Identyfikacja wizualna firmy w internecie - jak ją stworzyć?
Identyfikacja wizualna firmy to podstawowe narzędzie, które kreuje wizerunek marki na zewnątrz, a ta wielokrotnie jest zaniedbywana. Kojarzy się z dużym wydatkiem, zamieszaniem, czymś w co można za jakiś czas zainwestować. Tymczasem jest jak okładka książki, której zawartością są usługi Twojej firmy. Dowiedz się jak ją stworzyć.
Po co firmie identyfikacja wizualna?
System identyfikacji wizualnej firmy jest niezbędny do prowadzenia działań marki na co dzień, nie tylko od święta. Nawet nie tworząc go celowo, on po prostu powstaje. Bo jaka firma działa bez ofert dla klientów, prezentacji, strony internetowej czy logotypu? Każde przedsiębiorstwo komunikuje się z klientami i im coś przedstawia, prezentuje, proponuje. W sytuacji kiedy firma i tak wydaje pieniądze na stworzenie logotypu, strony czy wizytówek, warto od początku stworzyć spójny komunikat na zewnątrz, spisać założenia, dokonać świadomych wyborów co do wizerunku marki.
To jak postrzegają nas klienci, pełni kluczową rolę w nawiązywaniu z nimi relacji - świadomie “opakowana” firma lepiej się sprzedaje, wygląda profesjonalniej, pewniej, łatwiej ją polecać dalej, chce się z nią współpracować. Po co firmie identyfikacja wizualna? Dla zwiększenia słupków sprzedaży i w pełni wykorzystania potencjału przedsiębiorstwa.
Z jakich elementów składa się identyfikacja wizualna firmy?
Podstawowymi elementami identyfikacji wizualnej firmy są logo, kolorystyka i krój liter. Te elementy łączą się z identyfikacją w internecie - mówimy tutaj o wyglądzie strony internetowej, stylu prowadzenia social mediów, o designie reklam online i innych komunikatach ze strony marki docierających do klienta.
Są brandy, które kontrolują nawet wizerunek swoich pracowników w internecie, podwładni otrzymują dokładne wytyczne, co i jak mogą komunikować na swoich prywatnych profilach społecznościowych. To świadczy o tym, jak ważny jest wizerunek marki w internecie i jak wielkie zyski bądź straty może spowodować.
Identyfikacja wizualna marki w internecie dotyczy:
- designu i treści strony www
- wyglądu profilów marki w social media
- stopek mailowych pracowników
- designu reklam online
- wyglądu prezentacji i ofert wysyłanych do klienta
- wizerunku pracowników w internecie
- wszelkich komunikatów firmy w internecie, takich jak artykuły czy wypowiedzi specjalistów
- grafik, zdjęć, sloganów którymi posługuje się marka
Komu zlecić stworzenie systemu identyfikacji wizualnej firmy?
Bardzo ważne, by identyfikacja wizualna od początku była spójna oraz konsekwentnie i skrupulatnie przygotowana. Jest to praca, z której przez wiele lat będzie korzystała cała firma, różne działy, różni ludzie. Zarówno nowi pracownicy, jak i Ci doświadczeni. Dla wszystkich powinna być przejrzysta. W tym wypadku warto zainwestować w specjalistów, którzy ją stworzą. Może to być jedna osoba - najlepiej grafik, z właściwym doświadczeniem albo agencja, która będzie świadoma, w jaki sposób przygotować cały system.
Na pewno w firmie musi być ktoś pilnujący wdrożenia tego systemu na co dzień. Ktoś, kto przypomni handlowcom, że w ich prezentacjach do klientów brakuje logotypu bądź sloganu firmy, ktoś, kto powie administracji jak powinna wyglądać wizytówka każdego pracownika czy stopka mailowa osoby odpowiedzialnej chociażby za serwis.
Pamiętaj! Aby nie zmarnować potencjału posiadania profesjonalnej komunikacji wizualnej firmy należy korzystać z niej na co dzień, każdy pracownik powinien mieć świadomość, że ona istnieje i znać jej wytyczne. Zwykle osobą kontrolującą wizerunek firmy są osoby pracujące w działach marketingu.
Księga znaku
Dokumentem, który pozwoli przez lata utrzymać narzucone standardy jest księga znaku. Powinna powstać przy tworzeniu logo. Zawiera informacje dotyczące kroju pisma, kolorystyki, zakres pola chronionego wokół logo, warianty logotypu, przykłady jego prawidłowej formy i błędów. Księga zawiera również opis znaczenia logotypu. Księga znaku jest podstawą, którą powinna posiadać każda firma.
Profesjonalny grafik nie odda projektu logotypu bez księgi. Warto jednak zadbać, by była ona składową całej księgi identyfikacji wizualnej marki, czyli spisu założeń dotyczących nie tylko logotypu, ale wyglądu www czy wizytówek. Taka księga powinna być aktualizowana i poszerzana wraz z wprowadzaniem nowych założeń. Warto by o jej istnieniu wiedział ktoś więcej niż jeden pracownik działu marketingu.
Rebranding
Właściwy wizerunek marki w internecie należy budować od początku, w zasadzie idealnie by było gdyby firma wraz ze startem posiadała nie tylko “na szybko” przygotowane logo, www i jakąś miniaturę logotypu na profilach społecznościowych. Ale faktycznie przynajmniej w minimalnym stopniu zadbała o spójny system identyfikacji wizualnej firmy. Jednak przedsiębiorcy skupiają się na czymś innym, nie chcą inwestować w działania marketingowe, nie mają tej świadomości. Z czasem systemy identyfikacji stają się również przestarzałe - stąd coraz częściej i więcej mówi się o rebrandingu. Jest on trudniejszy do przeprowadzenia, bardziej skomplikowany i kosztowny niż wprowadzenie systemu identyfikacji w nowo powstającej firmie. Stąd warto od początku pomyśleć o profesjonalnym wizerunku, który stopniowo można poszerzać i rozbudowywać.