Przejdź do treści

Nowe szaty pszczół! Dowiedz się więcej o rebrandingu naszej marki.

Pobierz e-book
Podobają Ci się nasze treści?
Sięgnij po unikalną wiedzę prosto od developerów i marketingowców. Zapisz się do newslettera.
CAPTCHA
Dziękujemy za zapisanie się do newslettera!
Aby otrzymywać najświeższe, branżowe informacje, potwierdź subskrypcję w mailu, który od nas dostałeś.
PS. Nawet tak ważne wiadomości lubią czasem pomylić folder, dlatego upewnij się, że mail nie trafił do SPAMU
Otwórz swoją skrzynkę e-mail

Co to jest adres url i jak powinien wyglądać?

Kategoria: 
Data aktualizacji: 
Czas czytania
: 10 min

Przyjazne adresy URL dobrze się prezentują w social mediach lub na drukowanych materiałach marketingowych, pozytywnie wpływają na pozycjonowanie witryny i pomagają odnaleźć się w strukturze strony. Jak je tworzyć? Zapraszamy do przeczytania artykułu.

Tworzenie adresu url

Czym jest adres URL?

Adres URL jest często pierwszą rzeczą, którą zarówno Google, jak i klienci dostrzegają, gdy wchodzą w interakcję z Twoją stroną. Czym zatem jest? Jest to skrótowiec od Uniform Resource Locator, czyli ustandaryzowanego formatu adresowania w internecie. Dzięki adresom URL użytkownicy trafiają na konkretne strony. Adres URL jest często elementem całej hierarchii witryny, która przenosi użytkowników do miejsc docelowych.

Mając konkretny URL, użytkownik może zapoznać się z jego zawartością oraz pobrać dane, które są pod nim umieszczone.

Z jakich elementów składa się adres URL?

Właściwa struktura URL jest bardzo ważna. Warto więc dokładnie zrozumieć jej układ. Omówmy bliżej 5 elementów, z jakich składa się adres URL.

  1. Protokół

    Protokół to element adresu URL, który umożliwia nawiązanie komunikacji między serwerem internetowym a przeglądarkami. Odgrywa kluczową rolę w przesyłaniu wiadomości oraz pobieraniu informacji poprzez system nazw domen (DNS) i ich zwracaniu do przeglądarki

    Strony internetowe dostępne publicznie, takie jak portale informacyjne, sklepy internetowe, fora dyskusyjne, blogi oraz wszelkiego rodzaju serwisy zapewniające interakcję użytkownika z treścią korzystają z protokołów HTTP (Hypertext Transfer Protocol) i HTTPS (Hypertext Transfer Protocol Secure). Z tego powodu są to najczęściej używane protokoły komunikacji sieciowej. Obecnie preferowany jest ten drugi, jako że zapewnia większe bezpieczeństwo. Oprócz tego wykorzystywane są inne protokoły:

    • FTP – stosują go strony umożliwiające udostępnianie dużych plików lub archiwów, takie jak serwisy do pobierania oprogramowania, multimediów czy archiwa danych. FTP jest często używany przez twórców stron internetowych do zarządzania plikami na serwerze,
    • SMTP, IMAP, POP3 – używane w usługach mailowych. SMTP jest wykorzystywany do wysyłania wiadomości, IMAP do zarządzania skrzynką odbiorczą z różnych urządzeń, a POP3 do pobierania wiadomości na lokalne urządzenie, zazwyczaj z jednoczesnym usuwaniem ich z serwera,
    • LDAP – znajduje zastosowanie w serwisach korporacyjnych lub edukacyjnych, które zarządzają dużą ilością danych użytkowników i obsługują wewnętrzne bazy danych, serwisy autoryzacyjne czy dostęp do różnych zasobów IT w firmie.
  2. Hostname

    Hostname (nazwa hosta) to kolejny kluczowy składnik adresu URL. Określa, na którym serwerze lub urządzeniu znajdują się zasoby sieciowe. W praktyce hostname to zbiór nazw (domeny i subdomeny), które prowadzą do lokalizacji serwera w internecie poprzez DNS.

    Nazwa hosta składa się z następujących elementów:

    • domena główna (np. wikipedia.org) – jest to najbardziej rozpoznawalna część nazwy hosta, która reprezentuje zarejestrowaną nazwę domeny,
    • subdomena (np. pl.wikipedia.org) – opcjonalny przedrostek, który pozwala rozdzielić wiele stron lub aplikacji pod jedną domeną główną,
    • przedrostek www (np. www.reddit.com) – technicznie także jest to subdomena. Nie jest niezbędnym elementem adresów URL, ale tradycyjnie wykorzystuje się go do wskazywania głównej strony danej domeny.
  3. Ścieżka

    Ścieżka jest trzecim składnikiem adresu URL i określa lokalizację zasobu w strukturze katalogów witryny. Reprezentuje hierarchię plików lub katalogów, która prowadzi do żądanej zawartości. Ścieżka pliku jest oddzielona od domeny ukośnikami „/” i może zawierać wiele poziomów katalogów.

    https://smartbees.pl/case-study/strony-internetowe-dla-wyzszych-szkol-bankowych

    Powyższy adres wskazuje na 2 elementy ścieżki, czyli sekcję „Case Study” oraz konkretną podstronę „Strony internetowe dla Wyższych Szkół Bankowych”.

  4. Parametry

    Parametry to dodatkowe informacje dołączane na końcu adresu URL. Są obecne np. w stronach wyników wyszukiwania wygenerowanych przez wewnętrzną wyszukiwarkę na stronie sklepu.

    Parametry są poprzedzone znakiem zapytania. Następnie podawana jest para klucz-wartość, gdzie klucz to identyfikator parametru, a wartość to przypisane mu dane. Pary są oddzielone od siebie znakiem „&”.

    https://xyz.pl/search?query=intel+procesory

    Po znaku zapytania wprowadzono parametr „query”, która określa, czego szuka użytkownik. Wartość parametru „intel+procesory” wskazuje, że użytkownik zawęził wyszukiwania do procesorów marki Intel.

  5. Kotwica

    Kotwica to element adresu URL, który rozpoczyna się od symbolu „#” i służy do bezpośredniego przekierowywania użytkownika do konkretnego miejsca na stronie internetowej. Z jego pomocą można np. oznaczyć konkretny nagłówek artykułu. Po kliknięciu takiego linku strona się otworzy i automatycznie przewinie do jego lokalizacji.

    https://xyz.pl/blog/platformy-CMS#WordPress

    Powyższy link otworzy artykuł „Platformy CMS” i przeniesie do sekcji dotyczącej WordPressa.

Rodzaje adresów URL

W zależności od zawartych elementów i zastosowania wymienia się różne rodzaje adresów URL:

  • absolutne – zawierają pełny adres internetowy, w tym protokół, nazwę domeny i ścieżkę. Są używane do tworzenia połączeń między różnymi witrynami oraz udostępniania linków,
  • relatywne – określają tylko ścieżkę, czyli katalog i opisową, ostatnią część adresu. Często są wykorzystywane do łączenia stron w ramach tej samej witryny,
  • kanoniczne – służą jako podstawowy adres URL dla zestawu zduplikowanych adresów URL na stronie. Pomagają wyszukiwarkom określić, który URL zaindeksować i wyświetlić w wynikach wyszukiwania, gdy istnieje kilka takich samych wariantów,
  • zwrotne – automatycznie przekierowują użytkownika na określoną stronę po wykonaniu akcji lub zadania, np. zalogowaniu za pomocą usługi uwierzytelniania,
  • personalizowane – niestandardowe, skrócone adresy URL, które są łatwe do udostępniania i zapamiętania. Często używane są w kampaniach marketingowych. Tworzy się je za pomocą takich narzędzi jak Bitly.

Gdzie znajdziesz adresy URL?

Na linki w różnej formie można natknąć się w wielu miejscach:

  • pasek przeglądarki internetowej – najczęstsze miejsce wprowadzania i wyświetlania adresu URL,
  • hiperłącza – różne linki umieszczane na stronach internetowych czy mediach społecznościowych zawierają w sobie przekierowania do adresów URL. Same odnośniki mogą być zawarte w tekście, obrazach lub przyciskach,
  • maile, wiadomości i dokumenty – przekierowania do treści internetowych znajdziesz także w mailach, wiadomościach wysyłanych za pomocą różnych komunikatorów czy w plikach PDF,
  • wyniki wyszukiwania – strona wyników wyszukiwania Google to tak naprawdę zbiór adresów URL adekwatnych do wprowadzonego zapytania.

Jak wyglądają przyjazne adresy URL?

Przyjazne adresy URL to takie, które są zoptymalizowane pod kątem SEO. To najczęściej adresy krótkie, proste i czytelne, które zawierają powiązane tematycznie słowa kluczowe.

  • Nieprzyjazny adres URL: www.smartbees.pl/index.php?action=blog&p353587w
  • Przyjazny adres URL: https://smartbees.pl/blog

Nieprzyjazne adresy URL są rzadziej udostępniane oraz klikane przez internautów. Źle wpływają na pozycje w wyszukiwarce Google. Często traktuje się je jako spam. Roboty wyszukiwania mogą je nawet zinterpretować jako niebezpieczne linki ze względu na ich długość oraz brak czytelnej struktury.

Przyjazne adresy URL niosą informację o strukturze strony, są łatwe do zapamiętania i wyglądają atrakcyjniej, dzięki czemu zachęcają do dzielenia się nimi np. w mediach społecznościowych. Zawierają w swojej nazwie także słowa kluczowe, które nakreślają tematykę strony. Usprawniają też indeksowanie witryny oraz pozwalają użytkownikowi na łatwy powrót do wcześniejszej podstrony.

Zapisz się do darmowego newslettera

Zdobywaj wartościową wiedzę z obszaru technologii i marketingu

CAPTCHA

8 zasad, jak tworzyć adres URL

Nie istnieje jedno słuszne podejście do tworzenia adresów URL, ale jest kilka zasad, które warto zastosować. Właściwie zaplanowane i wdrożone adresy URL znacząco wpływają na pozycjonowanie strony.

  1. Używanie słów kluczowych

    Aby stworzyć czytelną oraz widoczną zarówno dla użytkowników, jak i botów stronę, warto dobrać odpowiednie słowa kluczowe, które opisują, w czym specjalizuje się dana witryna. Słowo kluczowe, które określa daną stronę w najlepszy sposób, powinno znaleźć się w nazwie domeny. Taką frazą może być też nazwa marki.

    Ważne, by nie powtarzać tych samych fraz kluczowych w adresach URL, jeśli nie ma to swojego uzasadnienia. Kilkukrotne użycie słowa kluczowego w adresie może być odebrane jako spam.

    Frazy kluczowe w adresie URL
  2. Unikanie zbędnych słów, znaków i dużych liter

    W nazwie domeny nie należy umieszczać przyimków i dodatkowych znaków – ważne, aby nazwa była czytelna dla użytkownika. Większość serwerów traktuje litery tak samo, ale są przypadki, gdzie wielka litera w adresie URL może być błędnie odczytana. Jest tak w kontekście ścieżki. Przykładowo:

    • xyz.pl/Platformy-CMS,
    • xyz.pl/Platformy-cms

    będą traktowane jako dwie różne strony! Najbezpieczniejszym wyjściem jest tworzenie adresów URL tylko przy użyciu małych liter.

  3. Używanie łączników

    Używanie separatorów słów jest wskazane ze względu na czytelność dla wyszukiwarek i odwiedzających. Nie należy stosować w adresach URL spacji – odczytywane są one jako ,,%20’’, co znacznie zmniejsza ich zrozumiałość dla przeciętnego użytkownika.

  4. Stosowanie statycznych adresów URL

    Powszechne dynamiczne parametry nie wpływają dobrze na SEO. Jest tak z 2 powodów:

    • duplikacja treści – dynamiczne parametry mogą generować wiele różnych adresów URL prowadzących do tej samej treści, co powoduje problem z duplikacją treści i konieczność tworzenia przekierowań kanonicznych,
    • nadmiarowa indeksacja – gdy Google zajmuje się indeksowaniem dodatkowych adresów URL, traci tzw. budżet crawlingu na wyszukiwanie i aktualizowanie ważniejszych treści na Twojej stronie.

    Dynamiczne adresy URL mają oczywiście swoje zastosowanie. Tam, gdzie to jednak możliwe, warto ograniczyć korzystanie z nich.

    Jaka jest różnica między statycznym a dynamicznym adresem URL? Stały URL nie zawiera dodatkowych parametrów i nie zmienia się w czasie, np. www.xyz.pl/blog/pozycjonowanie. Natomiast dynamiczny URL generuje się na konkretne zapytanie użytkownika i zawiera znaki specjalne, np. www.xyz./blog/pozycjonowanie?action=created-4511.

  5. Używanie krótkich adresów URL

    Warto skupić się na tworzeniu krótkich adresów URL, zamiast długich i rozbudowanych. Krótkie URL-e są wygodniejsze dla użytkowników mobilnych, którzy zyskują dostęp do treści za pośrednictwem małego ekranu smartfona. Mogą szybko i dokładnie wpisać taki URL oraz przyjrzeć się mu i ocenić, czy jego treść ich interesuje. Przekłada się to na wyższe współczynniki klikalności.

    Oprócz tego krótkie przekierowania są szczególnie przydatne w sytuacjach, w których linki mogą nie być klikalne. Ponieważ są krótkie i łatwe do zapamiętania, odbiorcy będą mieć mniej oporów, aby wpisać je ręcznie.

  6. Niestosowanie dat w adresie URL

    Najlepiej nie używać dat w adresach URL. Jest tak z kilku powodów:

    • daty wydłużają URL i w rezultacie frazy kluczowe mogą być mniej widoczne i znajdować się dalej od początku adresu,
    • tytuł zaktualizowanego artykułu można oczywiście łatwo zmienić, jednak gdy w grę wchodzi także edycja adresu URL, powstają problemy. Nowy URL to nowa strona, więc konieczne będzie np. utworzenie przekierowania,
    • użytkownikom może być trudniej zapamiętać adres URL z datą.
  7. Szyfrowanie połączenia

    Istnieją jeszcze strony niekorzystające z HTTPS, które bardzo sobie tym szkodzą. Jedynie użycie protokołu HTTPS zapewnia szyfrowanie połączenia. W przypadku stron z protokołem HTTP połączenia nie są zabezpieczone, co oznacza, że łatwo w ich przypadku o np. kradzież danych użytkownika.

    Przykład szyfrowanego połączenia
  8. Spójność nazewnictwa i hierarchii w całej witrynie

    Istnieje wiele opcji nazewnictwa, które można zastosować. Pamiętaj jednak, by konsekwentnie stosować tę wybraną. Ma to szczególne znaczenie w przypadku sklepów internetowych i portali tematycznych.

    Przykładowo strona z branży turystycznej może zorganizować wszystkie treści według schematu:

    • kategoria – kontynenty,
    • podkategoria – Europa,
    • lokalizacja – Włochy,
    • konkretny artykuł – zwiedzanie Rzymu.

    Taki układ ułatwi nawigację na stronie www, będzie bardziej zrozumiały dla użytkowników oraz administratorów i pozwoli uniknąć powielania tych samych nazw.

    Dzięki temu w przypadku wprowadzania zmian w adresach URL i przekierowaniach łatwiej uniknąć zapętlenia. Jest to sytuacja, w której żądanie dostępu do określonej strony internetowej jest przekierowywane na inną stronę, która z kolei przekierowuje z powrotem na pierwotną stronę lub na inną, tworząc cykl. Jest to trudne do naprawienia i źle wpływa zarówno na pozycjonowanie, jak i na doświadczenie użytkownika.

O czym warto pamiętać, tworząc adres URL?

Tworzenie przyjaznych adresów URL wbrew pozorom nie jest trudne, a dodatkowo wiele CMS-ów, np. Magento czy Drupal, to ułatwia. Najważniejsze, aby zachować prostą strukturę. Adres URL powinien być czytelny zarówno dla wyszukiwarek, jak i klientów. Dzięki temu jest chętniej klikany i udostępniany, co pozytywnie wpływa na pozycjonowanie strony.

Oceń wpis
4.6
Ocena: 4.6 Liczba głosów: 55

Dziękujemy za ocenę postu!

Mamy więcej darmowych treści. Nie rezygnuj z nich!
Technologie, SEO, marketing - newsletter z poradami, które od razu możesz wdrożyć! Prosto na Twoją skrzynkę. Za darmo i bez spam
CAPTCHA