Panel administracyjny Magento - jak się po nim poruszać?
Czy jesteś nowym użytkownikiem sklepu Magento 2 albo chciałbyś popracować nad swoimi umiejętnościami korzystania z tej popularnej platformy? Jeśli tak, to znalazłeś się we właściwym miejscu. Poniższy artykuł jest początkiem serii, której celem jest przystępne wytłumaczenie, jak korzystać z poszczególnych funkcji sklepu Magento. Tematem tego poradnika będzie nawigacja po panelu administracyjnym Magento 2.
Panel administracyjny Magento 2 – podstawy
Panel administracyjny w Magento 2 to miejsce, które powinieneś znać na wylot. Na pewno ucieszy Cię wiadomość, że panel w Magento 2 jest znacznie prostszy w obsłudze w porównaniu do poprzedniej wersji popularnej platformy e-commerce. Jeśli korzystałeś wcześniej z Magento 1, zapewne w nowej wersji odnajdziesz się bez trudu. Niemniej jednak rozmieszczenie niektórych elementów zostało zmienione, dlatego dobrze będzie, gdy zapoznasz się ze szczegółami panelu administracyjnego Magento 2.
Panel administracyjny Magento 2 – najważniejsze informacje
Na początkowym ekranie możesz znaleźć następujące informacje:
- Całkowita wartość sprzedaży
- Średnia wartość zamówienia
- Ostatnie zamówienia
- Ostatnio wyszukiwane hasła
- Najpopularniejsze wyszukiwania
Warto pamiętać o kilku kategoriach danych, między którymi możemy przełączać się w zaznaczonej na screenie części. Znajdziemy tam szczegółowe informacje dotyczące przykładowo zamówień w wybranym przedziale czasowym. Panel administracyjny Magento pozwala także szybko przełączać się pomiędzy raportami dotyczącymi poszczególnych widoków sklepu.
Panel administracyjny Magento 2 – podstawowe kategorie
Po lewej stronie panelu znajduje się część służąca nawigacji po poszczególnych zakładkach:
Pierwsze 3 zakładki zawierają informacje dotyczące następujących zagadnień:
- Sprzedaż – zamówienia, faktury, dostawy, umowy rozliczeniowe, transakcje.
- Katalog – produkty i kategorie (możliwość dodawania i edytowania produktów).
- Klienci – lista klientów, obecnie zalogowani klienci, grupy klientów (możliwość wykonywania masowych działań jak dodawanie klientów do grup, usuwanie ich itp.).
Kolejna część panelu administracyjnego Magento, czyli Marketing, jest nieco bardziej rozbudowana:
Przejdź do Promocje, jeśli chcesz:
- dodać zasady cenowe i katalogowe, aktywowane przy odpowiednich warunkach.
- wygenerować kody zniżkowe lub ceny dla poszczególnych grup.
Przejdź do Komunikacja, aby:
- edytować i dodawać wiadomości wysyłane w newsletterach.
- edytować feedy RSS.
W SEO i wyszukiwanie:
- znajdziesz najpopularniejsze frazy kluczowe wśród Twoich klientów.
- dostosujesz ustawienia meta dla podstron sklepu.
- wygenerujesz mapę XML.
- ustawisz przekierowania URL.
W Treści użytkowników możesz przeglądać, edytować i usuwać treści wygenerowane przez użytkowników jak recenzje czy opinie. Natomiast w sekcji Customer Engagement znajdują się narzędzia do automatyzacji marketingu.
Kolejna zakładka to Zawartość:
Wybierz Elementy, aby dodawać, edytować i usuwać strony CMS, czy widgety. Za to w celu instalacji i konfiguracji nowych motywów, przejdź do opcji Wygląd.
Następna kategoria panelu administracyjnego Magento 2, czyli Raporty, jest bardzo rozbudowana, a co za tym idzie daje dostęp do wielu przydatnych informacji.
W sekcji Marketing znajdziesz najczęściej wyszukiwane zapytania przez użytkowników, nadzór nad newsletterami czy porzucone koszyki – krótko mówiąc są tutaj istotne informacje dotyczące zaangażowania klientów. W Sprzedaży masz dostęp do raportów sprzedażowych dotyczących zamówień, podatków, wysyłek, zwrotów, kuponów czy płatności PayPal. Obszar Klienci skupia się na statystykach dotyczących nowych klientów i liczby zamówień, natomiast w Produktach dowiesz się więcej o popularności poszczególnych produktów czy stanach magazynowych. Sekcja Statystki daje możliwość odświeżenia statystyk, a Business Intelligence podstawowe dane z zakresu analityki biznesowej. Ostatnia sekcja- Customer Engagement- jak sama nazwa wskazuje, pokazuje raporty związane z zaangażowaniem użytkowników.
Kolejna zakładka, czyli Sklepy, zawiera przydatne informacje dotyczące:
Niektóre z funkcji, jakie znajdziemy w Ustawieniach:
- Konfiguracja wyglądu poszczególnych wersji sklepowych
- Ustawienia edytorów typu WYSIWYG
- Ustawienia Google Analytics i CAPTCHA
W Magazynach znajdziemy oczywiście informacje o stanach magazynowych produktów. W Podatkach dowiemy się o ich klasach, a także o strefach i wartości podatków dla poszczególnych rodzajów klientów. W sekcji Waluta mamy możliwość importowania kursu walut z pliku XML, w Cechach możemy dodawać atrybuty produktów. Natomiast w Dostawie znajdują się informacje dotyczące partnerów kurierskich i innych opcji wysyłek produktów.
Ostatnia kategoria panelu nawigacyjnego Magento 2 to System:
Transfer danych odpowiada za importowanie i eksportowanie danych w formacie CSV. W Rozszerzeniach znajdziesz informacje o szczegółach dotyczące integracji. Dzięki Narzędziom możesz tworzyć kopie zapasowe i zarządzać indeksami. W sekcji Uprawnienia możesz nadawać różne role użytkownikom. W Systemie znajdziemy również sekcję Inne, w której kontrujesz aktualizację sklepu Magento oraz zabezpieczenia dotyczące kluczy szyfrowania.
Panel administracyjny Magento 2 – podsumowanie
Dzięki temu poradnikowi na pewno łatwiej będzie Ci się orientować w tym, co znajdziesz w poszczególnych sekcjach panelu administracyjnego. W kolejnych artykułach z tej serii przyjrzymy się niektórym z nich bliżej, dzięki czemu jeszcze lepiej poznasz ich funkcje.