Koniec wsparcia Magento 1 - co należy zrobić?
Magento to jedna z najpopularniejszych platform e-commerce na świecie. Niedługo w jej historii nastąpi ważny moment - koniec wsparcia Magento 1 jest już bardzo bliski – dokładna data to 30 czerwca 2020. Czym jest motywowana ta decyzja? Co taki rozwój wypadków oznacza dla firm, które nadal korzystają z Magento 1? Jakie kroki warto podjąć? Tego dowiesz się w tym artykule.
Koniec wsparcia Magento 1 – pierwsze wzmianki
6 września 2018 podano do wiadomości, że po ponad 10 latach rozwoju z końcem czerwca 2020 wsparcie Magento 1 zostanie definitywnie zakończone. Datę i tak zauważalnie przesunięto, gdyż początkowo twórcy platformy ustalili ją na listopad 2018. Jednak szybko okazało się, że przejście na Magento 2 to czasochłonny i trudny proces. Z tego właśnie powodu koniec wsparcia Magento 1 został przesunięty o 18 miesięcy, aby dać sprzedawcom czas na podjęcie odpowiednich planów.
Koniec czerwca tego roku to już definitywna data i nie ma co liczyć na jej zmianę. Magento chce w pełni skupić się na rozwoju wersji 2.0, która to funkcjonuje na rynku od 2015 roku. Już od połowy 2014 roku „jedynka” nie otrzymywała żadnych większych aktualizacji. Większy priorytet nadano rozwojowi Magento 2, które jest lepiej dostosowane do wymagań współczesnego rynku e-commerce.
Wsparcie Magento 1 – konsekwencje jego zakończenia
Zaprzestanie supportu pierwszej wersji oznacza, że nie będzie ona już otrzymywać aktualizacji dotyczących funkcjonalności, napraw błędów czy patchy poprawiających bezpieczeństwo. Adobe, czyli właściciel Magento przestanie także oferować oficjalny support w przypadku Magento 1.
Co to oznacza w praktyce? Prowadzenie sklepu na Magento 1 z czasem stanie się bardzo ryzykowne. Regularna instalacja najnowszych aktualizacji oprogramowania CMS to jeden z podstawowych kroków przy dbaniu o bezpieczeństwo sklepu internetowego. Od 1 lipca stanie się to praktycznie niemożliwe. Niewątpliwie z racji końca wsparcia Magento 1 stanie się podatne na celowe ataki hakerów.
Oprócz tego z czasem zaczną pojawiać się problemy z funkcjonowaniem zewnętrznych modułów i rozszerzeń. Zapewne wiele z nich przestanie być aktualizowana pod kątem Magento 1, co negatywnie wpłynie na ich bezpieczeństwo oraz funkcjonalność. Wraz z upływem kolejnych miesięcy prowadzenie sklepu internetowego na starej wersji Magento będzie coraz bardziej ryzykowne.
Co zatem mogą zrobić sprzedawcy w obliczu tej sytuacji? Jeśli dopiero chcesz założyć sklep internetowy na Magento, wybierz rzecz jasna najnowszą wersję. Jeśli jednak dalej działasz na „jedynce”, do wyboru masz dwie opcje.
1. Migracja na Magento 2
Do tej decyzji sprzedawcy są zachęcani już bardzo długo. Warto zaznaczyć, że wiąże się z nią wiele korzyści dla biznesu, gdyż w Magento 2 usprawniono takie elementy jak:
- panel administracyjny,
- proces finalizowania zakupów,
- optymalizacja pod mobile,
- większa ogólna wydajność,
- integracje kluczowych metod płatności.
Niestety, migracja z Magento 1 do Magento 2 to złożone zadanie. Na pewno nie można jej przyrównać do zwykłego zainstalowania najnowszej aktualizacji tego samego oprogramowania. Dla przykładu szablonu sklepu z Magento 1 nie da się przenieść do Magento 2, lecz trzeba stworzyć całkowicie nowy. Tak samo rozszerzenia z pierwszej wersji (o ile nie przygotowano ich nowych wersji) nie będą one kompatybilne z Magento 2. Sama migracja obejmuje zatem takie etapy jak przeniesienie szablonu, rozszerzeń, dedykowanych rozwiązań oraz bazy danych. Ze szczegółowym opisem przebiegu migracji możesz zapoznać się tutaj.
Pomimo tego, że migracja to czasochłonny i stosunkowo kosztowny proces, to jest to jednak najlepsze rozwiązanie. Dzięki przeniesieniu się na Magento 2 Twój sklep będzie działał na usprawnionej, a do tego zawsze aktualnej platformie, której twórcy będą teraz poświęcać maksymalną uwagę.
2. Zorganizowanie supportu dla Magento 1
Jeśli doszedłeś do wniosku, że jeszcze przez dłuższy czas chcesz pozostać na starszej wersji sklepu, musisz zadbać o odpowiednią opiekę nad platformą. Gwarantują ją software house’y zajmujące się obsługą i rozwojem sklepów na Magento 1. Taka inwestycja jest konieczna, jeśli chcesz uchronić się przed atakami hakerów. Oprócz tego będziesz musiał zadbać o utrzymanie dedykowanych rozwiązań, jeśli nie otrzymają one aktualizacji. Zlecenie tworzenia dedykowanego kodu na potrzeby swojego sklepu to dość kosztowna, jednak konieczna decyzja.
Koniec wsparcia Magento 1 – podsumowanie
Choć dane z takich platform jak BuiltWith czy SimilarTech nie zawsze są dokładne, to jednak wskazują w ostatnim czasie na pewien trend. Otóż wielu sprzedawców przenosi swoje sklepy działające na Magento 1.x do 1.9, czyli najbardziej stabilną wersję platformy. Oczywiście dalej nie jest to prawdziwa migracja. Można z tego wyciągnąć wniosek, że sprzedawcy zdają sobie sprawę z powagi sytuacji i tego, że wsparcie Magento już się kończy, jednak nie chcą podjąć ostatecznej decyzji o migracji. Jeśli zatem znajdujesz się w podobnej sytuacji, już dłużej nie powinieneś zwlekać.