Obowiązkowa strona internetowa dla spółek akcyjnych
Postępujące procesy digitalizacji dotykają coraz więcej polskich firm. Tym razem przyszła kolej na spółki akcyjne- od 1 stycznia 2020 r. każda spółka akcyjna ma obowiązek posiadania strony internetowej. Co oznacza to w praktyce? O tym przeczytacie w artykule.
Jaki jest cel nowych przepisów?
Przepis, o którym mowa jest wynikiem niedawnej nowelizacji Kodeksu spółek handlowych. Narzuca on na wszystkie spółki akcyjne i komandytowo-akcyjne obowiązek posiadania własnej strony internetowej, która ma służyć do komunikacji z akcjonariuszami. Wprowadzenie tego przepisu to efekt ciągle postępującej digitalizacji spółek handlowych w Polsce. Głównym celem nowo wprowadzonego rozwiązania jest większy nacisk na komunikację elektroniczną z akcjonariuszami. Ma to doprowadzić do:
- zwiększenia ochrony praw akcjonariuszy mniejszościowych,
- minimalizacji niedoinformowania akcjonariuszy o istotnych kwestiach dotyczących spółki,
- zapewnienia stabilności i bezpieczeństwa obrotu.
Kwestia obowiązkowej strony internetowej dotyczy wszystkich spółek akcyjnych zarejestrowanych w Polsce niezależnie od wielkości, charakteru działalności czy ilości akcjonariuszy.
Co powinna zawierać obowiązkowa strona internetowa spółki akcyjnej?
Jeszcze przed wprowadzeniem obowiązku posiadania strony, Kodeks spółek handlowych określał, jakie informacje muszą znajdować się na stronie spółki akcyjnej. Należą do nich:
- firma spółki, jej siedziba oraz adres,
- oznaczenie sądu rejestrowego, który przechowuje dokumentację spółki oraz numer spółki w rejestrze,
- NIP,
- wysokość kapitału zakładowego.
Oznacza to, że do momentu wejścia w życie nowych przepisów, strona mogła pełnić jedynie rolę wizytówki. Oczywiście mogła być bardziej rozbudowana, jednakże było to zależne jedynie od woli spółki, a nie regulowane prawnie. Według nowej ustawy na stronie każdej spółki akcyjnej muszą być zamieszczane wszystkie ogłoszenia spółki wymagane przez prawo lub statuty spółek. Od tego momentu strona internetowa stanie się miejscem komunikacji spółki z jej akcjonariuszami. Muszą być na niej publikowane informacje m.in. o terminach walnych zgromadzeń, strukturze akcjonariatu czy publikacje sprawozdań finansowych.
Jak powinna wyglądać obowiązkowa strona spółki akcyjnej?
Prawo nie narzuca jednolitych zasad dotyczących układu elementów oraz treści na niej. Niemniej jednak warto zastosować się do kilku zasad dobrego projektowania stron, aby spełnia ona swój cel w stu procentach.
1. Strona klasyczna, a nie one-page
W celu lepszego usystematyzowania danych na stronie spółki, warto postawić na stronę z kilkoma osobnymi podstronami, a nie na stronę typu one-page. Klasyczna strona umożliwi lepszą prezentację oferty spółki, jednocześnie pozostawiając pole do wyodrębnienia informacji dla akcjonariuszy. Ponadto, klasyczne strony dają większe możliwości w kwestii optymalizacji pod kątem wyszukiwarek- w przypadku stron one-page pozycjonowanie strony jest znacznie utrudnione.
2. Odrębna zakładka ,,Dla akcjonariuszy"
Głównym celem wprowadzenia nowych przepisów prawnych jest ułatwienie przepływu informacji między spółką a akcjonariuszami. Dlatego obowiązkowa strona internetowa powinna to umożliwiać, a nie utrudniać. Transparentność komunikacji to w tym miejscu podstawa. Dlatego warto stworzyć osobną podstronę ,,Dla akcjonariuszy", gdzie będą publikowane wszystkie ogłoszenia czy sprawozdania. Spowoduje to, że treści dla akcjonariuszy nie będą mieszać się z treściami przeznaczonymi dla innych użytkowników.
3. Łatwość w aktualizacji
Nowe prawo wymaga, aby strona była regularnie aktualizowana pod kątem kontaktów z akcjonariuszami. Dlatego ważne jest, aby wybrać narzędzie, które umożliwi szybkie zarządzanie treścią na stronie. Najlepiej w tej sytuacji sprawdzi się CMS - np. system zarządzania treścią Drupal.
4. Strona przyjazna użytkownikom
Jeżeli strona ma być ważnym źródłem informacji dla akcjonariuszy, musi być intuicyjna i prosta w obsłudze. Co sprawi, że będzie przyjazna użytkownikom? Przede wszystkim: klarowne menu strony, szybkie ładowanie strony, responsywność czy czytelność treści.
Sprawdź również: System wideokonferencyjny dla firmy
Kary za brak dostosowania do przepisów
Dostosowanie się do nowych przepisów jest obowiązkiem każdej spółki akcyjnej. Każda spółka, która od 1 stycznia 2020 roku nie ma strony internetowej lub posiada ją, ale nie aktualizuje na niej treści związanych z akcjonariuszami, będzie podlegała karom. Na przykład, niepoprawna publikacja informacji na stronie niesie konsekwencje dla osób, które odpowiadają za realizację obowiązków informacyjnych. Ich niedopełnienie może skutkować karą grzywny w wysokości 5000 zł. Ponadto, należy pamiętać, że każda spółka akcyjna i komandytowo-akcyjna musi zgłosić adres obowiązkowej strony internetowej do KRS.
Czy moja spółka potrzebuje nowej strony?
Jak widać, nowelizacja ustawy niesie za sobą kilka istotnych zmian pod kątem widoczności spółek akcyjnych w internecie. Strona spółki akcyjnej nie może być już tylko wizytówką- musi umożliwiać komunikację z akcjonariuszami i łatwą aktualizację treści. Dlatego każda spółka powinna poważnie zastanowić się nad pytaniem: ,,Czy moja strona spełnia te wymagania?’’. Jeżeli odpowiedź będzie negatywna, warto zastanowić się nad jej zmianą.