Czym jest mapa strony internetowej? Jak ją wygenerować?
Jeśli chcesz zadbać o jak najlepsze pozycjonowanie swojej strony, musisz wykorzystać wiele różnych sposobów. Mapa strony internetowej to jedno z narzędzi, które nie jest zbyt trudne do wdrożenia, a może zapewnić wiele korzyści. Co to jest mapa strony internetowej? Jak ją stworzyć i gdzie umieścić? Dowiesz się z tego artykułu.

Co to jest mapa strony internetowej? Podstawowe definicje
Co to jest mapa strony internetowej? Podstawowe definicje
Mapa strony internetowej to plik zawierający listę adresów URL w obrębie danej witryny. Tak naprawdę wyróżniamy dwa rodzaje sitemap: XML i HTML. Różnica tkwi m.in. w pełnionej funkcji i stosuje się je w nieco innych celach.
Mapa strony XML (XML sitemap)
Mapa strony XML (XML sitemap)
XML sitemap to plik tekstowy z listą istotnych adresów URL na stronie internetowej. Może także zawierać dodatkowe informacje (metadane) dotyczące każdego URL, na przykład datę ostatniej aktualizacji. Celem takiej mapy strony WWW jest wsparcie wyszukiwarek internetowych w efektywnym przeszukiwaniu witryny i indeksowaniu kolejnych adresów.
Choć nazwa XML (czyli Extensible Markup Language) może wydawać się skomplikowana, mapa w tym formacie powinna być czytelna i zrozumiała.
Każda podstrona w pliku jest opisana jako osobny blok <url>, pod którym umieszcza się znaczniki (właściwości podstrony). Jedynym obowiązkowym jest lokalizacja strony, czyli jej adres URL – <loc>. Można dodać też tagi opcjonalne:
- <lastmod>, wskazujący datę ostatniej modyfikacji strony;
- <changefreq>, który wskazuje częstotliwość zmian na stronie;
- <priority>, określający priorytet strony w porównaniu do innych stron w mapie.
W praktyce większość webmasterów korzysta tylko z tagu <lastmod>; pozostałe są dziś mniej istotne, bo algorytmy Google są w stanie same ocenić znaczenie danej podstrony i częstotliwość aktualizacji. Kilkanaście lat temu odpowiednio umieszczone w sitemapie tagi potrafiły zwiększyć trafność indeksowania z 63% (dla stron bez mapy) do 99%. Obecnie tej różnicy w zasadzie nie ma, ale same mapy wciąż są przydatne, o czym powiemy za moment.
A tak wygląda prosta mapa serwisu w formacie XML. Przed pierwszym adresem trzeba pamiętać o tagu <urlset>, który informuje wyszukiwarkę o tym, że plik jest właśnie mapą witryny i określa standard protokołu Sitemap.
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<urlset xmlns="http://www.sitemaps.org/schemas/sitemap/0.9">
<url>
<loc>https://www.twojastrona.pl/przykladowa-podstrona</loc>
<lastmod>2025-07-15</lastmod>
<changefreq>weekly</changefreq>
<priority>0.8</priority>
</url>
<url>
<loc>https://www.twojastrona.pl/kontakt</loc>
<lastmod>2025-07-10</lastmod>
</url>
</urlset>
Mapa strony HTML
Mapa strony HTML
Mapa HTML to zestawienie istotnych podstron, które wchodzą w skład witryny. Zazwyczaj link do niej zamieszcza się w stopce każdej strony. W przeciwieństwie do mapy strony XML, mapa HTML stworzona jest z myślą o użytkowniku – pomaga zorientować się w strukturze witryny, nawigować po jej poszczególnych elementach oraz znaleźć potrzebne treści.

Przykład prostej mapy HTML portalu data.europe.eu
Mapy HTML mają też swoje znaczenie dla SEO, bo wzmacniają linkowanie wewnętrzne. Każdy odnośnik umieszczony na stronie mapy przekazuje link juice adresom znajdującym się głębiej w strukturze witryny. W efekcie nawet mniej istotne podstrony, które nie są szeroko linkowane w menu czy artykułach na blogu, mogą zyskać na autorytecie najczęściej odwiedzanych adresów. Mapy HTML ułatwiają też pracę robotom indeksującym, które poruszają się po podstronach „od linku do linku”. Mogą więc być dla nich swego rodzaju punktem orientacyjnym. A to z kolei sprzyja głębszej indeksacji całej witryny.
Jak powinna wyglądać mapa HTML? Zobacz krótką checklistę, na co warto zwrócić uwagę.

- Przejrzysta, logiczna struktura - czy linki są pogrupowane w czytelne sekcje, np. „Oferta”, „O nas”, „Blog” czy „Kontakt”? Mapa witryny internetowej powinna być dla użytkownika niczym dobrze przygotowany spis treści w książce.
- Brak uszkodzonych linków - czy każdy link w Twojej mapie prowadzi do aktywnej podstrony? Uszkodzone odnośniki z błędami 404 tylko utrudniają robotom indeksowanie witryny (i na pewno nie wspierają UX).
- Aktualność - czy mapa obejmuje wszystkie ważne podstrony Twojej witryny? Mapę strony radzimy aktualizować za każdym razem, gdy dodajesz nowe treści (np. produkty, wpisy blogowe). W przeciwnym razie Twoje działania będą mniej efektywne.
- Link do mapy w stopce - czy użytkownik znajdzie mapę tam, gdzie się jej spodziewa, czyli w stopce? Większość stron umieszcza do niej link właśnie na samym dole strony… i warto się tego trzymać.
Mapa strony WWW – dlaczego warto ją mieć?
Mapa strony WWW – dlaczego warto ją mieć?
Choć sitemapa HTML nie pomaga bezpośrednio wyszukiwarce analizować i indeksować Twojej strony, to jednak potrafi ułatwić nawigację użytkownikowi. User experience i czas spędzony na stronie to sygnały, które Google jak najbardziej bierze pod uwagę. Właśnie dlatego warto zadbać o mapę strony HTML.
Dobrze zaprojektowana HTML sitemap powinna zawierać link do ważnych, publicznie dostępnych podstron na witrynie. Dzięki temu Google nie napotka problemów z indeksowaniem jej zawartości. Warto jednak pamiętać, że sitemapa HTML jest stworzona z myślą o użytkowniku, a mapa XML – o robotach indeksujących. Jedna nie zastąpi drugiej, więc najlepszym rozwiązaniem jest posiadanie obu.
W praktyce jednak takie rozwiązanie nie jest konieczne i lepiej zainwestować także w mapę w wersji XML. Z technicznego punktu widzenia oczywiście nie jest ona wymagana – Twoja strona będzie działać i bez niej, a Google z powodzeniem ją zaindeksuje. Sitemapy same w sobie nie są także traktowane jako sygnał rankingowy, więc stworzenie jej nie sprawi automatycznie, że zajmiesz wyższą pozycję.
Dlaczego zatem warto zadbać o mapę strony WWW? Głównym powodem jest tutaj kwestia indeksowania. Google znajdzie Twoje podstrony i bez sitemapy, jednak jej obecność bardzo usprawni cały proces. Możliwe, że na Twojej witrynie znajduje się kilka „osieroconych” podstron (nie prowadzą do nich żadne wewnętrzne linki) lub takich, które po prostu trudno znaleźć. Mapa strony WWW jest szczególnie przydatna, jeśli niedawno dodałeś nowe podstrony lub właśnie założyłeś swoją witrynę, która nie ma jeszcze zaawansowanego linkowania wewnętrznego i zewnętrznego.
Mapa strony – jak ją zrobić?
Mapa strony – jak ją zrobić?
Aby stworzyć mapę strony XML, do dyspozycji masz następujące sposoby:
- Narzędzie stworzone z myślą o danym CMSie – dla każdego z dużych systemów zarządzania treścią możesz znaleźć rozszerzenie, które pomoże Ci przygotować mapę XML: WordPress – Yoast, Drupal – XML sitemap, Magento 2 – SEO Toolkit. Rozwiązania typu SaaS (np. Shopify i Wix) zwykle mają wbudowane funkcje automatycznego generowania mapy strony XML.
- Zewnętrzne narzędzia – Screaming Frog to oprogramowanie komputerowe, które oferuje wiele przydatnych narzędzi SEO. Darmowa wersja pozwala przygotować sitemapę dla witryny, jeśli ma mniej niż 500 podstron. Istnieją oczywiście i inne rozwiązania jak XML-Sitemaps.com, Sitemap Writer Pro i wiele więcej.
- Ręczna metoda – mapę strony internetowej możesz przygotować ręcznie. Wystarczy, że utworzysz plik tekstowy z rozszerzeniem .xml. Każdy adres URL musisz następnie opisywać według schematu, który opisaliśmy na początku wpisu.
Mapa strony internetowej – porady dotyczące jej tworzenia
Mapa strony internetowej – porady dotyczące jej tworzenia
Tworząc sitemapę XML, trzymaj się następujących zasad:
- Dbaj o aktualność mapy strony XML – jeśli usunąłeś jakąś podstronę, nie powinna już znajdować się w sitemapie. W przeciwnym razie będziesz przedstawiać Google nieaktualny stan witryny. Automatyczna aktualizacja mapy XML po każdej zmianie w treści jest możliwa. W tym celu korzystaj z wewnętrznych funkcji Twojego CMS-a lub dodatkowych wtyczek.
- Trzymaj się domyślnych lokalizacji i nazw plików – zachowaj przyjętą z góry nazwę samej XML sitemapy (/sitemap.xml) oraz jej indeksu (/sitemap_index.xml). Dzięki temu Google nie będzie mieć problemu z ich znalezieniem.
- Pamiętaj o limitach – mapa strony WWW nie powinna zawierać więcej niż 50 000 adresów URL. W nieskompresowanym formacie jej rozmiar nie może być większy niż 50 MB. Jeśli przekroczysz którykolwiek z tych limitów, podziel mapę strony WWW oraz skorzystaj z XML Sitemap Index.
- Zamieszczaj jedynie kanoniczne adresy URL – jeśli masz dwie wersje tej samej strony, w mapie podaj tylko kanoniczny wariant. Gdy dotyczy to całej witryny, opublikuj sitemapę na preferowanej wersji, a w drugiej dodaj przekierowania.
- Usuń z mapy te adresy, które i tak nie zostaną zaindeksowane – mowa o tych, które mają metatag noindex (dotyczy to np. strony logowania, panele administracyjne czy… podziękowania po zakupie) lub, po prostu, zwracają kody błędów.
- Pamiętaj, aby zawsze stosować adresy bezwzględne – czyli z pełnym protokołem HTTPS i nazwą domeny. Ścieżka podstrony nie wystarczy; protokół Sitemap zawsze wymaga pełnego adresu, więc zamiast samego /oferta, musisz umieścić https://www.twojastrona.pl/oferta/.
- Używaj kodowania UTF-8 – przyjęło się, że w adresach URL nie można umieszczać polskich znaków. To mit. Technicznie jest to możliwe i dlatego zawsze radzimy zapisywać mapę w kodowaniu UTF-8, które nie ma problemów ze znakami diakrytycznymi (niektóre systemy nie obsługują „ą”, „ę”, „ć” itd.).
Mapa strony – gdzie ją umieścić?
Mapa strony – gdzie ją umieścić?
Gdy mapa strony internetowej jest już gotowa, czas zamieścić ją w odpowiednim miejscu. W tym celu otwórz Google Search Console. Następnie w panelu po lewej stronie znajdź sekcję Sitemap. Wskaż adres, pod jakim znajduje się plik z gotową mapą strony. Kliknij Prześlij.
Możesz także skorzystać z pliku robots.txt. Na jego końcu zawrzyj ścieżkę dostępu do mapy strony internetowej: http://xyz.pl/lokalizacja_mapy_witryny.xml. Pamiętaj, aby adres zawierał nazwę domeny oraz protokół http(s).
Potem pozostaje tylko monitorować, czy Google faktycznie korzysta z Twojej mapy. Jak to zrobić? W Google Search Console (w sekcji Indeksowanie) znajdziesz raport „Mapy witryn” z listą wszystkich przesłanych map i najważniejszymi informacjami o ich przetwarzaniu. Czemu się przyjrzeć?
- Status – pokazuje, czy Google poprawnie przetworzyło plik XML. Wtedy powinieneś zobaczyć status „Sukces”. Jeśli w pliku pojawiły się problemy, na przykład z formatowaniem XML albo adresami URL, w raporcie pojawi się komunikat „Zawiera błędy”; jeśli robot Google w ogóle nie mógł uzyskać dostępu do mapy – „Nie udało się pobrać”.

Źródło: search.google.com/search-console
- Data ostatniego odczytu – wskazuje, kiedy roboty Google ostatnio pobrały mapę i próbowały z niej skorzystać. Jeśli data jest bardzo odległa, może to oznaczać problem z jej dostępnością lub z samą witryną.
- Liczba odkrytych adresów URL – pokazuje, ile adresów Google znalazł w Twojej mapie. Liczba ta powinna odpowiadać liczbie rzeczywistych podstron, które opisuje sitemapa.