Zarządzanie treścią w Drupalu – poznaj możliwości
Odpowiedni content to podstawa funkcjonowania każdej strony na Drupalu. Jest tak zwłaszcza wtedy, jeśli za jego pomocą chcesz zdobywać klientów. Ważne jest jednak, aby umiejętnie nim zarządzać. W tym artykule dowiesz się, jak zrobić to krok po kroku.
Zarządzanie contentem w Drupalu – typy zawartości
Pierwszym krokiem w procesie organizowania treści jest przygotowanie odpowiednich typów zawartości jak artykuł, przepis, prosta strona, hasło ze słownika itp. Drupal daje pod tym względem duże możliwości, dlatego z powodzeniem możesz dostosować platformę do swoich potrzeb.
Aby dodać nowy rodzaj contentu, w menu administracyjnym przejdź do Struktura > Rodzaje zawartości:
W menu, które Ci się ukaże, wybierz Dodaj rodzaj zawartości:
Zostaniesz przeniesiony do menu, w którym będziesz mógł wprowadzić konieczne edycje:
Wyjaśnijmy sobie widoczne tu pola:
- Nazwa – pod taką nazwą będzie się prezentować dany rodzaj zawartości.
- Nazwa wewnętrzna – wewnętrzna nazwa rodzaju zawartości, która będzie stosowana jako część adresu URL.
- Opis – opcjonalnie dodaj opis, aby sprecyzować zastosowanie rodzaju contentu.
- Ustawienia formularza dodawania zawartości – skonfiguruj reguły, jakie są stosowane w przypadku tworzenia i edytowania danego rodzaju contentu (np. konieczność przejrzenia podglądu przed publikacją.
- Opcje publikacji – wybierz domyślne ustawienia w przypadku opublikowania nowego contentu z tej kategorii (np. promowanie na stronie głównej).
- Ustawienia językowe – wybierz domyślny język przy publikacji tego typu contentu.
- Ustawienia wyświetlania – wybierz, czy chcesz, aby przy danym rodzaju treści wyświetlać datę publikacji oraz nazwę autora.
- Ustawienia menu – wybierz, z których typów menu można zamieszczać odnośniki do konfigurowanego rodzaju zawartości.
Po wprowadzeniu edycji kliknij Zapisz i zarządzaj polami. Zostaniesz wtedy przeniesiony do kolejnego menu:
Możesz tutaj edytować lub dodać nowe pola, które odpowiadają za przechowywanie wybranego typu informacji.
Zarządzanie treścią w Drupalu – taksonomia
Taksonomia jest używana do klasyfikowania zawartości witryny. Jednym z powszechnych przykładów taksonomii są tagi, za pomocą których można kategoryzować wpisy na blogu.
Poszczególne jednostki taksonomii znane są jako terminy (terms) a ich zbiór to słownik (vocabulary). Do terminów taksonomicznych da się dołączyć pola – możesz np. skonfigurować pole obrazu, aby każdemu terminowi towarzyszyła ikona.
Aby zarządzać taksonomią, w menu administracyjnym przejdź do Struktura > Kategorie:
Kliknij Dodaj słownik:
Wypełnij pola i kliknij Zapisz. Zostaniesz wtedy przeniesiony do menu edycji danego słownika, w którym możesz wprowadzać i modyfikować terminy. Zwróć uwagę na poniższy przykład:
Skoro mamy już przykładowy słownik (w tym przypadku Kategoria przepisu) pora połączyć go z wybranym typem contentu. W tym celu przejdź do Struktura > Rodzaje zawartości i wybierz omawiany rodzaj zawartości, czyli Przepis:
Kliknij Dodaj pole:
Ukaże Ci się następujący widok:
W Dodaj nowe pole wybierz Taxonomy term. W Etykieta wpisz Składniki.
Kliknij Zachowaj i kontynuuj, aby przejść do kolejnego kroku:
W Typ elementu, który ma mieć referencję ponownie wybierz Taxonomy term, a w Dozwolona liczba wartości wybierz Nieograniczone.
Kliknij Zapisz ustawienia pola i przejdź do kolejnego menu:
W polu Objaśnienia możesz dodać wskazówki dotyczące korzystania z tego pola. W sekcji Typ wskazania w opcji Sposób referencji wybierz Domyślny. Zaznacz także opcję Stwórz wskazywane encje jeśli jeszcze nie istnieją. Dzięki temu edytorom treści łatwiej będzie dodawać elementy do słownika Przepisy, jak i korzystać z tych już istniejących.
Referencje powinny być także powiązane z odpowiednim słownikiem, dlatego w Słownik wybierz Kategoria przepisu.
Na koniec kliknij Zapisz ustawienia, aby zakończyć cały proces.
Zarządzanie contentem w Drupalu – podsumowanie
Jak widać, zarządzanie treścią w Drupalu nie jest skomplikowane. Dzięki omówionym tutaj sposobom z powodzeniem zrobisz to samodzielnie. Opanuj te metody jak najszybciej, aby efektywnie korzystać z możliwości, jakie daje ten CMS.