Skuteczna zakładka kariera – jak ją stworzyć?
Zakładka kariera często ma bardzo niski priorytet przy projektowaniu stron internetowych. Rzadko myśli się o jakiejkolwiek strukturze czy hierarchii treści na tej witrynie. Tymczasem badania pokazują, że to jedna z najczęściej odwiedzanych podstron, a przy rosnącym znaczeniu Employer Brandingu, zmienia się także spojrzenie na projektowanie witryn rekrutacyjnych. W artykule pokażemy, jakie elementy i informacje powinna zawierać zakładka kariera, by odwiedzający ją użytkownicy zdobyli wszystkie kluczowe dla nich informacje oraz zdecydowali się zostawić swoje CV.
Znaczenie zakładki kariera
Na początek zastanówmy się jednak, po co tak naprawdę firmom dobrze skonstruowana zakładka kariery? Czy nie wystarczą same ogłoszenia na OLX, czy pracuj.pl? Oczywiście sytuacje są różne, ale w większości przypadków to strona internetowa (ewentualnie rekomendacje) to podstawa zdobywania wszelkich informacji o firmie, w tym także tych związanych z kontekstem rekrutacyjnym. Przy zalewie ofert pracy, jaki obecnie widzimy na rynku, bardzo łatwo zniechęcić kandydata. Dlatego utrudnianie mu ścieżki poprzez brak podstawowych informacji o obecnych rekrutacjach, może być dużym kłopotem.
Podstawowe informacje o pracy w firmie
Jedna rzecz, to znać firmę, a zupełnie inna to wiedzieć, jakie prace się w niej wykonuje. Dla przykładu – firmy motoryzacyjne kojarzą nam się głównie z halami produkcyjnymi, gdzie tylko wytwarza się części. Tymczasem wiele polskich przedsiębiorstw z tej branży oferuje znacznie więcej – to praca dla inżynierów, księgowych, programistów czy informatyków. Jeśli potencjalny kandydat nie ma takiej świadomości, to nie traktuje wtedy firmy jako potencjalnego miejsca pracy.
Dlatego tak ważne jest, by już na początku strony jasno zaznaczyć, jakie pozycje dostępne są w firmie, nawet jeśli obecnie nie trwa na nie rekrutacja. Pokazanie obszaru oraz zakresu działań znacząco ułatwi kandydatom myślenie o przedsiębiorstwie.
Aktualne oferty pracy
Pozostając w klimacie obszarów i pozycji w firmie – warto wskazać także aktualne oferty pracy. Użytkownik wchodzi na zakładkę kariery i od razu wie, czy jest sens składać CV. Poszczególne oferty pracy powinny być opisane pod kątem obowiązków czy wymagań. Jeśli strona www nie daje takiej opcji, to można po prostu kierować do zewnętrznego portalu, np. gowork, gdzie opis będzie bardzo dokładny.
Mało tego, oprócz stanowisk, na które rekrutacja jest ciągle otwarta, warto także stworzyć bazę talentów/cv, gdzie kandydaci będą mogli wysłać swoje zgłoszenie, nawet jeśli obecnie nie ma rekrutacji związanej z ich umiejętnościami oraz zainteresowaniami. Rezygnując z tej opcji, można ominąć prawdziwe perełki, które mają szanse stanowić później o sile firmy.
Proces rekrutacyjny – jak wygląda?
W wielu przypadkach proces rekrutacyjny stanowczo różni się np. pod kątem liczby etapów. Jeśli rekrutacja jest bardziej skomplikowana lub też terminy różnią się od standardowych, to warto o tym poinformować. Szczególnie że długie oczekiwanie na odpowiedź może zniechęcić i zmotywować do szukania innej pracy. Warto dać sobie szanse i od razu w klarowny sposób zaznaczyć przebieg całego procesu rekrutacyjnego.
Zobacz, jak stworzyliśmy interaktywny test predyspozycji zawodowych dla WSB
Benefity, czyli dlaczego my?
Ciekawe obowiązki czy widełki wynagrodzenia to tylko jeden z elementów, które wpływają na wybór pracodawcy. Kolejny ważny czynnik to benefity pozapłacowe, które powinna mieć opracowane każda szanująca pracowników firma.
Bez względu na to, czy to środowe owoce, czwartkowe piłkarzyki, chillroom z Playstation czy też po prostu dobra atmosfera – komunikujmy to na zakładce kariera. Z wykorzystaniem tematycznych ikonografik może to być nie tylko atrakcyjny wizualnie element strony, ale także ważna składowa pakietu informacyjnego kandydata.
Dodatkowe wyróżniki pracodawcy
W zalewie identycznych benefitów warto pokazać także coś innego, co odróżnia naszą firmę od dziesiątek jej podobnych. W zdecydowanej większości benefity są w zasadzie identyczne i trzeba szukać małych elementów, które nas wyróżnią. Jako że obecnie jest to rynek pracownika, a ci ze swobodą przeglądają kolejne oferty pracy, to nawet taki mały, oryginalny dodatek może zainteresować kandydata.
Fajne wnętrza lub przedstawienie członków zespołu np. poprzez career stories to dobry start, by zakomunikować coś więcej. To często lepsze niż puste frazesy w stylu „możliwość rozwoju” czy „indywidualne stanowisko pracy”. Na stronie rekrutacyjnej warto pokazać i zagrać ludźmi, by zachęcić innych do pracy z nami. Bo w końcu w ostatecznym rozliczeniu to ludzie są kluczowym czynnikiem pracy (oczywiście poza zarobkami).
Daj szansę na kontakt
Ten ostatni krok musi być dla kandydata zrozumiały. Czy to będzie formularz kontaktowy, czy też button „wyślij CV” – w żadnym wypadku nie można o nim zapomnieć. To ważne, by użytkownik miał szanse łatwo skontaktować się z działem HR. Dodając kolejne, atrakcyjne sekcje trzeba pamiętać też o tej najbardziej podstawowej, czyli zwykłym kontakcie.
Tak zbudowana zakładka kariera powinna działać na korzyść firmy i znacząco ułatwić procesy rekrutacyjne. Im lepsza i bardziej przejrzysta witryna, tym lepsze skojarzenie będzie miał potem kandydat. Powodzenia!