Budowa sklepu internetowego- najważniejsze elementy
Wirtualne zakupy to dzisiaj bardzo popularny sposób na biznes. Budowa sklepu internetowego od postaw to jednak duże przedsięwzięcie, które powinno zostać jak najlepiej zaplanowane. Zanim zabierzemy się do pracy, wcześniej warto dowiedzieć się, jak wygląda taki proces „od kuchni”. W naszym artykule przeczytasz, co należy zrobić krok po kroku, aby zbudować dobrze funkcjonujący sklep online.
Określenie celów i plan działania
Żaden większy projekt nie może zostać w pełni zrealizowany bez uprzedniego planowania. Przede wszystkim należy zastanowić się, jaki efekt chcemy osiągnąć, oraz wyznaczyć kierunki przyszłych działań. Na starcie warto zadać sobie kilka kluczowych pytań. Czy sklep będzie stanowić osobną platformę, czy też dodatek do strony internetowej? Jakiego rodzaju sprzedaż prowadzimy? Kim są nasi potencjalni klienci? Jakie strategie marketingowe będziemy stosować? Ile pieniędzy możemy przeznaczyć miesięcznie na wydatki związane z budową sklepu internetowego i jego administracją? Im więcej zbierzemy takich informacji, tym łatwiej będzie potem zorganizować pracę.
Wybór platformy e-commerce, a może rozwiązanie dedykowane?
Kolejnym krokiem jest decyzja, w jakiej technologii zamierzamy przeprowadzić stworzenie sklepu internetowego. Może to być oprogramowanie dedykowane, które stworzy dla nas programista. W ten sposób będziemy kontrolować powstawanie sklepu od początku do końca, uzyskamy też szerokie możliwości modyfikowania struktury oraz profesjonalną pomoc specjalisty. Trzeba jednak liczyć się z wysokimi kosztami tego rozwiązania. Tańszą alternatywą jest skorzystanie z platformy e-commerce - gotowego oprogramowania dla sklepów internetowych. Poszczególne skrypty (takie jak Magento, Drupal Commerce, Prestashop, Shoplo, WooCommerce i wiele innych) oferują różne funkcje, a także mają swoje wady i zalety. Zarówno do mniejszych, jak i większych sklepów internetowych, polecane są Drupal Commerce i Magento, które można rozbudowywać o nowe funkcje. Zobacz, który skrypt sklepu internetowego będzie najlepszy.
Projekt strony - szata graficzna i układ elementów
Design twojego sklepu internetowego to nie tylko kwestie estetyczne. Oczywiście ważne jest, aby witryna prezentowała się przejrzyście i atrakcyjnie, trzeba jednak także zwrócić uwagę na jej funkcjonalność. Struktura strony powinna być na tyle prosta, aby klient swobodnie się po niej poruszał, oraz na tyle urozmaicona, by przykuwała wzrok. Ciekawa kolorystyka i dodatki w postaci grafik czy sliderów są jak najbardziej wskazane, ale nie zapominaj o najistotniejszych elementach. Odwiedzający powinni mieć łatwy dostęp do wygodnego menu, kategorii i wyszukiwania. Każdy produkt musi zostać prawidłowo wyeksponowany. Przy budowie sklepu internetowego zadbaj też o umieszczenie informacji kontaktowych w widocznym miejscu oraz sprawną organizację przebiegu transakcji. To, gdzie znajduje się i jak wygląda koszyk, ma znaczący wpływ na statystyki sprzedaży.
Pozyskaj klientów - marketing i SEO
Reklama dźwignią handlu - znane powiedzenie nie traci na wartości także dzisiaj. Marketing internetowy stwarza ogromne możliwości, ale trzeba umiejętnie z nich korzystać. Możesz zatrudnić firmę do pomocy albo zająć się promocją na własną rękę. Najlepiej wdrożyć działania na kilku różnych polach: reklamy Google AdWords, artykuły sponsorowane, newslettery, serwisy społecznościowe i blogi, wszelkiego rodzaju akcje rabatowe i zniżki dla stałych klientów. Sklep online nie obędzie się jednak bez skutecznej strategii pod kątem SEO. Jeśli chcesz być widoczny w wyszukiwarkach, musisz pracować nie tylko nad wartościowym contentem z odpowiednią liczbą słów kluczowych, ale także nad lekkim i czytelnym kodem strony, wewnętrznym i zewnętrznym linkowaniem. Nie zapominaj też o ciągłej analityce internetowej - pomogą ci w tym narzędzia takie jak, np. Google Analytics. Elastyczność oraz szybkie reagowanie na potrzeby konsumentów to podstawa prowadzenia biznesu.
Zobacz też, jak przyciągnąć klientów do sklepu internetowego. Jeśli włożysz w budowę sklepu internetowego odpowiednio dużo zaangażowania, sukces komercyjny to tylko kwestia czasu.