Przejdź do treści

Zwiększ sprzedaż, dzięki 27 pomysłom na promocje Black Friday.

Pobierz listę
Podobają Ci się nasze treści?
Sięgnij po unikalną wiedzę prosto od developerów i marketingowców. Zapisz się do newslettera.
CAPTCHA
Dziękujemy za zapisanie się do newslettera!
Aby otrzymywać najświeższe, branżowe informacje, potwierdź subskrypcję w mailu, który od nas dostałeś.
PS. Nawet tak ważne wiadomości lubią czasem pomylić folder, dlatego upewnij się, że mail nie trafił do SPAMU
Otwórz swoją skrzynkę e-mail

Sztuczna inteligencja (AI) w e-commerce, czyli kreatywne customer experience

Kategoria: 
Opublikowane: 
Czas czytania
: 5 min

E-commerce to dziedzina, w której nowinki technologiczne bardzo szybko goszczą, a właściciele e-sklepów prześcigają się w zastosowaniu najnowszych rozwiązań. AI sztuczna inteligencja doskonale czuje się w świecie e-commerce. Dowiedz się, jak wykorzystują ją największe firmy, poznaj jej możliwości.

Sztuczna inteligencja w e-commerce

AI Sztuczna inteligencja wkroczyła na dobre do codzienności

AI sztuczna inteligencja to nie sceny z Black Mirror, ona otacza współczesnego człowieka. Firmy wykorzystują jej coraz większe możliwości, konsumenci używają w codziennych czynnościach. Ludzie wiele razy korzystają z niej, nie zdając sobie nawet z tego sprawy. Sztuczna inteligencja wkroczyła do różnych dziedzin życia, popularne stają się smart domy, autonomiczne pojazdy, inteligentne zabawki czy rozwiązania dla biznesu.

Współczesny konsument używa sztucznej inteligencji, komunikując się ze znajomymi w internecie, szukając czegoś online, a nawet robiąc zakupy. Dojazd do pracy? AI sztuczna inteligencja. Dzięki niej Google korzysta z anonimowych lokalizacji telefonów komórkowych, analizuje prędkość użytkowników w czasie rzeczywistym oraz podpowiada najszybszy dojazd do biura. W jaki sposób Uber minimalizuje czas oczekiwania na auto, jak określa cenę danej jazdy? Właściwa odpowiedź to: ai sztuczna inteligencja.

Inteligentne światła na drogach? Automatyczne podpowiedzi na Netfliksie? Logowanie do Facebooka za pomocą opcji rozpoznawania twarzy? To wszystko nowe technologie używane na co dzień, z których przeciętny użytkownik nie zdaje sobie nawet sprawy, nie jest ich świadomy. Gdy społeczeństwo widzi autonomiczny pojazd pojawiający się na drodze, jak w Niemczech, gdzie testowane są busy, które bez obsługi transportują pasażerów - większość osób zdaje sobie sprawę, że właśnie korzysta z najnowszych rozwiązań technologicznych. Jednak gdy codziennie używa wyszukiwarki Google, Facebooka, zabezpieczeń bankowości online czy filtra antyspamowego w skrzynce e-mail nie spodziewa się, że za tym również stoi ai sztuczna inteligencja, która bardzo dobrze odnajduje się w codzienności współczesnego człowieka.

Rodzaje zastosowań AI

Większa moc obliczeniowa komputerów i ogromne zbiory danych pozwalają na rozwój technologii. AI sztuczna inteligencja jest szeroko rozumianym pojęciem. Ogólnie są to wszelkie próby naśladowania przez maszyny inteligencji człowieka. Mogą one podejmować prostą grę w kółko i krzyżyk, ale również umiejętność prowadzenia samolotu. Wszystko zaczęło się od matematycznego modelu sieci neuronowych. Kolejną techniką było maszynowe uczenie się, obecnie rozwijane jest tzw. uczenie głębokie. Zaawansowane algorytmy pozwalają na tworzenie inteligentnych interfejsów, tłumaczenia maszynowe tekstów, rozpoznawanie obrazów. Chatboty, systemy rekomendacyjne czy zaawansowane wizualizacje to właśnie AI. Jak można wykorzystać je w sklepie e-commerce? W jaki sposób dzięki rozwojowi technologii zwiększyć sprzedaż? Okazuje się, że sztuczna inteligencja bardzo pomaga przy personalizacji komunikatów.

Personalizacja w e-commerce

Personalizacja w e-commerce jest niezbędna. Współczesny konsument jej wymaga. Coś, co jeszcze niedawno było nowinką, obecnie stało się standardem. Klienci są rozpieszczeni, przyzwyczajeni do gotowych rozwiązań, do otrzymywania odpowiedzi, produktów, realizowania swoich potrzeb teraz, już, natychmiast. Właściciele sklepów internetowych muszą za tym nadążać. Standardem stają się personalizowane mailingi, reklamy remarketingowe czy specjalne komunikaty, które marka wysyła do klienta. Wszyscy chcą się czuć, jakby produkt był szyty dla nich na miarę. Gdy myślą, że tak jest, chętniej dokonują zakupów, czują się zaopiekowani. W końcu z badań wynika, że gdy obsługa jest bardzo dobra, konsument jest w stanie wydać więcej.

E-sklepy i zastosowanie sztucznej inteligencji

Najwięksi gracze na rynku e-commerce korzystają ze sztucznej inteligencji. Amazon posiada wyszukiwarkę, która sama się uczy. Rekomendacje produktowe wykorzystują sztuczne sieci neuronowe. Analizowane są informacje o preferencjach danego klienta i na tej podstawie dobierane automatyczne podpowiedzi, które mają zwiększyć jego koszyk zakupowy.

Wyszukiwarka produktów Amazon

Aplikacja Asos pozwala wielbicielom mody na wyszukiwanie danych produktów po zdjęciach. Klient widzi ładne buty, które posiada jeden ze stojących w metrze mężczyzn, robi im zdjęcie, a aplikacja wyszukuje je w sieci Asos, podpowiada podobne modele, które jednym kliknięciem można kupić. Tak samo działają screeny z Instagrama czy Pinteresta. Dzięki nim każdy może szybko znaleźć to, co go interesuje. Sephora posiada aplikację Sephora Visual Artist, która wizualizuje klientkom, jak będą wyglądały w danym makijażu. Firma eobuwie oferuje swoim klientom aplikację, która po zeskanowaniu stopy rozpozna jej rozmiar i zaproponuje najwygodniejsze modele obuwia. Na rynku co chwile pojawiają się nowe rozwiązania i aplikacje, które mają za zadanie pomóc klientowi w zakupach.

Aplikacja Sephora Makeup Artist

Jak wprowadzić najnowsze rozwiązania do swojego e-sklepu?

Jest wiele firm, które pomagają zastosować sztuczną inteligencję w e-sklepach. Nawet Facebook Ads oferuje kierowanie reklam do osób przebywających w danej lokalizacji czy interesujących się konkretnymi tematami, dzięki czemu można promować swoje produkty określonym użytkownikom. Google Ads i remarketing to również świetny przykład na zastosowanie sztucznej inteligencji. Aplikacja Cluify, która należy do wrocławskiej firmy, pozwala na stworzenie profilu behawioralnego klienta oraz poznanie jego nawyków, a także śledzenie zachowań klientów konkurencji i dotarcie do nich. Firma twierdzi, że analizując rzeczywisty ruch klienta, marketing może być bardziej efektywny. Liflgniter, startup z USA oferuje personalizację jako usługę. LiftIgniter znajduje odpowiednią treść dla odbiorców, analizując w czasie rzeczywistym dane z działania klientów. Dzięki temu komunikaty są ściśle spersonalizowane i lepiej dopasowują się do potrzeb konsumentów.

Aplikacja internetowa Cluify

Podsumowanie

Zastosowanie sztucznej inteligencji w e-commerce jest coraz bardziej popularne. Spersonalizowane mailingi, wiadomości push czy akcje promocyjne są o wiele skuteczniejsze, gdy stoi za nimi inteligentne przetwarzanie big data. Warto pomyśleć o zastosowaniu takiego rozwiązania również w swoim biznesie.

Oceń wpis
4.6
Ocena: 4.7 Liczba głosów: 17

Dziękujemy za ocenę postu!

Mamy więcej darmowych treści. Nie rezygnuj z nich!
Technologie, SEO, marketing - newsletter z poradami, które od razu możesz wdrożyć! Prosto na Twoją skrzynkę. Za darmo i bez spam
CAPTCHA