Specjalista SEO i Drupal – połączenie idealne?
Każdy Specjalista SEO chce pracować na CMS-ach, które są przyjazne optymalizacji pod kątem wyszukiwarek. Pomimo tego, że Drupal to rozbudowany system, jego optymalizacja wcale nie jest ciężkim zadaniem, jakby to się mogło początkowo wydawać. Zobacz, jakie ułatwienia w sferze SEO czekają na Ciebie w Drupalu.
Struktura i nawigacja strony
Struktura i nawigacja strony
Przejrzysta struktura i intuicyjna nawigacja to nie tylko podstawa strony przyjaznej użytkownikowi, ale też ważny aspekt efektywnej optymalizacji pod kątem wyszukiwarek. Oto kilka istotnych funkcjonalności Drupala, które ułatwią zadania związane z SEO.
Mapa strony
Mapa strony
Posiadanie mapy strony to must have dobrej nawigacji i lepszej indeksacji przez wyszukiwarki. Drupal zapewnia darmowe rozszerzenie – XML Sitemap, dzięki któremu można automatycznie generować mapę strony, nie korzystając z zewnętrznych narzędzi. Ponadto XML Sitemap posiada dodatkowe funkcje tj. wskazanie najważniejszych podstron serwisu, które mają być lepiej widoczne dla botów wyszukiwarek.
Indeksowanie podstron
Indeksowanie podstron
Są przypadki, w których należy wykluczyć niektóre podstrony z indeksowania przez wyszukiwarki np. wewnętrzne strony logowania lub wyszukiwania. W Drupalu proces ten jest niezwykle łatwy, dzięki modułowi RobotsTxt. Przy jego użyciu, plik RobotTxt będzie w stanie przekazać informację botom wyszukiwarek, które strony indeksować, a które nie.
Błędy 404
Błędy 404
Eliminacja błędów 404 to podstawa każdej dobrze działającej strony www. Oczywiście do ich identyfikacji można użyć narzędzi zewnętrznych tj. ScreamingFrog. Jednakże co, jeśli użytkownik natrafi na 404, zanim zareagujemy? Tutaj z pomocą przychodzi przydatny dla każdego Specjalisty SEO moduł – Search 404. W momencie, gdy użytkownik wpisze URL kierujący do strony z błędem 404, moduł wykona automatyczne wyszukiwanie na podstawie podobnych fraz, jak we wpisanym URL-u. Dzięki temu użytkownik nie trafi na stronę z błędem ,,Page not found’’, a na taką, która najbardziej odpowiada stronie, na którą chciał pierwotnie wejść.
Nawigacja okruszkowa
Nawigacja okruszkowa
Zajmujesz się optymalizacją dość rozbudowanej strony na Drupalu? Jeżeli tak, to na pewno zależy Ci na wdrożeniu przejrzystej nawigacji okruszkowej. Na szczęście Drupal oferuje możliwość automatycznego generowania breadcrumbsów na podstawie tytułów stron nadrzędnych. Jedyne, co musisz zrobić, to zainstalować moduł Menu Breadcrumbs.
Meta tagi
Meta tagi
Ustawienia meta tagów to jedna z obowiązkowych czynności, jakie wykonuje Specjalista SEO. W CMS Drupal cała procedura jest bardzo prosta i nie wymaga ingerencji w kod strony. Należy zainstalować moduł Metatags, dzięki któremu zyskasz możliwość dodawania unikalnych meta tile i meta description dla każdej podstrony. Oczywiście, istnieje również możliwość ustawienia automatów generujących meta tytuł i meta opis na podstawie ustalonego schematu.
Adresy URL
Adresy URL
Zależy Ci na automatyzacji procesów związanych z tworzeniem adresów URL czy ustawianiem przekierowań? Również w tym zakresie Drupal oferuje pewne ułatwienia.
Przyjazne adresy URL
Przyjazne adresy URL
Ręczne ustawianie przyjaznych adresów URL spędza Ci sen z powiek? W Drupalu nie będzie takiej konieczności. Specjalny moduł Pathauto zapewnia automatyczne generowanie adresów URL, które będą przyjazne zarówno dla wyszukiwarek, jak i użytkowników. Moduł okaże się przydatny, ponieważ Drupal często generuje adresy URL, które wyglądają mniej więcej w taki sposób: smartbees.pl/node/01234.
Przekierowania
Przekierowania
Jeżeli chcesz przekierować ruch w Drupalu ze starej podstrony na nową, na pewno przydatnym rozszerzeniem okaże się Redirect. Dzięki niemu bezproblemowo przekierujesz ruch z jednej podstrony na drugą, nie tracąc przy tym wartości SEO strony przekierowującej.
Dane strukturalne
Dane strukturalne
Coraz więcej biznesów stawia na zastosowanie danych strukturalnych na swojej stronie internetowej. Żaden Specjalista SEO nie powinien mieć problemów z wdrożeniem rich snippets na stronie opartej o Drupala. Można to zrobić na dwa sposoby.
Moduł RDF
Moduł RDF
Wbudowany w rdzeń Drupala moduł pozwala na wprowadzanie danych strukturalnych poprzez proces mapowania pól encji do poszczególnych typów metadanych. Jednak sposób ten jest mało intuicyjny i czasochłonny – utrudnia go m.in. brak przyjaznego użytkownikowi interfejsu.
Schema
Schema
Ten sposób wprowadzania danych strukturalnych na pewno znany jest szerszej grupie SEOwców. W Drupalu Schema stanowi rozszerzenie omawianego wyżej modułu Metatags. O przewadze Schemy nad RDF świadczy nie tylko jej popularność, ale również prosty interfejs, dzięki któremu wdrożenie rich snippets będzie szybkie i bezproblemowe.
Zarządzanie linkowaniem
Zarządzanie linkowaniem
Pomimo tego, że linkowanie na stronie to w dużej mierze zadanie wykonywane ręcznie, Drupal oferuje kilka modułów, które mogą tę pracę ułatwić. Oto dwa z nich.
Linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne
Linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne
Potrzebujesz narzędzia, które ułatwi Ci zadania związane z linkowaniem? Moduł Linkit został stworzony właśnie z myślą o Tobie. Dzięki niemu możesz prowadzić zarówno linkowanie wewnętrzne, jak i zewnętrzne. Umożliwia to prosty interfejs wyposażony w edytor WYSIWYG z opcją auto uzupełniania. Dzięki temu rozwiązaniu w końcu nie musisz zapamiętywać lub kopiować adresów URL poszczególnych stron, do których chcesz linkować.
Zepsute linki
Zepsute linki
Każdy Specjalista SEO, który zajmuje się optymalizacją strony z rozbudowanym linkowaniem wewnętrznym i zewnętrznym, powinien zwrócić uwagę na narzędzie Link Checker. Jego głównym zadaniem jest identyfikacja zepsutych lub nieistniejących linków w ramach witryny. Odbywa się to poprzez regularne skanowanie podstron serwisu. Jeżeli chcesz zidentyfikować wadliwe linki, Link Checker okaże się bardzo pomocny.
Drupal dla Specjalisty SEO - podsumowanie
Drupal dla Specjalisty SEO - podsumowanie
To tylko niektóre z licznych funkcjonalności znacznie ułatwiających prace Specjalisty SEO w CMS Drupal. Oczywiście, poza wewnętrznymi modułami strony na Drupalu możesz zintegrować także z narzędziami zewnętrznymi np. googlowskim Serach Console lub Analytics. Pomimo że większość stron na Drupalu to rozbudowane serwisy, mnogość modułów i rozszerzeń z zakresu SEO powoduje, że optymalizacja tych stron nie jest skomplikowanym procesem.