Co to jest adres url i jak powinien wyglądać?

Dobrze się prezentuje udostępniany w social mediach lub na drukowanych materiałach marketingowych, pozytywnie wpływa na pozycjonowanie witryny, pomaga odnaleźć się w strukturze strony. Przyjazny adres url. Jak go stworzyć? O tym w artykule.

Tworzenie adresu url

Czym jest adres url?

Adres url jest często pierwszą rzeczą, którą zarówno Google, jak i klienci zobaczą. Co to jest adres url? Inaczej Uniform Resource Locator, jest to określony format adresowania w Internecie. Najczęściej adresem url nazywa są strony www. Posiadając konkretny url, użytkownik może zobaczyć, przeczytać, pobrać dane, które są pod tym adresem umieszczone. Dzięki adresom url klienci trafiają na konkretne strony. Adres url jest często elementem całej hierarchii witryny, która przenosi użytkowników do miejsc docelowych.

Z jakich elementów składa się adres url?

Wygląd adresu url warto planować z wyprzedzeniem. W przeciwnym razie może dojść do sytuacji zapętlenia, co jest trudne do poprawienia i źle wpływa zarówno na pozycjonowanie, jak i na klientów. Właściwa struktura url jest bardzo ważna. Z jakich elementów składa się adres url? Przeanalizujmy to na przykładzie strony Smartbees:

adres url: https://smartbees.pl/

nazwa protokołu: https

nazwa domeny: smartbees

rozszerzenie: pl

Gdy użytkownik przechodzi do kolejnych podstron, główny adres url się powiększa, jest to ścieżka adresu url, oto przykład:

adres url: https://smartbees.pl/uslugi

ścieżka adresu url: uslugi

lub bardziej rozbudowany adres url, gdy użytkownik kliknie w konkretną usługę:

https://smartbees.pl/uslugi/drupal

Jak widać, adresy url Smartbees są łatwe do zapamiętania, proste i przejrzyste. Są to tzw. przyjazne adresy url.

Jak wyglądają przyjazne adresy url?

Przyjazne adresy url to takie, które są zoptymalizowane pod kątem SEO. To najczęściej adresy krótkie, proste i czytelne, które zawierają słowa kluczowe.

Przyjazny adres url: https://smartbees.pl/blog

Nieprzyjazny adres url: www.smartbees.pl/index.php?action=blog&p353587w

Nieprzyjazne adresy url są rzadziej udostępniane oraz klikane przez internautów. Źle wpływają na pozycje w wyszukiwarce Google. Są często traktowane jako spam. Roboty traktują je jako niebezpieczne linki, ze względu na ich długość oraz brak czytelnej struktury.

Przyjazne adresy url niosą informację o strukturze strony, są łatwe do zapamiętania, wyglądają atrakcyjniej, czym zachęcają do dzielenia się nimi np. w mediach społecznościowych. Przyjazne adresy zawierają w swojej nazwie słowa kluczowe, dzięki czemu uznawana jest ona przez Google za bardziej wartościową. Usprawniają też indeksowanie witryny oraz pozwalają użytkownikowi na łatwy powrót do wcześniejszej podstrony.

Kilka zasad jak tworzyć adres url

Nie istnieje jedno słuszne podejście do tworzenia adresów url. Ale jest kilka zasad, które warto zastosować. W końcu właściwie zaplanowany i wdrożony adres url znacząco wpływa na pozycjonowanie strony.

Używanie słów kluczowych

Aby stworzyć czytelną stronę i widoczną zarówno dla użytkowników, jak i botów warto dobrać odpowiednie słowa kluczowe, które opisują, w czym specjalizuje się dana witryna. Najlepiej określające daną stronę słowo kluczowe powinno się znaleźć w nazwie domeny i być umieszczone w adresie url. Tym słowem kluczowym może być nazwa marki. Ważne, by nie powtarzać tych samych słów kluczowych w adresach url, jeśli to nie ma swojego uzasadnienia. Kilkukrotne użycie słowa kluczowego w adresie może być odebrane jako spam.

Unikanie zbędnych słów, znaków i dużych liter

W nazwie domeny nie należy umieszczać przyimków i dodatkowych znaków, ważne, aby nazwa była czytelna dla użytkownika. Większość serwerów traktuje litery tak samo, ale są przypadki, gdzie wielka litera w adresie url może być błędnie odczytana. Url powinien składać się z samych małych liter.

Używanie łączników

Używanie separatorów słów jest wskazane ze względu na czytelność dla wyszukiwarek i klientów. Nie należy stosować w adresach url spacji – odczytywane są one jako ,,%20’’, co znacznie zmniejsza ich czytelność dla przeciętnego użytkownika.

Statyczny adres url

Powszechne dynamiczne parametry nie wpływają dobrze na SEO. Tam, gdzie jest to wykonalne, warto zrezygnować z dynamicznych adresów url.

Krótkie adresy url

Warto skupić się nad tworzeniem krótkich adresów url, zamiast długich i rozbudowanych. Badania wskazują, że takie adresy są częściej udostępniane w social mediach, pomagają też Google znaleźć i zaindeksować wszystkie podstrony.

Brak dat w adresie URL

Najlepiej nie używać dat w adresach url. Kiedyś było to bardzo popularne, obecnie się od tego odchodzi. Daty wydłużają adres oraz utrudniają aktualizowanie treści.

HTTPS to standard

Istnieją jeszcze strony bez https, należy to jak najszybciej zmienić. Tylko użycie protokołu https zapewnia, że połączenie jest szyfrowane. W przypadku stron z protokołem http połączenia nie są zabezpieczone, co oznacza, że mogą one zostać przechwycone w łatwiejszy sposób.

Spójność nazewnictwa w całej witrynie

Istnieje wiele opcji nazewnictwa, które można zastosować. Jednakże istotne, by konsekwentnie stosować tę wybraną. Ułatwi to nawigację na stronie www i będzie bardziej zrozumiałe dla użytkowników.

O czym warto pamiętać tworząc adres url?

Najważniejsze, aby zachować prostą strukturę adresu url. Powinien być on czytelny, zarówno dla wyszukiwarek, jak i klientów. Takie adresy są chętniej klikane i udostępniane. To pozytywnie wpływa na pozycjonowanie strony. Zarówno Google, jak i użytkownicy doceniają krótkie i ustrukturyzowane adresy url.

Potrzebujesz strony z przyjaznymi adresami URL?

Poznaj naszą ofertę