowanie jest wygodne dla każdego. Posiadanie wersji RWD strony powoduje również, że nie trzeba martwić się o SEO czy przekierowania. Mimo to wybór strony mobilnej czy responsywnej nie jest jednoznaczny.

Na pewno budując całkowicie nową stronę, warto od razu zdecydować się na wersję responsywną. W przypadku, gdy strona już istnieje, zostało w nią sporo zainwestowane, a firma nie ma czasu na jej przebudowę, dobrym wyborem będzie przygotowanie mobilnej wersji. Wszystko zależy od tego, co właściciel www chce przekazać użytkownikom, jaki ma cel, ale i środki. Jedno jest pewne - obecnie każda strona powinna być dostosowana do urządzeń mobilnych.

Oceń wpis
0

Dziękujemy za ocenę postu!

Mamy więcej darmowych treści. Nie rezygnuj z nich!
Technologie, SEO, marketing - newsletter z poradami, które od razu możesz wdrożyć! Prosto na Twoją skrzynkę. Za darmo i bez spam
CAPTCHA