Nawigacja fasetowa – dlaczego warto ją wdrożyć w sklepie internetowym?
Ponad 80% konsumentów przyznaje, że niezadowalające wyniki wyszukiwania w sklepie internetowym powodują wyjście z niego. Nawigacja fasetowa czyni sklep przyjaźniejszym miejscem do robienia zakupów, zwiększa konwersję, pozytywnie wpływa na słupki sprzedaży. Sprawdź, na czym polega wyszukiwanie fasetowe.
Czym jest nawigacja fasetowa?
Nawigacja fasetowa, inaczej zwana aspektową, to rozszerzony typ wyszukiwarki. Dzięki opcji zawężenia wyników wyszukiwania ułatwia klientowi odnalezienie dokładnie takiego produktu, jakiego potrzebuje. Polega na określaniu przez konsumenta konkretnych cech danego towaru. Sprawdza się szczególnie przy sklepach z dużym asortymentem, gdzie przeglądanie całego katalogu mogłoby zająć zbyt dużo czasu i szybko znudzić klienta. Dzięki nawigacji fasetowej konsument, określając kolor, rozmiar, zakres cenowy czy inne cechy szczegółowe towaru, trafia na ścisłą listę produktów, które go interesują.
Dynamiczne filtrowanie – plusy wdrożenia
Dynamiczne filtrowanie pozytywnie wpływa na wrażenia klientów - skraca czas wyszukiwania produktów, ściśle personalizuje ofertę sklepu. Dodatkową zaletą stopniowego zawężania listy towarów jest to, że przekazuje kupującym więcej informacji, niż potrzebują. Dzięki wyszukiwaniu fasetowemu użytkownicy poznają trendy w temacie, który nie do końca jest im znany. Poza tym mogą, poprzez określenie widełek cenowych i rozmiaru, sprawdzić, co oferuje sklep bez rozczarowania, że nie jest to produkt, na który mogą sobie pozwolić. Nawigacja fasetowa zwiększa sprzedaż. Trafne wyszukiwanie produktów powoduje, że klient chętniej decyduje się na zakup.
Zalety nawigacji fasetowej:
- zwiększenie konwersji,
- pozytywny odbiór marki,
- spersonalizowana lista produktów,
- trafne zakupy,
- większa sprzedaż,
- budowanie relacji z klientem,
- poszerzenie wiedzy o produkcie.
Łatwe i szybkie poruszanie się po asortymencie sklepu wpływa pozytywnie na jego odbiór i zachęca do kolejnych zakupów.
Wyszukiwanie fasetowe – czego unikać?
Wyszukiwanie fasetowe jest pomocne klientowi, jeśli prawidłowo zostanie wdrożone. Pamiętaj:
- unikaj zbyt rozbudowanej listy cech produktu - ta lista nie może być za długa. Klientowi nie będzie chciało się jej wypełniać, poza tym zmusza to go do podejmowania decyzji, czego wiele osób nie lubi robić. Zbyt długa lista może również spowodować za duże uściślenie asortymentu lub, co gorsza, nieodnalezienie propozycji, która spełnia wszystkie oczekiwania i opuszczenie sklepu przez klienta.
- zadbaj o wygodę klienta – pomyśl o szczegółach, które wpływają na użyteczność wyszukiwarki. Zadbaj o automatyczne podpowiedzi, sprawdzanie pisowni, czy przycisk “wyczyść wszystko” ułatwiający ponowne wyszukiwanie.
- dostosuj cechy do asortymentu – możesz wykorzystać słowa kluczowe, które najczęściej wpisują klienci lub przejrzeć filtry tematyczne konkurencji.
- przemyśl łączenie opcji produktu – blokuj puste strony, jeśli wybrane opcje się wykluczają. Zaproponuj klientowi inne rozwiązanie, najlepiej używaj dopasowania “lub”.
- bądź elastyczny – używaj różnych typów wyboru cech produktów. Suwak dobrze sprawdza się przy określaniu widełek cenowych, natomiast pola wyboru i rozwijane listy przy uszczegółowieniu cech, a linki czy wyskakujące okienka z kolei przy określaniu rozmiaru.
Kluczową rolą nawigacji fasetowej jest zwiększenie użyteczności strony sklepu. Dlatego nie powinna ona utrudniać zapoznawania się z asortymentem, a je ułatwiać – automatycznie podpowiadać opcje, o których sam klient nie pomyślał oraz odpowiadać na jego indywidualne potrzeby.
Fasety a SEO
Wdrażając fasety, należy myśleć nie tylko o wygodzie użytkowników, ale i o SEO. Nawigacja fasetowa łączy się z powielaniem treści, co może negatywnie wpływać na pozycjonowanie witryny. W ten sposób powstaje wiele adresów URL z tzw. duplicat content. Dlatego tak ważne jest, aby roboty indeksujące nie odbierały możliwych kombinacji wyszukiwania jako zduplikowanych podstron. Należy unikać tworzenia więcej niż jednego adresu URL dla danego produktu, filtrów zwracających puste wyniki czy niestandardowych elementów kodowania. W tym celu warto, a nawet trzeba, zablokować robotom dostęp do stron z dynamicznymi danymi w pliku robots txt. Pomoże Ci w tym Twój programista lub specjalista SEO.
Nawigacja w sklepie internetowym – przykłady zastosowania
Nawigacja fasetowa ułatwia poruszanie się po sklepie, który ma bardzo rozbudowaną ofertę. Dzięki niej znalezienie upragnionego modelu produktu jest dużo prostsze. Ten sposób filtrowania jest coraz popularniejszy i pojawia się nie tylko na stronach dużych, światowych brandów, ale i mniejszych marek.
Zalando posiada bardzo rozbudowaną wyszukiwarkę. Każda z cech produktu jest rozwijana i przedstawiona w różniący się od reszty sposób. Opcja zrównoważonego rozwoju ma suwak. Klikając rozmiar, wyświetlają się dostępne rozmiary. Po wybraniu koloru klientowi pokazują się różne odcienie. Cena to natomiast widełki z suwakiem, ale i możliwością ręcznego wpisania.
Sephora posiada nawigację po lewej stronie witryny. W zależności od kategorii produktów opcje wyszukiwarki są inne.
W przypadku zastosowania nawigacji fasetowej bardzo ważne jest przemyślane i dopasowane do danego asortymentu wdrożenie. Nawet w sklepie z mało rozbudowanym asortymentem, takim jak Massimo Dutti, w zależności od tego, jaki zestaw produktów po lewej stronie klient wybierze, filtrowanie musi to uwzględniać. Jeśli użytkownik zdecyduje się na koszule, w menu po lewej stronie jako rodzaj ubrania nie wyświetla mu się kategoria “buty” ale przykładowo: “denim”. To ważne, by nawigacja była przetestowana pod różnym kątem.
Ikea posiada oryginalne rozwiązanie, jeśli chodzi o nawigację. Nad produktami można zobaczyć przyciski, takie jak rozmiar, właściwości, liczba miejsc, a klikając je, po prawej stronie wyświetla się rozszerzenie tej opcji.
Nawigacja fasetowa – podsumowanie
W przypadku wyszukiwania fasetowego sklepy stosują różne rozwiązania, które mają za zadanie doprecyzowanie wymagań klienta, ale i dostosowanie do asortymentu samego sklepu czy nawet jego wyglądu. Nawigacja fasetowa wymaga przemyślanego wdrożenia, ale korzyści z jej posiadania są tego warte.