Przejdź do treści

Zwiększ sprzedaż, dzięki 27 pomysłom na promocje Black Friday.

Pobierz listę
Podobają Ci się nasze treści?
Sięgnij po unikalną wiedzę prosto od developerów i marketingowców. Zapisz się do newslettera.
CAPTCHA
Dziękujemy za zapisanie się do newslettera!
Aby otrzymywać najświeższe, branżowe informacje, potwierdź subskrypcję w mailu, który od nas dostałeś.
PS. Nawet tak ważne wiadomości lubią czasem pomylić folder, dlatego upewnij się, że mail nie trafił do SPAMU
Otwórz swoją skrzynkę e-mail

Który skrypt sklepu internetowego jest najlepszy?

Kategoria: 
Data aktualizacji: 
Czas czytania
: 10 min

Sklep internetowy czy strona internetowa zawsze działają na podstawie pewnego oprogramowania. Może to być oprogramowanie dedykowane, rozwiązanie w chmurze (model SaaS), bądź darmowy skrypt Open Source, który można modyfikować. W naszym artykule zajmiemy się najlepszymi skryptami Open Source, które pozwolą stworzyć i prowadzić sklep internetowy.

Skrypt sklepu internetowego

Skrypt eCommerce – co to jest?

Skrypt eCommerce to oprogramowanie, za pomocą którego zakłada się i prowadzi sklep internetowy. Co prawda stronę sklepu internetowego da się stworzyć od zera, ale takie podejście wymaga umiejętności, czasu oraz większych nakładów finansowych.

Z tego powodu wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z gotowego skryptu sklepu, który wyjściowo oferuje szeroki wachlarz funkcji wspierających proces budowy i zarządzania platformą e-commerce. Zwykle obejmuje to różne metody płatności, przetwarzanie zamówień, publikację treści oraz integrację z innymi systemami (np. logistycznymi). Wymieniamy zatem 3 główne skrypty sklepów internetowych:

  • dedykowane – tworzone na zamówienie i w pełni dopasowane do indywidualnych potrzeb klienta,
  • SaaS (Software as a Service) – działają w modelu abonamentowym, co oznacza, że użytkownik uzyskuje dostęp do kompletnego oprogramowania, opłacając abonament,
  • open source – skrypty open source udostępniane są z otwartym kodem źródłowym, dzięki czemu użytkownicy mają swobodę w dostosowywaniu ich pod swoje potrzeby.

Na co zwrócić uwagę przy wyborze skryptu sklepu e-commerce?

Wybór skryptu sklepu internetowego to ważna decyzja i warto podejść do niej rozważnie. Oto punkty, które powinieneś wziąć pod uwagę:

  • określ potrzeby firmy – czego potrzebujesz i jakie są cele Twojej firmy? Zastanów się nad strukturą katalogu produktów, grupą docelową, potrzebnymi metodami płatności oraz opcjami dostawy,
  • ustal swój budżet i umiejętności – niektóre skrypty do sklepu internetowego oferują rozbudowane funkcje, ale korzystanie z nich może wymagać pomocy specjalistów (np. Magento),
  • weź pod uwagę skalowalność – masz ambitne plany, jeśli chodzi o rozwój Twojej firmy? Wybierz taki skrypt sklepu, który z biegiem czasu będzie w stanie obsługiwać większy ruch i większą liczbę produktów, zapewniając przy tym stabilność nawet podczas szczytów sprzedażowych,
  • przyjrzyj się wsparciu technicznemu oraz społeczności użytkowników – niezależnie od tego, z jakiego skryptu sklepu internetowego będziesz korzystać, z biegiem czasu natkniesz się na większe lub mniejsze problemy. Dlatego oceń jakość dokumentacji technicznej oraz aktywność użytkowników i deweloperów na forach poświęconych danemu skryptowi. Sprawdź też, jak często aktualizowane jest oprogramowanie. Pamiętaj również, że im popularniejsza technologia, tym łatwiej będzie Ci znaleźć wykwalifikowanych programistów i software house’y.

Magento (Adobe Commerce)

System Magento jest jednym z najlepszych i najpopularniejszych skryptów pod sklepy internetowe. Wyróżnia się elastycznością i skalowalnością, dzięki czemu możliwości rozbudowy i rozwoju e-sklepu są w nim niemal nieograniczone. Jeśli planujesz średni lub duży sklep internetowy albo dopiero zaczynasz, ale stawiasz na szybki rozwój, to powinieneś zdecydować się właśnie na skrypt Magento. Panel administracyjny do zarządzania e-sklepem jest przejrzysty, dodatkowo można z niego obsługiwać kilka sklepów internetowych. Platforma zawiera wszelkie niezbędne funkcje do prowadzenia e-sklepu, m.in.:

  • rozbudowane analizy i raporty,
  • różne opcje dostawy oraz systemy płatności,
  • konta dla klientów,
  • obsługę klienta,
  • narzędzia promocyjne i marketingowe.

Inne ciekawe cechy tego skryptu to możliwość korzystania z wielu walut i języków, sprzedaż produktów cyfrowych (mp3, ebooki), przydzielanie różnych cen dla poszczególnych grup klientów, przydzielanie różnych uprawnień dla administratorów, śledzenie porzuconych koszyków czy elastyczny mechanizm kuponów rabatowych.

Magento w przeciwieństwie do platform SaaS pozwala na całkowitą kontrolę nad swoim e-sklepem. Dodatkowo jest bardzo rozbudowany, a cały czas powstają nowe moduły, które wzbogacają system o nowe funkcje. W razie problemów technicznych Magento ma społeczność internetową na całym świecie. Warto wspomnieć o tym, że popularność systemu spowodowana jest nie tylko różnorodnością funkcji, ale również przyjaznością przy pozycjonowaniu sklepu internetowego na Magento. Skrypt umożliwia między innymi stworzenie mapy strony, dobrze zoptymalizowanych adresów URL, meta tagów dla produktów, kategorii czy zawartości strony.

Oto najważniejsze zalety Magento:

  • skalowalność – dzięki swojej architekturze i modułowej budowie, skrypt Magento da się świetnie rozwijać i dostosowywać do indywidualnych potrzeb wraz z rozwojem sklepu,
  • multi-store – za pomocą Magento da się zarządzać wieloma sklepami internetowymi z jednego panelu administracyjnego. To doskonałe rozwiązanie dla firm prowadzących różne sklepy w licznych regionach,
  • analiza danych – Magento oferuje rozbudowane narzędzia analityczne, które umożliwiają monitorowanie i analizowanie wyników sprzedaży oraz zachowań klientów.

Magento, z resztą jak każdy skrypt, nie jest bez wad:

  • wymagania techniczne – mnogość funkcji powoduje, że platforma jest zasobożerna i wymaga odpowiednich parametrów serwera,
  • wysoki próg wejścia – skrypt Magento wymaga wysokiego poziomu wiedzy technicznej,
  • wysokie koszty – z tego skryptu sklepu internetowego korzysta mnóstwo rozbudowanych e-commerce (często z branży B2B). Dlatego znajduje to odzwierciedlenie w cenach np. zewnętrznych rozszerzeń, które mogą kosztować nawet kilka tysięcy dolarów.

PrestaShop

PrestaShop jest jednym z najpopularniejszych skryptów sklepów internetowych na polskim rynku. System oferuje tysiące szablonów, na które możesz się zdecydować. PrestaShop jest bardzo proste w obsłudze, a same możliwości sklepu możesz poszerzać poprzez specjalne moduły, które pozwalają np. na dodanie nowych form płatności, narzędzi ułatwiających nawigację po stronie czy też systemu zniżek oraz różnych form zarządzania dostawami. PrestaShop obsługuje newsletter, a także kanały RSS. W skrypcie znajdziesz również możliwość wystawiania faktur, dodatkowo, podobnie jak Magento, jest on bardzo przyjaznym skryptem przy pozycjonowaniu sklepu pod wyszukiwarki internetowe.

Panel administracyjny PrestaShop jest niezwykle intuicyjny, a funkcje można stale rozbudowywać o dodatkowe moduły, które niestety w większości są płatne.

Omówmy bliżej główne zalety PrestaShop:

  • dojrzała, stale rozwijana platforma – PrestaShop istnieje na rynku od 2007 roku i wciąż jest jedną z najpopularniejszych platform e-commerce typu open source w Polsce. Stale otrzymuje nowe aktualizacje, które naprawiają błędy, zwiększają bezpieczeństwo oraz dodają nowe funkcje,
  • zarządzanie produktami z wariantami – skrypt pozwala tworzyć produkty w różnych wariantach (kolor, rozmiar) z indywidualnymi SKU, co ułatwia śledzenie stanów magazynowych i ustalanie cen,
  • mniejsze wymagania serwerowe – PrestaShop ma na ogół mniejsze wymagania techniczne w porównaniu do innych skryptów e-commerce.

Warto oczywiście pamiętać o wadach PrestaShop:

  • mniejsza skalowalność – PrestaShop nie jest aż tak skalowalnym skryptem, jak np. Magento i możliwości rozwoju sklepu na tej platformie są ograniczone, dlatego jest polecany szczególnie dla małych i średnich sklepów internetowych,
  • złożoność importu wariantów produktów – wielu użytkowników zwraca uwagę na to, że importowanie wariantów produktów jest często skomplikowane.

WooCommerce

WordPress to najpopularniejszy CMS na świecie, więc nie dziwne, że jego twórcy postanowili skupić się także na potrzebach sprzedawców internetowych. Z tego powodu w 2011 roku wydano WooCommerce, czyli plugin e-commerce, który dodaje do WordPressa najważniejsze funkcje związane ze sprzedażą internetową – wszystko za pomocą jednego kliknięcia.

Całkiem szybko dzięki prostocie użytkowania, modularnej strukturze i popularności WordPressa, WooCommerce stał się jednym z najczęściej wykorzystywanych skryptów e-commerce na świecie.

W 2015 roku WooCommerce został zakupiony przez Automattic, firmę stojącą za WordPress.com (czyli prostszą w obsłudze wersją WordPressa, która funkcjonuje w modelu SaaS). Od tego czasu jest ściśle zintegrowany z ekosystemem WordPress.

Ten skrypt e-commerce wyposażony jest we wszystko, czego potrzebuje nowoczesny sklep internetowy. Za pomocą WooCommerce da się np. bez problemu promować sklep poprzez Google Shopping czy Facebooka. Dzięki integracji z Google Analytics możesz z kolei śledzić i raportować efekty działań marketingowych. System wspiera także sprzedaż różnych rodzajów produktów – od prostych fizycznych przedmiotów po spotkania, treści cyfrowe dostępne tylko dla wybranych osób oraz subskrypcje.

Omówmy bliżej główne zalety WooCommerce:

  • łatwa instalacja – proces instalacji WooCommerce w przystępny sposób prowadzi użytkownika przez wszystkie etapy jak konfiguracja stron głównych, menu, struktury strony oraz dobór opcji płatności i wysyłki,
  • liczne możliwości rozbudowy – na oficjalnej stronie WooCommerce znajdziesz prawie 1000 rozszerzeń. Oprócz tego masz dostęp do niezliczonych wtyczek stworzonych dla samego WordPressa,
  • otwartość i elastyczność – dzięki REST API, WooCommerce jest elastyczny, skalowalny i może integrować się z praktycznie każdą usługą.

Przyjrzyjmy się głównym wadom WooCommerce:

  • mniejsze dostosowanie pod rynek europejski – ograniczona liczba użytkowników poza anglojęzycznymi krajami może utrudniać znalezienie wsparcia. Twórcy oprogramowania skupiają się głównie na rynku USA,
  • ryzyko ataków hakerskich – jako że środowisko WordPress to najpopularniejszy CMS na świecie, jest często obierane na cel przez hakerów. Z tego powodu dbanie o bezpieczeństwo (jak regularne aktualizacje oprogramowania) jest szczególnie ważne.

Drupal Commerce

Drupal Commerce, podobnie jak WooCommerce, jest platformą sprzedażową opartą na bardzo dobrym systemie zarządzania treścią, w tym przypadku – Drupalu. Drupal sam w sobie jest świetnym skryptem, który ma ogromne możliwości, jeśli chodzi o zarządzanie treścią czy pozycjonowanie. Drupal Commerce zostało rozszerzone o takie funkcje jak:

  • możliwość pisania recenzji, opinii, ocen,
  • tworzenie wersji okolicznościowych sklepu,
  • pop-upy z promocjami i bonami podarunkowymi,
  • blog i newsletter,
  • produkty powiązane,
  • testy produktów,
  • bazę wiedzy i FAQ,
  • dział inspiracji.

Zarządzanie sklepem internetowym na Drupal Commerce poprzez panel administracyjny może być niezwykle wygodne i intuicyjne, jednak samo stworzenie e-sklepu wymaga wiedzy programistycznej, dlatego warto to zadanie zlecić zewnętrznej firmie.

Skrypt Drupal Commerce jest bardzo bezpieczny. Sklepy na Drupalu posiadają np. Jysk czy Wilson . Dodatkowo CMS jest stale ulepszany i nadzorowany. Podobnie jak w Magento, w Drupal Commerce można zarządzać kilkoma sklepami internetowymi z jednego panelu administracyjnego.

Warto również zintegrować skrypt z innymi narzędziami, czyli systemami magazynowymi, księgowymi, bazami klientów, czatami, narzędziami analitycznymi czy porównywarkami cen.

Sklep internetowy na Drupal CMS bardzo ułatwia zakupy klientom, między innymi można w nim dokonywać zakupów bez rejestracji, zintegrować logowanie z mediami społecznościowym czy ograniczyć do minimum formularz zamówienia. Formy płatności dostępne na Drupal Commerce to m.in. PayU, Paypal, Przelewy24 oraz wiele innych, dodatkowo Drupal pozwala na tworzenie wersji mobilnych bądź responsywnych e-sklepu.

Oto główne powody, dla których warto korzystać ze skryptu Drupal Commerce:

  • szybkość – dzięki wbudowanemu mechanizmowi buforowania Drupal oferuje znakomitą prędkość działania w porównaniu z innymi skryptami e-commerce,
  • duża profesjonalna społeczność – duża społeczność programistów korzystających z Drupala sprawia, że łatwiej jest znaleźć przydatne zasoby i zatrudnić ekspertów,
  • łatwe prototypowanie – Drupal Commerce umożliwia szybkie tworzenie prototypów, co jest niezwykle cenne podczas fazy projektowania i testowania sklepu internetowego.

W kontekście Drupala warto pamiętać o następujących wadach skryptu:

  • wysokie wymagania systemowe – Drupal wymaga wydajnego hostingu, co może wiązać się z wyższymi kosztami,
  • wysoki próg wejścia – stopień rozbudowania skryptu przekłada się na to, że nie jest łatwy w obsłudze.

OpenCart

OpenCart jest skryptem zdobywającym w Polsce popularność i charakteryzuje się bardzo dobrą wydajnością oraz niedużymi wymaganiami względem serwera. Problemem może tu być jednak mniejsza ilość możliwości niż np. w Magento 2. Wszystko zależy od Twoich potrzeb. Panel administracyjny OpenCart jest bardzo przejrzysty i łatwy w obsłudze.

OpenCart nie ma zbyt wielu funkcji, jednak wystarczą one do stworzenia i prowadzenia prostego sklepu internetowego. Dzięki temu skrypt będzie dobrym narzędziem dla osób, które nie mają wielkiego doświadczenia z e-commerce. OpenCart można rozbudowywać zarówno o darmowe, jak i płatne wtyczki. Decydując się na platformę OpenCart, należy pamiętać o tym, że społeczność tego systemu jest mniejsza niż np. osób używających PrestaShop, lecz nadal znajdą się ludzie skorzy do pomocy w razie wystąpienia problemów.

Przyjrzyjmy się głównym zaletom skryptu OpenCart:

  • obsługa różnych bramek płatności – OpenCart jest kompatybilny z niemal wszystkimi bramkami płatności jak PayPal, Sage Pay, E-Way, Amazon Payments, WorldPay i wiele innych,
  • wsparcie techniczne – mimo że OpenCart funkcjonuje w charakterze open source, oferuje również dedykowane wsparcie techniczne. Usługi te są płatne, ale gwarantują szybką i profesjonalną pomoc.

Oto główne wady skryptu:

  • problemy z SEO – niektórzy użytkownicy zwracają uwagę na to, że OpenCart tworzy liczne zduplikowane strony (pojedyncza strona funkcjonuje pod wieloma adresami URL),
  • brak zaawansowanych funkcji e-commerce – Mimo że OpenCart zaliczany jest do skryptów sklepów internetowych, nie oferuje tak wielu funkcji, jak np. Magento czy PrestaShop, dlatego nie nadaje się pod bardziej rozbudowane realizacje.

Podsumowanie – jaki skrypt sklepu internetowego wybrać?

Decydując się na skrypt sklepu internetowego, warto najpierw zastanowić się nad tym, jakie są Twoje potrzeby w stosunku do rozwoju własnego biznesu, a także jaki ma być sam sklep internetowy. Jeśli Twój e-commerce jest bardzo rozbudowany i oferuje wiele produktów, to warto postawić na Magento lub Drupal Commerce. Natomiast jeśli jest niedużej lub średniej wielkości bez perspektyw dalszego rozwoju, to zdecyduj się na lżejsze i łatwiejsze w obsłudze platformy takie jak PrestaShop czy OpenCart.

Oceń wpis
4.8
Ocena: 4.8 Liczba głosów: 17

Dziękujemy za ocenę postu!

Mamy więcej darmowych treści. Nie rezygnuj z nich!
Technologie, SEO, marketing - newsletter z poradami, które od razu możesz wdrożyć! Prosto na Twoją skrzynkę. Za darmo i bez spam
CAPTCHA