Ile kosztuje utrzymanie strony internetowej lub sklepu online?
W koszty utrzymania strony internetowej bądź własnego sklepu należy wliczyć wiele elementów takich jak: koszt serwera, domeny, nadzór programistów oraz rozwój witryny. W dzisiejszym artykule dokładnie opiszemy każdy z tych czynników oraz scharakteryzujemy wszystkie formy współpracy z firmami informatycznymi.
Opłaty związane z postawieniem oraz utrzymaniem sklepu lub strony internetowej
Koszt serwera
Pierwszym kosztem związanym z prowadzeniem sklepu, lub strony internetowej jest wynajem serwera. Wraz z nim klient otrzymuje dostęp do niezbędnych narzędzi służących do jego obsługi oraz zarządzania, w tym – utrzymanie strony internetowej, kont pocztowych oraz baz danych. Osoba decydująca się na dzierżawę serwera nie musi zatem kupować osobnego komputera do swojej firmy, który obsługiwałby sklep lub stronę internetową.
Takie rozwiązanie wiąże się z zaoszczędzeniem czasu oraz pieniędzy, ponieważ uruchomienie serwera na własną rękę to koszty związane z opłatą prądu, sprzętu, internetu oraz zasilania awaryjnego. Do obsługi takiej maszyny niezbędne jest także zatrudnienie osoby, która administrowałaby całą sieć. Z tych powodów o wiele korzystniejszym rozwiązaniem jest wynajem wirtualnego serwera, którego parametry dostosowywane są do potrzeb klienta. Określić można:
- ilość obsługiwanych domen,
- miesięczny transfer,
- ilość skrzynek pocztowych,
- ilość baz danych,
- pojemność serwera.
Najpopularniejszym serwerem dla małych sklepów internetowych jest współdzielony hosting SSD, w którym to strona współdzieli zasoby serwera wraz z innymi stronami umieszczonymi na tym samym serwerze. Rozwiązanie to idealnie sprawuje się do momentu, w którym sklep nie odnotuje dużej ilości odwiedzin jednocześnie. W przypadku, gdy do tego dojdzie, wszystkie współdzielone parametry są równomiernie rozdzielane na wszystkie strony, co skutkować może spowolnieniem działania sklepu lub nawet jego zawieszeniem. Roczny koszt hostingu SSD w większości przypadków oscyluje w granicach 150 PLN brutto.
Dla dużych sklepów internetowych polecamy serwer VPS. Częstym rozwiązaniem jest wykupienie kilku VPS-ów, którym powierzone zostałyby różne zadania, np. pierwszy serwer obsługiwałby żądania WWW, drugi zajmowałby się obsługą zapytań bazy danych, a trzeci odpowiadałby tylko za pocztę elektroniczną.
Koszt serwera VPS jest o wiele większy niż w przypadku hostingu SSD. VPS-y zalecane są przede wszystkim dużym sklepom internetowym, które mają działać sprawnie nawet przy ogromnych ilościach użytkowników jednocześnie. W większości przypadków koszt serwera VPS wynosi od 170 zł do 2000 zł brutto rocznie. Więcej w artykule o hostingu dla sklepu internetowego Magento.
Domena
Domena to inaczej nazwa strony internetowej, która zaczyna się po ciągu znaków www., a kończy się .pl, .com, .com.pl. Jeżeli celujemy w polski rynek to z pewnością powinniśmy wybrać domenę& .pl. Koszt domeny zależny jest od tego, czy kupujemy ją z rynku wtórnego, czy z rynku pierwotnego. Zarejestrowanie nowej domeny to koszt mniej więcej od 0 zł do 50 zł brutto za pierwszy rok. Po tym czasie należy uregulować opłatę związaną z przedłużeniem abonamentu, która zależnie od firmy może wynosić od 50 zł do 150 zł brutto za kolejny rok. Decydując się na zakup domeny używanej, która posiada historię, musimy liczyć się nierzadko z dużym wydatkiem, nawet w okolicach kilku tysięcy złotych brutto. Cena zależna jest przede wszystkim od popularności nazwy domeny oraz jej historii.
Koszt wdrożenia
Kolejnym kosztem, z którym należy się liczyć, jest jednorazowa opłata za wdrożenie oraz dostosowanie wybranej platformy do naszych potrzeb. Czynności te wymagają niebywałej wiedzy specjalistycznej, dlatego też najczęściej powierzane są firmom, które się w tym specjalizują. Software house zajmie się wdrożeniem odpowiedniego skryptu od początku do końca, a następnie dostosuje go wedle naszych preferencji. Koszty zależne są od skomplikowania projektu oraz zadań, które ma wykonać firma. W przypadku platform dedykowany oraz open source przeważnie jest to koszt od kilku do kilkudziesięciu tysięcy złotych.
Nadzór nad prawidłowym działaniem
Koszt serwera to jedna sprawa, natomiast w przypadku serwerów dedykowanych oraz open source ważnym elementem jest stały nadzór administratora. Jego praca polega na kontrolowaniu sprawności działania serwera, kopii zapasowych baz danych oraz zachowywaniu odpowiednich parametrów dostępności. Dodatkowo osoba ta zajmuje się reagowaniem na wszystkie błędy związane z serwerem. Koszty nadzoru nad serwerem wynoszą zazwyczaj od kilku do kilkunastu tysięcy złotych miesięcznie. Jest to kluczowy element w perspektywie utrzymania strony internetowej bądź sklepu.
Prace rozwojowe
W dobie konkurencji istotne jest to, aby sklep lub strona internetowa stale się rozwijała, oferując swoim użytkownikom nowe możliwości. By to zrobić, należy zatrudnić dobry zespół programistów, którzy bez najmniejszych problemów poradzą sobie z wdrożeniem nowych technologii oraz rozwojem tych obecnych zastosowanych na stronie internetowej. Koszty prac rozwojowych zależne są przede wszystkim od wielkości projektu oraz od ilości osób potrzebnych do pracy. Zazwyczaj za takie prace będziemy musieli zapłacić nawet do kilkudziesięciu tysięcy złotych miesięcznie.
Formy współpracy z firmą informatyczną
Firmy z tego sektora w celu wsparcia swoich projektów coraz częściej korzystają z outsourcingu. Przedstawiamy dostępne modele współpracy z kontraktorami.
Fixed Price
Pierwszym modelem współpracy jest Fixed Price. Już na etapie negocjacji umowy ustalana jest stała cena za projekt, wraz z zakresem prac, które należy wykonać oraz ich harmonogramem. Rozwiązanie to jest idealne dla nas, jeżeli posiadamy dobrze zdefiniowany zakres oraz harmonogram prac. W tym rodzaju współpracy wykonawca skupia się przede wszystkim na jak najszybszej realizacji ustalonego projektu. Model ten w porównaniu np. do Time & Materials jest o wiele mniej elastyczny.
Podsumowując – Fixed Price polega na tym, że projekt oraz wszelkie prace z nim związane opłacany jest z góry. W przypadku dużych zleceń, które w trakcie realizacji mogą wymagać znaczących zmian, Fixed Price może być kłopotliwym rozwiązaniem. Podjęcie jakiejkolwiek zmiany wiąże się ze zwiększeniem kosztów oraz nierzadko wykluczeniem danej funkcji, a ryzyko wystąpienia takiej sytuacji w dużym projekcie jest niemałe.
Time & Materials
To drugi model współpracy, który polega na tym, że klient płaci za faktycznie zrealizowaną pracę przez kontrahentów. W odróżnieniu od Fixed Price zleceniodawca ma swobodę co do zmiany dowolnego elementu w projekcie nie narażając się na żadne zmiany. Rozwiązanie to jest świetne dla osób i firm, którym ciężko jest w początkowej fazie projektu określić jego specyfikę, zakres prac oraz harmonogram. Ważne jest również to, że należy posiadać, chociażby podstawowe doświadczenie specjalistyczne, gdyż pozwoli nam to na odpowiednie kontrolowanie wykonywanych prac. W tym przypadku w odróżnieniu od Fixed Price, kontrahenci nie pobierają dodatkowych opłat związanych z ryzykiem zmiany kształtu projektu.
Abonament miesięczny
Ostatnim modelem współpracy z firmą informatyczną jest abonament miesięczny. Zakres usług obejmuje w tym przypadku jedynie nadzór nad utrzymaniem strony internetowej lub sklepu wraz z wprowadzaniem zmian wytyczonych przez klienta. Jest to rozwiązanie dobre dla ludzi, którzy nie posiadają wiedzy programistycznej pozwalającej na edycję wybranych elementów serwisu. Abonament działa na zasadzie przyznania klientowi konkretnej ilości roboczogodzin, których ceny zaczynają się od 100 zł netto. Stawka zależna jest przede wszystkim od wielkości projektu oraz poziomu jego zaawansowania.
Podsumowanie – ile kosztuje utrzymanie strony internetowej bądź sklepu?
Na koszty związane z prowadzeniem własnego sklepu lub strony internetowej składa się wiele elementów. Prace zaczyna się od zakupienia serwera oraz domeny. Następnie należy stworzyć oraz wdrożyć projekt, który wymaga stałej opieki pod okiem profesjonalisty. Niezwykle ważne jest to, by zespół programistów dokładał wszelkich starań, by sklep internetowy ciągle się rozwijał. Można również zdecydować się na gotowe rozwiązanie, które opłacane jest w formie miesięcznego abonamentu. Wiąże się to jednak z ogromnymi ograniczeniami na każdej płaszczyźnie.