Konfiguratory produktów w sklepie internetowym – kiedy okażą się potrzebne?

Sebastian Zawadzki
Autor: Sebastian ZawadzkiTech Lead

Współczesny konsument jest przyzwyczajony do indywidualnego podejścia. Konfigurator produktu pozwala na spersonalizowanie zamówień, doprecyzowanie szczegółów i dopasowanie towaru do potrzeb klienta. Dodając konfigurator na stronę sklepu, automatycznie uatrakcyjniasz ofertę i zwiększasz szansę na wzrost sprzedaży.

Konfigurator produktów w sklepie internetowym

Do czego służy konfigurator produktu?

Konfigurator produktu to narzędzie, które umożliwia potencjalnemu klientowi samodzielne skonfigurowanie produktu końcowego, który chciałby posiadać. Może to być zarówno towar, jak i usługa. To konsument, za pomocą dostępnych mu opcji, wybiera, jaki ostatecznie produkt chce zakupić. Konfiguratory różnią się od siebie fizycznie – wyglądem i funkcjonalnościami. Wszystko zależy od branży, dla której są stworzone, od specyfiki oferowanych produktów oraz możliwości, jakie właściciel sklepu chce dać klientowi.

Konfigurator produktu może ograniczać rolę użytkownika jedynie do wyboru koloru towaru albo miejsca, rodzaju i treści grawera, z drugiej strony klient może mieć wpływ na najmniejszy szczegół dotyczący danej realizacji, np. ma możliwość zaprojektować od zera wygląd mebli lub wybrać rodzaj silnika do samochodu. Konfigurator pozwala na spersonalizowanie produktu, na stworzenie indywidualnej oferty odpowiadającej bezpośrednio konkretnemu konsumentowi.

Czy warto wdrożyć konfigurator produktu w e-sklepie?

Niewiele sklepów posiada obecnie konfiguratory produktów. Przyczyn jest kilka, przede wszystkim stworzenie konfiguratora to dodatkowe koszty, trzeba mieć też pomysł na personalizację niektórych usług czy towarów, nie w każdej branży jest to oczywista potrzeba. Należy wziąć pod uwagę, że współczesny klient jest przyzwyczajony do wyboru, do wygody i personalizacji, dlatego odpowiednio zaprojektowany konfigurator z pewnością odpowie na jego potrzeby. Konfiguratory produktów mają wiele zalet. Korzyści mogą czerpać zarówno klienci, jak i właściciele sklepów.

Zalety konfiguratora produktów dla klienta:

  • możliwość personalizacji danego produktu,
  • posiadanie oryginalnego towaru,
  • dopasowanie oferty do swoich potrzeb,
  • zakup dokładnie takiego produktu, jaki chce się posiadać,
  • możliwość zaprojektowania towaru od zera,
  • dostępność szukanego towaru przez internet,
  • możliwość zobaczenia wizualizacji,
  • dopasowanie usługi bez wychodzenia z domu,
  • wybranie cenowo najlepszej konfiguracji,
  • długi czas na podjęcie decyzji o zakupie.

Zalety konfiguratora produktów dla sklepu:

  • oryginalna, wyróżniająca się na tle konkurencji oferta,
  • zaangażowanie klienta w tworzenie projektu,
  • otrzymanie dokładnego projektu od konsumenta,
  • wyręczenie działu sprzedaży i realizacji przez klienta,
  • zmniejszenie kosztów produkcji,
  • dodatkowy kanał sprzedaży.

Konfigurator produktu wyróżnia sklep internetowy spośród konkurencji. Dzięki dostępnej opcji wyboru firma zyskuje nowych klientów. Konsumenci lubią decydować o tym, jak ma wyglądać ostatecznie towar. Lubią posiadać coś oryginalnego. Dokładne zaprojektowanie przez klienta produktu i zaakceptowanie przez niego projektu powoduje, że nie ma nieporozumień przy składaniu zamówienia. Firma zaoszczędza czas i nakład pracy swoich pracowników, ostatecznie to klient decyduje i ocenia czy np. dana szafa zmieści się w jego wnęce. Właściciel sklepu nie potrzebuje wysyłać na miejsce specjalistów. Odpowiednio zaprojektowany konfigurator zmniejsza ilość pracy po stronie firmy, przerzucając wiele obowiązków na klienta. Jednocześnie, dając mu możliwość wyboru, wpływa pozytywnie na jego odczucia.

Przykłady zastosowania konfiguratora produktów w sklepie internetowym

Są branże, w których zastosowanie konfiguratora jest oczywiste, są też takie, w których konfigurator oznacza nowatorskie podejście właścicieli firmy. Najważniejsze, by konfigurator nie był tworzony na siłę, a faktycznie jego obecność powodowała ułatwienie funkcjonowania zarówno firmie, jak i klientowi. Źle przygotowany konfigurator może spowodować wiele szkody – stąd warto zainwestować w przemyślane i funkcjonalne rozwiązania. Poniżej kilka przykładów konfiguratorów, w różnych branżach.

Konfigurator butów

Konfigurator butów Nike

Na stronie Nike klient może zdecydować, jak dokładnie mają wyglądać jego buty. Wybiera ich kolor z kilku dostępnych, rodzaj podeszwy, materiał.

Konfigurator roweru

Konfigurator produktu w 3gravity

Firma 3gravity pozwala na swojej stronie skonfigurować rower. Konsument może wybrać m.in. rodzaj ramy, kolor, siodełko czy hamulce.

Konfigurator fotoksiążki

Konfigurator produktu w Empiku

Na stronie Empiku klient ma możliwość stworzenia własnej fotoksiążki. Decyduje o rodzaju papieru, wielkości zdjęć, ich ilości, ułożeniu.

Konfiguator aut

Producenci aut często korzystają z konfiguratorów, które pozwalają zwizualizować wygląd auta, jak i określić jego parametry oraz oszacować koszty. Poniżej kilka przykładów:

Tesla

Konfigurator produktu w Tesli

Jaguar

Konfigurator produktu w Jaguarze

Coraz więcej firm pozwala na personalizację produktów, nie wszystkie jednak posiadają konfiguratory. Zaproszenia ślubne, meble czy biżuteria mogą być stworzone dzięki konfiguratorom. Personalizowane prezenty, wakacje marzeń, ubrania, a nawet rolety czy drzwi można dobrać również w ten sposób.

Zobacz case study stworzonego przez nas konfiguratora produktów z branży meblarskiej.

Ile kosztuje konfigurator produktu?

Ze względu na koszty zwykle na posiadanie konfiguratora decydują się korporacje. Od czego zależy jego cena? I czy zawsze musi być wysoka? To działanie customizowane, cena zależy od funkcjonalności. Można wybrać taki konfigurator, który pozwoli klientowi na podjęcie podstawowych decyzji co do cech produktu. Nie będzie skomplikowany w budowie, a pozostawi pozytywne wrażenie. Jednak im bardziej zaawansowane narzędzie, tym lepiej wyręczy pracowników firmy i zaoszczędzi czas, a ostatecznie zminimalizuje koszty prowadzenia sklepu. Na pewno warto zainwestować w funkcjonalny konfigurator, dopasowany do danego produktu i specyfiki klienta. Po wycenę dobrze zgłosić się do kilku firm. Sprawdzić oferowane przez nich rozwiązania i oszacować faktyczne zyski.

Potrzebujesz konfiguratora produktów dla swojego sklepu?

Poznaj naszą ofertę
Udostępnij artykuł: