Podobają Ci się nasze treści?
Sięgnij po unikalną wiedzę prosto od developerów i marketingowców. Zapisz się do newslettera.
CAPTCHA
Dziękujemy za zapisanie się do newslettera!
Aby otrzymywać najświeższe, branżowe informacje, potwierdź subskrypcję w mailu, który od nas dostałeś.
PS. Nawet tak ważne wiadomości lubią czasem pomylić folder, dlatego upewnij się, że mail nie trafił do SPAMU
Otwórz swoją skrzynkę e-mail

Na czym polega monitoring stron internetowych?

Kategoria: 
Opublikowane: 
Czas czytania
: 4 min

Nieprawidłowo funkcjonująca witryna www przynosi straty. Użytkownicy nie chcą korzystać z portali, które nie działają bądź są powolne. Od konkurencji daną stronę dzieli tylko jedno kliknięcie, dlatego na bieżąco warto kontrolować jej stan. Dowiedz się, czym jest monitoring stron internetowych i jak go wdrożyć.

Monitoring stron internetowych

Dlaczego monitoring strony internetowej jest ważny?

Monitoring strony internetowej to szereg działań, które sprawdzają witrynę, jej wydajność, funkcjonalność oraz dostępność. Po co monitorować stronę? Według badań Google niemal 80% internautów przyznaje, że nie wracają do zakupów na portalu, z którego działania nie są zadowoleni. Kilka godzin niedostępnej strony www może spowodować utratę kluczowych klientów i co za tym idzie – ogromne straty finansowe.

Jednak nie tylko całkowity brak dostępnej strony prowadzi do tak negatywnych skutków. Nieprawidłowo funkcjonująca witryna może latami pracować na mniejsze zasięgi, powodując niezadowolenie użytkowników, tworząc ich negatywne odczucia względem marki. Spowolnienie strony, źle wyświetlający się baner, nieklikalny button, częste przerwy w działaniu – te błędy niekorzystnie wpływają na user experience, a niezauważone mogą notorycznie generować straty. Użytkownicy są przyzwyczajeni do wygody w sieci, porzucają zbyt powolne strony, nie dokonują zakupów na przestarzałych layoutach. Internauci muszą czuć, że ich transakcje są bezpieczne, podając swoje dane, czy płacąc online.

Nieprawidłowo funkcjonująca strona powoduje:

  • straty finansowe firmy,
  • słabszą pozycję w wyszukiwarce Google,
  • duży współczynnik odrzuceń,
  • negatywne postrzeganie marki,
  • brak poleceń klientów,
  • strach konsumenta o bezpieczeństwo transakcji,
  • przerwy w dostępie do informacji na stronie,
  • wrażenie niestabilności marki.

Monitorowanie strony internetowej pozwala szybko wykryć luki w funkcjonowaniu witryny, na bieżąco sprawdzając jej kondycję.

Co składa się na monitorowanie stron www?

Istnieje wiele możliwości i metod monitorowania witryny, jednak wszystko skupia się wokół podobnych składowych. Są to stałe elementy, z którymi witryna zwykle może mieć problem, których funkcjonowanie wpływa na działanie całej www i generuje straty. Jak działa monitoring stron www? Na co zwraca się uwagę? Monitoruje się przede wszystkim dostępność strony, czyli sprawdza, czy witryna zawsze ładuje się i prawidłowo działa w określonym zakresie. Monitoruje się wydajność strony, czyli wykrywa szybkość i sprawdza działanie wybranych usług. Monitoruje się również konkretne funkcje, np. formularz kontaktowy czy proces płatności. Monitoring stron polega również na sprawdzeniu, jak strona jest postrzegana przez wyszukiwarki, jak zachowują się na niej klienci, kim są oraz w jaki sposób trafiają na daną www.

Jak przeprowadzić monitoring strony internetowej?

Monitorowania strony www nie warto przeprowadzać ręcznie. Jest za dużo elementów do sprawdzenia, poza tym o przerwach w funkcjonowaniu strony najlepiej dowiedzieć się jak najszybciej – nie od klientów. Jeżeli masz ograniczony budżet, najlepiej skorzystaj z gotowych programów. Zautomatyzowane monitorowanie stron www polega na stworzeniu punktów kontrolnych i regularnego testowania serwisu. Komputer inicjuje połączenie ze stroną, sprawdza dostępność, szybkość ładowania się strony, próbuje się zalogować, wypełnia koszyk – jeśli to sklep internetowy, raportuje wyniki regularnie.

Możliwe jest też monitorowanie rzeczywistych interakcji użytkowników ze stroną. RUM (Real User Monitoring) pozwala sprawdzać takie działania, ponieważ zbiera dane o użytkownikach danej witryny. Na tej technologii oparte jest np. Google Analytics, które warto założyć na początek. Monitorowanie API (Application Programming Interfaces) umożliwia komunikację między dwoma systemami i wczesne wykrycie problemów. Na rynku jest dostępnych wiele platform ułatwiających monitorowanie tego typu, m.in. Api Science, Bearer czy Apigee od Google. Pomagają one właścicielom firm wykrywać usterki, zanim zauważą je użytkownicy.

Samodzielnie czy z pomocą – jak prowadzić monitoring stron?

Monitoring strony internetowej można przeprowadzić samodzielnie bądź zlecić takie działanie firmie zewnętrznej. Wszystko zależy od poziomu zaawansowania strony, od tego w jakim stopniu działanie danej firmy jest oparte o funkcjonowanie www – czy firma może sobie pozwolić na chwilowe przerwy w dostępności witryny, czy jest to dla niej mocno nieopłacalne. Monitoring dużych portali warto zlecić specjalistom. Mniejsze strony można monitorować samodzielnie, mimo to co jakiś czas opłaca się zlecić zewnętrznej firmie audyt strony. Nawet jeśli doskonale radzimy sobie sami, dobrze poznać spojrzenie kogoś z zewnątrz, by zoptymalizować działania i zwiększyć zyski.

Monitoring stron internetowych – podsumowanie

Strona internetowa to inwestycja, która wymaga stałej opieki i monitorowania. Jest narzędziem firmy do zdobywania oraz utrzymywania klientów. Wizytówką, która powinna być cały czas aktualizowana, działać bezbłędnie i prezentować firmę z jak najlepszej strony. Dlatego już na etapie tworzenia strony, powinieneś pomyśleć o jej odpowiednim monitoringu, aby nic cię nigdy nie zaskoczyło.

Oceń wpis
4.6
Ocena: 4.6 Liczba głosów: 12

Dziękujemy za ocenę postu!

Mamy więcej darmowych treści. Nie rezygnuj z nich!
Technologie, SEO, marketing - newsletter z poradami, które od razu możesz wdrożyć! Prosto na Twoją skrzynkę. Za darmo i bez spam
CAPTCHA