Ile kosztuje stworzenie i utrzymanie sklepu internetowego?

Piotr Kujawa
Autor: Piotr KujawaCEO

Stworzenie sklepu internetowego to skomplikowany proces, który wymaga dokładnej analizy rynku oraz szczegółowego zaplanowania działań. Koszty związane z rozpoczęciem prowadzenia własnego e-commerce mogą się drastycznie różnić. Zależne jest to od projektu, skryptu oraz zastosowanych rozwiązań. W poniższym artykule przedstawiamy wszystkie te aspekty, jednocześnie wspominając o funduszach niezbędnych do rozpoczęcia prowadzenia własnej działalności.

Ile kosztuje sklep internetowy?

Ile kosztuje projekt graficzny sklepu internetowego?

Wygląd jest niezwykle istotną kwestią podczas tworzenia sklepu internetowego. To pierwsza rzecz, na którą użytkownik zwróci uwagę. Należy zdać sobie sprawę z tego, że ile użytkowników, tyle opinii. W praktyce oznacza to, że powinieneś wybrać projekt, który będzie przede wszystkim estetyczny, ale jednocześnie zgodny z oczekiwaniami Twojej głównej grupy docelowej. Nie będziemy w tym miejscu opisywać krok po kroku, jak stworzyć projekt graficzny sklepu internetowego, jednakże, by uświadomić sobie, dlaczego koszty tego przedsięwzięcia są wysokie, omówimy krótko, jakie działania należy podjąć przy projekcie graficznym sklepu internetowego.

Szata graficzna powinna być przede wszystkim stworzona przez specjalistów zajmujących się tym zawodowo. Zagwarantuje to brak jakichkolwiek błędów oraz zapewni pozytywny odbiór przez użytkowników. Wiedza zespołu pracującego nad Twoim projektem nie powinna ograniczać się tylko do dobrej znajomości programów Adobe Photoshop czy Illustrator. Wrzucenie gotowych grafik na stronę internetową nie ma nic wspólnego z projektem graficznym. Niezwykle ważne jest to, by pracujący dla Ciebie zespół znał takie pojęcia jak np. User Experience Design, o czym wspomnimy w kolejnym akapicie. Projektanci będą odpowiedzialni za takie elementy jak projektowanie interakcji, kreowanie wizerunku marki, tworzenie funkcjonalnego sklepu internetowego oraz ogólny odbiór przez użytkownika.

Wiedząc już, jakie składowe wchodzą w projekt graficzny sklepu internetowego, możesz śmiało stwierdzić, że to przedsięwzięcie nie będzie niskobudżetowe, dlatego musisz przygotować się na spore koszty. Za dobrze wykonaną pracę będziesz musiał zapłacić sporo pieniędzy. Ważne jest, by zdać sobie sprawę z tego, że nad profesjonalnym projektem należy spędzić od kilkudziesięciu do kilkuset godzin pracy. Dlatego też szerokim łukiem powinieneś omijać oferty ludzi, dla których koszt stworzenia szaty graficznej to 200 zł brutto.

Istnieją dwie możliwości stworzenia projektu graficznego sklepu, które różnią się m.in. kosztem usługi. Pierwszą z nich jest gotowy szablon.

Gotowy szablon sklepu a koszty

Jak sama nazwa wskazuje, do dyspozycji otrzymujesz już wcześniej przygotowany wzór, który możesz w pewnym stopniu edytować. Z pewnością jest to rozwiązanie dobre dla osób, które chcą prowadzić mały sklep i nie planują w przyszłości poszerzenia swojej działalności, a także w przypadku, gdy cena jest decydującym kryterium. W większości przypadków w gotowym szablonie możesz zmienić takie rzeczy jak logo firmy, kolorystykę oraz favikonę (grafika wyświetlana na pasku z kartami w przeglądarce internetowej).

Cena szablonu zależna jest w głównej mierze od jego funkcjonalności oraz poziomu zaawansowania. Wydawać by się mogło, że jest to idealny sposób na to, by szybko otworzyć sklep. Tak oczywiście jest, jednakże kosztem zaoszczędzonego czasu odbierasz sobie wiele możliwości, które mogą wyróżnić Cię od konkurencji.

Dedykowany projekt sklepu i jego cena

O wiele korzystniejszym rozwiązaniem w perspektywie długofalowej jest dedykowany projekt. Wszystkie grafiki, animacje oraz interakcje przygotowywane są wedle Twojego uznania i robione są tylko i wyłącznie dla Ciebie. To świetna okazja do tego, by wyróżnić się na tle innych sklepów i skusić potencjalnych klientów do dokonania zakupów na Twojej platformie. Decydując się na dedykowany projekt, nie stawiasz sobie żadnych ograniczeń. Wszystkie pragnienia i oczekiwania dotyczące wyglądu mogą zostać bezproblemowo zaprojektowane przez grafika i wdrożone przez specjalistę. W przypadku gotowego szablonu takiej możliwości nie masz.

Cena za gotowy szablon zależna jest od jego funkcjonalności oraz udostępnionych możliwości edycji. W większości przypadków ceny zaczynają się od 300 zł, a kończą się na 2000 zł. W przypadku dedykowanych projektów graficznych koszt stworzenia sklepu internetowego jest znacznie wyższy, ale tym samym oferuje Ci o wiele więcej możliwości. Za indywidualnie stworzony projekt graficzny sklepu internetowego będziesz musiał zapłacić kilka tysięcy złotych. Finalna cena zależna jest od wielu czynników – ilości podstron do zaprojektowania, widoku mobilnego oraz wielu innych czynników. Jedno jest pewne – koszt jest znacznie wyższy niż w przypadku gotowego szablonu.

User Experience Design ma wpływ na cenę sklepu

UX Design jest pojęciem trudnym do wytłumaczenia, często też mylonym z UI Design. User Experience Design odpowiada za wszystko, czego doświadcza użytkownik, odwiedzając stronę oraz wchodząc w interakcje z poszczególnymi elementami witryny – w przypadku sklepów internetowych mogą to być na przykład poszczególne produkty z Twojego asortymentu.

By dokładnie zrozumieć, czym jest UX Design, przyjrzyjmy się temu, za co odpowiada UX Designer. Przede wszystkim jest to dostarczenie użytkownikowi contentu w jak najbardziej przyjazny sposób. Dla przykładu – proces zakupowy ma przebiegać szybko oraz bezproblemowo, a wszystko to ubrane ma zostać w pasującą szatę graficzną. UX Designer musi wcielić się w rolę użytkownika i zastanowić się, jak wszystko powinno wyglądać i jak ma działać, a następnie swoje obserwacje musi odpowiednio wdrożyć w życie.

Zatrudniając UX Designera, dbasz przede wszystkim o użytkowników oraz ich doświadczenia ze sklepem. Jeżeli klient z łatwością i przyjemnością dokona u Ciebie zakupów, to najprawdopodobniej następnym razem wybierze również Ciebie, a nie konkurencję. Efektem pracy doświadczonego UX Designera z pewnością będzie wzrost konwersji, a co za tym idzie – Twojego zarobku, tym samym zwrócą się koszty jego zatrudnienia z sowitą nawiązką.

Wybierając software house zajmujący się tworzeniem sklepów internetowych, możesz być pewny, że w jego załodze znajduje się profesjonalny UX Designer, dzięki któremu doświadczenia użytkowników w sklepie internetowym będą na najwyższym poziomie.

Cena sklepu a wybór oprogramowania

Tworząc sklep internetowy, do wyboru masz dwie, popularne opcje – abonament SaaS oraz wolne oprogramowanie. Postaramy się scharakteryzować obie opcje, wskazując, która lepiej sprawdzi się w Twoim projekcie.

Sklep internetowy w modelu SaaS

Model SaaS działa na zasadzie abonamentu. W zamian za uiszczanie comiesięcznej opłaty otrzymujesz dostęp do gotowej platformy sprzedażowej. Masz więc do dyspozycji gotowy skrypt oraz infrastrukturę serwerową. Większość serwisów oferujących sklep internetowy w oparciu o model SaaS pobiera opłaty rzędu od 50 zł do 300 zł miesięcznie. Po opłaceniu usługi dostajesz wszystko, czego potrzebujesz do prowadzenia sprzedaży online. Wydawać by się mogło, że jest to rozwiązanie idealne. Są to jednak tylko pozory, ponieważ każda platforma oferująca model SaaS stawia przed użytkownikiem wiele ograniczeń. Rozwój niektórych funkcjonalności może okazać się bardzo trudny, a w niektórych sytuacjach nawet niemożliwy.

Dlatego tworząc sklep internetowy, warto myśleć przyszłościowo i optymistycznie. Nawet jeżeli z początku planujesz prowadzenie bardzo małej platformy sprzedażowej, to z czasem może się okazać, że Twój sklep zyska bardzo dużo użytkowników. Wtedy będzie Ci zależało na rozwijaniu funkcjonalności, a także polepszeniu doświadczeń użytkowników. W przypadku platformy abonamentowej SaaS możesz spotkać wiele ograniczeń, przez co nie będziesz mieć szansy na polepszenie swoich wyników sprzedażowych. W efekcie czego zmuszony będziesz na migrację całego sklepu na dedykowaną platformę lub rozwiązanie Open Source, pamiętając przy tym, że proces ten również generuje koszty.

Sklep internetowy w modelu Open Source

Open Source to inaczej otwarte oprogramowanie. Dzięki niemu możesz tworzyć sklepy internetowe na własnych serwerach ze spersonalizowanymi funkcjonalnościami. Bardzo popularnym skryptem Open Source jest Magento. System ten został w całości napisany w języku PHP. Z racji swej specyfiki oraz kosztów utrzymania sklepu wybierany jest przez średnie oraz duże sklepy internetowe, jednakże nic nie stoi na przeszkodzie, by korzystały również z niego małe sklepy online.

Oprogramowanie Magento jest całkowicie darmowe i oferuje swoim użytkownikom nieograniczone wręcz możliwości. System posiada wiele przydatnych funkcjonalności, modułów oraz opcji. Magento pozwala użytkownikowi dowolnie personalizować platformę, co jest zasługą otwartego kodu. Deweloper ma nieograniczone możliwości rozbudowywania sklepu, co oznacza, że z małego sklepu online można stworzyć największą platformę sprzedażową w Polsce bez konieczności zmiany systemu.

Podsumowując, najbardziej praktycznym rozwiązaniem dla e-commerce jest działanie na oprogramowaniu Open Source. Pomimo początkowych, wysokich kosztów stworzenia sklepu internetowego oraz administracji jest to rozwiązanie o wiele lepsze niż abonament SaaS w perspektywie długofalowej. Administrator nie spotka się z żadnymi ograniczeniami w kwestii rozwoju. W efekcie czego sklep internetowy ma prawo rozwijać się bez zbędnych przeszkód.

cena sklepu internetowego

Funkcjonalności sklepu kosztują

Koszty stworzenia sklepu internetowego obejmują nie tylko podstawową instalację wybranego oprogramowania, ale i dodatkowe funkcjonalności. To dzięki nim sklep internetowy może się rozwijać i przynosić zyski. W przypadku wcześniej wspomnianego Magento zakup niezbędnych modułów może wiązać się z kosztem na poziomie nawet kilku tysięcy złotych. Całkowity koszt jest uzależniony od tego, jakie moduły chcesz mieć w sklepie.

Poniżej przedstawiamy listę najbardziej istotnych funkcjonalności.

  • Sposoby dostawy – odbiór osobisty, firma kurierska – moduł DHL, PP Pocztex, UPS, DPD, Paczkomaty. Każdy z modułów różni się ceną – można również postawić na autorskie rozwiązania.
  • Porównywarki cen – np. Ceneo, Skąpiec.
  • Sposoby płatności – płatność gotówką przy odbiorze, przelew bankowy, systemy płatności.
  • Obsługa aukcji / marketplace’ów – np. poprzez integrację z Allegro.
  • Integracja z czatem.
  • Integracja z newsletterem.
  • Stworzenie sekcji blogowej.
  • Stworzenie sekcji z nowościami i polecanymi produktami.
  • Zaawansowane opcje ustawiania promocji.

Wyżej wymienione funkcjonalności to tylko podstawa do tego, by prowadzić dobry sklep internetowy. W ofercie wielu portali można znaleźć wiele innych, ciekawych modułów rozwijających możliwości sklepu online. Należy jednak pamiętać, że cena stworzenia sklepu internetowego rośnie wraz z każdym dodatkowym płatnym modułem. Jeżeli zależy Ci na minimalizacji kosztów, uważnie przemyśl listę funkcjonalności.

Ile kosztuje utrzymanie sklepu?

Nierzadko koszty utrzymania sklepu mogą przewyższać te związane z jego wdrożeniem. Dlatego już na samym początku warto wziąć pod uwagę koszty wszystkich elementów związanych z prowadzeniem i utrzymaniem sklepu. Oto kluczowe koszty utrzymania sklepu internetowego:

Serwer

Dobry serwer to podstawa wydajnego e-commerce. Dlatego trzeba dobrać go idealnie pod swój sklep. Dla mniejszych sklepów z małym ruchem sprawdzi się hosting współdzielony z dyskami SSD, średniej wielkości sklepy powinny zainwestować w hosting VPS, natomiast bardzo duże sklepy warto, aby zainwestowały w hosting dedykowany. Cena hostingu różni się w zależności od wybranej opcji. Hosting SSD to koszt od 150 zł rocznie, VPS od 1000 zł, a dedykowanego od 2000 zł w górę.

Certyfikat SSL

Zakup certyfikatu SSL to podstawa do prowadzenia bezpiecznego e-commerce, dlatego w koszt stworzenia sklepu internetowego koniecznie trzeba wliczyć cenę SSL-a. Podobnie jak w przypadku serwera opcji certyfikatów jest kilka – Domian Validation (DV) to najbardziej budżetowa opcja – koszt to kilkadziesiąt złotych. Organization Validation (OV) polecany jest średnim sklepom internetowym, jego cena waha się w granicach kilkuset złotych. Natomiast Extended Validation (EV) przeznaczony jest do dużych i bardzo dużych sklepów internetowych.

Prace rozwojowe i wsparcie techniczne

Cena stworzenia sklepu internetowego powinna obejmować również późniejsze wsparcie techniczne projektu – pomoc w naprawie błędów, wykonywanie aktualizacji czy monitoring sklepu. Ważne jest także uwzględnienie w kosztach późniejszych prac rozwojowych, czyli wszystkich ewentualnych prac związanych z dodaniem funkcjonalności, rozbudową sklepu itd.

Ile kosztuje marketing sklepu?

Koszt stworzenia sklepu internetowego to jedno, ale budowanie jego późniejszej widoczności to druga sprawa. Cena działań marketingowych będzie w dużej mierze uzależniona od działań, które będziesz chciał podjąć. Płatne kampanie reklamowe, pozycjonowanie, publikacje sponsorowane – wszystkie te działania generują spore koszty. To, ile na nie wydasz, zależy m.in. od tego, czy będziesz zajmował się marketingiem sklepu internetowego sam, czy skorzystasz z pomocy profesjonalnej agencji. Pierwsza opcja na pewno pozwoli Ci ograniczyć koszty, ale będzie bardzo czasochłonna. Nawiązując pracę z agencją, musisz liczyć się z wydatkiem od kilkuset złotych do nawet kilku tysięcy miesięcznie w zależności od zakresu prowadzonych działań.

Dodatkowe koszty, o których musisz pamiętać

W tej części artykułu podpowiemy, na co należy zwrócić uwagę po wdrożeniu sklepu. Samo stworzenie platformy sprzedażowej nie jest jednoznaczne z odniesieniem sukcesu, a koszty utrzymania sklepu również mogą nie należeć do najniższych.

Koszt wsparcia technicznego

Po wdrożeniu sklepu internetowego pierwszym etapem powinno być ponowne przeprowadzenie wszystkich testów – czy proces sprzedażowy działa tak, jak powinien, czy opisy wszystkich produktów się zgadzają, czy użytkownikowi dostarczana jest odpowiednia treść itd. Należy zdecydować, czy korzystasz z własnych zasobów np. swojego zespołu IT, czy chcesz skorzystać z usług firmy zewnętrznej do przeprowadzenia testów. Ta pierwsza opcja wiąże się z zatrudnieniem co najmniej kilku specjalistów, co łączy się z wysokimi kosztami (pensje + miejsce pracy). W takim momencie korzystniejszym rozwiązaniem jest skorzystanie z firmy zewnętrznej, z którą możesz się rozliczyć na dwa sposoby – na zasadzie abonamentu lub opłaty za przepracowane godziny – Time and Materials.

Zewnętrzny zespół IT w ramach swoich usług oferuje rozwiązywanie wszelkich problemów, aktualizacje skryptu oraz modułów (a także ich instalację), nadzór nad działaniem sklepu oraz jego obsługą. Niezależnie od tego, którą metodę rozliczeń wybierzesz, masz do dyspozycji zespół profesjonalistów, którzy poradzą sobie z każdym wyznaczonym przez Ciebie zadaniem.

Koszt grafiki produktowej

Zdjęcia produktowe często są kluczem do zainteresowania Klienta oraz przekonania go do zakupu. Koszt grafiki można zminimalizować, jeżeli posiadasz dobrej jakości zdjęcia od producenta, które podsyła Ci w ramach umowy. Jednak w momencie, gdy nie są one wystarczająco dobre, powinieneś sam zainwestować w ich wykonanie, zatrudniając fotografa bądź wykonując zdjęcia samodzielnie. Dzień pracy fotografa może być kosztem nawet kilkuset złotych, do tego należy doliczyć jeszcze cenę obróbki zdjęć.

Koszt opisów produktów

Aby zachęcić użytkownika do dokonania zakupu, nie wystarczą same zdjęcia – liczy się również oryginalny, szczegółowy opis, który pozwoli potencjalnemu klientowi lepiej poznać produkt. Oczywiście, chcąc obniżyć koszty, możesz skorzystać z opisów zapewnionych przez producenta. Jednakże nie jest to dobre wyjście, jeżeli masz zamiar pozycjonować swój sklep internetowy – może nastąpić wtedy duplikacja treści. Dlatego warto, abyś zainwestował w jakościowe opisy produktów. Jeżeli nie masz czasu na ich samodzielne stworzenie, zleć prace copywriterowi. Zazwyczaj rozliczenie ze specjalistą odbywa się na zasadzie stawki za 1000 znaków, która waha się między 15 a 40 zł netto.

Koszt opracowania regulaminu

W koszt stworzenia sklepu należy również wliczyć stworzenie jego regulaminu, który będzie dostępny w formie osobnej podstrony lub pliku pdf do pobrania. Powinien on uwzględniać wszystkie kluczowe informacje dotyczące korzystania ze sklepu – prawne aspekty umowy kupna-sprzedaży, polityki zwrotów czy ochrony danych osobowych. Stworzenie profesjonalnego regulaminu sklepu powinieneś powierzyć prawnikowi, który zna się na tworzeniu tego rodzaju dokumentów. Cena takiej usługi może wahać się od kilkuset złotych do nawet kilku tysięcy przy bardzo skomplikowanych i rozbudowanych regulaminach.

Koszty stworzenia i utrzymania sklepu – podsumowanie

Założenie i prowadzenie sklepu internetowego to koszty, które mogą być przytłaczające, szczególnie dla początkujących sprzedawców internetowych. Tworzenie sklepu internetowego to proces składający się z wielu czynników, gdzie każdy z nich ma istotny wpływ na to, czy projekt okaże się sukcesem.

Samo kupno domeny oraz wgranie gotowego szablonu nie wystarczy. By e-commerce miał prawo w ogóle zaistnieć, należy wykonać dobry projekt graficzny, zaprojektować doświadczenia użytkowników, wybrać skrypt, zaimplementować pożądane funkcjonalności oraz stale nadzorować sklep. Wszystko to ma wpływ na to, czy wyróżnisz się na tle konkurencji i czy uda Ci się rozwinąć biznes w satysfakcjonującym stopniu. Koszt stworzenia sklepu internetowego od podstaw może wynieść kilka, a nawet kilkanaście czy kilkadziesiąt tysięcy złotych.

Dla utrwalenia wiedzy zapraszamy do zapoznania się z infografiką podsumowującą wszystkie koszty stworzenia sklepu internetowego.

Koszt sklepu internetowego

Myślisz o założeniu sklepu internetowego?

Poznaj naszą ofertę