Skuteczna sprzedaż produktów cyfrowych w sektorze B2B

Świat e-commerce to bardzo wdzięczne środowisko dla sprzedaży produktów. Cyfryzacja sprawia, że często z sukcesami można prowadzić biznes nawet bez większego zaplecza finansowego czy długoletnich podwalin pod sukces. I to nawet w tak trudnym z pozoru obszarze, jak sektor B2B. Jak z powodzeniem sprzedawać produkty cyfrowe innym firmom?

Sprzedaż w sektorze B2B

Przykłady sukcesu, czyli jak zacząć prowadzić własny biznes

Na świecie jest wielu ludzi, którzy po prostu wiedzą, że chcą prowadzić swój biznes. Nawet jeśli pracują w dobrze prosperującej firmie, mają stałe zatrudnienie i atrakcyjne warunki finansowe, to i tak chcą iść na swoje, by prowadzić własne przedsiębiorstwo. Obecne realia sprawiają, że jest to proste jak nigdy wcześniej. Jednego dnia możesz pracować w banku, a drugiego dnia już być pełnoprawnym właścicielem firmy. Mało tego, czasami obecna praca może bardzo pomóc w generowaniu pomysłów czy też zdobywaniu kontaktów. Wystarczy tylko spojrzeć na to perspektywicznie i zauważać szanse do rozwoju.

Dajmy na to praca w banku. Z pozoru nic wielkiego pod kątem przedsiębiorczości i nawiązywania kontaktów, tymczasem to doskonała szansa, by poznać szefów dużych firm i porozmawiać z nimi o ich punkcie widzenia oraz rozumienia biznesu. Jeśli zdobędzie się ich zaufanie, to łatwo można poznać ich największe pomyłki, jak i dobre decyzje biznesowe. Nie chodzi tu o wykorzystywanie poufnych informacji, ale o wyciąganie wniosków i przełożenie tak zdobytej wiedzy na swoją, dopiero powstającą firmę.

Czy moja firma by tego potrzebowała?

W sektorze B2B kluczowe jest zrozumienie tego, czego potrzebują inne firmy. Musimy postawić się na ich miejscu i odpowiedzieć sobie na pytanie – czy gdybym był nimi, to czy potrzebowałbym mojego produktu? Jeśli nie, to dlaczego? Co mogłoby mnie skłonić do innego myślenia? Takie rozważania na temat swojej grupy docelowej i jej sposobu myślenia mogą przynieść realne korzyści firmie.

Dlatego też często najważniejszy jest pomysł. Jeśli jest wystarczająco dobry, to na pewno znajdą się ludzie, którzy będą chcieli pomóc w jego realizacji, jak i firmy, które będą chciały go wykorzystać, by ulepszyć funkcjonowanie wewnątrz swoich struktur. Żeby jednak pomysł był dobry i sprawdził się na rynku, to musi być dostosowany do grupy docelowej, której ten pomysł chcemy sprzedać.

Dobre poznanie grupy docelowej to tak naprawdę klucz do wszystkiego. Szczególnie że da się to zrobić w bardzo prosty sposób. Czy to anonimowa ankieta, czy też rozmowy ze znajomymi, których potencjalnie traktujemy jako target czy też analiza wypowiedzi na forach lub w grupach dyskusyjnych powiązanych tematycznie. Każdy z tych sposobów pozwala poznać, z jakimi problemami na co dzień zmagają się firmy i dostosować produkt bądź usługę do wymagań klientów z sektora B2B.

Wykorzystaj spojrzenie z daleka i znajdź sposób na realizacje pomysłu

Czasami z dalszej perspektywy, stojąc z boku, można łatwo dostrzec kłopoty organizacyjne czy chaos wewnątrz firmy, którego nie zauważają szefowie i inne osoby zarządzające. W takiej sytuacji wystarczy zastanowić się, jak temu zaradzić i zaproponować takiemu biznesmenowi realne rozwiązanie problemu.

Nie zawsze trzeba samodzielnie realizować pomysły. Weźmy na przykład kursy online dla pracowników czy szefów firm. Nie ma szans, żebyśmy byli specjalistami w każdym zagadnieniu, możemy za to doskonale rozumieć, jakie tematy chcieliby zgłębić przedstawiciele poszczególnych branż. Wówczas warto zaangażować kogoś, kto rzeczywiście ma profesjonalną wiedzę i skuteczne rozwiązanie danych problemów, by stworzył content, a samodzielnie po prostu sprzedawać kurs, zaprojektować ku temu platformę i go wypromować.

To może działać także na zasadzie hybrydy. Ktoś przygotowuje kursy dla nas, a my mamy dodatkowy, zróżnicowany i interesujący materiał, a z drugiej strony pomagamy komuś przy tworzeniu contentu w tematach, w jakich to my jesteśmy specjalistami. Takie crossowanie usług to bardzo dobra i pożądana praktyka w sektorze B2B, która pozwala rozszerzać zakres działalności i maksymalizować zyski. Jednocześnie to nie tylko korzyści finansowe dla obu stron, ale także budowanie eksperckiego wizerunku poprzez różne kanały.

Dopasowuj się do trendów i przewiduj je

Jeszcze niedawno nikt nie wyobrażał sobie kursów wideo. To wydawało się czymś zupełnie nierealnym i oderwanym od możliwości. Teraz to już standard, który pozwala przeprowadzić kurs dla znacznie większej liczby osób. To już pełnoprawna alternatywna dla tradycyjnych szkoleń w okrojonym gronie.

Nie da się ukryć, że w takim przypadku i marża jest bardzo wysoka. Raz przygotowany materiał może być sprzedawany nawet przez kilka lat. Czasami wystarczy kilka aktualizacji (np. przy sprzedaży kursów reklamowych Facebooka), by kurs utrzymał swoją wartość i dalej był produktem o wysokiej jakości oraz przydatności. Właśnie takich rozwiązań należy szukać, by zaistnieć w sektorze B2B i przy niezbyt dużych nakładach finansowych osiągnąć co najmniej zadowalający zysk.

Miej pomysł na promocje

Przy tak mocnej konkurencji w zasadzie w każdym sektorze jednocześnie trzeba mieć dobry pomysł na to, jak wypromować swoje usługi. A przecież marketing w sekotrze B2B także jest dość specyficzny. Standardowe i oklepane już reklamy Google Ads czy też offline’owe billboardy nikogo nie zachwycą. Lepiej pomyśleć o jakimś ambiencie lub innym niestandardowym zagraniu – np. spersonalizowanym, dobrze oprawionym i napisanym liście. Pomysł i nieszablonowe podejście liczy się także w tym przypadku.

Powyższe przykłady i pomysły pokazują, że da się stworzyć skuteczny biznes e-commerce oparty na sprzedaży produktów digitalowych w sektorze B2B. Czasami dobry pomysł i determinacja, która pozwala go realizować, to klucz do sukcesu. Dlatego warto szukać nowatorskich i niekonwencjonalnych rozwiązań, by zaistnieć w sektorze B2B i stać się dobrze prosperującym przedsiębiorcą.

Zaciekawił Cię nasz artykuł?

Czytaj dalej