Smart POST
Smart POST

Jak zacząć biznes online, czyli przeniesienie działań do sieci

Piotr Kujawa
Autor: Piotr KujawaCEO

Prowadzisz firmę stacjonarnie i myślisz o poszerzeniu jej działalności? Planujesz zwiększyć sprzedaż w swoim sklepie? Chcesz dotrzeć do szerszej grupy klientów? Przenieś swoje działania do sieci, internet ułatwia prowadzenie nowoczesnego przedsiębiorstwa. Sprawdź, jak zacząć biznes online.

Jak zacząć biznes online?

Dowiedz się, jak zacząć biznes online już istniejącej firmy

Internet daje ogrom możliwości, z dnia na dzień ilość e-sklepów czy stron z usługami online rośnie. W sieci przedsiębiorcy docierają do szerokiego grona klientów - według badań Głównego Urzędu Statystycznego z 2019 roku aż 87% polskich gospodarstw domowych ma dostęp do internetu. Wiele branż doskonale odnajduje się w świecie online, niektóre wymagają modyfikacji, by jakkolwiek móc w nim funkcjonować, są przedsiębiorstwa znajdujące klientów w sieci, a świadczące usługi stacjonarnie. Na pewno przeniesienie działań firmy do internetu wymaga otwarcia na zmiany i gotowości do nauki na nowo swojej branży.

Zastanawiasz się, jak zacząć biznes online? Przede wszystkim warto być świadomym różnic, które Cię czekają. Internet rządzi się swoimi prawami, prowadzenie w nim biznesu również. Czasami wiedza zdobyta przez lata prowadzenia danej marki może ograniczać. Otwórz się na nowe rozwiązania, dowiedz się, jak rozkręcić biznes online. W sieci jest wszystko, czego potrzebujesz do prowadzenia swojej firmy. Regularnie na rynku pojawiają się nowe aplikacje, programy i narzędzia ułatwiające funkcjonowanie przedsiębiorstwa w internecie. Wiele firm oferuje pomoc w tym temacie. Obsługa płatności internetowych, założenie e-sklepu czy bloga przestała być skomplikowana. Warto przemyśleć swój cel, ocenić możliwości, przeanalizować, jakich podwykonawców należy zatrudnić, co można zrobić własnymi siłami. Właściwie wystarczy kilka kroków, by założyć biznes online.

Zdecyduj: sklep czy strona?

Pierwszą ważną kwestią jest strona internetowa firmy. W zależności od specyfiki danego przedsiębiorstwa należy wybrać, czy wystarczy standardowa www, czy może warto założyć sklep online. Ważne, na jaki model biznesowy jesteś zdecydowany. Nawet sprzedając produkty, niekoniecznie musisz wybrać e-sklep. Jeśli są to towary luksusowe bądź ich zakup wymaga konsultacji ze specjalistą, możesz założyć stronę z katalogiem produktów. Sprzedajesz usługi? Wydawałoby się, że powinieneś postawić na tradycyjną witrynę, jednak dlaczego nie sklep, dzięki któremu klient dostawałby voucher na masaż, szkolenie czy zajęcia sportowe?

Do podjęcia decyzji: sklep czy strona potrzebna będzie analiza funkcji, jakie dana platforma powinna spełniać. Strona służy zwykle do prezentacji firmy i jej usług, przedstawienia ogólnej oferty. Sklep zawiera mechanizmy do obsługi zamówień, realizacji płatności, wysyłki, monitorowania stanów magazynowych towarów. Zastanów się, jaki zakres funkcjonalności Ciebie interesuje. I na tej podstawie podejmij decyzję. Obserwuj konkurencję, sprawdź jakie rozwiązania są popularne, jednak nie bój się zaproponować klientowi czegoś nieszablonowego.

Przykład wyboru między stroną a sklepem online

Restauracja. Najczęściej właściciele restauracji decydują się na stronę, która odgrywa rolę wizytówki online. Można stworzyć reklamy w internecie i skierować je na daną www. Na niej klient zobaczy menu, zdjęcia dań, dowie się, w jakich godzinach działa restauracja, gdzie się znajduje oraz pozna numer telefonu, dzięki któremu zamówi dostawę.

Ale czy wszyscy lubią zamawiać dania dzwoniąc? Zamiast strony można założyć sklep online dla restauracji. Będzie on spełniał rolę informacyjną, ale również pozwoli szybko i sprawnie złożyć zamówienie przez internet. Klient wybierze swoje ulubione potrawy, doda je do koszyka. System może mu zaproponować coś do picia lub dodatkowy deser. Klient za zamówienie zapłaci online, poda adres dostawy i pozostanie mu już tylko czekanie na dostawę. Przez telefon można źle usłyszeć zamówienie lub pomylić się przy zapisywaniu adresu, dzięki automatyzacji sklepu znika tzw. czynnik ludzki.

Czy w takim razie sklep to lepsze rozwiązanie? Nie. Wszystko zależy od specyfiki usług i towarów, które firma proponuje. Bar sushi ze sklepem online sprawdzi się świetnie, podczas gdy ekskluzywna restauracja bez możliwości zamówień na wynos jednak potrzebuje klasycznej strony.

Sklep czy strona? Wszystko zależy od pomysłu i potrzeb. Koniecznie przemyśl, jakie funkcje powinna spełniać witryna Twojej firmy oraz czy decydujesz się na rozwiązania abonamentowe, z których szybko możesz zrezygnować, czy Open Source - indywidualnie dopasowane do Twoich potrzeb z możliwością rozbudowy. Przeanalizuj oferty, zorientuj się w cenach.

Zastanów się, jaki masz budżet na przeniesienie działań do sieci

W decyzji dotyczącej funkcjonalności strony internetowej na pewno pomoże określenie budżetu na realizację projektu. Rozbudowany sklep internetowy to dużo droższe rozwiązanie niż wizytówkowa strona www. Jednak w wielu przypadkach sklep może przynieść większe zyski. Warto zastanowić się nad budżetem, by móc określić cel i możliwości. Przy małym nakładzie finansowym, korzystając z gotowych rozwiązań, da się założyć niewielki sklep czy prostą stronę, które z czasem można zmienić. Na pewno łatwiej rozbudowuje się dedykowane rozwiązania oferowane np. przez software house'y, dlatego warto przeanalizować różne oferty. Określenie budżetu pomoże w planowaniu promocji oraz ocenie, na ile przeniesienie biznesu do świata online będzie opłacalne dla przedsiębiorstwa. Budżet określa możliwości. To, jakie mechanizmy będzie zawierała strona, na jakie rozwiązania marketingowe firmę stać, determinuje ilość klientów, czyli ostatecznie pozwala oszacować wzrost sprzedaży.

Jak rozkręcić biznes online?

Jak zacząć biznes online? Przeanalizuj swoje możliwości

Oceń racjonalnie, jakie kompetencje potrzebne do założenia strony bądź sklepu online Ty lub Twoi pracownicy posiadacie. Na podstawie dostępnego budżetu zdecyduj, co musicie wykonać samodzielnie, a co można zlecić podwykonawcom. Pamiętaj, że działania marketingowe, takie jak optymalizacja strony czy zaplanowanie kampanii online, również wymagają specjalistycznej wiedzy, szczególnie jeśli zależy Ci na maksymalizacji zysków. Musisz mieć świadomość, że zarówno techniczne stworzenie strony, prowadzenie promocji, jak i przygotowywanie zdjęć produktowych, można wykonać samodzielnie lub każde z tych działań przygotować profesjonalnie, zatrudniając specjalistów.

Nieprawdą jest, że działania marketingowe może wykonać każdy, a technicznie przygotować stronę musi programista. W sieci dostępnych jest wiele rozwiązań ułatwiających prowadzenie biznesu online, które nie wymagają ogromnych nakładów finansowych czy wiedzy. Możesz stworzyć prosty sklep internetowy w kilka minut. Postaraj się jednak postawić na jakość, nie ilość. I jeśli zdecydujesz, że własnymi siłami zajmiesz się pewnymi tematami, to przygotuj się - niezależnie czy planujesz samodzielnie założyć e-sklep, czy prowadzić marketing - poczytaj na dany temat, skorzystaj z dostępnych w internecie webinarów, wybierz się na szkolenie.

Rozkręć biznes online, dzięki podwykonawcom

Praca podwykonawców nie musi oznaczać ogromnych wydatków. Postaw na rozwiązania, które sukcesywnie będziesz rozbudowywać. Minimalizując koszty, możesz zatrudnić freelancerów - np. fotografa czy grafika albo wykupić dostęp do gotowych platform sklepowych.

Jakich specjalistów do przeniesienia biznesu online możesz potrzebować?

  • webmaster - do stworzenia www
  • grafik - do przygotowania logotypu, grafik do reklam czy na stronę
  • fotograf - do wykonania zdjęć produktów, pomieszczeń czy zespołu
  • specjalista ds. marketingu - do zaplanowania komunikacji, tworzenia reklam online, prowadzenia kanałów na social media

Możesz zatrudnić firmę do stworzenia sklepu czy www, z kolei agencja marketingowa chętnie zajmie się prowadzeniem promocji i przygotowaniem zdjęć produktowych. Część z tych działań możesz wykonać samodzielnie. Wszystko zależy od założonego budżetu i Twoich umiejętności. Na pewno specjalnie dedykowana osoba do social media czy reklam online osiągnie dużo lepsze wyniki sprzedaży niż własne amatorskie działania. Ale to nie znaczy, że należy z nich rezygnować. Pamiętaj, że przygotowane profesjonalnej strony przez firmę zewnętrzną nie zawsze musi wiązać się z dużymi kosztami. Poproś o przykładową wycenę podstawowych modułów, które sukcesywnie będziesz mógł rozbudowywać. Takie rozwiązanie pomoże Ci zaoszczędzić czas i nerwy, źle działający sklep kosztuje. Ważne, by był atrakcyjny dla klienta oraz funkcjonalny.

Pamiętaj o integracjach swojego biznesu internetowego

Do prowadzenia biznesu online potrzebujesz strony www lub sklepu. Głównie, jeśli zdecydujesz się na sprzedaż produktów, musisz pamiętać o integracji sklepu z hurtownią. Dzięki niej automatycznie klientowi będą wyświetlały się stany magazynowe, czas dostawy, ceny i inne informacje o dostępnych towarach. Bardzo ważna jest integracja z szybkimi płatnościami, która ułatwi sprzedaż produktów. Pomyśl również o social media i połączeniu strony z Facebookiem czy Instagramem.

Zacznij biznes online dzięki marketingowi

Jeśli zastanawiasz się, jak rozkręcić biznes online, musisz zdawać sobie sprawę z potrzeb jego promocji. Marketingiem może zająć się agencja albo indywidualne osoby. Możesz działać własnymi siłami, a tylko do poszczególnych zadań zatrudniać pomoc, np. przy SEO czy obsłudze reklam płatnych online. Na pewno musisz pamiętać o kilku kwestiach.

Na nowo określ grupę docelową

Reklama w internecie może mieć ogromne zasięgi i dotrzeć do wielu osób, jednak najważniejsze, by trafiła do potencjalnego klienta. Łatwiej jest odpowiedzieć na potrzebę niż najpierw wzbudzać ją w konsumencie, a później go przekonywać do tego, by to u nas ją zrealizował. Ważne, aby reklama docierała do osób potencjalnie zainteresowanych danym produktem czy usługą. Pamiętaj, że zakładając biznes online, powinieneś na nowo określić persony. Zastanów się, kim jest Twój klient, jak można go scharakteryzować, określ jego wiek, płeć, zainteresowania. Pamiętaj, że możesz wybrać kilka grup docelowych, by następnie do nich kierować komunikaty marketingowe.

Zaplanuj budżet

Planując budżet na całe przedsięwzięcie, najlepiej wyszczególnij ten marketingowy. To, na jakie metody promocji możesz się zdecydować, określają Twoje możliwości finansowe. Warto mieć dedykowaną osobę, która zajmie się sprawami marketingowymi. Do takich działań możesz również zatrudnić agencję. Dobrze, przynajmniej na początku, współpracować ze specjalistami, którzy pomogą Ci określić kierunek promocji firmy. Pamiętaj, że marketing jest dźwignią handlu, nie bój się zainwestować w niego.

Wybierz metody promocji do rozkręcenia biznesu online

Są działania, które przyniosą szybko widoczne efekty, a są i takie, na które trzeba poświęcić dużo więcej czasu. Wybierz metody promocji dopasowane do Twoich potrzeb, mieszczące się w budżecie projektu. Pomyśl o profilach na social media, możesz je prowadzić własnymi siłami, dzięki szeregom poradników dostępnych w internecie. Pamiętaj tylko, że media społecznościowe wymagają systematyczności i czasu. Jeśli potrzebujesz szybkich efektów, zainwestuj w reklamy Google - tutaj warto skorzystać z pomocy specjalisty. Pamiętaj o pozycjonowaniu, zastanów się nad prowadzeniem bloga, który może pozytywnie wpłynąć na widoczność Twojej witryny w internecie. Do komunikacji z klientem możesz wykorzystać newslettery. Postaraj się skupić na kilku wybranych działaniach, nie inwestuj czasu i pieniędzy w szereg metod promocji, dobierz je do swojego biznesu, a jeśli nie masz doświadczenia z marketingiem, skorzystaj z pomocy specjalistów.

Jak rozkręcić biznes online - podsumowanie

Zastanów się, czy strona, czy sklep lepiej sprawdzi się w przypadku Twojej firmy. Zaplanuj budżet, zarówno na całe przedsięwzięcie, jak i ten marketingowy. Przeanalizuj swoje możliwości, przemyśl, które działania jesteś w stanie zrobić sam, a które musisz zlecić. Zaplanuj promocję. Teraz już wiesz, jak zacząć biznes online.

Potrzebujesz pomocy przy przeniesieniu działalności do sieci?

Pomożemy Ci
Udostępnij artykuł: