Jak sprawdzić kompetencje firmy? Dlaczego dobra firma tyle kosztuje?

Ilość software house-ów w Polsce stale się powiększa. Często zdarza się, że cena tej samej usługi w dwóch różnych firmach bardzo się różni. W dzisiejszym artykule wyjaśnimy dlaczego tak jest oraz podpowiemy jak dobrze sprawdzić kompetencje przedsiębiorstwa.

Firma firmie nierówna

Przeglądając oferty software house-ów możemy zauważyć pewną rozbieżność w cenach. Koszt stworzenia sklepu internetowego w jednej firmie to 500 zł, a w drugiej nawet 50000 zł. Różnica jest bardzo duża i często wprawia potencjalnych klientów w zakłopotanie. Taka osoba zaczyna zastanawiać się dlaczego cena różni się tak znacznie.

Przede wszystkim należy sobie zdać sprawę z tego, że na sukces projektu pracuje cały zespół specjalistów, a nie tylko jedna osoba. Obecnie branża IT jest na swoich wyżynach, a wykwalifikowany pracownik dużo kosztuje. Szacuje się, że godzina pracy specjalisty z danej dziedziny kosztuje około 80-120 zł (na podstawie raportu wynagrodzeń w sekcji IT). Niezależnie od tego czy tworzymy stronę, czy sklep internetowy, wymagana jest wiedza i doświadczenie dobrego pracownika specjalizującego się w danej dziedzinie, np. programisty lub grafika.

Oczywiście można „kupić” sklep internetowy za kilkaset złotych, jednakże niesie to ze sobą szereg minusów. Po pierwsze – taka platforma zostanie prawdopodobnie stworzona przez jedną osobę, która nie ma wysokiego poziomu wiedzy ze wszystkich wymaganych dziedzin. W praktyce oznacza to sklep, który obfitował będzie w błędy w kodzie, grafice, funkcjonalnościach oraz zabezpieczeniach. Można śmiało stwierdzić, że decydując się na to rozwiązanie, sami siebie skazujemy na porażkę.

Dobra firma informatyczna zleca wykonanie poszczególnych działań konkretnym pracownikom, którzy doskonale znają się na swojej pracy. Skutkiem tego produkt finalny składa się z dobrze wykonanych elementów.

Jak sprawdzić kompetencje software house-u?

Znalezienie dobrego partnera biznesowego nie jest prostym zadaniem. W tej części artykułu podpowiemy jak znaleźć software house, który spełni najśmielsze oczekiwania klientów.

Komunikacja

Prócz sposobu pracy oraz doświadczenia pracowników, niezwykle ważnym elementem jest komunikacją pomiędzy klientem a firmą. Jeżeli już na etapie wstępnej rozmowy telefonicznej konsultant daje nam znak, że chce z nami podjąć współpracę oraz dokonuje tego w sposób przyjazny, to możemy mieć pewność, że dalsze etapy kooperacji będą przebiegały równie przyjaźnie.

Komunikacja to nie tylko treść przekazywanej wiadomości. To także sposób, w taki jest ona nam dostarczana. Jeżeli na tym etapie firma potrzebuje kilku dni, by odpowiedzieć na proste pytanie dotyczące realizacji projektu lub odpowiedź jest niejasna i wymijająca, to powinniśmy od razu zrezygnować ze współpracy.

Realizacja celu może się udać wyłącznie wtedy, kiedy software house bieżąco komunikuje się z klientem i stale odpowiada na jego zapytania. Ta zasada działa oczywiście w dwie strony. Rola klienta jest tutaj równie ważna.

Doświadczenie i portfolio

Dużą wiedzę na temat doświadczenia oraz kompetencji firmy informatycznej może nam dać portfolio i zaprezentować case studies. Przez podjęciem współpracy sprawdźmy, czy software house na swojej stronie przedstawia wykonane przez siebie realizacje. Firma, która ukrywa przez klientem swoją pracę prawdopodobnie się jej wstydzi, a to nie jest dobrym znakiem do podjęcia współpracy.

Portfolio bogate w ciekawe i skomplikowane projekty może być wyznacznikiem poziomu profesjonalizmu danej firmy.

portfolio_software_house

Sposób pracy

Przed podjęciem współpracy warto przekonać się w jaki sposób pracuje software house. Metodologia realizacji projektów mówi bardzo dużo o firmie. Jako klient, który nawet nie posiada wiedzy informatycznej, dowiedz się jakich narzędzi używają do wykonywania swoich zadań, w jakich godzinach pracują, kto jest odpowiedzialny za poszczególne elementy, itd.

Software house powinien nam udowodnić, że poradzi sobie z realizacją naszego projektu poprzez idealne zorganizowanie czasu pracowników. To również świetna okazja do tego, by przekonać się dlaczego godzina pracy programisty lub UX designera kosztuje tak dużo.

Referencje

Prawie każdy z nas szukał w internecie opinii na temat jakiejś usługi lub produktu. Podobnie sytuacja wygląda w przypadku firm informatycznych. Wybierając software house sprawdźmy, czy posiada on opinie oraz referencje od klientów.

Transparentność

Jak ognia powinniśmy unikać firmy, która ukrywa przed klientem wydatki oraz zakres wykonywanych prac. Wybierając software house powinniśmy wybrać taki, który w logiczny sposób potrafi wytłumaczyć swoją pracę oraz wszystkie koszty.

Projekt to zespół

Tak jak wspomnieliśmy we wcześniejszej części artykułu, projekt to zespół, a nie jedna osoba. Nawet nad prostym sklepem internetowym pracuje grono specjalistów, którzy posiadają umiejętności na najwyższym poziomie.

Poznajmy osoby, które z pewnością będą odpowiedzialne za realizację Twojego projektu.

Programista

Obecnie programiści są najdroższymi specjalistami w branży IT. Ich miesięczne wynagrodzenie nierzadko sięga kwoty kilkunastu tysięcy złotych (dane na podstawie raportu wynagrodzeń w sekcji IT). Programista odpowiedzialny za tworzenie sklepu lub strony internetowej odpowiedzialny jest za cały kod oraz strukturę portalu. Jego umiejętności nigdy nie ograniczają się do znajomości tylko jednego języka programowania.

wybor_software_house

Grafik

Pracownik ten odpowiedzialny jest za wizualną wersję strony lub sklepu internetowego. Musi mieć opanowane do perfekcji wszystkie programy graficzne oraz wykazać się ponadprzeciętną kreatywnością.

UX

Kluczową rolę w każdym projekcie gra UX designer. Ten specjalista odpowiada za doświadczenia użytkowników na stronie. Można stwierdzić, że jest to swego rodzaju projektant wrażeń i emocji. Jego zadaniem jest stworzenie witryny, która będzie dla użytkownika przyjazna oraz intuicyjna w obsłudze. Celem tych działań jest zwrócenie uwagi potencjalnego klienta, zatrzymanie go przy sobie oraz zachęcenie do podjęcia interakcji (czyli np. dokonania zakupu w sklepie internetowym).

Tester

Strona internetowa została już stworzona, kolejnym krokiem jest jej przetestowanie pod każdym możliwym kątem. Za ten proces odpowiedzialny jest tester. Rozdzielamy dwa typy testerów – manualny oraz automatyczny. Ten pierwszy ręcznie przeprowadza wszystkie testy, zaś ten drugi pisze testy automatyczne w dowolnym języku programowania.

Różnica jest dość znaczna – tester manualny zobaczy błędy, których automat nie ma prawa dostrzec. Mowa oczywiście o błędach wizualnych, czyli np. przycisk odstaje od reszty układu i nie wygląda symetrycznie.

Wynagrodzenie testera zarówno manualnego jak i automatycznego jest wysokie, ponieważ sięga nawet kilku tysięcy złotych miesięcznie.

Wdrożeniowiec

Ostatnim etapem w celu stworzenia strony lub sklepu internetowego jest wdrożenie. Ten proces dokonywany jest przez specjalistę, który posiada doskonałe umiejętności z danego systemu, np. Magento lub CMS Drupal.

Podsumowanie

W dzisiejszym artykule opisaliśmy jak wybrać dobry software house oraz wytłumaczyliśmy dlaczego ceny usług w firmie informatycznej są tak duże. Klient powinien uświadomić sobie, że nad każdym projektem pracuje grono specjalistów, których umiejętności są obecnie wyceniane na bardzo wysokim poziomie (dane na podstawie raportu płacowego Sedlak & Sedlak dla branży IT 2017).