Trendy w marketingu na 2019 rok
Rok 2018 już za nami, więc pora myśleć o tym, co będzie uznawane za trendy w marketingu w 2019 roku. Jakie działania zwiększą sprzedaż? Które marketingowe chwyty wpłyną na rozpoznawalność marki? Jakie narzędzia warto uwzględnić w budżecie marketingowym na 2019 rok? O tym wszystkim w poniższym tekście!
Video i transmisje live
Video zapowiadane jest jako trend w marketingu nieustannie od kilku lat i w tej kwestii nic się nie zmienia. Już teraz to najpopularniejszy typ postów na Facebooku, wywołujący największe zaangażowanie i najłatwiejszy do wypromowania. Żyjemy w czasach, gdy chcemy oglądać treści, a nie je czytać, dlatego też video w trendach nie powinna nikogo w żadnym wypadku dziwić.
2019 powinien być o tyle specyficzny, że popularność będą zdobywać przede wszystkim formaty wertykalne. Coraz częściej scrollujemy feed Facebooka czy przeglądamy filmy na Youtube na telefonie, nic więc dziwnego, że poszczególne kanały premiują te marki, które wykorzystują pionowe filmy i dostosowują się do grupy docelowej. Dlatego też warto w swojej strategii marketingowej uwzględnić nie tylko sam koncept i nagrywanie video, ale także robienie tego w dwojaki sposób.
W ubiegłym roku popularność zaczęły zyskiwać transmisje live, a w 2019 trend ten powinien się utrzymać. Szczególnie że format ten pozwala na bardzo różnorodne wykorzystanie i niesie ze sobą wiele korzyści – dla przykładu za pomocą tego typu streamingu można przedstawić korzyści produktu, przeprowadzić wywiad lub też zrobić sesję Q&A z fanami. Tak szeroki zakres funkcjonalności sprawia, że transmisje live mogą być uniwersalnym punktem działań firm z różnych branż.
Formaty mobile
Dostosowywanie contentu pod urządzenia mobilne dotyczy nie tylko filmów, ale także pozostałych formatów reklamowych. Dla przykładu – w strategii komunikacji warto uwzględnić pionowe zdjęcia, które lepiej dopasowują się do układu ekranu smartfonów i tabletów. Facebook już teraz udostępnia specjalne formaty tylko pod mobile (kanwa – materiały błyskawiczne), Youtube rozwija filmy w formacie 4:5, a Instagram w całości był projektowany pod telefony. Trendy w marketingu zdecydowanie będą szły w stronę treści dostosowanych pod mobile.
Stories
Stories są obecnie częściej przeglądane niż tradycyjne feedy. Dotyczy to już Instagrama, a niedługo podobnie może to wyglądać w przypadku Facebooka. Możemy jako pewnik założyć jedno – jeśli Facebook mocno inwestuje w jakiś format/umiejscowienie i go rozwija, to możemy zakładać, że okaże się to sukcesem. A tak właśnie jest w przypadku Stories – kolejne funkcjonalności rozwijają Facebook Stories i teraz to głównie kwestia marek, która uwzględni ten format w swoich działaniach reklamowych i jak wykorzysta go na swoją korzyść. Bez wątpienia Stories, przede wszystkim te facebookowe, to jeszcze niezagospodarowane pod kątem marketingowym miejsce.
Interaktywne citylighty
Citylighty to standard i z reklam na przystankach korzysta mnóstwo firm. W tym nie ma akurat nic nadzwyczajnego i można to uznać za w pełni racjonalne oraz zasadnicze działania marketingowe. Jednak citylighty interaktywne to już zupełnie inna, ciekawsza forma reklamy.
Jak to działa? Możliwości są bardzo szerokie. Z jednej strony może to być animacja w formie citylight (zmieniające się ujęcia/kolory/filmy), a z drugiej np. wykorzystanie rozszerzonej rzeczywistości. Co to znaczy? W zależności od tego, pod jakim kątem patrzymy, widzimy co innego. Do tego dochodzi też możliwość zainstalowania interaktywnych citylightów, które wymagają działania ze strony odbiorców. Brzmi interesująco, prawda?
W podobnym stylu można rozważać reklamy offline za pomocą murali, które były wykorzystywane już w niejednej kampanii dużych firm w 2018 roku. Taka forma marketingu szybciej przykuje uwagę niż standardowy billboard.
Dalszy rozwój chatbotów
Chatboty przebojem zdobyły miejsca na liście trendów w marketingu 2018 roku, a ich coraz szersza funkcjonalność każe traktować to narzędzie także jako poważnego gracza na ten rok. Dlaczego boty są tak popularne i marki coraz chętniej na nie spoglądają?
To przede wszystkim doskonałe narzędzie obsługi klienta. Pozwala zaoszczędzić czas pracownika i podstawowe problemy rozwiązać za pomocą maszyny. To także sposób na przedstawienie produktu czy przeprowadzenie konkursu. Mało tego, coraz mocniej rozwijają się funkcje sprzedażowe chatbotów, co uczyni z nich jeszcze bardziej atrakcyjne narzędzie, szczególnie dla branży e-commerce.
Nie sposób nie zwrócić też uwagi na rozwój maszynowego uczenia. Tak naprawdę im bardziej rozwinięty jest machine learning, tym większe możliwości dają chatboty. Dlatego też pojawiają się chociażby pierwsze chatboty rekrutacyjne, które na podstawie przesłanych informacji są w stanie wyszukać najlepszą ofertę pracy, która zainteresuje kandydata. Ogromna oszczędność czasu rekruterów i jednocześnie zadowolenie osoby aplikującej.
No i na koniec najważniejsze – trzeba cały czas trzymać rękę na pulsie i szukać nowych rozwiązań. Patrząc na to, jak szybko rozwija się świat marketingu i nowych technologii, trzeba być przygotowanym na to, że w zasadzie z dnia na dzień będzie trzeba zweryfikować i zmodyfikować dotychczasowe działania. Dlatego elastyczna strategia jest kluczowa dla marek, które rzeczywiście chcą wpasować się w trendy w marketingu i pełnymi garściami korzystać z nowinek oraz narzędzi marketingowych.