Przejdź do treści

Zwiększ sprzedaż, dzięki 27 pomysłom na promocje Black Friday.

Pobierz listę
Podobają Ci się nasze treści?
Sięgnij po unikalną wiedzę prosto od developerów i marketingowców. Zapisz się do newslettera.
CAPTCHA
Dziękujemy za zapisanie się do newslettera!
Aby otrzymywać najświeższe, branżowe informacje, potwierdź subskrypcję w mailu, który od nas dostałeś.
PS. Nawet tak ważne wiadomości lubią czasem pomylić folder, dlatego upewnij się, że mail nie trafił do SPAMU
Otwórz swoją skrzynkę e-mail

Audyt UX. Na czym polega audyt użyteczności strony?

Kategoria: 
Opublikowane: 
Czas czytania
: 6 min

Funkcjonalna i intuicyjna strona to coś, czego potrzebuje Twój biznes, jeżeli chcesz zaistnieć w sieci. Obok optymalizacji, użyteczność witryny jest jednym z najważniejszych elementów pracy nad stroną. Audyt UX bada skuteczność www, sprawdza jej kondycję i wypunktowuje błędy. W artykule przyjrzymy się, na czym polega i jak powinien wyglądać.

Audyt UX strony internetowej

Czym jest audyt UX?

Strona internetowa powinna być dostosowana do potrzeb potencjalnego klienta. Audyt UX strony www pozwala określić, czy witryna spełnia oczekiwania użytkowników. Uwidacznia błędy związane z funkcjonalnością serwisu, ale i proponuje rozwiązania, które zachęcają użytkowników do zakupów, pobierania materiałów, wypełniała formularzy kontaktowych, oglądania plików video, galerii zdjęć, czytania tekstów.

Strona musi być intuicyjna. Audyt UX analizuje tę intuicyjność, sprawdza, czy i w jaki sposób strona internetowa jest przystosowana do przyzwyczajeń klientów, bada czytelność serwisu. Po co? By przetestować, czy witryna spełnia założone cele, a jeśli nie, to to naprawić. Tymi celami są najczęściej: sprzedaż produktów, usług lub nakłonienie klienta do wykonania konkretnej czynności, jak zapisanie się do wysyłki newslettera, pobranie pliku pdf czy udostępnienie www w social mediach.

Analiza UX – poznaj główne metody

Konkretnie analiza UX obejmuje czytelność widoków strony, jasność przekazywanych informacji, badanie struktury strony głównej, podstron oraz nawigacji całej witryny, użyteczność formularzy, stron produktowych, kontaktu. Dokładną analizę serwisu eksperci UX przeprowadzają na dwa sposoby – badając www oraz wcielając się w użytkownika.

Analiza heurystyczna

Analiza heurystyczna to zbadanie strony według przyjętych zasad budowy serwisu. Specjaliści analizują www, szukają powszechnych błędów, kierując się zbiorem zasad i wskazówek ekspertów takich jak heurystyki Nielsena, zasad Schneidermana, Connella czy reguł poznawczych Gerhardt-Powals’a.

Wędrówka poznawcza

Wędrówka poznawcza to tzw. spacer eksperta po stronie internetowej i sprawdzanie użyteczności serwisu z punktu widzenia nowego klienta. Specjalista testuje w ten sposób różne ścieżki użytkowników, dokonując autentycznego zakupu, szukając danego tekstu na www czy produktu, wykonując konkretne działania.

Audyt użyteczności i popularne narzędzia

Analizując użyteczność witryny, można wykorzystać szereg narzędzi. Niektóre z nich warto zastosować do konkretnych branży czy typów stron takich jak e-sklepy, czy blogi. Poniższe narzędzia pomagają w przeprowadzaniu testów użyteczności ux dla stron www.

Heurystyki Nielsena i Molicha

Heurystyki Nielsena to zbiór 10 wytycznych, którymi należy się kierować podczas tworzenia stron internetowych. To taka checklista dla specjalisty UX, który analizuje witrynę. Oto one:

  1. Pokazuj status systemu.
  2. Zachowaj zgodność pomiędzy systemem a rzeczywistością.
  3. Daj użytkownikowi pełną kontrolę.
  4. Trzymaj się standardów i zachowaj spójność.
  5. Zapobiegaj błędom.
  6. Pozwalaj wybierać, zamiast zmuszać do pamiętania.
  7. Zapewnij elastyczność i efektywność.
  8. Dbaj o estetykę i umiar.
  9. Zapewnij skuteczną obsługę błędów.
  10. Zadbaj o pomoc i dokumentację.

Reguły poznawcze Gerhardt-Powals’a

Kolejnymi wytycznymi, które służą przeprowadzeniu analizy heurystycznej strony, są reguły poznawcze Gerhardt-Powals’a, który prezentuje bardziej całościowe podejście do tematu. Oto one:

  1. Automatyzuj niechciane obciążenia, takie jak obliczenia czy porównania.
  2. Pokazuj użytkownikom dane w sposób jasny i konkretny.
  3. Przechodź od ogółu do szczegółu.
  4. Prezentuj informacje w sposób zrozumiały dla każdego.
  5. Używaj nazw kojarzących się z funkcjami.
  6. Ogranicz ilość zadań opartych na surowych danych – stosuj odpowiednie kolory i grafiki zamiast surowych danych.
  7. Wyświetlaj jedynie informacje potrzebne w konkretnej chwili.
  8. Udostępniaj dane w różnych formatach kodowania w razie konieczności.
  9. Kontroluj nadmiar informacji.

Content usability

Content nie może być pomijany podczas audytu UX. Jego rola jest znacząca. Ostatecznie to tekst przekazuje użytkownikowi konkretną informację. Zwykle zwraca się uwagę, by od strony semantycznej tekst był jakościowy i trafny, ale warto również zadbać o estetykę i formatowanie danego tekstu. Użyteczność tekstu można wypracować za pomocą unikania wersalików, używania bezszeryfowych czcionek, stosowania nagłówków czy śródtytułów. Tekst powinien mieć maksymalną wartość informacyjną.

Analiza zachowania użytkowników

Analiza eye tracking i map ciepła pozwala na wykrycie problematycznych elementów strony. Śledzenie ruchu gałek ocznych oraz ruchów myszki bada zachowania użytkowników w sposób nieinwazyjny, bez ich wiedzy. Eye tracking sprawdza, na które elementy użytkownik zwraca uwagę. Mapy cieplne to clicktracking, czyli analizowanie kliknięć myszką, scrolltracking – śledzenie przewijania strony oraz attentiontracking badanie elementów bądź przyciąganie użytkowników. Zarówno eye tracking, jak i mapy cieplne pomagają w poprawie współczynnika konwersji.

To tylko kilka narzędzi i technik w obszarze user experience. Decydując się na audyt strony, warto zorientować się, jakie specjalista proponuje rozwiązania. Koszt całego audytu często zależy od przyjętej metodologii, niektóre z badań wymagają większego nakładu finansowego.

Audyt UX strony www – najczęstsze błędy

Większość błędów, które znajduje profesjonalny audyt UX, powtarza się na wielu stronach www. To na przykład:

  • niezrozumiałe nazewnictwo,
  • skomplikowane przedstawienie warunków sprzedaży, dostawy, płatności, zwrotów,
  • zbyt obszerne formularze,
  • nieintuicyjna porównywarka produktów dostępna na stronie,
  • brak możliwości sortowania,
  • wymyślne menu,
  • brak responsywności strony,
  • długi czas ładowania się strony,
  • niejasna polityka cenowa,
  • zbyt mało informacji na temat dostępnych produktów czy ofert.

Dlaczego warto i ile kosztuje audyt UX?

UX stawia potrzeby użytkownika na pierwszym miejscu. Funkcjonalna i użyteczna strona jest doskonałym narzędziem sprzedaży produktów oraz promocji usług firmy. Testy użyteczności są jednym z najważniejszych elementów projektowania strony www. Jeśli masz stronę wykonaną w systemie Drupal, uwzględnij takie działanie w swojej strategii biznesowej.

Korzyści z audytu UX

Audyt UX powinien zakończyć się raportem. W nim specjaliści określą słabe i mocne strony serwisu oraz zaproponują zmiany. Audyt UX jest wielkim krokiem do ulepszenia funkcjonalności strony. Jest wyjściem naprzeciw potrzebom klientów. Pozwala uświadomić mankamenty strony, których nie dostrzegają pracownicy, a które negatywnie wpływają na użytkowanie www przez nowych klientów. Pokazując kondycję witryny, pomaga podejmować decyzje biznesowe.

Cena audytu UX

Na cenę audytu UX wpływa kilka czynników. Koszty zależą od obszaru, jaki analiza użyteczności ma obejmować oraz zastosowanej metodologii. Kompleksowy audyt UX strony www to rząd kilku tysięcy złotych. Jeśli cena jest przeszkodą, warto zainwestować w audyt poszczególnych elementów, który wiąże się z niższymi kosztami.

Zapisz się do darmowego newslettera

Zdobywaj wartościową wiedzę z obszaru technologii i marketingu

CAPTCHA

Analiza UX – podsumowanie

Audyt UX powinni przeprowadzać specjaliści, najlepiej z firmy zewnętrznej, którzy nie są przyzwyczajeni do danej witryny, jej grafik, tekstów, rozmieszczenia poszczególnych składowych. Kompleksowy raport powinien zawierać odniesienie się do takich elementów jak: strona główna serwisu, użyteczność witryny, jasność przekazu, nawigacja, wyszukiwarka, linki, layout, błędy na stronie, formularze, content. Warto mieć tego świadomość.

Oceń wpis
4.6
Ocena: 4.7 Liczba głosów: 19

Dziękujemy za ocenę postu!

Mamy więcej darmowych treści. Nie rezygnuj z nich!
Technologie, SEO, marketing - newsletter z poradami, które od razu możesz wdrożyć! Prosto na Twoją skrzynkę. Za darmo i bez spam
CAPTCHA