Przejdź do treści

Zwiększ sprzedaż, dzięki 27 pomysłom na promocje Black Friday.

Pobierz listę
Podobają Ci się nasze treści?
Sięgnij po unikalną wiedzę prosto od developerów i marketingowców. Zapisz się do newslettera.
CAPTCHA
Dziękujemy za zapisanie się do newslettera!
Aby otrzymywać najświeższe, branżowe informacje, potwierdź subskrypcję w mailu, który od nas dostałeś.
PS. Nawet tak ważne wiadomości lubią czasem pomylić folder, dlatego upewnij się, że mail nie trafił do SPAMU
Otwórz swoją skrzynkę e-mail

Zarządzanie zamówieniami w sklepie Magento 2

Kategoria: 
Opublikowane: 
Czas czytania
: 4 min

Przed Tobą trzeci artykuł z serii poradników o Magento 2. Dowiesz się w nim, jak wygląda proces realizowania zamówień w omawianej platformie oraz poznasz podstawowe informacje dotyczące zarządzania nimi. Zdobędziesz zatem bardzo ważną umiejętność – w końcu to zamówienia produktów są tym, co napędza sklep internetowy. Jeśli nie będziesz w stanie odpowiednio ich obsługiwać, Twoje zyski na tym ucierpią.

Jak wygląda zarządzanie zamówieniami w Magento?

Zacznijmy zatem od omówienia podstawowej kwestii:

Zamówienia w Magento 2 – jak wygląda proces ich realizowania?

Workflow zamówień można ująć w następujących krokach:

1. Złożenie zamówienia

Następuje ono, gdy klient przejdzie do rozliczenia koszyka.

2. Status zamówienia

Domyślnie sklep Magento 2 ustawia nowe zamówienie ze statusem Oczekujące (Pending). W takiej sytuacji administrator lub klient mogą anulować je w dowolnym momencie.

3. Potwierdzenie płatności

Kiedy sklep potwierdzi zrealizowanie płatności za pomocą odpowiedniej metody zintegrowanej z platformą Magento, status zamówienia zostaje zmieniony na Przetwarzane (Processing).

4. Generowanie faktury/rachunku

Gdy sklep otrzyma płatność, Magento 2 automatycznie dodaje nową fakturę za powiązaną transakcję. Większość metod płatności generuje fakturę automatycznie, podczas zapisywania i autoryzowania transakcji. Po utworzeniu faktury do klienta wysyłany jest e-mail z jej kopią.

5. Informacja o wysyłce

Proces zakupu jest już prawie zakończony. Klienci zostaną powiadomieni o tym, że produkt jest już w drodze i zostanie dostarczony według wybranej formy wysyłki.

W Magento 2 zamówieniom nadawane są różne rodzaje statusów:

  • New (nowy) – zamówienie zostało utworzone, ale nie doszło do płatności.
  • Pending (oczekujące) – faktura nie została jeszcze wystawiona, a proces wysyłki także się nie zaczął.
  • Processing (przetwarzane) – zamówienie zostało już zafakturowane lub wysłane. Kluczowe jest tutaj właśnie lub, jak wynika z kolejnych rodzajów statusów.
  • Complete (zakończone) – w tej sytuacji zamówienie zostało zafakturowane oraz wysłane.
  • Canceled (anulowane) – status ten może zostać przydzielony przez właściciela sklepu lub system płatności, jeśli nie doszło do przesłania pieniędzy.
  • Closed (zamknięte) – zamówienie zostało zakończone, jednak w tym przypadku doszło także do zwrotu pieniędzy.

Omówmy teraz, jak możesz śledzić realizowane zamówienia.

Jak zarządzać zamówieniami w Magento 2?

Większość najważniejszych informacji znajduje się w Sprzedaż > Zamówienia:

Panel zarządzania zamówieniami w Magento

W otworzonym menu zobaczysz wszystkie realizowane przez sklep zamówienia, jak i ich atrybuty. Każdy wiersz to kolejne zamówienie, podczas gdy w kolumnach znajdziesz dodatkowe informacje jak data zakupu, status zamówienia, wartość zamówienia itp.

Wyszukiwanie zamówień w panelu Magento
  1. Szukaj - za pomocą tego narzędzia możesz szybko wyszukać zamówienia, posługując się SKU, nazwami produktów czy danymi klientów.
  2. Akcje - funkcja ta pozwala Ci na stosowanie masowych działań do wybranych zamówień jak ich anulowanie, drukowanie faktur, dokumentów dostaw itp.
  3. Filtry - jeśli chcesz dostosować obecny widok do konkretnych wymagań, możesz zawęzić wyświetlane wyniki do wybranych statusów, grup klientów, daty zamówienia itp.
  4. Kolumny - możesz tutaj dostosować informacje obecnie wyświetlane na panelu. Aby zapisać nowy widok, kliknij Default View po lewej, a następnie Save View As.

Zamówienia – szczegółowe informacje

Aby dowiedzieć się więcej na temat danego zamówienia, kliknij Zobacz:

Szczegóły zamówienia w Magento

Twoim oczom ukaże się sekcja z licznymi informacjami dotyczącymi zamówienia:

Szczegółowe informacje o zamówieniu w Magento

Najważniejsze zamieszczone tutaj dane to:

  1. Zamówienie - data zamówienia, status, informacje na temat zakupów. Dowiesz się tutaj, z jakiej strony został kupiony produkt oraz z którego sklepu, jeśli posiadasz ich kilka.
  2. Informacje o koncie - podstawowe dane dotyczące klienta.
  3. Adres rozliczeniowy - sam adres możesz także samodzielnie edytować, gdyby zaszła taka potrzeba.
  4. Adres wysyłki - te dane także mogą być przez Ciebie edytowane.
  5. Informacje o płatności - dowiesz się tutaj, z jakiej formy płatności skorzystał kupujący.
  6. Wysyłka i pakowanie - informacje odnośnie rodzaju wybranej wysyłki oraz związanej z nimi kosztami.
  7. Zamówione produkty - informacje dotyczące produktów są domyślnie wyświetlane według określonego porządku, jednak z racji tego, że Magento 2 to platforma open source, ich kolejność oraz rodzaj można zmienić.
  8. Uwagi do zamówienia - to tutaj możesz zapoznać się z dodatkowymi informacjami od klienta.
  9. Sumy zamówienia - rozbicie wartości zamówienia na poszczególne elementy jak cena wysyłki, kwota podatku, otrzymana kwota itp.

Jak zrealizować zwrot pieniędzy za zamówienie w Magento 2?

Oczywiście najlepiej, żeby do takich sytuacji nie dochodziło, jednak klient ma prawo do zwrotu pieniędzy w określonych okolicznościach.

Aby zrealizować ten proces, przejdź do szczegółowego widoku zamówienia, który właśnie omówiliśmy, a następnie wybierz Faktura korygująca.

Faktura korygująca w sklepie Magento

Przewijając na dół, zobaczysz sekcje Przedmioty do refundacji oraz Suma zwrotów, gdzie będziesz mógł zapoznać się z towarami do zwrotu, ustalić, czy chcesz odesłać je do magazynu, czy też dostosować elementy kwoty zwrotu jak koszty wysyłki, opłata manipulacyjna, czy zwrot manipulacyjny.

Zwroty w sklepie Magento

Podsumowanie

Dzięki temu poradnikowi na pewno opanujesz podstawy zarządzania zamówieniami w Magento 2. Za to w kolejnym artykule z serii przyjrzymy się następnej kwestii powiązanej ze sprzedażą – zarządzaniem klientami w Magento.

Zapisz się do darmowego newslettera

Zdobywaj wartościową wiedzę z obszaru technologii i marketingu

CAPTCHA
Oceń wpis
4.6
Ocena: 4.7 Liczba głosów: 11

Dziękujemy za ocenę postu!

Mamy więcej darmowych treści. Nie rezygnuj z nich!
Technologie, SEO, marketing - newsletter z poradami, które od razu możesz wdrożyć! Prosto na Twoją skrzynkę. Za darmo i bez spam
CAPTCHA