Marketing automation i jego zastosowanie w e-commerce
Doszliśmy do momentu, gdy marketing automation z fanaberii stał się podstawowym narzędziem rozwoju e-commerce. To już nie tylko ułatwienie codziennej pracy marketerów, ale też narzędzie, które ma wymierny wpływ na realizację strategii omnichannel. Jak wykorzystać automatyzację, by oszczędzić czas i ulepszyć funkcjonowanie swojego sklepu internetowego?
Co to jest marketing automation?
Marketing automation, jak sama nazwa wskazuje, pozwala na zautomatyzowanie pewnych procesów. To oznacza, że wiele z funkcji, którymi do tej pory musiał zajmować się człowiek, mogą wykonać roboty. Pozwala to zaoszczędzić czas, uniknąć błędów i przede wszystkim skupić się na kreatywnej pracy. Jak więc zastosować marketing automation, by szybko zauważyć korzystne rezultaty w swoim sklepie internetowym?
Scoring,czyli lojalny klienci
Na czym polega scoring? Klientom można przyznawać punkty za konkretne działania, by w ten sposób mierzyć ich zaangażowanie. Punkty przyznawane są chociażby za to, jak często ktoś odwiedza nasz sklep internetowy, ile produktów kupił i jaka jest średnia wartość koszyka zakupowego. Z reguły im wyższy scoring, tym bardziej zaangażowany i przywiązany do marki klient.
Poprzez scoring możemy wyodrębnić tę grupę, która jest najbardziej zaangażowana i najbardziej podatna na naszą ofertę. To bardzo ważne szczególnie w kontekście utrzymania klienta – często zapominamy o tym, że lifetime value jest ważniejsze niż jednorazowe transakcje. Segmentacja odbiorców poprzez scoring pozwala na to, by dopasować konkretną, szczególnie atrakcyjną ofertę do użytkowników, którzy wykazują się największym zaangażowanie w e-commerce. To doskonałe rozwiązanie nie tylko, by utrzymać klientów, ale też dodatkowo zaktywizować ich do kolejnych zakupów.
Błyskawiczna odpowiedź na zapisanie
Wiele sklepów internetowych korzysta z dobrodziejstw mailingu i w swojej strategii uwzględnia newsletter. To skuteczny sposób, by przypominać o sklepie odbiorcom i kierować do nich spersonalizowane oferty. Zapisy zazwyczaj dostępne są dla wszystkich użytkowników sklepu, a często wiążą się także z dodatkowym rabatem, np. 5%. Jednocześnie klienci oczekują, że dostaną odpowiedź natychmiast po zapisie do bazy. I tutaj też pomóc może marketing automation.
Dlaczego? Program może zostać skonfigurowany tak, by od razu w momencie zapisu wysyłać wiadomość na wskazany adres e-mail. Mało tego, maila da się spersonalizować – nie będzie to bezosobowa wiadomość, tylko mail konkretnie skierowany po imieniu do danego użytkownika. To niby mały element, a jednak badania pokazują, że zwracanie się do użytkowników po imieniu, nawet poprzez bota, przynosi lepsze rezultaty niż zwykły mail.
Dopasuj bannery do użytkownika
Korzystając z odpowiedniego narzędzia do marketing automation zbierasz bardzo dokładne dane o zachowaniu użytkowników w Twojej witrynie (oczywiście w pełni zgodnie z RODO i wymogami prawnymi!). Dlatego warto tę wiedza wykorzystać w praktyce i zamiast standardowych, randomowych banerów kierowanych do wszystkich, zastosować dynamiczne treści reklamowe.
Załóżmy, że w naszym sklepie zoologicznym ktoś oglądał już wcześniej produkty dla kotów. Wydaje się więc oczywistym, że ma w domu kota i to produkty kierowane w stronę tych zwierząt będą dla niego bardziej interesujące. Dlatego warto spersonalizować ofertę reklamową w zależności od przeglądanych podstron i w tym wypadku promować np. specjalną, kocią karmę, a nie psie zabawki. To zdecydowanie zwiększa możliwość cross-sellingu.
Wpływ silników rekomendacji
Masz Netflixa? Korzystasz ze Spotify? To odpowiedz sobie na pytanie, ile razy obejrzałeś jeden z rekomendowanych seriali? Jak wpływa na Ciebie procent zgodności z Twoim dotychczasowym gustem i dotychczasowym ocenami? Ile razu słuchałeś odkrywajek Spotify, dopasowanych do Twoich muzycznych upodobań i wcześniejszych przesłuchań? No właśnie – teraz już wiesz, że rekomendacje działają, a mogą prężnie działać także w Twoim sklepie internetowym.
Szczególnie że klienci często sami nie wiedzą, czego szukają. Rekomendacje mają na celu nie tylko pomóc im w znalezieniu wymarzonych produktów, ale jednocześnie też zwiększyć wartość koszyka w trakcie zakupów. Podając przykład obuwniczy – ktoś wrzucił do koszyka zamszowe buty, to warto przedstawić mu dodatkowo spray, który pozwala zabezpieczyć zamsz przed zniszczeniem. Świetnie tego typu pakiety rekomendacyjne oferuje chociażby EURO RTV – szanse, że klient skusi się na coś, co przyda mu się w związku z już zamówionym produktem, są bardzo duże.
Maile wtedy, kiedy chcą tego odbiorcy
Marketing automation w dużej mierze pozwala także optymalizować czas np. przesyłki maili. Korzystając z rozbudowanych danych statystycznych na podstawie pewnej próby, np. 5 maili, możemy stwierdzić, kiedy najczęściej otwierany przez danego użytkownika jest nasz newsletter. Czy są to godziny poranne, czy może wieczorne, po pracy? W zależności od tego jesteśmy w stanie tak ustawić przesyłkę, by dopasowała się do godzin czy dni, gdy użytkownik najchętniej do tej pory otwierał maile. Dzięki temu zwiększamy szanse, że nie będzie to jeden z wielu maili na skrzynce pocztowej, ale mail otwarty, który ma szanse przełożyć się na konwersje.
Umiejętnie wykorzystany i współgrający z e-commerce marketing automation to potężne narzędzie, które pozwala wnieść działanie sklepu na wyższy poziom. Różnego rodzaju testy i badania wyraźnie pokazują, jak duży wpływ na sprzedaż mogą mieć rekomendacje czy też personalizacja maili. Dlatego warto mieć w swojej strategii tego typu rozwiązania związane z automatyzacją, a także uważnie śledzić wszelkie nowe funkcjonalności.