Smart POST
Smart POST

5 nowości, jakie dostarcza nam Commerce 2 w Drupal 8

Sebastian Zawadzki
Autor: Sebastian ZawadzkiTech Lead

Tworzenie sklepów internetowych nie jest łatwe. Oczywiście istnieją takie rozwiązania jak Shopify, które potrafią w dużym stopniu zaspokoić potrzeby większości początkujących przedsiębiorców. Jednak z czasem sprawy zaczynają się komplikować. Większe sklepy muszą przechowywać swoje towary w kilku magazynach albo sprzedawać je klientom z różnych krajów. W takich wypadkach gotowe rozwiązania nie wystarczą. Z tego powodu warto sięgnąć po technologie, które pozwalają na bardziej spersonalizowane rozwiązania. Jednym z nich jest Drupal Commerce 2.

Drupal Commerce 2 i jego funkcjonalności

Czym jest Drupal Commerce?

Drupal Commerce to oprogramowanie typu open-source, które uzupełnia system zarządzania treścią Drupala. Framework pozwala na tworzenie list produktów, przeprowadzanie klientów przez proces zakupowy, śledzi faktury, paragony, zamówienia i płatności, ułatwia wysyłkę oraz wykonuje inne funkcje potrzebne sprzedawcom internetowym.

Strony wykorzystujące ten framework mogą być tworzone zupełnie od nowa lub owe funkcje e-commerce mogą zostać dodane do już istniejącej witryny.

Drupal Commerce 2 to najnowsza wersja owego rozwiązania przeznaczona dla Drupala 8. Niesie ona ze sobą liczne ulepszenia odnośnie do administrowania platformą, integracji zewnętrznych rozwiązań i wiele więcej. Istnieje także mnóstwo darmowych modułów do Drupala Commerce 2. Niemniej jednak podstawowa wersja i tak zawiera całe mnóstwo pożytecznych i nowych funkcji. Przyjrzyjmy się im bliżej.

1. Zarządzanie wariacjami produktów

Zespół odpowiedzialny za Commerce 2 korzystał z modułu Inline Entity Form. Pozwalał on na zarządzanie wieloma wariacjami produktu z jednej strony produktowej. Moduł ten stał się popularny w przypadku Drupal 7. Choć początkowo rozwiązania z Inline Entity Form były przeniesione do Commerce 2, postanowiono wprowadzić lepsze funkcjonalności.

Od wersji 2.10 wariacjami produktów można zarządzać z poziomu dedykowanych im zakładek w formie strony produktowej. Takie rozwiązanie pozwala na bardziej wygodne zarządzanie całością produktów. Umożliwia przykładowo dodawanie grupowych działań do wszystkich produktów jak choćby:

  • zwiększenie cen,
  • zastąpienie zdjęć produktowych
  • utworzenie całego zestawu wariacji.

Posiadanie wariacji na osobnej zakładce byłoby trochę na wyrost w przypadku produktów, które zawsze mają tylko jedną wersję. Twórcy zadbali o to, aby w nowej wersji formularz ustawień każdego typu produktu zawierał opcję „pozwól, aby każdy produkt miał wiele wariantów", która po wyłączeniu powraca do wcześniejszego sposobu edycji w trybie dla produktów danego typu.

W tym miejscu należy zwrócić uwagę na główną różnicę między Drupal Commerce 2 (dla Drupal 8) a Drupal Commerce 1 (dla Drupal 7). W Commerce 2 mamy teraz takie wartości jak „Product” i „ProductVariation”. „Product” zastępuje „product display” z Commerce 1 (typ węzła, który jest połączony z produktami). „ProductVariation” jest odpowiednikiem „Commerce Product”.

W ten sposób podobnie jak w Drupalu 7, możemy stworzyć wiele różnych wariacji produktu dla tej samej jednostki. Na przykład „sukienka” to produkt, który ma wiele wariantów (np. różne rozmiary i kolory). Rozmiar i kolor są atrybutami produktu. Zestaw atrybutów produktu definiuje jego odmianę.

2. Liczne wersje sklepów

Jedną ze świetnych funkcji Drupal Commerce 2 jest to, że zamiast posiadania jednego sklepu, możesz korzystać z ich wielu wersji. Każdy z nich może mieć swoje własne typy produktów, waluty, podatki, dane kontaktowe, koszyk, proces rozliczenia itp.

3. Wsparcie dla wielu walut

Drupal 8 pozwala na dodanie wielu walut z dostępnej listy, jak również zaimplementowanie tych niestandardowych poprzez podanie kodu waluty.

To tutaj przystosowanie Drupala 8 do licznych wersji językowych jest widoczne najlepiej. Drupal Commerce 2 uwzględnia nazwy każdej waluty w innych językach, ich formatowanie oraz inne ważne szczegóły.

4. Zarządzanie podatkami

Z Commerce 2 nie musisz się martwić o dostosowanie cen produktów względem różnych wartości podatków. Drupal 8 może je automatycznie obliczyć. Platforma posiada nie tylko predefiniowane podatki dla licznych krajów, ale pozwala również każdemu sprzedawcy dostosować je w dowolny sposób. System zna specyfikę opodatkowania na przykład różnicę w obliczaniu podatku VAT dla produktów fizycznych i cyfrowych w Unii Europejskiej.

5. Różne typy zamówień

Twój sklep internetowy na Drupal 8 może mieć nie tylko jedno, ale i wiele typów zamówień o specjalnej procedurze dla każdego z nich. Pozwala to na tworzenie precyzyjnie dostrojonych schematów zamówień dla różnych typów produktów. Przykładowo sprzedaż biletów będzie wyglądała inaczej niż sprzedaż koszulek. Emaile z potwierdzeniem przyjęcia zamówienia można także swobodnie konfigurować.

Podsumowanie

Wersja Commerce 2 działa z powodzeniem i zawiera wiele przydatnych funkcjonalności. Warto się bliżej z nimi zapoznać, aby polepszyć funkcjonowanie swojego sklepu internetowego na Drupal 8.

Chcesz wiedzieć o Drupalu więcej?

Sprawdź pozostałe wpisy
Udostępnij artykuł: