Przejdź do treści
Podobają Ci się nasze treści?
Sięgnij po unikalną wiedzę prosto od developerów i marketingowców. Zapisz się do newslettera.
CAPTCHA
Dziękujemy za zapisanie się do newslettera!
Aby otrzymywać najświeższe, branżowe informacje, potwierdź subskrypcję w mailu, który od nas dostałeś.
PS. Nawet tak ważne wiadomości lubią czasem pomylić folder, dlatego upewnij się, że mail nie trafił do SPAMU
Otwórz swoją skrzynkę e-mail

Błąd 500 – czym jest i jak go naprawić?

Kategoria: 
Data aktualizacji: 
Czas czytania
: 9 min

Brak dostępu do strony internetowej nie jest dobry dla witryny z uwagi na SEO i negatywne odczucia użytkowników. Dlatego warto zadbać, by przerwy w funkcjonowaniu WWW były jak najrzadsze, ponieważ generują przez to straty. Dowiedz się, czym jest błąd 500 oraz jak go naprawić i co zrobić, by uniknąć wyświetlania się na stronie 500 internal server error w przyszłości.

Błąd 500

Czym jest błąd 500?

Błąd 500 to wewnętrzny błąd serwera, który komunikuje bardzo ogólny kod stanu HTTP. Gdy na ekranie wyświetla się np.: „500 internal server error” oznacza to, że serwer strony internetowej, z której chcesz skorzystać działa nieprawidłowo. Nie można jednak określić dokładniej, na czym polega błąd, więc wyświetla się ogólny komunikat. Problem wymaga natomiast głębszego zbadania przez programistę.

Typowe komunikaty również oznaczające błąd 500:

  • status 500,
  • server error 500,
  • 500 internal server error,
  • wewnętrzny błąd serwera,
  • HTTP 500,
  • temporary error (500),
  • 500, that’s an error,
  • błąd wewnętrzny HTTP 500,
  • 500 error.

HTTP 500 komunikowany jest na różne sposoby, ale wyświetla się na wielu urządzeniach – nie ma znaczenia, czy korzystasz z telefonu, czy na przykład komputera stacjonarnego. 500 internal server error oznacza zawsze jedno – dana strona chwilowo nie zadziała.

Jakie są rodzaje błędu 5xx?

Dla administratora strony kod stanu 500 jest najbardziej problematyczny, bo nie daje żadnych wskazówek, co konkretnie dzieje się z serwerem. Inaczej jest w przypadku pozostałych wariantów kodu błędu 5xx.

  • 501 Not Implemented – serwer nie jest w stanie rozpoznać żądania lub nie obsługuje funkcji potrzebnych, aby je zrealizować;
  • 502 Bad Gateway – serwer pośredniczący w wymianie informacji (proxy) otrzymał wadliwą odpowiedź od serwera nadrzędnego;
  • 503 Service Unavailable – serwer jest niedostępny, najczęściej z powodu przeciążenia, prac konserwacyjnych, ewentualnie awarii po stronie hostingodawcy;
  • 504 Gateway Timeout – serwer proxy nie otrzymał odpowiedzi od innego serwera przed upływem limitu czasu oczekiwania;
  • 505 HTTP Version Not Supported – serwer nie obsługuje wersji HTTP, w której zostało wysłane żądanie;
  • 506 Variant Also Negotiates – serwer nie jest w stanie wybrać wersji żądanego zasobu (np. języka strony albo formatu pliku), ponieważ został nieprawidłowo skonfigurowany pod kątem tzw. negocjacji treści;
  • 507 Insufficient Storage – serwer nie ma wystarczającej przestrzeni na dysku, aby obsłużyć żądanie;
  • 508 Loop Detected – podczas realizacji żądania serwer trafił na pętlę nieskończoną;
  • 510 Not Extended – wysłane przez przeglądarkę żądanie HTTP jest niekompletne; najczęściej chodzi o brak nagłówka HTTP, bez którego serwer nie jest w stanie prawidłowo zinterpretować żądania;
  • 511 Network Authentication Required – przed nawiązaniem połączenia z serwerem klient (użytkownik) musi się uwierzytelnić, na przykład logując się w portalu dostępowym dla danej sieci Wi-Fi.

Jak błędy 500 wpływają na Twoją witrynę?

To, że błędy serwera mogą się pojawiać, jest całkiem naturalne. Nawet jeśli dobrze skonfigurowałeś swoją stronę, coś może się wydarzyć po stronie hostingodawcy – i w konsekwencji użytkownicy zobaczą na swoich ekranach błąd 500. Dopóki tego typu awarie zdarzają się rzadko i są błyskawicznie naprawiane, raczej nie odczujesz ich skutków. Co innego, jeśli administratorzy serwera muszą walczyć z błędami 5xx regularnie.

  1. Problemy z funkcjonalnością

    Tak jak pisaliśmy: każdy błąd serwera de facto oznacza, że użytkownik nie jest w stanie korzystać ze strony. W najgorszym razie w ogóle na nią nie wejdzie, w najlepszym – wybrane zasoby serwera będą niedostępne dla przeglądarki, przez co ta nie będzie mogła na przykład pobrać części grafik albo odpowiedniej wersji językowej witryny.

  2. Utrata reputacji

    Problemy z działaniem strony są pierwszym krokiem do tego, aby stracić zaufanie użytkowników. W 2025 roku oczekują oni, że strony będą dostępne zawsze, gdy tylko będą ich potrzebować.

    I jeśli użytkownik nie ma dla danej strony prostej alternatywy – bo chce się zalogować na konto w banku lub sprawdzić oceny dziecka w e-dzienniku – pewnie uzbroi się w cierpliwość i spróbuje wejść na stronę jeszcze raz po kilku minutach.

    Jeśli natomiast trafi na stronę z Google, rozglądając się za potencjalnymi partnerami dla swojej firmy, i przywita go błąd 500 – duża szansa, że nigdy pod ten adres nie wróci. Dlaczego? Ponieważ konkurencja jest w tym czasie dostępna na jedno kliknięcie myszy.

  3. Problemy z SEO

    Regularnie wyskakujące błędy 500 mogą przełożyć się też na samą widoczność strony w wynikach wyszukiwania. I to na kilka sposobów:

    • błędy serwera wprost blokują dostęp do strony crawlerom wyszukiwarek, co może spowolnić proces indeksowania witryny oraz dodawania do wyników wyszukiwania nowych podstron;
    • jeśli strona często jest niedostępna dla użytkowników – algorytmy wyszukiwarek na pewno wezmą to pod uwagę (user experience jest przecież ważnym czynnikiem rankingowym);
    • błędy 500 z zasady idą też w parze z niską wydajnością serwera, a więc i samej strony; dla ceniących szybko ładujące się witryny algorytmów jest to kolejny powód, aby obniżyć pozycję strony w rankingu.

500 internal server error – przyczyny

Błąd serwera 500 nie wskazuje, jaka jest jego przyczyna; dlatego też za każdym razem, gdy taki komunikat się pojawia, należy przeprowadzić ogólną diagnostykę serwera i znajdujących się na nim plików strony. Co konkretnie może stać za ogólnym błędem 500?

Błędna konfiguracja pliku .htaccess

Plik .htaccess zawiera większość komend dotyczących konfiguracji serwera – pozwala zabezpieczyć hasłem wybrane pliki, ustawiać przekierowania 301, blokować adresy IP i wiele, wiele więcej. Dlatego, jeśli trzeba gdzieś szukać błędów po stronie plików serwera, warto zacząć właśnie tutaj. Możliwe, że całą winę ponosi nieumyślnie stworzona pętla przekierowań między adresami albo zablokowany dostęp do niezbędnych plików strony. Problemem może okazać się nawet niepoprawna składnia którejś z dyrektyw.

Nieaktualna wersja PHP lub certyfikatu SSL

Są dwa momenty w cyklu życia strony, w których szansa na błąd 500 jest nieco wyższa. Pierwszym z nich jest pojawienie się nowej wersji PHP. Na tym języku opiera się większość CMSów; problem może pojawić się, jeśli postawiona na WordPressie czy Drupalu strona będzie korzystać z innej wersji PHP niż oprogramowanie serwera. To samo można powiedzieć o wtyczkach i motywach.

Druga sytuacja „podwyższonego ryzyka” to moment, gdy końca dobiega ważność certyfikatu SSL. Jeśli strona skonfigurowana jest tak, aby część zasobów wywoływać połączeniem szyfrowanym, a część – nie, po wygaśnięciu certyfikatu serwer nie będzie w stanie obsłużyć zapytań dotyczących tych pierwszych. A to tylko jeden z powodów, dla których warto zawsze mieć aktualny SSL. ;)

Błędna komunikacja z bazą danych

Za błędami 500 nierzadko stoją też problemy na linii strona-baza danych. Źle skonfigurowane połączenie w zasadzie uniemożliwia działanie stron na WordPressie, Drupalu czy innych CMSach, dlatego warto w takich sytuacjach sprawdzić pliki konfiguracyjne systemu zarządzania treścią. Podobny efekt może przynieść też… brak miejsca w bazie danych – wtedy serwer nie będzie nawet w stanie przetworzyć informacji w niej zawartych.

Limity ustalone przez hostingodawcę

Większość dostawców ma określone limity dotyczące ilości pamięci dla procesów PHP, liczby obsługiwanych jednocześnie procesów i otwieranych plików czy czasu oczekiwania na żądanie od klienta (tzw. HTTP timeout). Ograniczenia mogą też dotyczyć obsługi połączeń z bazami danych. Po przekroczeniu wyznaczonych limitów strona może znacznie zwolnić… lub wyświetlić błąd 500.

Błąd 500 - przyczyny

Jak naprawić wewnętrzny błąd serwera?

Jeżeli użytkownik, odwiedzając jakąś stronę internetową, napotka błąd 500, może spróbować rozwiązać problem samodzielnie. Często zdarza się, że w pamięci podręcznej przeglądarki internetowej zapisana jest starsza wersja strony internetowej. Można wówczas spróbować:

  • ponownie odświeżyć stronę internetową – pomogą w tym skróty klawiszowe (F5 lub CTRL + R) bądź ponowne wpisanie w pasek wyszukiwarki adresu www,
  • wyczyścić pamięć podręczną wyszukiwarki,
  • usunąć pliki cookie z przeglądarki.

Jeśli błąd 500 nie wyświetla się tylko pojedynczym użytkownikom, przyczyn należy szukać gdzie indziej. Wśród najczęstszych znajdują się:

  1. Przekroczenie limitu czasu PHP – bardzo częsta przyczyna powodująca 500 internal server error. Gdy skrypt łączy się z zasobami zewnętrznymi i przekroczy limit czasu, może wystąpić komunikat o błędzie. Jakie jest rozwiązanie? Zastosowanie reguł limitu czasu i lepsza obsługa błędów.
  2. Błąd uprawnień – nadanie nieprawidłowych uprawnień do plików i folderów zwykle powoduje awarię. Domyślną wartością liczbową dla takich uprawnień powinno być „0755”. Tymczasem przypadkowa zmiana może skutkować błędem 500. Aby go usunąć, wystarczy wszystkim zasobom nadać wartość „0755”.
  3. Błąd kodowania – nie jest to powszechny błąd, ale warto sprawdzić, czy plik.htaccess ma odpowiednią strukturę.

Niestety błąd 500 nie jest sprecyzowanym komunikatem, dlatego przyczyn i rozwiązań tego problemu może być naprawdę wiele. Dużo zależy od tego, z jakiego CMSa korzystasz i kto jest dostawcą hostingu. W przypadku wystąpienia problemu ze stroną, warto skontaktować się z centrum pomocy technicznej konkretnego CMSa lub usługodawcą hostingu.

Jak monitorować błędy 500?

Błędy 500 można (na szczęście) bardzo łatwo monitorować – i to na kilka sposobów.

  • Logi serwera – serwer strony zapisuje w dzienniku wszystkie – udane i nieudane – próby nawiązania połączenia HTTP oraz wywołania plików z serwera. Jeśli przy którejś z nich wystąpił błąd 500, na pewno trafił do logów;
  • Google Search Console – w raportach dotyczących indeksowania stron też odnotowywane są błędy HTTP, choć tylko te, na które trafił robot Google. Warto tu zajrzeć, jeśli strona ma problem z przedłużającą się indeksacją;
  • Screaming Frog (i podobne narzędzia do audytu stron) – jeśli chcesz sprawdzić, czy w tej chwili strona nie ma problemów z serwerem, dobrą opcją będzie przepuszczenie przez nią któregoś z dostępnych online crawlerów. Dla przykładu – Screaming Frog po przeskanowaniu strony wyświetli Ci całą listę ewentualnych błędów HTTP, wraz z konkretnymi adresami.

Jak wystrzegać się błędu 500?

Aby użytkownicy Twojej strony nie zobaczyli na ekranie komunikatu 500 internal server error, warto dbać o poprawnie i regularnie przeprowadzane aktualizacje oprogramowania, które wpływają na bezpieczeństwo witryny. Cykliczne aktualizacje pozwalają na wychwycenie błędów na stronie. Warto wiedzieć również, że komunikat o awarii może być spowodowany włamaniem do skryptu, stąd tak ważne jest dbanie o bezpieczeństwo serwisu internetowego. By uniknąć przerw w działaniu strony, warto dopilnować stabilności serwera, dlatego dobrze wybierz hostingodawcę. Może się okazać, że zamiast hostingu współdzielonego lepiej zainwestować w serwer dedykowany. Solidna firma hostingowa oferująca szybkie wsparcie techniczne oraz regularne aktualizacje powinna być kluczem do uniknięcia przerw w dostępie do strony internetowej.

Oceń wpis
4.6
Ocena: 4.7 Liczba głosów: 33

Dziękujemy za ocenę postu!

Mamy więcej darmowych treści. Nie rezygnuj z nich!
Technologie, SEO, marketing - newsletter z poradami, które od razu możesz wdrożyć! Prosto na Twoją skrzynkę. Za darmo i bez spam
CAPTCHA