Przejdź do treści
Podobają Ci się nasze treści?
Sięgnij po unikalną wiedzę prosto od developerów i marketingowców. Zapisz się do newslettera.
CAPTCHA
Dziękujemy za zapisanie się do newslettera!
Aby otrzymywać najświeższe, branżowe informacje, potwierdź subskrypcję w mailu, który od nas dostałeś.
PS. Nawet tak ważne wiadomości lubią czasem pomylić folder, dlatego upewnij się, że mail nie trafił do SPAMU
Otwórz swoją skrzynkę e-mail

Newsletter – czym jest i dlaczego warto mieć go na stronie?

Kategoria: 
Data aktualizacji: 
Czas czytania
: 10 min

E-mail marketing od lat jest jednym z najtańszych i najprostszych sposobów dotarcia do nowego klienta. Jednym z rodzajów komunikacji opartej o pocztę elektroniczną jest newsletter. Dlaczego warto go stosować?

checklista

Czym jest newsletter?

Newsletter to narzędzie wykorzystywane przez firmy i organizacje do dzielenia się wartościowymi informacjami ze swoją siecią klientów, potencjalnych klientów i subskrybentów. Newslettery dają bezpośredni dostęp do maili odbiorców, co pozwala m.in.:

  • udostępniać treści,
  • promować sprzedaż,
  • kierować ruch do witryny,
  • informować klientów o nowościach i promocjach, zmianach w sklepie internetowym czy najnowszej ofercie.

Newsletter jest jednym ze sposobów promocji wykorzystującym pocztę elektroniczną. Może być automatycznie generowany i wysyłany do listy odbiorców (tzw. listy mailingowej), którą budujesz na swojej stronie internetowej.

Teoretycznie wysyłka newslettera może odbywać się ręcznie, jednak w praktyce wykorzystuje się systemy do wysyłki newsletterów, takie jak Mailchimp czy FreshMail. Dzięki nim w łatwy sposób możesz zarządzać subskrybentami, automatyzować wysyłkę oraz personalizować treści.

Poszczególnym programom do mailingu przyjrzymy się bliżej w dalszej części artykułu.

Co powinien posiadać dobry newsletter?

Wiesz już, co to jest newsletter. Co jednak powinien zawierać? Omówmy najważniejsze aspekty.

Stały format i częstotliwość

Przede wszystkim newsletter powinien mieć stały szablon ze zmieniającą się treścią. Każdy odbiorca wiadomości przyzwyczaja się do wyglądu i struktury Twoich wiadomości. Stały format powinien być uzupełniony dobrą organizacją contentu. Skuteczność newslettera w dużym stopniu zależy od jego formatowania. Stosuj krótkie zdania i akapity, które szybko przekazują kluczowe informacje. Wykorzystuj atrakcyjne nagłówki oraz etykiety sekcji, aby utrzymywać uwagę czytelników. Dobre przykłady to newslettery korzystające z graficznych etykiet, które natychmiast wyjaśniają, o co chodzi w danej sekcji. Takie podejście zachęca do kliknięcia i zgłębiania treści, a także pomaga odbiorcom szybko znaleźć interesujące ich fragmenty. Świetnym przykładem są też newslettery, które stosują szybkie przeglądy. Każda sekcja zaczyna się krótkim podsumowaniem, które natychmiast informuje, czego można się spodziewać w dalszej części. Dzięki temu czytelnik jest w stanie szybko przeskanować treść i wyłapać coś, co go zainteresuje.

Nie zapominaj również o regularnej wysyłce newslettera. Określ, jak często chciałbyś go wysyłać swoim klientom. Możesz to robić co miesiąc (np. tego samego dnia miesiąca), co dwa tygodnie, bądź codziennie.

Balans między treścią a grafikami

Podczas tworzenia newsletterów należy zachować odpowiedni stosunek treści do obrazków. W wielu newsletterach firmy decydują się wysyłać wiadomości złożone głównie z obrazków, a czasem nawet jako jeden duży obrazek. Choć takie rozwiązanie ma swoje zalety, jak możliwość korzystania z niestandardowych czcionek czy prostota przygotowania, niesie też za sobą poważne wady. Większość dostawców poczty, zarówno w Polsce, jak i za granicą, domyślnie blokuje ładowanie grafik. Daje raczej użytkownikom wybór, czy chcą je zobaczyć. Jest to związane z kwestiami bezpieczeństwa oraz oszczędzaniem danych.

Odpowiednie wyświetlanie na wszystkich urządzeniach

Newslettery powinny być responsywne. Wielu użytkowników mobile przegląda maile na szybko. Jeśli wiadomość nie jest responsywna, może stać się nieczytelna na mniejszych ekranach, co zmusza do przesuwania treści na boki – tego raczej nikt nie lubi. Taka niedogodność potrafi zniechęcić odbiorców i obniżyć efektywność Twojego newslettera. Z tego powodu jego wygląd i układ są bardzo ważne.

Odpowiednią długość

Treść newslettera powinna być krótka i zwięzła. Pamiętaj, że osoby przeglądające maila raczej nie mają czasu na dłuższą lekturę. Z tego powodu krótkie i zwięzłe wiadomości mają największą szansę przekazać ciekawe informacje w przystępny sposób. Dzięki takiemu podejściu nie przytłoczysz czytelników nadmiarem treści.

CTA

Kampanie mailingowe powinny zawierać wezwanie do działania (CTA). Każdy newsletter musi zawierać jasne i przekonujące wezwania do działania. Ważne, aby odbiorcy nie mieli wątpliwości, co mają zrobić po przeczytaniu wiadomości. Dlatego zawieraj wyraźne wezwania do działania, takie jak zachęta do kontaktu z zespołem sprzedaży, zapisanie się na webinar czy dołączenie do społeczności na social mediach. CTA powinny rzucać się w oczy, a ich treść musi być krótka i konkretna. Warto także podkreślić, co odbiorcy mogą zyskać po kliknięciu i wykonaniu danego działania. Przykładem mogą być moduły w newsletterach, które na końcu zachęcają do polecenia subskrypcji znajomym, obiecując za to różne nagrody.

Personalizację treści

Dobrą cechą newslettera są spersonalizowane wiadomości. Personalizacja w newsletterach to kluczowy element, który jest w stanie znacząco zwiększyć zaangażowanie odbiorców. Użytkownicy lubią, gdy wiadomości są dostosowane do ich indywidualnych potrzeb i zainteresowań. Ten cel da się zrealizować za pomocą tak prostych elementów jak imię adresata w nagłówku. Możesz rozważyć także bardziej zaawansowane strategie jak rekomendacje produktów na podstawie wcześniejszych zakupów czy preferencji.

Odpowiednią stopkę

W ramach wysyłki newslettera nie można pominąć przemyślanego dostosowania stopki. RODO nakłada szereg obowiązków na firmy i osoby wysyłające wiadomości komercyjne. Stopka musi zawierać m.in. mechanizm wypisania się, który pozwala odbiorcom na rezygnację z subskrypcji w prosty i przejrzysty sposób. Ponadto konieczne jest podanie dokładnych informacji nadawcy, takich jak adres e-mail i fizyczny adres pocztowy. Stopka powinna również jasno informować, że wiadomość ma charakter komercyjny oraz zawierać linki do polityki prywatności.

Programy do mailingu – przegląd

Mailchimp

Mailchimp jest zagranicznym narzędziem służącym do wysyłania kampanii mailowych. Program jest intuicyjny i łatwy w obsłudze. Możesz go zintegrować z większością popularnych CMS-ów. Wersja darmowa pozwala na wysyłanie maili do 500 odbiorców. Maksymalna, miesięczna liczba maili dla tej wersji wynosi 1000. Takie parametry pozwalają na bezpłatne korzystanie z programu mniejszym sklepom czy stronom, które nie mają dużej liczby subskrybentów.

Tworzenie grafik na potrzeby newslettera w Mailchimpie jest bardzo przyjazne. Istnieją bowiem gotowe szablony, które można odpowiednio spersonalizować. Oczywiście nie musisz z nich korzystać. Istnieje również możliwość użycia własnych grafik. Przydatne w Mailchimpie są również darmowe statystyki, które pokażą Ci skuteczność Twojej kampanii.

Ponadto narzędzie oferuje wiele funkcji ułatwiających codzienną pracę, jak m.in. gotowe templatki zapisu do newslettera, wiadomości na urodziny itp.

MailerLite

Na początku 2024 roku FreshMail oraz MailerLite połączyły siły, aby stworzyć niezawodne narzędzie do e-mail marketingu. MailerLite Polska łączy najlepsze cechy FreshMaila z nowoczesnymi funkcjami MailerLite.

Plan darmowy oferuje możliwość wysyłania 12000 maili miesięcznie maksymalnie do 1000 odbiorców. Dostępne są również trzy plany płatne różniące się liczbą użytkowników mogących korzystać z narzędzia, supportem i oferowanymi funkcjami. Przykładowo przy 5000 odbiorcach zapłacisz 179 zł lub 299 zł miesięcznie. Droższy pakiet oferuje m.in. wparcie 24/7, rozszerzony e-mail marketing automation czy pop-upy promocyjne.

Dla dużych firm powyżej 100000 odbiorców narzędzie przewiduje plan Enterprise.

Getresponse

Getresponse to zaawansowany program służący do e-mail marketingu. Oferuje takie funkcje takie jak edytor wiadomości, kreator landing pages, formularze, autorespondery, tworzenie zaawansowanych analiz, testy A/B czy scenariusze komunikacyjne. Wszystkie te parametry powodują, że Getresponse jest narzędziem wszechstronnym, z którego warto korzystać, mając wielu subskrybentów.

Narzędzie oferuje aż cztery plany rozliczeniowe, w zależności od Twoich potrzeb. Za najtańszy z nich zapłacisz 199 zł w rozliczeniu miesięcznym przy 5000 odbiorcach. Najdroższy pakiet zawiera spersonalizowane rozwiązania oraz dedykowaną obsługę klienta. Kosztuje 2749 zł na miesiąc.

Newsletter – dlaczego warto?

  1. Budowanie grupy odbiorców zainteresowanych tematyką na stronie/blogu

    Na podstawie samych komentarzy na blogu czy danych pochodzących z Google Analytics ciężko wywnioskować, jak bardzo zaangażowani są odbiorcy Twoich treści. Tworząc newsletter, od razu będziesz wiedział, kto chce poznawać Twoje produkty, czy najnowsze posty. Analizując open rate oraz CTR, szybko dowiesz się, którzy czytelnicy/klienci chcą najbardziej pogłębiać relacje z Tobą. Możesz również sprawdzić, jaka tematyka wpisów wzbudza największe zainteresowanie.

  2. Świetne narzędzie do informowania o nowościach, produktach

    Newsletter jest najlepszym sposobem informowania swoich klientów o nowościach, w tym produktach. Dobrze, żeby to właśnie Twoi subskrybenci jako pierwsi otrzymywali informacje o nadchodzących promocjach, które niedługo mają pojawić się w sklepie. Zachęcisz w ten sposób więcej klientów do zapisania się.

  3. Narzędzie pozwala na budowanie relacji z odbiorcami

    Zbierając informacje o swoich subskrybentach na podstawie formularza zapisu, ankiety czy historii zakupów, łatwiej spersonalizujesz treści, które mają docierać do nich w newsletterze, a dzięki temu zbudujesz z nimi bliższą relację.

    Newsletter to jedno z najtańszych, a zarazem najefektywniejszych narzędzi w marketingu internetowym. Dzięki niemu nie tylko zdobędziesz klientów/odbiorców, ale również lepiej ich poznasz oraz zachęcisz do przyszłych zakupów czy dzielenia się informacjami ze swoimi znajomymi, którzy również są Twoimi potencjalnymi klientami/odbiorcami.

  4. Budowanie rozpoznawalności marki

    Załóżmy, że nie uda Ci się osiągnąć celów opisanych w poprzednim punkcie, które obejmują budowanie większych relacji z odbiorcami – nie wszystko stracone. Nawet jeśli odbiorcy nie czytają newslettera za każdym razem, jego regularne otrzymywanie może mieć istotny wpływ na budowanie rozpoznawalności marki.

    Sam fakt, że nazwa marki pojawia się w skrzynce odbiorczej, pomaga w tworzeniu pozytywnych skojarzeń i utrwalaniu wizerunku eksperta w danej dziedzinie. Nawet przelotne spojrzenie na nagłówki czy tematy newslettera może pozostawić ślad w pamięci odbiorcy, co wzmocni świadomość marki. Dzięki temu, gdy w końcu zdecydują się na podjęcie działania, Twoja marka będzie naturalnym wyborem

  5. Niskie ryzyko, wysokie korzyści

    Twoja lista mailingowa to zbiór osób, które już wykazały zainteresowanie Twoją firmą. To precyzyjnie dobrana grupa potencjalnych klientów. Są bardziej skłonni pozytywnie zareagować na Twoje działania marketingowe niż osoba pozyskana np. w mediach społecznościowych.

    Dodaj do tego stosunkowo niskie koszty e-mail marketingu, a otrzymasz imponujący zwrot z inwestycji. Według analizy Litmus może on wynosić od 32 do nawet 45 dolarów zwrotu na wydanego dolara!

    Litmus - analiza ROI
  6. Wzmacnianie strategii contentowej i synergia z innymi kanałami

    Newslettery są doskonałym uzupełnieniem i wzmocnieniem innych strategii marketingowych – nie zastępują ich. Gdy wysyłasz do potencjalnych klientów (czyli subskrybentów) ekskluzywne, wartościowe informacje, które odsyłają ich do treści na Twojej stronie, zwiększasz zaangażowanie.

    Ponadto newslettery świetnie współgrają z innymi kanałami marketingu cyfrowego, takimi jak media społecznościowe i content marketing. Gdy zintegrujesz te kanały, możesz osiągnąć lepsze wyniki, np. zwiększając zaangażowanie na platformach społecznościowych.

    • Organizujesz konkurs na Facebooku? Poinformuj o tym wydarzeniu w newsletterze, aby zwiększyć liczbę uczestników,
    • chcesz zwiększyć ruch na nowo opublikowanym wpisie blogowym? Wyślij newsletter z zapowiedzią i linkiem, aby zachęcić subskrybentów do jego przeczytania,
    • planujesz webinar i zależy Ci na wysokiej frekwencji? Podaj w newsletterze datę, godzinę, wklej link oraz poinformuj, jakie tematy będą omawiane,
    • zamierzasz wprowadzić nowy produkt na rynek? Poinformuj subskrybentów przez newsletter i zaoferuj ekskluzywne przedsprzedażowe zniżki lub dostęp do limitowanej oferty,
    • chcesz zwiększyć swoją obecność w mediach społecznościowych? Zachęć odbiorców newslettera do śledzenia Twoich profili, organizując akcje specjalne dostępne tylko dla fanów.
  7. Gromadzenie danych i analiza zachowań grupy docelowej

    Jeśli Twoim celem jest ogólne zwiększenie sprzedaży, musisz dobrze poznać swoją grupę docelową oraz jej potrzeby. Na szczęście możesz to zrobić, jednocześnie gromadząc dane na temat tego, jak stworzyć dobry newsletter.

    Na przykład jeśli zauważysz, że e-maile z określonymi tematami osiągają wyższy wskaźnik otwarć, może to sugerować, że Twoi subskrybenci (i ogólnie klienci) są bardziej zainteresowani konkretną tematyką. Podobnie analiza kliknięć pozwala zidentyfikować, które oferty lub treści są najatrakcyjniejsze dla Twoich odbiorców.

    Omówmy bliżej testowanie A/B. Jest to metoda, dzięki której da się zdobyć cenne informacje. Polega na porównywaniu dwóch wersji tego samego e-maila różniących się np. układem graficznym, treścią nagłówka czy wezwaniem do działania.

    Dzięki temu możesz odkryć, które elementy skuteczniej zachęcają subskrybentów do kliknięcia lub zakupu. W ten sposób da się np. sprawdzić, jakiego rodzaju zdjęcia produktów lepiej przyciągają uwagę i zwiększają zaangażowanie. Takie testy pomagają zrozumieć, co działa najlepiej. Dzięki temu jesteś w stanie dostosować strategię komunikacji do preferencji odbiorców.

  8. Stosunkowo szybkie efekty

    Jedną z głównych zalet newsletterów jest możliwość uzyskania szybkich wyników. Co więcej (jak wspomnieliśmy w poprzednim punkcie) wyniki da się łatwo śledzić i gromadzić w ten sposób wartościowe dane.

    Szybkie efekty za pomocą newslettera jesteś w stanie uzyskać w kilku sytuacjach:

    • promocje i wyprzedaże,
    • wprowadzenie nowego produktu,
    • przypomnienia o porzuconych koszykach,
    • specjalne wydarzenie i zaproszenia,
    • kryzysowe komunikaty.

Podsumowanie

Prowadzenie ciekawego i wartościowego newslettera jest w stanie znacząco podnieść efektywność Twoich działań marketingowych i umożliwi Ci budowanie relacji z klientami. Ponadto oferuje bardzo wysoki zwrot inwestycji. Jeśli jeszcze zastanawiasz się nad wprowadzeniem newslettera do swojego biznesu, nie zwlekaj! Możesz na tym tylko zyskać.

Oceń wpis
0

Dziękujemy za ocenę postu!

Mamy więcej darmowych treści. Nie rezygnuj z nich!
Technologie, SEO, marketing - newsletter z poradami, które od razu możesz wdrożyć! Prosto na Twoją skrzynkę. Za darmo i bez spam
CAPTCHA