Medusa.js – co to jest?
Medusa.js – definicja
Jak opisują sami twórcy „Medusa to modułowa platforma e-commerce z wbudowaną strukturą serwerową, która pomaga w tworzeniu niestandardowych rozwiązań”. Technologia funkcjonuje w charakterze Open Source.
Medusa.js sprawdzi się w budowaniu sklepów internetowych (w tym takich specjalizujących się w sprzedaży B2B), platform marketplace, biznesów funkcjonujących w modelu subskrypcji oraz systemów Point of Sales.
Medusa.js oferuje możliwość wprowadzania własnych modyfikacji i opiera swoją strukturę na Node.js. Składa się z trzech głównych komponentów:
- handlu headless – repozytorium, które udostępnia REST API umożliwiające zarządzanie sklepem,
- panelu administracyjnego – panel, który deweloperzy mogą wykorzystać do dostosowywania funkcji sklepu oraz zarządzania nim,
- front-endu – warstwa front-endowa może być rozwijana przy użyciu Next.js, generatora stron statycznych, takiego jak Gatsby lub dowolnego innego frameworka.
Medusa.js – podstawowe informacje
Rodzaj technologii | Środowisko dla sklepów internetowych |
Twórca | Sebastian Rindom |
Technologie wykorzystane do stworzenia | JavaScript, Node.js, Express.js |
Rok wydania | 2021 |
Cena | Open Source, dostępne są także płatne pakiety, które dostarczają sprawdzony hosting i wsparcie głównego zespołu Medusa.js |
Oficjalna strona internetowa | www.medusajs.com |
Profil na GitHub | www.github.com/medusajs/medusa |
Zalety Medusa.js
Medusa.js charakteryzuje się wieloma zaletami.
Szybkość działania
Dzięki architekturze headless, w której front-end jest oddzielony od back-endu, każdy z systemów działa niezależnie, co przekłada się na znacznie szybsze działanie. Taka struktura zapewnia wydajniejsze przetwarzanie danych i mniejsze obciążenie systemu.
Wysoka konfigurowalność
Medusa.js pozwala wykorzystać dowolne rozwiązanie front-endowe, co daje pełną swobodę w projektowaniu wyglądu strony internetowej. Funkcje e-commerce można następnie łatwo dodać poprzez e-commerce API Medusy. Jeśli masz już istniejącą stronę internetową, nie musisz jej całkowicie przebudowywać, aby przekształcić ją w pełnoprawny sklep.
Łatwość obsługi
Platformę zaprojektowano z myślą o deweloperach. Łatwość rozwoju za pomocą REST API Medusy oraz możliwość tworzenia i integrowania wtyczek dla dowolnych funkcji to tylko niektóre z opcji ułatwiających pracę. Dodatkowo aktywna społeczność deweloperów jest zawsze gotowa do pomocy.
Łatwa migracja
Przechodzenie na Medusa.js z innych platform jest jak najbardziej możliwe. Cały proces jest dobrze udokumentowany w FAQ, a pomocą i radami służy także społeczność.
Z kolei użytkownicy Shopify mogą skorzystać ze specjalnego narzędzia migrującego, które ułatwia przenoszenie produktów.
Funkcje Medusa.js
Medusa.js oferuje liczne funkcje, które przydadzą się przy tworzeniu wdrożeń e-commerce. Omówmy je bliżej.
Personalizacja
Medusa.js dostarcza sporo opcji, które pozwalają dostosowywać platformę i realizowane na niej wdrożenia pod swoje potrzeby. Deweloperzy mogą np. modyfikować warstwę danych lub back-end sklepu zgodnie z preferencjami biznesowymi, co pozwala lepiej służyć potrzebom klientów.
Środowisko da się zintegrować z takimi systemami CMS jak Strapi czy Contentful, a także z lokalnymi dostawcami płatności, co zwiększa funkcjonalność sklepu.
Ułatwienia wdrożeń
Medusa.js oferuje różne integracje i „startery”, które pomagają w konfiguracji podstawowej funkcji z możliwością późniejszego rozszerzenia. Środowisko z powodzeniem integruje się także z licznymi metodami płatności czy narzędziami do e-mail marketingu, obsługi wysyłki, analityki i magazynowania.
Obsługa wielu walut
Medusa.js pozwala tworzyć różne regiony i przyporządkowywać do nich wybrane waluty, co ułatwia zarządzanie cenami produktów w przypadku sprzedaży międzynarodowej.
Zarządzanie zamówieniami, klientami i produktami
Medusa.js jest wyposażona w prosty panel, z którego da się zarządzać zamówieniami, klientami i produktami. Umożliwia wyszukiwanie konkretnych elementów, filtrowanie wyników oraz przeglądanie zamówień w różnych regionach i kanałach.
Możliwości techniczne
Medusa.js wykorzystuje RESTful API, co ułatwia integrację z innymi platformami i technologiami, umożliwiając deweloperom tworzenie niestandardowych front-endów. Skalowalność Medusy pozwala obsługiwać duży ruch, a zastosowane procedury bezpieczeństwa chronią wrażliwe dane klientów.
Liczne wbudowane moduły
Platforma Medusa.js zapewnia szeroką konfigurowalność, jak i dostarcza mnóstwo domyślnych funkcji.
- Koszyk i zakupy – Medusa może obsłużyć tysiące produktów i wariantów za pomocą zbiorczych edycji, zaawansowanych narzędzi do kategoryzacji i intuicyjnych stron produktów;
- sprzedaż – platforma umożliwia tworzenie niestandardowych kart podarunkowych dla klientów i zarządzanie nimi za pośrednictwem administratora Medusa;
- zarządzanie zamówieniami – środowisko ułatwia śledzenie, zarządzanie i automatyzację obsługi dzięki elastyczności w konfigurowaniu niestandardowych procesów zamówień;
- regiony i kanały – Medusa obsługuje wiele kanałów sprzedaży i umożliwia kontrolowanie ich asortymentu, zapasów i zamówień w panelu administracyjnym. Platforma ułatwia konfigurację nowych kanałów do obsługi klientów B2B, systemów POS, sprzedaży w mediach społecznościowych, zakupów w aplikacjach i nie tylko.
Kto korzysta z Medusa.js?
Dzięki swojej konfigurowalności i wielu dodatkowym funkcjom, Medusa.js szybko zyskała uznanie w branży e-commerce.
Programiści Mitsubishi wykorzystali platformę, aby spersonalizować proces posprzedażowy zakupu samochodu. Po tym, jak klient wybierze auto, otrzymuje e-maila z unikalnym adresem URL, który zawiera specjalny token dostępu. Po kliknięciu odnośnika kupujący widzi spersonalizowany widok strony.
Polską firmą, która zdecydowała się na użycie Medusa.js, jest marketplace Patyna. Pierwotnie postawiona na WooCommerce, platforma borykała się z problemami z wydajnością zarówno po stronie klienta końcowego, jak i sprzedawców, którzy tracili dużo czasu na dodawanie swojego asortymentu. Podjęto decyzję o migracji do Medusa.js i już po kilku miesiącach zauważono znaczny wzrost ruchu na stronie. Co więcej, udało się również skrócić czas potrzebny na dodawanie produktów.