Jak założyć sklep internetowy? Czego potrzebujesz, aby otworzyć własny e-commerce ?
Otwieranie jakiegokolwiek biznesu wymaga dużej odwagi, przede wszystkim ze względu na to, że nasza inwestycja niekoniecznie musi przynieść sukces. Dlatego też przed podjęciem działań warto wszystko dokładnie przemyśleć. Dowiedzieć się, czego potrzebuje rynek i sprzedaż jakich produktów może przynieść Ci zyski. Sklep internetowy wydaje się dla wielu początkujących czymś niezwykle łatwym do prowadzenia, niestety ludzie o takim nastawieniu szybko przegrywają już na początku, a ich biznesy upadają. Dlatego miej pomysł oraz już na początku pomyśl o reklamie. Są jednak elementy techniczne, których nie ominiesz, a poniżej znajdziesz niezbędną wiedzę o tym, czego potrzebujesz, aby otworzyć sklep internetowym.
Pierwszym z Twoich kroków musi być oczywiście założenie działalności gospodarczej, albo jeśli już ją posiadasz, aktualizacja wpisu w CEIDG, bez tego Twój interes niestety nie powinien nawet ruszać. Jeśli chodzi o podstawowe PKD dla sklepu internetowego to jest nim 47.91.Z – sprzedaż detaliczna prowadzona przez domy sprzedaży wysyłkowej lub internet. Przejdźmy jednak do spraw technicznych, a po więcej informacji o zakładaniu firmy sięgnij do wyszukiwarki Google.
Domena, czyli adres sklepu internetowego
Domena, czyli Twój adres w sieci jest niezwykle istotnym elementem, który wiąże się z identyfikacją Twojej marki. Dla sklepów internetowych zalecamy, aby nazwa sklepu, była tożsama z jego domeną. Przede wszystkim Twoi klienci, wyszukując Cię w Google, będą wpisywać nazwę sklepu, a nie nazwę domeny, a po drugie ułatwi Ci to przyszły marketing sklepu internetowego, w tym pozycjonowanie.
Sprawdź również czy Twoja domena nie jest zbyt podobna do domeny kogoś z konkurencji. Może zdarzać się tak, że potencjalni klienci zamiast trafiać do Ciebie, będą zaglądać do innego sklepu internetowego o podobnej nazwie.
Istotne jest również rozszerzenie domeny, działając jedynie na terenie Polski wybierz .pl. Możesz również zająć domeny z innymi popularnymi rozszerzeniami jak .com czy .eu. Nigdy nie wiadomo czy się Ci nie przydadzą przy rozszerzaniu działalności.
Pamiętaj o oryginalności nazwy, musisz wyróżniać się na tle konkurencji. Nie przesadzaj jednak z długością adresu internetowego. Domena powinna być jak najkrótsza, łatwa do zapamiętania, zapisania czy powtórzenia. Przeczytaj nasz poprzedni artykuł o wyborze domeny dla sklepu internetowego.
Serwer - czym się kierować przy wyborze?
Przy wyborze serwera istnieją przede wszystkim trzy możliwości. Dla małych sklepów najlepsze i najtańsze są serwery współdzielone. Przy większych, indywidualnych projektach dobrze sprawdzą się wirtualne serwery prywatne. Z pewnością są one tańsze od serwerów dedykowanych oraz pozwalają na płynne działanie nawet najbardziej obciążającego oprogramowania sklepowego. Ostatnią już opcją są serwery dedykowane, które należą do najlepszych i najdroższych. Są one najbardziej odpowiednie dla dużych sklepów internetowych, z bardzo wysokim ruchem na stronie. Należy jednak pamiętać, że serwer dedykowany może Ci się przydać nie tylko do sklepu internetowego, obsłuży on kilka indywidualnych projektów.
Silnik sklepu - co wziąć pod uwagę wybierając go?
Rynek oferuje kilka skryptów, które posłużą Ci do prowadzenia sklepu internetowego, potocznie nazywa się je silnikami. Oczywiście nie każdy silnik będzie pasował do prowadzonego przez Ciebie e-sklepu. Co zatem możesz wybrać?
Magento
System Magento opiera się na oprogramowaniu open source, ale jest bardzo rozbudowany. Już w swojej bezpłatnej wersji oferuje dużo więcej możliwości co do sprzedaży i administracji niż inne popularne silniki. Magento powstało z myślą o łatwym prowadzeniu dużego sklepu internetowego. Istnieją dwie wersje Magento – Community Edition, która jest darmowa i posiada podstawowe rozwiązania oraz Enterprise Editon, która zawiera bardziej rozbudowane możliwości. Jednak już w standardowej wersji znajdziesz takie elementy, jak zarządzanie z jednego panelu administracyjnego wieloma sklepami, Google Analytics, wyświetlanie strony mobilnej, system płatności, obsługę kodów rabatowych, obsługę dostaw itp. Wszelkie dodatkowe opcje rozszerzają tworzone pod Magento wtyczki.
Drupal Commerce
To rozwiązanie w całości zintegrowane z Drupalem – systemem do zarządzania treścią. Drupal Commerce, dzięki API można integrować z niezbędnymi w sklepie usługami – płatnościami, wysyłką np. przez Paczkomaty, czy programem do rachunków czy faktur. Wtyczka Drupal Commerce pozwoli na obsługę sklepów z dużą liczbą produktów, jak i tych, które mają spory ruch – trzeba ją tylko odpowiednio zoptymalizować.
Prestashop
Prestashop jest kolejnym popularnym skryptem pod budowę sklepu internetowego, opiera się na darmowej licencji, wystarczy, że posiadasz serwer i domenę. Po opłaceniu serwera wystarczy zainstalować na nim sklep. Standardowe funkcje, które oferuje Prestashop to m.in.: zarządzanie magazynem, porównywarka produktów. wybór płatności, wybór języka, dodawanie wielu przewoźników, newsletter, śledzenie mailem i wiele innych, których opis znajdziesz na witrynie silnika.
Shoper
W tym przypadku nie będziesz potrzebować ani domeny, ani serwera. Obsługa silnika zapewniona jest przez producenta i to on dba o prawidłowe działanie oprogramowania na swoim serwerze. W zamian za to klient (właściciel e-sklepu) jest zobowiązany do uiszczania opłat w wysokości, która zależy od wielkości sklepu, limitu transferu czy opcji dodatkowych.
Produkty w sklepie internetowym
Produkty handmade
Kolejną sprawą są towary w e-sklepie. Przede wszystkim wiele osób tworzących produkty handmade korzysta z własnych sklepów internetowych. Tutaj sklep jest zaopatrzany w miarę możliwości. Masz do wyboru dwie opcje. Możesz pozwalać ludziom na zamawianie przedmiotów i wtedy przystępować do pracy związanej z wykonaniem przedmiotu (powinieneś jednak zaznaczyć, że czas dostawy będzie dłuższy). Drugą opcją jest wystawianie na stronie rzeczy już zrobionych, co wydaje się mniej kłopotliwe i w razie dużej ilości zamówień, wszystko masz już przygotowane.
Zamówienia z hurtowni
Kolejną możliwością na zaopatrzenie e-sklepu jest zamawianie produktów z hurtowni. Tu sytuacja wygląda podobnie do tej, która występuje przy sklepach sprzedających handmade. Możesz, albo zamawiać produkty wcześniej i tylko je sprzedawać, albo domawiać produkty dopiero po ich zamówieniu. Oba sposoby są dobre, należy jednak pamiętać o odpowiednim określeniu czasu realizacji zamówienia.
Współpraca dropshippingowa
Ostatnim sposobem na zaopatrzenie e-sklepu jest tzw. współpraca dropshippingowa. Ten model sprzedaży niesie wiele korzyści zarówno dla sprzedającego, jak i hurtowni. W tym przypadku sklep internetowy nie posiada produktów fizycznie, ani nie dokonuje wysyłki towaru czy realizacji zamówienia. Głównym działaniem sklepu internetowego w tym modelu sprzedaży jest marketing oraz pozyskiwanie klientów, resztą zajmują się hurtownie.
Udało Ci się zrealizować powyższe punkty? Świetnie, z Twojego sklepu można już składać zamówienia. Dziwić Ciebie może jednak fakt, że ruch w sklepie jest praktycznie znikomy. Cóż, tu już tylko pomogą działania marketingowe, skup się więc na działaniach SEO, przygotuj unikalne opisy produktów, załóż fanpage na Facebooku i przede wszystkim bądź widoczny.