Przejdź do treści
Podobają Ci się nasze treści?
Sięgnij po unikalną wiedzę prosto od developerów i marketingowców. Zapisz się do newslettera.
CAPTCHA
Dziękujemy za zapisanie się do newslettera!
Aby otrzymywać najświeższe, branżowe informacje, potwierdź subskrypcję w mailu, który od nas dostałeś.
PS. Nawet tak ważne wiadomości lubią czasem pomylić folder, dlatego upewnij się, że mail nie trafił do SPAMU
Otwórz swoją skrzynkę e-mail

Varnish Cache w Magento 2, czyli jak przyspieszyć swój e-commerce

Kategoria: 
Opublikowane: 
Czas czytania
: 4 min

Magento 2 to świetna platforma dla e-commerce, która znacznie usprawnia sprzedaż internetową. Okazuje się jednak, że funkcjonowanie sklepu możesz ulepszyć jeszcze bardziej. Jak? Rozwiązaniem jest tutaj cachowanie, a dokładniej technologia Varnish. Czym jest cachowanie, Varnish oraz jakie korzyści zapewnia? Tego dowiesz się w tym artykule.

Varnish Cache w Magento 2

Cachowanie w Magento 2 – na czym polega?

Zanim przejdziemy do omówienia samego Varnisha, wytłumaczmy sobie, czym jest cachowanie, czyli powiązany proces. Otóż caching jest jednym z filarów optymalizacji wydajności stron internetowych. Określa on zestaw technik, które sprawiają, że strona ładuje się szybciej. Jeśli nie korzystasz z cachowania w Magento 2, to tak jakbyś w ogóle nie dbał o optymalizację sklepu.

Samo cachowanie jest procesem, który polega na przechowywaniu danych w tymczasowej jednostce pamięci masowej – tytułowy cache. Istnieje wiele form stosowania tej techniki:

  • page cache – odbywa się na serwerze i przechowuje cały HTML strony,
  • browser cache – także przechowuje HTML strony, ale występuje w przeglądarce,
  • object cache – przechowuje zapytania do bazy danych.

Istnieje także inny rozbudowany typ cachowania, czyli reverse proxy cache. Proxy to inaczej serwer znajdujący się między Internetem a użytkownikiem. Jego celem jest filtrowanie zapytań skierowanych przez użytkownika do konkretnej strony. W standardowej wersji (czyli forward proxy) struktura wygląda następująco:

Klient > Forward Proxy > Internet > Serwer przesyłający pliki

W ten sposób przedsiębiorstwo może np. blokować dostęp pracowników z komputerów firmowych do wybranych stron. W przypadku reverse proxy struktura wygląda następująco:

Klient > Internet > Proxy > Serwery przesyłające pliki

Reverse proxy jest punktem wejścia wszystkich zapytań kierowanych na stronę internetową firmy (w tym przypadku sklepu Magento 2), a jego zadanie polega na filtrowaniu tych zapytań, zanim dotrą one na stronę.

Varnish w Magento 2 – czym jest i jakie są jego zalety?

Varnish to jeden z rodzajów reverse proxy. Instalowany jest przed serwerem, który posługuje się HTTP, a następnie konfiguruje się go do buforowania zawartości. Nazywa się go także akceleratorem front-endu ze względu na korzyści, jakie zapewnia. Nie jest on technologią funkcjonującą samodzielnie, gdyż potrzebuje dedykowanego serwera www, jak NGINX czy Apache. Zainstalowanie Varnisha w Magento 2 może bardzo pomóc twojemu sklepowi w kilku ważnych obszarach. Oto niektóre z nich.

Przyspieszenie działania dzięki Varnishowi

Użytkownik dociera do serwera Varnish tuż przed przekierowaniem żądania do głównego serwera www. Jeśli wersja podręczna żądania jest dostępna, wystarczy kilka milisekund, aby strona została z niej dostarczona do użytkownika. Czas odpowiedzi oczywiście zależy od sprzętu, ale ponieważ wczytanie przygotowanej odpowiedzi z pamięci operacyjnej jest o wiele szybsze niż przetwarzanie wszystkiego na dysku przez serwer www, korzystanie z Varnisha w Magento 2 pozwala zwiększyć prędkość ładowania strony 300, a nawet 1000 razy!

Zabezpieczenie w przypadku skoków ruchu

Załóżmy, że na stronie dojdzie do dużego natężenia ruchu. Dzięki Varnishowi cachowanie w Magento 2 pozwoli na znacznie szybsze zwracanie odpowiedzi na zapytania, niż gdyby wszystkie z nich były przetwarzane zawsze od początku.

Lepsze User Experience i SEO

Wyobraź sobie, że odwiedzasz stronę internetową, która ładuje się już kilka sekund, a Ty ciągle widzisz przed sobą biały ekran. Zapewne wrócisz do wyszukiwarki, aby wybrać inną, podobną stronę, która załaduje się szybciej. Pamiętaj, że krótki czas ładowania strony obniża współczynnik odrzuceń. Oba te czynniki mają duże znaczenie z punktu widzenia pozycjonowania.

Wzrost konwersji przy zastosowaniu Varnish Cache

Dzięki Varnishowi Twój współczynnik konwersji może poszybować w górę. Jest tak, gdyż wartość ta zależy od pozycjonowania strony, szybkości ładowania oraz user experience. Jak już omówiliśmy wcześniej, cachowanie w Magento z wykorzystaniem omawianej technologii pozytywnie wpływa właśnie na te czynniki.

Pewne badanie wykazało, że tylko 100 milisekund opóźnienia w czasie ładowania może pogorszyć konwersje nawet o 7%! Nie ma zatem wątpliwości, że Varnish cache na pewno pomoże Ci wygenerować większe zyski.

Konfiguracja Varnish z Magento 2 – jak ją przeprowadzić?

Najprościej rzecz ujmując, instalacja Varnisha obejmuje następujące kroki:

  1. Zainstaluj Varnish z panelu administratora i przetestuj go, wchodząc na dowolną stronę Magento, aby sprawdzić, czy pojawiły się odpowiednie nagłówki HTTP wskazujące, że Varnish działa.
  2. Za pomocą konta administratora stwórz plik konfiguracyjny Varnish.
  3. Zastąp istniejący plik konfiguracyjny Varnish wygenerowanym wcześniej plikiem. 
  4. Przetestuj wszystko jeszcze raz.

Varnish w Magento 2 – podsumowanie

Jak zatem widać, omawiana technologia niesie ze sobą wiele korzyści dla posiadaczy sklepów na Magento. Jeżeli myślisz o swoim sklepie przyszłościowo, warto zainwestować w jego poprawne cachowanie, a co za tym idzie, przyspieszenie działania.

Oceń wpis
4.6
Ocena: 4.6 Liczba głosów: 20

Dziękujemy za ocenę postu!

Mamy więcej darmowych treści. Nie rezygnuj z nich!
Technologie, SEO, marketing - newsletter z poradami, które od razu możesz wdrożyć! Prosto na Twoją skrzynkę. Za darmo i bez spam
CAPTCHA