Shopware 6 to godna uwagi platforma e-commerce, która zyskuje coraz większą popularność na polskim rynku. Czy korzystanie z niej jest trudne? Jak prezentują się podstawowe funkcje związane z jej zarządzaniem? W tym artykule przeanalizujemy panel administracyjny Shopware 6. Dowiesz się dzięki temu, jak po nim nawigować i do czego służą poszczególne sekcje.
Administracja sklepem Shopware – podstawowe informacje
Menu logowania do panelu administracyjnego wygląda standardowo:

Po wprowadzeniu odpowiednich danych logowania ukaże Ci się następujący widok:

W głównej części menu administracyjnego można szybko podejrzeć przydatne statystyki dotyczące zamówień oraz obrotów, jak i przejść do działów pomocy. Do wszystkich najważniejszych sekcji można dostać się za pomocą panelu administracyjnego umieszczonego z lewej strony:

Kliknij strzałkę przy nazwie zalogowanego użytkownika, aby pokazać dodatkowe opcje. Ukażą Ci się następujące pola:

Możesz tutaj przejść do sekcji Skróty klawiszowe, aby zapoznać się z przydatnymi skrótami:

Do sprawniejszej nawigacji przyda się także wewnętrzna wyszukiwarka, która znajduje się na samej górze na środku panelu administracyjnego:

Zarządzanie sklepem Shopware – podstawowe elementy menu
Przyjrzyjmy się bliżej poszczególnym sekcjom, do których można szybko przejść z panelu po lewej stronie. Sekcję Dashboard omówiliśmy w poprzednim śródtytule.
1. Katalogi
Sekcja ta jest podzielona na 6 mniejszych kategorii:
Produkty
Znajdziesz tu podstawowe informacje na temat produktów w ofercie wraz z ich ceną, stanem magazynowym, dostępnością itp. Z tego miejsca da się także edytować i usuwać poszczególne produkty.

Oceny
Dzięki tej zakładce szybko podejrzysz recenzje użytkowników i dowiesz się, kiedy zamieścili swoją opinię, jaką dali ocenę, którego produktu dotyczyła i wiele więcej.

Kategorie
W tym menu masz wgląd w strukturę kategorii produktów przedstawionej w formie czytelnego drzewka. Możesz szybko modyfikować ten układ za pomocą metody drag & drop. W tym miejscu możesz także edytować podstawowe dane dotyczące konkretnej kategorii np. nazwę, opis, produkty do niej przypisane, podstawowe ustawienia SEO, a także układ podstrony.

Dynamiczne grupy produktu
Dynamiczne produkty to specjalna kategoria produktów, które mogą pokazywać się w różnych miejscach w sklepie w zależności od ustalonych reguł. W tym miejscu możesz szybko je przejrzeć, jak i sprawdzić, kiedy zostały zmienione oraz czy są prawidłowo skonfigurowane.

Właściwości
W tej sekcji masz wgląd we wszystkie właściwości, które możesz przydzielać do produktów (np. rozmiar, skład, materiał, kolor). Dzięki temu możesz sprawniej je wyszukiwać, sortować oraz dodawać nowe właściwości.

Producent
Z tego poziomu masz wgląd w pełną listę producentów. Przedstawione są tu najważniejsze informacje na ich temat, które możesz edytować, klikając nazwę każdego z nich.

2. Zamówienia
W tej sekcji znajduje się tylko jedna zakładka – Zestawienie.
Ta kategoria jest bardzo przydatna, jeśli chodzi o zarządzanie sklepem Shopware, gdyż znajduje się tu całościowa lista zamówień złożonych przez klientów. Możesz w niej sprawdzić m.in. wartość zamówienia, jego status czy status dostawy. Za pomocą rozbudowanego systemu filtrów możesz także bardzo zawęzić swoje wyszukiwania.

3. Klienci
Podobnie jak w zamówieniach, w sekcji tej znajduje się tylko jedna kategoria o identycznej nazwie – Zestawienie.

Zarządzanie sklepem Shopware 6 to w dużej mierze nadzorowanie swoich klientów. W tej sekcji można dokładnie się im przyjrzeć. Znajdziesz tutaj listę zawierającą ich podstawowe dane osobowe. Z omawianego miejsca da się także przejść do każdego kupującego z osobna, aby przyjrzeć się dodatkowym szczegółom, np. historii zakupów.

4. Treści
W tej sekcji znajdują się 3 kategorie:
Doświadczenia
Omawiana sekcja pomaga tworzyć różne typy stron, które są kluczowe w procesie sprzedaży m.in.: landing pages, szablony kategorii, strony produktowe i strony o ogólnym zastosowaniu (np. formularz kontaktowy).
Shopping Experiences to flagowa funkcjonalność Shopware 6. Pozwala w intuicyjny i stosunkowo prosty sposób tworzyć atrakcyjne wizualnie strony o różnym zastosowaniu przez użytkownika, który nie ma wiedzy programistycznej.

Media
Z poziomu tego menu możesz dodawać pliki multimedialne, sortować je w folderach oraz zarządzać już istniejącymi mediami np. zmieniając ich nazwę, tytuł czy lokalizację.

Themes
W sekcji tej znajduje się lista wszelkich motywów, jakie zostały dodane do sklepu Shopware. Możesz je z tego miejsca także edytować i nimi zarządzać.
Aby przejść do szczegółowych opcji związanych z motywem, wystarczy, że go klikniesz. Zostaniesz przeniesiony do menu, w którym da się łatwo edytować jego paletę kolorów, typografię, ikony, logo i wiele więcej.

5. Marketing
Domyślnie w sekcji tej znajdują się 2 kategorie: Adresat newslettera i Promocje.
Adresat newslettera
E-mail marketing odgrywa ważną rolę w e-commerce. W tym menu możesz przejrzeć listę wszystkich użytkowników, którzy zapisali się na newsletter. Da się tu także szybko znaleźć informacje dotyczące statusu ich subskrypcji.
Promocje
Za pomocą omawianej sekcji można tworzyć specjalne rabaty/kody promocyjne dla poszczególnych kanałów sprzedaży – określ reguły dotyczące zakresu promocji, ogranicz je do określonego przedziału czasowego, ustal kody i wiele więcej.
6. Rozszerzenia
W tej sekcji znajdują się 2 kategorie: Sklep i Moje rozszerzenia.
Sklep
Jeśli chcesz dodać nowe rozszerzenia, nie musisz przechodzić na inne strony internetowe, pobierać pliki instalacyjne, wrzucać je na serwer, synchronizować konta itp. W sekcji Sklep możesz przeglądać je i instalować bezpośrednio z poziomu panelu administratora.
Sekcja ta jest podzielona na Apps oraz Themes. Jak wskazują nazwy, w pierwszej znajdziesz rozszerzenia, a w drugiej motywy. Obie sekcje są wyposażone także w przydatne filtry, dzięki którym na pewno znajdziesz to, czego potrzebujesz.

Moje rozszerzenia
Sprawna administracja sklepu wymaga tego, aby stale mieć na oku wykorzystywane rozszerzenia, motywy itp. Aby zapewnić jak najlepszą funkcjonalność i bezpieczeństwo, należy je choćby regularnie aktualizować. Z poziomu omawianego teraz menu możesz właśnie to robić.
W Moich rozszerzeniach znajdziesz zainstalowane pluginy i motywy wraz z najważniejszymi informacjami o nich – aktywność, daty instalacji czy wykorzystywaną wersję. Warta uwagi jest także sekcja Zalecenia, w której pokazują się polecane rozszerzenia podzielone na kategorie i regiony.

7. Ustawienia
W tej sekcji znajdują się 3 kategorie: Sklep, System, Rozszerzenia.
Sklep
Z poziomu tego menu możesz szybko przejść do najważniejszych opcji związanych z ustawieniami sklepu. Kilka najbardziej przydatnych to: Koszyk (gdzie możesz decydować o jego ustawieniach), Metody płatności (dodawanie, usuwanie, aktywowanie poszczególnych metod) czy Import/eksport (importowanie i eksportowanie plików).

System
Ustawienia z tej kategorii mają bardziej globalne zastosowanie i dotyczą różnych aspektów platformy Shopware 6. Ta sekcja będzie szczególnie przydatna programistom. Kilka najbardziej godnych uwagi ustawień to Aktualizacja Shopware (informacje o aktualizacjach systemowych), Użytkownik i uprawnienia (zarządzanie użytkownikami panelu administracyjnego), Dzienniki zdarzeń (logi systemowe gromadzące zdarzenia).

Zarządzanie sklepem Shopware 6 – Kanały Sprzedaży
Jak sama nazwa wskazuje, jest to sekcja umożliwiająca zarządzanie kanałami sprzedaży, które zostały dodane do Twojego sklepu Shopware.

Na omawianym przez nas sklepie dostępne są dwa kanały sprzedaży – headless i storefront. Dzięki tej sekcji możliwe jest łączenie różnych kanałów sprzedaży za pomocą systemu sklepowego. Może to być klasyczna witryna sklepowa, jak i zewnętrzne platformy np. porównywarki cenowe czy media społecznościowe.
Do każdego kanału możesz przejść z osobna i edytować dodatkowe szczegóły związane z płatnościami, dostawami, analityką itp.

Zarządzanie sklepami Shopware – podsumowanie
Mam nadzieję, że dzięki temu poradnikowi lepiej orientujesz się w tym, jak wygląda poruszanie się po panelu administracyjnym Shopware 6. Warto zauważyć, że w porównaniu do innych platform e-commerce o zbliżonym potencjalne np. PrestaShop czy Magento, administracja Shopware jest o wiele bardziej intuicyjna dla użytkownika, który nie ma wiedzy programistycznej. Stanowi to niepodważalny atut tego rozwiązania przy wyborze technologii dla swojego projektu.