Kliencie, wykonanie projektu zależy również od Ciebie

Data dodania:

By współpraca między software housem a klientem była owocna i przebiegała bez zbędnych konfliktów, konieczna jest kooperacja. W procesie tworzenia strony lub sklepu internetowego muszą brać aktywny udział obie strony umowy. W dzisiejszej publikacji poruszymy temat współpracy oraz wyjaśnimy, dlaczego rola klienta w całym procesie jest najważniejsza.

Przygotuj się do rozmowy

Zanim skontaktujesz się z wybranym software housem, musisz odpowiednio przygotować się do rozmowy. Załóżmy, że planujesz otwarcie sklepu internetowego z zasięgiem krajowym. Samo poinformowanie nas o tym fakcie nie daje nam żadnego poglądu na Twoje zamiary.  Tworzenie platformy e-commerce przypominało będzie wróżenie z fusów. Nie mając żadnych informacji na temat projektu nie jesteśmy w stanie zrealizować go w sposób dla Ciebie satysfakcjonujący. Rezultat takiej pracy może być nieprzyjemny i dla nas i dla Ciebie, ponieważ chciałeś produkt X, a dostałeś produkt Y. Dokonanie zmian, a następnie ich wdrożenie wiązało się będzie z wydłużonym czasem realizacji oraz zwiększeniem kosztów.

platforma e-commerce

Porównać to można do bardzo prostego przykładu z cukiernią. Wyobraźmy sobie, że prowadzimy biznes zajmujący się produkcją ciast oraz tortów i przychodzi do nas klient, który mówi „chcę tort urodzinowy z motywem bajkowym”. My, jako realizatorzy zlecenia, mając takie dane wykonujemy zlecenie tak dobrze, jak tylko potrafimy. Efektem naszej pracy jest wspaniały tort, na którym znajduje się motyw z bajki X. Przychodzi klient i jest niezadowolony, ponieważ jego dziecko nie lubi bajki X i myślał raczej o bajce Y. W takiej sytuacji obie strony współpracy wpadają w frustrację – my jako zleceniobiorcy, ponieważ zrobiliśmy wszystko według zaleceń oraz klient, jako zleceniodawca, który oczekiwał zupełnie innego produktu końcowego.

Sytuacja wygląda podobnie z tworzeniem stron i sklepów internetowych oraz aplikacji webowych. Jako klient musisz wiedzieć, że nasze wizje mogą być całkowicie odmienne. Dlatego tak bardzo zależy nam na tym, byś jak najdokładniej określił swoje oczekiwania. Oczywiście, służymy pomocą w doprecyzowaniu Twoich potrzeb, dzięki wieloletniemu doświadczeniu, które mamy w pracy klientami przy małych i dużych projektach.

Określ cel oraz budżet projektu

Określnie celu działalności jest bardzo ważnym elementem naszej współpracy. Nie oczekujemy, że na pierwszym etapie będziesz wiedział wszystko. Pierwszym krokiem jest określnie, czego dokładnie potrzebujesz – czy ma to być wizytówka firmy, blog, strona czy sklep internetowy. Ta wiedza pozwoli nam na stworzenie planu pracy, ponieważ inaczej wygląda realizacja wizytówki, a inaczej zaawansowanej platformy sprzedażowej. Następnym krokiem jest określenie grupy odbiorców. Pozwoli nam to na obranie odpowiedniej strategii przy planowaniu zadań.

responsywna strona internetowa

Więcej o tym, dlaczego wyznaczenie celu jest bardzo ważne pisaliśmy w innym naszym artykule (Najpierw cel, potem projektowanie strony).

Drugim bardzo ważnym elementem naszej wspólnej kooperacji jest określenie budżetu, w ramach którego mamy zrealizować dane zadanie. Mając wiedzę na temat tego jakimi funduszami dysponujesz, jesteśmy w stanie określić czy uda nam się wdrożyć pożądane funkcjonalności oraz stworzyć sklep lub stronę szytą na miarę.

Temat budżetu oraz metod współpracy z software housem poruszyliśmy w innej publikacji (Metody rozliczeń z software house).

Jakich funkcjonalności potrzebujesz?

Określenie funkcjonalności tworzonego produktu jest bardzo ważne do tego, by nasza praca była jak najbardziej efektywna. Jako klient, powinieneś wiedzieć czego oczekujesz od strony lub sklepu internetowego, który mamy stworzyć.

Funkcje to inaczej elementy lub obiekty, które mają znajdować się w finalnym produkcie. Ich celem jest spowodowanie różnych działań, np. przekazanie informacji lub zachęcenie do dokonania interakcji przez użytkownika.

Jak wygląda idealna współpraca pomiędzy klientem a software housem?

Podsumowując dzisiejszy temat pragniemy opisać jak według nas wygląda idealna współpraca pomiędzy software housem a klientem.

Poniżej przedstawiamy serię pytań, na które należy sobie odpowiedzieć przez kontaktem z firmą typu software house. Znając odpowiedź na każde z nich gwarantujemy Ci, że nasza współpraca będzie efektywna oraz zadowalająca.

  • Jaki jest cel aplikacji webowej, strony lub sklepu internetowego?
  • Czy strona lub sklep online ma wspierać rozwiązania mobilne (responsywność)?
  • Czy budżet na realizację został określony?
  • Czy został ustalony termin realizacji projektu?
  • Czy zostały wcześniej przygotowane materiały do uzupełnienia treści (grafiki, teksty, itp.)?
  • Czy zostały określone funkcjonalności, które mają się znajdować w sklepie lub na stronie?

Warto pamiętać o tym, że sukces projektu nie zależy wyłącznie od umiejętności specjalistów pracujących w software house. Kluczową rolę w całym procesie odgrywa klient, który powinien wiedzieć czego oczekuje oraz być zdecydowany w swoich działaniach.

Klientowi, który nie do końca wie czego oczekuje, postaramy się pomóc określić cel swojego projektu poprzez zadawanie umiejętnych pytań. Jesteśmy grupą wykwalifikowanych specjalistów mających duże doświadczenie w projektowaniu oraz pracy z klientami, również tymi niezdecydowanymi. Dlatego nie przejmuj się, jeżeli nie masz jeszcze dopracowanego projektu. Skontaktuj się z nami, a na pewno Ci pomożemy.

Potrzebujesz strony lub sklepu internetowego? Skontaktuj się z nami!