Lean startup jako metoda rozwoju dla Twojego biznesu
Teoretycy i praktycy biznesu wymyślili już dziesiątki metod rozwoju biznesu. Mało tego, cały czas pojawiają się nowe, innowacyjne rozwiązania, które warto przemyśleć, wprowadzając startup na rynek. Jedną z nowszych metod jest lean startup. Dowiedz się, na czym polega.
Co to jest lean startup?
Metodę tę opisał Eric Ries w swojej bestsellerowej książce „Metoda Lean Startup. Wykorzystaj innowacyjne narzędzia i stwórz biznes, który odniesie sukces". To amerykański biznesmen z innowacyjnym spojrzeniem na biznes, nieustannie szukający nowych, nietypowych dróg rozwoju biznesu, a lean startup doskonale wpisuje się w ten trend.
Lean startup to model biznesowy, polegający na kompletnym odwróceniu wszystkiego, co było robione jako wzorzec. Do tej pory projekt był implementacją wcześniejszych założeń, biznesplanów i badań, teraz projekt, zgodnie z metodyką lean startup, rozwija się wraz z realnym odbiorem produktu czy usługi na rynku.
Jak to dotychczas wyglądało?
- Pomysł i jego dopracowanie
- Badanie rynku, określenie grupy docelowej
- Dopracowanie produktu do granic możliwości
- Wypuszczenie na rynek finalnego, pełnego produktu
- Sukces i rentowność lub krach finansowy
Lean startup znacząco odbiega od opisanego, tradycyjnego modelu. Najważniejsze jest skonfrontowanie pomysłu z rynkiem i w ten sposób zweryfikowanie, czy dana usługa może być rentowna i w rezultacie zdobyć klientów. Tutaj produkt/usługa ma być MVP, czyli produktem o minimalnej funkcjonalności (działa poprawnie, jednak jest miejsce na poprawki), ale jednocześnie gotowym do zaprezentowania na rynku.
Metodykę lean startup można przedstawić za pomocą jednego, prostego zdania „nie otwieraj firmy, kiedy masz na nią pomysł, otwórz firmę, gdy wiesz, że pomysł ten przyjmie się wśród Twojej grupy docelowej”.
Dlaczego warto zastosować metodykę lean startup?
Biznes tworzy się przede wszystkim dla klienta, a przedsiębiorcy często o tym zapominają. Tymczasem to właśnie te unikalne wartości, jakie firma może zaoferować konsumentowi, są najważniejsze. Lean startup pozwala, na zasadzie eksperymentowania i badania rynku na realnym konsumencie, dopracowywać finalny produkt do wymagań i oczekiwań potencjalnego odbiorcy. To niewątpliwa zaleta, która daje społeczny dowód słuszności naszej biznesowej idei.
Lean startup to niwelowanie ryzyka. Największym zagrożeniem przy implementowaniu pomysłu na biznes jest zainteresowanie konsumentów usługą. Przy tym modelu rozwoju to właśnie pro konsumenckie podejście jest kluczem do sukcesu. Pomysł na biznes ewoluuje wraz z opiniami klientów. Mało tego, gdy produkt będzie już dopracowany i promowany, to i tak będzie miał już swoją pierwszą grupę konsumentów. Grono odbiorców będzie regularnie rozbudowywane i powiększane, a nie budowane od nowa.
Alternatywa dla tradycyjnych modeli biznesowych
To doskonała alternatywa dla tradycyjnego podejścia biznesowego. Zdecydowanie trudniej jest zmieniać coś, w co już zainwestowaliśmy dziesiątki tysięcy złotych i dopieszczaliśmy przez miesiące. Nawet jeśli nie przyjęło się na rynku, to wciąż liczymy, że to tylko kwestia promocji, czy zrozumienia oferty przez klientów. Przy metodyce lean startup dowolnie wprowadzamy korekty i dostosowujemy cały model tak, by jak najbardziej odpowiadał konsumentom, a jednocześnie nie wiąże się to z ogromnymi kosztami. Każda kolejna iteracja biznesu to docelowo także wzrost kluczowych wskaźników biznesu takich jak koszt za pozyskanie klienta czy współczynnik konwersji.
Łatwo zweryfikować także działania, jeśli mamy dwa pomysły. W ramach testów dwa, podobne produkty, ale jednak różniące się poszczególnymi funkcjonalnościami, można zaprezentować dwóm różnym grupom docelowym. Wnikliwa analiza rezultatów pozwoli na stwierdzenie, która idea była bliższa oczekiwaniom i w którą należy inwestować. Dla przykładu – produkt oferowany głównie sektorowi B2C przy metodyce lean startup jeszcze na etapie idei może transformować się do usługi oferowanej klientom B2B.
Lean startup jako metoda dla etatowych pracowników
Rozwijanie biznesu kojarzy się z ogromnymi nakładami finansowymi i inwestycjami. Do tego zazwyczaj widzimy potrzebę poświęcenia ogromnych ilości czasu na dopracowanie usługi. Strach przed działaniem czy porzuceniem dotychczasowej pracy blokuje nas przed założeniem własnej działalności i rozwijaniem biznesu, o czym marzymy od lat. Lean startup jest metodyką biznesową wręcz dostosowaną do osób, które pracują na etacie, a dodatkowo biznes chcą rozwijać po codziennych godzinach pracy.
Według metodyki lean startup plan można spokojnie dopracowywać w wolnym czasie, a i inwestycje nie są wymagane na wstępnym etapie. Czasami nawet niepotrzebny jest prototyp produktu, a wręcz sam pomysł, przedstawiony np. w formie prezentacji czy też krótkiego filmiku nagranego smartfonem. W zależności od tego, jaki będzie odbiór wśród wybranej grupy docelowej, można pracować nad doszlifowaniem modelu biznesowego, a dopiero potem zająć się jego realną implementacją. Tak rozwijany biznes może działać nawet po godzinach etatowej pracy aż do czasu, gdy pomysłodawca dojdzie do wniosku, że z samego startupu jest w stanie się utrzymać i może w pełni poświęcić się rozwojowi własnej działalności.
Autor książki, czyli Eric Ries, sam zastosował metodykę lean startup i przyniosła ona sukces w jego firmę IMVU. Lean startup popularność zdobywa także na polskim biznesowym rynku, a model ten wykorzystali chociażby SafePacz czy Miapka Design. Na rynku startupów cały czas pojawiają się nowe biznesy, stawiające na innowacyjny model rozwoju.
Czy lean startup to najlepsza możliwa metoda dla rozwoju Twojego biznesu? Nie da się tego stwierdzić bez odpowiednich przesłanek, ale na pewno jest to ciekawa, alternatywa forma budowania startupu. Kto wie, może to właśnie ona pozwoli Ci osiągnąć sukces i jest idealnie skrojona do Twoich wymagań wobec biznesu? Dane statystyczne pokazują, że startupy rozwijane tą metodą mają większe szanse na utrzymanie się na rynku niż startupy budowane tradycyjnie. Dlaczego więc nie spróbować?