Przejdź do treści
Podobają Ci się nasze treści?
Sięgnij po unikalną wiedzę prosto od developerów i marketingowców. Zapisz się do newslettera.
CAPTCHA
Dziękujemy za zapisanie się do newslettera!
Aby otrzymywać najświeższe, branżowe informacje, potwierdź subskrypcję w mailu, który od nas dostałeś.
PS. Nawet tak ważne wiadomości lubią czasem pomylić folder, dlatego upewnij się, że mail nie trafił do SPAMU
Otwórz swoją skrzynkę e-mail

Moduł Content Moderation – przegląd opcji

Kategoria: 
Opublikowane: 
Czas czytania
: 8 min

Domyślny przepływ pracy Drupala nie zawsze odpowiada potrzebom użytkowników. Gdy chcesz przeprowadzić weryfikację treści przed publikacją, moduł Content Moderation staje się kluczowym narzędziem. Pozwala on definiować statusy i kontrolować workflow treści. Odkryj, jak moduł Content Moderation może pomóc Ci w zarządzaniu treściami w Drupalu.

Jak korzystać z modułu Drupal Content Moderation

Kiedy potrzebujesz modułu Content Moderation?

Podczas zapisywania treści Drupal tworzy jej nową, zaktualizowaną wersję. Następnie ustawia ją jako domyślną, którą otrzymujesz po załadowaniu encji za pomocą ID.

Zapisywana treść na Drupalu jako wersja domyślna

Problem może się pojawić, gdy nie chcesz modyfikować treści widocznej dla użytkownika lub gdy chcesz sprawdzić wpis przed opublikowaniem zmian.

Zarządzanie treściami - Content Moderation

Wówczas potrzebujesz modułu do moderacji treści, który pozwala na zarządzanie przepływem pracy ze statusami i przejściami.

Statusy

Wersje treści dodawanych w Drupal CMS

Gdy edytujesz treść, np. wpis na blogu, Drupal może zachować kopię bieżącej wersji i utworzyć obok niej nowy wariant. Z biegiem czasu powstanie wiele różnych odsłon tego samego wpisu. Podczas gdy wszystkie kopie są przechowywane w bazie danych, tylko jedna z nich jest wykorzystywana podczas nawigacji na blogu.

Jest to podobne do śledzenia zmian w dokumencie Word lub przeglądania historii pliku w systemie kontroli wersji, takim jak Git.

1. Wersja opublikowana

Drupal musi zdecydować, którą wersję treści załadować podczas odwiedzania strony. Dlatego opublikowana wersja jest oznaczana jako domyślna – bez dodatkowego kontekstu to właśnie ona się wyświetla.

2. Wersja robocza

Dzięki modułowi Content Moderation możesz utworzyć nowszą wersję niż aktualnie opublikowana – to tzw. wersja oczekująca (robocza).

3. Wersja zarchiwizowana

Po utworzeniu nowej wersji domyślnej, poprzednia trafia do archwium treści. Dzięki temu przeszłe warianty możesz traktować jako zarchiwizowane, a wersję roboczą – jako możliwy przyszły kształt wpisu.

Historia moderowanej zawartości wygląda mniej więcej tak:

Przejście z pierwszej wersji treści do domyślnej

To wszystko pozwala na edycję treści bez modyfikowania publicznie dostępnej wersji.

Czym jest przepływ pracy?

Standardowo Drupal zapewnia bardzo prosty przepływ pracy (workflow). Treść można albo opublikować, albo zostawić jako „ukrytą”. Jeśli potrzebujesz bardziej złożonych funkcji, przydadzą Ci się dwa moduły: Content Moderation i Workflows.

Moduł Workflows udostępnia jeden przepływ pracy lub kilka, określonych jako zestaw statusów i przejść, czyli zmian stanu treści z jednego w drugi.

Moduł Workflows - przepływy pracy

Każdy typ treści może mieć własny workflow albo dzielić go z innym rodzajem.

Rewizje treści - jakie są typy

Planowanie przepływu treści

Planowanie workflow często trwa dłużej niż sama konfiguracja. Zacznij od przypisania ról osobom, które będą wchodzić w interakcje z zawartością witryny. Na przykład:

  • autorzy – tworzą treści, ale mogą nie mieć uprawnień do publikacji;
  • recenzenci – przeglądają i publikują content;
  • recenzenci techniczni – weryfikują treść pod kątem technicznym;
  • administratorzy witryny – zwykle mają uprawnienia do przejęcia kontroli nad dowolną zawartością.

Przygotuj plan działania

Rozpocznij od sporządzenia listy ról, statusów i przejść, które Twoim zdaniem będą potrzebne. Następnie skonsultuj się z przedstawicielem każdej z ról, aby upewnić się, że podział odpowiada potrzebom wszystkich zainteresowanych.

Role, za które odpowiadają konkretne osoby podczas pracy z treściami, to:

  • autor
  • recenzent techniczny
  • copywriter
  • menedżer publikacji

Statusy reprezentują aktualny stan danej rewizji. Są to:

  • Wersja robocza
  • Wymaga rewizji technicznej
  • Wymaga rewizji edytorskiej
  • Zaplanowane do publikacji
  • Wkrótce
  • Opublikowano

Przepływy ułatwiają pracę z contentem i nie pozostawiają wątpliwości co do etapu przygotowywania danej treści.

Zmiany statusów mogą wyglądać tak:

Przejścia statusów contentu na Drupalu

Niektóre statusy, takie jak Wymaga rewizji technicznej i Zaplanowane do publikacji, nie wymagają edycji, dlatego treści przez nie przechodzą bez modyfikacji. Recenzent techniczny może zasugerować poprawki i odesłać do wersji roboczej, ale w rzeczywistości nie dokona zmian – musi wprowadzić je autor.

Inne statusy, takie jak Wymaga rewizji edytorskiej, wymuszają zmiany. Dlatego przy każdej edycji upewniaj się, że zapisujesz nową wersję. Podczas planowania przepływów pracy śledź, kiedy zmiana statusu prowadzi do utworzenia nowego wariantu.

Gdy masz już gotowy plan działania, możesz rozpocząć konfigurację modułów Workflows i Content Moderation. To ułatwi workflow redakcji.

Instalacja modułów

Oba moduły dostępne są z poziomu core Drupala – możesz je zainstalować bezpośrednio w panelu administratora. Przejdź do zakładki Rozszerz lub pod adres /admin/modules.

1. Znajdź moduł Content Moderation na liście.

Jak zainstalować moduł Content Moderation

2. Wdrożenie wymaga także instalacji modułu Workflows. Kliknij Kontynuuj, a Drupal za jednym razem doda oba moduły.

Włączenie modułów Workflows i Content Moderation

3. Po zakończeniu instalacji wyświetli się komunikat o sukcesie.

Instalacja modułów Content Moderation i Workflows - sukces

Tworzenie przepływu pracy

Pora stworzyć własny workflow.

1. Przejdź do Konfiguracja > Przepływ pracy > Przepływy pracy lub pod adres /admin/config/workflow/workflows. Znajdziesz tam przegląd wszystkich przepływów. Domyślnie znajduje się tam jeden – Redakcyjny.

Workflows - dodawanie przepływu pracy w module

2. Aby dodać nowy workflow, kliknij przycisk Dodaj przepływ pracy, a następnie określ jego nazwę i wybierz typ.

Jak dodać nowy przepływ pracy

3. Po utworzeniu przepływu pojawi się komunikat o powodzeniu i opcje edycji.

Edycja przepływu pracy - sukces

W trakcie tworzenia nowego workflow automatycznie dodają się dwa statusy: Wersja robocza i Opublikowane. Pojawiają się też nowe przejścia: Utwórz nową wersję roboczą i Opublikuj.

  1. Zarządzanie statusami

    Edycja utworzonego przepływu pracy pozwala modyfikować, tworzyć i usuwać zawarte w nim statusy.

    Modyfikacja workflow i statusów treści

    W edycji każdego statusu możesz usuwać lub edytować przejścia.

    Jak edytować stan treści

    Aby dodać nowy status, kliknij Dodaj nowy stan i uzupełnij pole Etykieta stanu nazwą, która będzie identyfikatorem dla administratorów contentu.

    Jak dodać nowy status treści

    Zwróć uwagę na dwa opcjonalne pola wyboru, od których zależy to, czy element treści w tym statusie jest widoczny publicznie:

    • opcja Opublikowane – ustawia status elementu na opublikowany za każdym razem, gdy edytor zapisze go w tym trybie. W przeciwnym razie jest on aktualizowany do niepublikowanego;
    • opcja Domyślna wersja – jak sama nazwa wskazuje, ustawia daną wersję jako domyślną. Dzięki temu system wie, którą wersję wyświetlić w kanonicznej ścieżce encji lub w widoku.

    Po zapisaniu nowego statusu nastąpi przekierowanie do formularza konfiguracji przepływu pracy. Pojawi się też komunikat o powodzeniu operacji. Powtórz cały proces, żeby dodać wszystkie statusy, których potrzebujesz.

    Jak edytować workflow
  2. Zarządzanie przejściami

    Podobnie jak w przypadku statusów, edycja przepływu umożliwia modyfikację, tworzenie i usuwanie przejść.

    Możesz zmienić nazwę przejścia, a także wybrać podstawowe szczegóły jego działania.

    Jak edytować przejście statusów treści

    Aby dodać nowy workflow, kliknij Dodaj nowe przejście i wypełnij pole Etykieta przejścia.

    Jak dodać nowe przejście w module Drupal

    Po zapisaniu nowego statusu nastąpi przekierowanie do konfiguracji przepływu pracy. Wówczas wyświetli się komunikat o powodzeniu operacji, a nowe przejście pojawi się na dole tabeli. Powtórz wszystkie kroki, jeśli chcesz dodać kolejne przejścia.

    Edycja przejścia statusów treści - sukces

Dodawanie przepływu pracy do typu treści

Aby użyć danego przepływu do konkretnej zawartości, zmień jego ustawienia. Z sekcji Ten przepływ pracy dotyczy wybierz typ treści, a następnie zapisz.

Jak dodać przepływ pracy do typu contentu

Gdy przypiszesz workflow do typu treści z istniejącymi materiałami, wszystkie automatycznie zyskają status roboczych albo opublikowanych – zgodnie z ich bieżącym stanem.

Nadawanie uprawnień

Przepływy pracy generują nowe unikalne uprawnienia dla każdego z zawartych przejść.

Na przykład domyślny przepływ pracy Redakcyjny może mieć pięć uprawnień:

Nadawane uprawnienia do przepływów i przejść

Przejście umożliwia zmianę statusu zawartości. Każdy użytkownik z uprawnieniami będzie mógł je wykonać.

Jeśli chcesz ograniczyć uprawnienia związane z przejściami:

  1. Utwórz nowe role użytkowników.
  2. Wybierz uprawnienia do roli.
  3. Przypisz rolę do użytkownika.

Moderacja wpisów

W moderacji treści znajdziesz przycisk Zapisz na dole formularza. Zastępuje on pole wyboru sposobu publikacji w typach treści. Lista zawiera wszystkie możliwe statusy moderacji.

  1. Dodawanie nowej moderowanej zawartości

    1. W menu administracyjnym przejdź do sekcji Zawartość (admin/content), a następnie kliknij przycisk Dodaj zawartość.

    2. Po uzupełnieniu formularza użyj pola Zapisz jako, aby wybrać status. Kliknij Zapisz.

    Jak dodawać nową zawartość
  2. Edycja istniejącej zawartości w celu zmiany statusu

    Jeśli jesteś zalogowany jako użytkownik z uprawnieniami do moderacji, zobaczysz blok z formularzem pozwalającym łatwo zmienić status treści.

    Jak zmienić status danej zawartości

    Bieżący status wyświetla się wraz z innymi metadanymi w prawym górnym rogu formularza.

    Opcje edycji treści
  3. Tworzenie wersji roboczej

    1. Znajdź zawartość do edycji i kliknij Edytuj. Możesz też wejść w menu administracyjne i wybrać Zarządzaj. Wówczas przejdziesz do sekcji Zawartość (admin/content). Kliknij Edytuj obok elementu na liście.

    2. Na dole formularza znajdź pole Zmień na i wybierz opcję Wersja robocza. Następnie Zapisz.

    Jak stworzyć draft contentu

    3. Po zapisaniu formularza Drupal utworzy nową wersję roboczą i pozostawi domyślny wariant widoczny dla odwiedzających stronę.

  4. Zarządzanie wersjami roboczymi

    Aby opublikować wersję roboczą, przejdź do widoku Ostatnia wersja. Użyj formularza, aby ustawić żądany status, na przykład Opublikowane. Następnie kliknij Zastosuj.

    Jak zarządzać wersją roboczą contentu

    Spowoduje to przekształcenie wersji roboczej w domyślną i przeniesienie starego wariantu do archiwum.

    Możesz też zmienić opublikowaną wersję w zakładce Wersje. Wszystkie wersje, oprócz domyślnej, mają przycisk akcji.

    Moderowanie wersji contentu

Dodatkowe moduły i zasoby

Oto lista kilku modułów, które warto sprawdzić:

1. Diff – pozwala przejrzeć wszystkie dodane, zmienione lub usunięte fragmenty między wersjami.

Diff - moduł do zarządzania wersjami treści

2. Content Moderation Notifications – umożliwia otrzymywanie powiadomień pocztą elektroniczną, gdy fragment treści zmieni status.

Moduł Content Moderation Notifications do Drupala

3. Moderation Dashboard – zapewnia pulpit nawigacyjny w widoku profilu użytkownika; zawiera przydatne bloki związane z zarządzaniem treściami.

Moduł Moderation Dashboard do Drupala

4. Scheduler – daje możliwość zaplanowania publikacji treści na określoną godzinę.

Moduł Scheduler do Drupala

Podsumowanie

Moduł Content Moderation nie jest tylko prostym dodatkiem do Drupala – to narzędzie o ogromnym potencjale. Pozwala na tworzenie zaawansowanych przejść pomiędzy wersjami treści, dostosowanych do indywidualnych potrzeb użytkowników. Dzięki szerokiemu wachlarzowi opcji i ciągłym aktualizacjom wprowadzanym przez społeczność Drupala, moduł ten jest kluczowy dla skutecznego zarządzania treściami na stronie.

Dodatkowo, istnieje możliwość tworzenia własnych modułów, co otwiera drzwi do niemal nieograniczonych opcji dostosowania Drupala do potrzeb projektu.

W przypadku jakichkolwiek problemów z instalacją modułu Content Moderation, sprawdź odpowiednią sekcję w dokumentacji modułu.

Zapisz się do darmowego newslettera

Zdobywaj wartościową wiedzę z obszaru technologii i marketingu

CAPTCHA
Oceń wpis
0
Mamy więcej darmowych treści. Nie rezygnuj z nich!
Technologie, SEO, marketing - newsletter z poradami, które od razu możesz wdrożyć! Prosto na Twoją skrzynkę. Za darmo i bez spam
CAPTCHA