Smart POST
Smart POST

Platforma e-commerce- kiedy warto ją zmienić?

Denis Peszka
Autor: Denis PeszkaFull-stack developer

Dla większości firm zmiana platformy e-commerce to trudna decyzja, którą należy podjąć bardzo roztropnie. Migracja może być nieraz droga, czasochłonna oraz ryzykowna. Ważną kwestią jest także to, jak ewentualne problemy wynikłe w trakcie tego procesu mogą przełożyć się na sprzedaż w sklepie. To właśnie z tych powodów wiele przedsiębiorstw opóźnia migrację platformy tak długo, jak to możliwe. Ten artykuł przedstawia 4 oznaki, które wskazują, że już czas na przeniesienie się na inną platformę sklepu internetowego.

Kiedy zmienić platformę e-commerce?

1. Problemy ze skalowaniem i obsługą licznych zamówień

Wraz z rozwojem sklepu internetowego możliwości jego skalowania stają się coraz istotniejsze. Ważne jest, aby platforma mogła naturalnie rozwijać się wraz z Twoją firmą, co pozwoli Ci łatwo dodawać nowe linie produktów i wkraczać na kolejne rynki.

Poważnym problemem może być nieoczekiwany wzrost zamówień. Być może Twoja najnowsza kampania marketingowa odniosła duży sukces. W rezultacie sklep przeżywa gwałtowny wzrost zamówień. Potrzebujesz zatem rozwiązania na tyle elastycznego, aby sobie z tym poradzić.

Jeśli zatem sklep działający na obecnej platformie e-commerce niezbyt dobrze radzi sobie z obecnym ruchem, a jego skalowanie do nowego zapotrzebowania jest bardzo problematyczne, warto zacząć rozglądać się za innymi rozwiązaniami.

2. Spadek wartości transakcji i rosnąca liczba porzuconych koszyków

Starzejąca się platforma e-commerce może potrzebować więcej czasu na wyświetlanie kolejnych stron, uzupełnianie zawartości koszyka, przetwarzanie płatności i wykonywanie rozliczenia. Słaby czas ładowania, szczególnie na urządzeniach mobilnych, może mieć fatalny wpływ na sprzedaż.

Jedno z badań Google wykazało, że 52% konsumentów rzadziej wchodzi w interakcję z firmą po złym doświadczeniu na urządzeniu mobilnym. Z kolei tylko jednosekundowe opóźnienie w działaniu strony może skutkować 7% spadkiem konwersji i 13% spadkiem satysfakcji klienta.

Takie problemy mogą prowadzić do większej liczby porzuconych koszyków oraz ogólnie mniejszej wartości realizowanych zamówień – klienci niechętnie będą szukać kolejnych produktów. Jeśli zatem takie problemy pojawiają się w przypadku Twojego sklepu, czas także na rozważenie innej platformy sklepu internetowego.

3. Brak przydatnych funkcji oraz przestarzałe oprogramowanie

Niekiedy początkujący sprzedawcy decydują się na darmowe i niedrogie platformy, aby założyć prosty sklep. Jednak wraz ze wzrostem biznesu, prostota tych rozwiązań staje się wadą. Początkujące funkcjonalności nie pozwalają na obsługę większej ilości klientów, a podstawowe zabezpieczenia nie spełniają już odpowiednich wymagań.

W zależności od platformy e-commerce masz do dyspozycji także różne, przydatne funkcje jak warianty produktów, czy narzędzia pozwalające klientom kreować ich własne wersje. Jednak w niektórych platformach sklepów internetowych są one płatne, kiedy w innych są darmowe.

Niekiedy też w rezultacie nowej aktualizacji zmiany okażą się dla Ciebie na tyle niekorzystne, że sklep zacznie funkcjonować gorzej. Wtedy także przeniesienie się na inną technologię będzie opłacalne.

4. Problemy z integracjami

W celu rozwoju biznesu sama platforma e-commerce może nie wystarczyć. Z czasem konieczna będzie sprzedaż na wielu kanałach. W tym celu konieczne będzie transformowanie danych w różne strony.

Niestety niektóre platformy słabo radzą sobie w przypadku integracji multichannel, jeśli chodzi o szybkość, bezpieczeństwo, funkcjonalności i koszt. Jeśli integracja danych na obecnej platformie sklepu internetowego sprawia problemy, możliwe, że lepiej będzie przenieść się na inną.

Podsumowanie – jak podjąć dobrą decyzję?

Aby dokładniej ustalić, czy nadszedł czas na zmianę platformy e-commerce, zadaj sobie poniższe pytania:

  • Czy nagłe wzrosty w natężeniu ruchu wpływają na czasy ładowania oraz szybkość procesu rozliczenia?
  • Czy Twój zespół musi często tworzyć patche, aby naprawić ciągle pojawiające się problemy?
  • Czy programiści często muszą przyznawać, że „tego nie da się zrobić”, gdy sugerujesz wprowadzenie nowych funkcji?
  • Czy poświęcasz za dużo zasobów na utrzymywanie swojej platformy w stosunku do inwestycji w innowacje i wzrost?
  • Czy z biegiem czasu aktualizacje wymagają od programistów coraz więcej pracy?
  • Czy zespół supportu otrzymuje regularne skargi na temat funkcjonowania strony oraz procesu rozliczenia?

Twoja platforma sklepu internetowego nie powinna być trudna w obsłudze. Z biegiem czasu i rozwojem powinna funkcjonować jeszcze lepiej. Rozważ zatem powyższe pytania i sugestie, aby podjąć decyzję, czy nie czas na zamianę swojej platformy e-commerce.

Udostępnij artykuł: