Przejdź do treści
Podobają Ci się nasze treści?
Sięgnij po unikalną wiedzę prosto od developerów i marketingowców. Zapisz się do newslettera.
CAPTCHA
Dziękujemy za zapisanie się do newslettera!
Aby otrzymywać najświeższe, branżowe informacje, potwierdź subskrypcję w mailu, który od nas dostałeś.
PS. Nawet tak ważne wiadomości lubią czasem pomylić folder, dlatego upewnij się, że mail nie trafił do SPAMU
Otwórz swoją skrzynkę e-mail

Jakie darmowe oprogramowanie sklepu internetowego wybrać?

Kategoria: 
Opublikowane: 
Czas czytania
: 5 min

Oprogramowanie sklepu online nie musi dużo kosztować. Na rynku jest dostępnych wiele platform. Dowiedz się, które darmowe oprogramowanie sklepu internetowego wdrożyć. Poznaj jego możliwości i ograniczenia. Dopasuj najlepsze rozwiązanie dla Twojego sklepu.

Oprogramowanie sklepu internetowego

Dlaczego warto postawić na darmowe oprogramowanie sklepu internetowego?

Platformy tworzone w technologii Open Source są coraz popularniejsze na polskim rynku e-commerce. Inwestorzy decydują się na darmowe oprogramowanie sklepu internetowego nie tylko ze względu na koszty. Te faktycznie są znacznie niższe niż rozwiązania oparte na modelu SaaS. Jednak dodatkową korzyścią z zastosowania darmowego oprogramowania e-commerce jest możliwość personalizacji. Darmowe oprogramowanie pozwala na modyfikację kodu, instalację różnych modułów, istnieje również opcja dokupienia dodatkowych funkcji.

Taki sklep można zbudować od podstaw, nie ma problemu z wdrożeniem indywidualnego projektu graficznego, czy przeprowadzaniem optymalizacji SEO. Nie ma również opłat za aktualizację silnika sklepu. Stawiając biznes na gotowej platformie sklepowej w modelu SaaS, ryzykujesz jego utratą – taki sklep nie jest Twoją własnością, w sytuacji zamknięcia platformy znika on z sieci. Darmowe oprogramowanie e-commerce jest dostępne dla każdego, a jego możliwości personalizacji i optymalizacji bardzo szerokie.

Otwarte oprogramowania sklepu internetowego dostępne na rynku

Najpopularniejsze platformy sklepowe oparte na Open Source to PrestaShop, Woocommerce i Magento. Warto przyjrzeć się im z bliska.

PrestaShop

Aż 28% platform sklepowych w Polsce jest opartych o PrestaShop (wg. trend.builtwith.com). To typowy Open Source, wokół którego jest zorganizowana duża społeczność, zaangażowana w jego budowę i aktualizacje. Oprogramowanie charakteryzuje się wydajnością i wieloma darmowymi komponentami. Pozwala na zastosowanie wytycznych SEO. Jego wdrożenie wymaga wiedzy programistycznej, ale administrowanie takim sklepem jest już bardzo intuicyjne.

WooCommerce

WooCommerce poleca się mniejszym realizacjom. Właściwie jest to wtyczka do platformy WordPress umożliwiająca prowadzenie sprzedaży. Dzięki prostej i intuicyjnej obsłudze zdobyła ogromną popularność na całym świecie. Żeby założyć sklep z WooCommerce, wystarczy zainstalować na serwerze WordPressa i wgrać wtyczkę. Rozwiązanie dobrze sprawdza się przy niewielkim asortymencie sklepu.

Magento

Oprogramowanie Magento przede wszystkim pozwala na integrację z wieloma innymi systemami. Jego wdrożenie wymaga specjalistycznej wiedzy, jednak oprogramowanie bardzo dobrze sprawdzi się w przypadku większych realizacji. Z panelu administracyjnego jest możliwość prowadzenia kilku sklepów na raz. Magento jest w pełni zintegrowane z różnymi systemami płatności. Jest to jedna z najbardziej rozwiniętych platform sklepowych na świecie.

Darmowe oprogramowanie e-commerce – wady i zalety

Zastosowanie konkretnego oprogramowania e-commerce niesie ze sobą zarówno korzyści, jak i wady. Nie każda platforma jest dostosowana do danego biznesu. Niektóre lepiej sprawdzą się przy większych sklepach, inne przy mniejszych realizacjach. Oprogramowania mogą wymagać zaangażowania deweloperów, co łączy się z dodatkowymi kosztami, z drugiej strony gwarantuje jakość i stabilność sklepu.

Zalety i wady PrestaShop

Dlaczego zdecydować się na PrestaShop? Ponieważ pozwala na stworzenie własnego sklepu internetowego. Nie generuje dodatkowych kosztów, jest faktycznie darmowy i niezwykle funkcjonalny. Niestety niezoptymalizowany może działać wolno – wszystko to zasługa wielości dostępnych funkcji, które w mniejszym sklepie są zwyczajnie niepotrzebne.

Zalety PrestaShop:

  • duża popularność i zaangażowana społeczność,
  • stale rozwijane oprogramowanie oparte na Open Source,
  • dostępność wielu gotowych szablonów,
  • możliwość działania na różnych serwerach,
  • dobra wydajność,
  • wsparcie wielojęzyczności i lokalizacji,
  • intuicyjny i funkcjonalny panel.

Wady PrestaShop:

  • wymagana znajomość języka Smarty w celu edycji szablonów,
  • skomplikowana budowa,
  • częste aktualizacje,
  • brak wstecznej kompatybilności.

Problemy ze spowolnieniem sklepu na PrestaShop nie są zachęcające, ale gdy zastosuje się standardowe funkcjonalności, nie przesadzi z dodatkowymi modułami, można naprawdę za darmo mieć dobrze funkcjonujący e-sklep.

Zalety i wady WooCommerce

Co może zaoferować wtyczka WooCommerce? Plugin rozszerza funkcjonalność WordPressa, umożliwiając prowadzenie w pełni funkcjonalnego sklepu. Pozwala m.in. na tworzenie podstron z konkretnymi produktami, zarządzanie magazynem, tworzenie bazy klientów i rejestrowanie zamówień. Dzięki WooCommerce wyślesz również maila z potwierdzeniem zakupu do klienta, czy wygenerujesz fakturę.

Zalety WooCommerce:

  • niskie wymagania sprzętowe serwera,
  • łatwy w obsłudze panel,
  • możliwość tworzenia własnych motywów,
  • szybkość działania,
  • bezpieczeństwo ze względu na częste aktualizacje,
  • możliwość dopasowania sklepu do własnych wymagań,
  • dobra optymalizacja SEO.

Wady WooCommerce:

  • wysoki koszt dodatkowych funkcjonalności,
  • mała ilość funkcjonalności w porównaniu z innymi platformami,
  • brak wsparcia wielojęzyczności,
  • brak zaawansowanych mechanizmów.

Zalety i wady Magento

Dla kogo jest Magento? To oprogramowanie e-commerce jest dedykowane dla średnich i dużych realizacji, które potrzebują integracji z innymi systemami, wydajnego i stabilnego systemu. Rozwiązanie jest droższe we wdrożeniu niż dwa powyższe ze względu na potrzebę zaangażowania doświadczonego developera w celu odpowiedniej konfiguracji.

Zalety Magento:

  • rozbudowane funkcjonalności,
  • możliwość prowadzenia kilku sklepów na raz,
  • bardzo dobre wsparcie techniczne,
  • przemyślana architektura systemu,
  • dostępność dodatkowych opcji i rozszerzeń,
  • bardzo duże możliwości pod kątem optymalizacji SEO.

Wady Magento:

  • duże wymagania względem parametrów serwera,
  • instalacja i modyfikacja wymaga wiedzy programistycznej,
  • czasochłonne aktualizacje.

Darmowe oprogramowanie sklepu internetowego – przykłady realizacji

Większość stron internetowych w Polsce i na świecie opartych na Open Source korzysta z tych trzech wybranych oprogramowań. Oto kilka przykładów realizacji na PrestaShop, WooCommerce i Magento.

Sklepy na PrestaShop

Martes Sport – sklep z odzieżą sportową dostępną również w placówkach stacjonarnych w Polsce, z bardzo dużą ilością asortymentu.

sklep martes sport

Charuca to przykład, że na PrestaShop można stworzyć przejrzysty sklep z minimalistyczną szatą graficzną.

Sklep Charcua

Warsztat Herbaty to polski e-commerce korzystający z darmowego oprogramowania sklepu internetowego PrestaShop.

Sklep Warsztat Herbaty

Sklepy na WooCommerce

Na Woocommerce stawiane są z reguły mniejsze sklepy, ale warto przyjrzeć się, jak profesjonalnie mogą wyglądać.

Warsaw Dog – sklep z akcesoriami modowymi dla psów.

sklep warsaw dog

Szyjemy Sukienki – sklep internetowy z sukienkami.

ecommerce - szyjemy sukienki

Meblostan – sklep ze stylowymi meblami na WooCommerce.

Sklep Meblostan

Sklepy na Magento

Sklepy na Magento zazwyczaj posiadają duże i znane marki. Ich realizacje są skomplikowane i rozbudowane.

Sklep internetowy The North Face

sklep the north face

Sklep sportowy 4F

Sklep 4F

Jeden z najbardziej znanych sklepów obuwniczych Eobuwie.

Sklep Eobuwie

Jakie oprogramowanie sklepu internetowego wybrać?

Wybór oprogramowania e-commerce powinien zależeć od wielkości sklepu i planów rozwojowych. Dla małych realizacji najlepsze będzie Woocommerce. Średnie sklepy powinny korzystać z PrestaShop. Duże przedsięwzięcia, ale i średniej wielkości sklepy z planami na rozwój warto, żeby postawiły na Magento. Bardzo ważne jest dostosowanie danego oprogramowania do specyfiki biznesu i jego optymalizacja.

Oceń wpis
4.6
Ocena: 4.6 Liczba głosów: 24

Dziękujemy za ocenę postu!

Mamy więcej darmowych treści. Nie rezygnuj z nich!
Technologie, SEO, marketing - newsletter z poradami, które od razu możesz wdrożyć! Prosto na Twoją skrzynkę. Za darmo i bez spam
CAPTCHA