Co zrobić, gdy strona nie działa?
Strona internetowa nie zawsze jest idealna, czasami pojawiają się błędy w kodzie, nazywane bugami, które w pewnych kwestiach utrudniają jej funkcjonowanie lub po prostu strona nie działa. Jeśli korzystasz z usług programisty lub software house’u, który obsługuje Twoją stronę internetową, błąd taki szybko może zostać naprawiony. Ważne jednak jest, aby w odpowiedni sposób go zgłosić i udokumentować.
Każdemu, kto korzysta z różnego rodzaju oprogramowania, którym jest również strona internetowa, zdarzyło się trafić na mniejszy bądź większy błąd w funkcjonowaniu strony lub aplikacji. Użytkownik strony internetowej często może taki błąd pominąć i pójść dalej, np. do konkurencji, natomiast Ty jako, np. właściciel serwisu powinieneś wszelkie błędy zgłaszać. Jak to robić?
Jak zgłaszać i dokumentować błędy?
Gdy widzisz, że coś jest nie tak, np. strona pokazuje dziwny adres URL, wyświetla się komunikat o błędzie, bądź po prostu strona nie działa, zacznij od zrobienia zrzutu ekranu, jeśli nie masz takiej możliwości to zapisz chociaż komunikat o błędzie. Nawet jeśli komunikat ten jest dla Ciebie niezrozumiały, to zrozumie go programista zajmujący się stroną. Sprawdź również, czy błąd się powtarza, czy może był jednorazowy. Informacja ta jest istotna dla osoby, która będzie naprawiać błąd na stronie.
Dodatkowo zastanów się nad danym błędem, nie potrzebujesz do tego specjalistycznej wiedzy, wystarczy trochę analizy. Sprawdź zatem, czy bug nie pojawia się po wpisaniu polskich znaków albo za dużej liczby znaków, przeanalizuj czy długość sesji ma jakieś znaczenie. Wszystko to może być istotną informacją dla programisty.
Zgłosić błąd na stronie programiście można na kilka sposobów. Najłatwiejszym z nich dla mało zaawansowanego użytkownika będzie e-mail bądź infolinia. Jednak najdokładniejszą i najbardziej efektywną możliwością jest korzystanie z bugtrackerów, czyli programów, które zbierają, katalogują i zarządzają zgłaszanymi błędami. Do tych, z których najczęściej się korzysta można zaliczyć Bugzillę, Mantis Bug Trackera oraz Redmine.
Poprawne zgłoszenie błędu na stronie – krok po kroku
Poprawne zgłoszenie powinno zawierać następujące elementy:
- Unikalny numer
- Tytuł
- Środowisko
- Autor
- Priorytet
- Miejsce wystąpienia
- Ścieżka odtworzenia
- Dodatkowe informacje
Unikalny numer
Przydatny w komunikacji. W ten sposób rozmówca może dużo szybciej wkleić numer błędu i nie musi za każdym razem opisywać, na czym on polega. Dzięki temu można również uniknąć błędów w komunikacji.
Tytuł
Porządny tytuł w kilku słowach oddaje istotę problemu. Należy więc unikać ogólnych zwrotów.
Środowisko
Istotną informacją jest podanie środowiska, w jakim wystąpił błąd. W przypadku stron internetowych należy podać wersję przeglądarki oraz systemu operacyjnego, a na urządzeniach mobilnych – urządzenie, przeglądarkę internetową oraz wersję systemu.
Autor
Autor zgłoszenia dopisywany zazwyczaj jest automatycznie. Warto pamiętać o tej informacji, jeśli zgłoszenie pochodzi od użytkownika.
Priorytet
Błędy bywają większe i mniejsze. Warto, aby osoba, która będzie zajmowała się błędem, wiedziała, jak bardzo krytyczny jest bug, o którym ją informujemy- czy cała strona nie działa, czy tylko dany element.
Miejsce wystąpienia
Tutaj podajemy URL miejsca, gdzie pojawił się błąd, a także jego usytuowanie na stronie. Np.http://przyklad.pl/bizuteria/- nie wyświetlają się zdjęcia produktów.
Ścieżka odtworzenia
Ścieżka odtworzenia, czyli kroki, które należy wykonać, aby pojawił się błąd. Np. 1. Dodać produkt do koszyka 2. Przejść do kasy. Zapis ścieżki odtworzenia jest dowolny, pamiętajmy natomiast, aby robić to w jak najprostszy sposób.
Dodatkowe informacje
W tym miejscu możemy napisać o swoich spostrzeżeniach, np. czy błąd jest powtarzalny oraz jakiego rezultatu oczekujemy. Na koniec warto dodać, że im dokładniejszy opis błędu, tym lepsze rezultaty oraz krótszy czas naprawy.