WooCommerce - co to jest?

WordPress to najpopularniejszy CMS na świecie, jednak został on stworzony głównie z myślą o prowadzeniu blogów i prostych stron internetowych. Czy taką platformę da się przemienić w pełni funkcjonalny sklep? Tak, jednak wymaga to fundamentalnej przebudowy. Z tego powodu w 2011 roku powstała wtyczka WooCommerce.

Jeśli zastanawiasz się, czym jest WooCommerce, to już rozwiewamy Twoje wątpliwości. Jest to nic innego, jak plugin, który pozwala przemienić już istniejącą stronę w pełni funkcjonujący sklep za pomocą kilku kliknięć.

Wtyczką WooCommerce zainteresowali się sami właściciele WordPressa (firma Automattic) i w 2015 roku nabyli omawiane rozszerzenie wraz z przedsiębiorstwem za nie odpowiedzialnym.

Podobnie jak sam WordPress, wtyczka WooCommerce także zachowuje charakter open source i została zbudowana w oparciu o język PHP. Według oficjalnych danych WordPressa, WooCommerce zasila obecnie ponad 5 milionów sklepów. Samą wtyczkę od momentu jej opublikowania pobrano ponad 200 milionów razy.

System WooCommerce wykorzystywany jest głównie przez małe firmy (od 1 do 50 pracowników). Znalazł także szerokie zastosowanie w branży marketingu i reklamy.

System WooCommerce – najważniejsze zalety i funkcjonalności

Jeśli zastanawiasz się nad zbudowaniem sklepu WooCommerce, zachęcić do tego mogą Cię następujące czynniki:

1. Otwarta struktura

Priorytetem twórców WooCommerce jest dostarczanie właścicielom sklepów opcji, które pozwolą im dostosować platformę wedle swoich potrzeb. Z tego względu, rozwijając swoje rozszerzenie, kierują się oni takimi samymi zasadami, co osoby stojące za samym WordPressem.

WooCommerce to rozwiązanie w pełni open source – rozszerzenie zarządzane jest na GitHubie. Liczne osoby dobrowolnie pracują nad jego rozwojem, stale go usprawniając.

Prowadząc sklep WooCommerce, masz dostęp także do ponad 800 oficjalnych rozszerzeń, które dostarczają różnych funkcji z zakresu marketingu, księgowości, opcji płatności czy dostaw. Na pewno znajdziesz coś dla siebie.

2. Swoboda w dostosowywaniu wyglądu

WooCommerce dostarcza wielu funkcji i narzędzi, które pozwolą Ci dostosować wygląd sklepu dokładnie do swoich potrzeb:

  • liczne motywy – WooCommerce można bezproblemowo zintegrować z licznymi popularnymi motywami dla WordPress;
  • opcje edycji – można całkowicie zmienić wygląd strony głównej, a nawet takie małe szczegóły jak kolory różnych przycisków;
  • wbudowany blog – zintegrowana funkcja prowadzenia bloga pozwala zdobyć dodatkowych klientów dzięki content marketingowi;
  • pliki multimedialne – dzięki nielimitowanej liczbie zdjęć i galerii będziesz w stanie skutecznie zaprezentować swój asortyment.

3. Funkcje sprzedaży

System WooCommerce – jak przystoi na rozbudowane rozwiązanie e-commerce – zapewnia mnóstwo funkcji, które pozwalają prowadzić sprzedaż:

  • produkty fizyczne i cyfrowe – sprzedawaj tradycyjne fizyczne produkty, jak i cyfrowe, które po zakupie stają się dostępne do pobrania;
  • programy afiliacyjne – pokazuj produkty dostępne na innych stronach i zgarniaj prowizje dzięki programom afiliacyjnym;
  • różne wersje produktów – ustalaj ceny, zapasy, obrazy i opisy w przypadku mnóstwa wariacji jednego produktu;
  • eksport i import – za pomocą pliku CSV szybko i sprawnie aktualizuj informacje na temat mnóstwa produktów;
  • funkcje płatności – wbudowane funkcje płatności obejmują m.in. Stripe, PayPal, karty kredytowe, przelewy bankowe, czeki oraz gotówka przy pobraniu;
  • geo-lokalizacja – sklep jest w stanie automatycznie wykryć lokalizację klienta, aby uprościć proces obliczania podatków i kosztów wysyłki.

4. Zarządzanie zamówieniami i klientami

W systemie WooCommerce znajdziesz mnóstwo funkcji, które pomogą w ogólnym prowadzeniu sprzedaży:

  • Przyspieszenie tworzenia konta i rozliczenia dla gości – klienci mogą skorzystać z funkcji automatycznego wygenerowania nazw użytkownika oraz hasła. Ci, którzy nie mają ochoty nawet i na to, mogą z kolei rozliczyć się jako goście bez rejestracji.
  • Zwroty jednym kliknięciem – klienci są w stanie w łatwy sposób zwracać towary, podczas gdy Ty, jako sprzedawca, możesz sprawnie zarządzać takimi prośbami z poziomu panelu.
  • Szablony maili – wysyłaj do klientów zautomatyzowane, gotowe wiadomości na temat statusów i etapów zamówień.
  • Przydzielanie uprawnień – nadaj pracownikom uprawnienia np. do przeglądania zamówień, bez konieczności robienia z nich administratorów.

5. Sprzedaż i marketing

System WordPress WooCommerce da Ci wiele funkcji, które okażą się bardzo pomocne w docieraniu do nowych klientów i w podtrzymywaniu zainteresowania tych obecnych:

  • kupony – przydzielaj ograniczone liczbowo kupony, które dają zniżki lub pozwalają skorzystać np. z darmowej dostawy;
  • cross-selling – przedstawiaj klientom powiązane, komplementarne produkty, zwiększając w ten sposób średnią wartość zamówień;
  • wyróżnij konkretne produkty – za pomocą widżetów promuj najlepsze produkty, produkty na wyprzedaży lub ostatnio przeglądaną przez klienta ofertę.

6. Aktywna społeczność i liczne zasoby

WooCommerce jest ważną częścią samego WordPressa, dlatego wokół obu technologii zgromadziła się liczna społeczność użytkowników. Na różnych forach tematycznych da się znaleźć mnóstwo pomocnych osób, które służą swoim doświadczeniem.

Wiele przydatnych informacji znajdziesz także w oficjalnej dokumentacji szczegółowo tłumaczącej liczne aspekty dotyczące wtyczki WooCommerce.

System WooCommerce – wady

Omawiana wtyczka ma też jednak swoje wady i ograniczenia, o których warto pamiętać, jeśli rozważasz skorzystanie z niej.

  1. Tylko na WordPress - jak wspomnieliśmy, WooCommerce to rozwiązanie e-commerce, które dostępne jest jedynie na stronach korzystających z WordPress. Jeśli jakaś firma prowadzi sklep na innym CMS-ie, przejście na WooCommerce wymagałoby także całkowitej przebudowy całej witryny.
  2. Liczne dodatkowe koszty - oczywiście sklep internetowy na WordPress przy pomocy WooCommerce można założyć za darmo, jednak dodatkowe koszty szybko zaczną rosnąć. Wiążą się one głównie z koniecznością zakupu licznych rozszerzeń, które odpowiadają za podstawowe, jak i zaawansowane funkcje. Koszt pojedynczego rozszerzenia zaczyna się zwykle w okolicach 100 złotych i w niektórych przypadkach potrafi sięgnąć nawet 500 złotych. Oprócz tego wiele z nich opłacanych jest w formie rocznej subskrypcji, co generuje stałe, dodatkowe koszty.
  3. Brak oficjalnego, w pełni scentralizowanego supportu - WooCommerce oferuje oficjalny support, jednak według jednej z reguł jest on niedostępny lub bardzo ograniczony, jeśli w grę wchodzą problemy z zewnętrznymi rozszerzeniami. Jak wspomnieliśmy wcześniej, dodatkowe pluginy są w zasadzie niezbędne, dlatego pomocy pod tym względem będziesz musiał szukać z osobna u każdego dostawcy integracji lub korzystać z usług firm oferujących kompleksową pomoc w tym zakresie.

WooCommerce – najbardziej przydatne wtyczki i integracje

Do sklepu internetowego na platformie WordPress korzystającego z WooCommerce warto dodać także inne rozszerzenia, które polepszą jego funkcjonowanie.

Oto polecane rozszerzenia, które zwiększą sprzedaż:

  • Stripe – bramka płatnicza Stripe daje dostęp do różnych metod płatności;
  • Direct Checkout for WooCommerce – szybkie rozliczenia z pominięciem koszyka zakupowego;
  • TeraWallet – pozwala klientom utworzyć wirtualny portfel na stronie sklepu.

Oto polecane rozszerzenia, które pomogą w sprzedaży transgranicznej:

  • WOOCS – automatyczna konwersja walut;
  • WPML – rozszerzenie kompatybilne ze wszystkimi motywami i rozszerzeniami, które automatycznie tłumaczy wszelkie elementy strony;
  • Booster for WooCommerce – pakiet licznych funkcji przydatnych w sprzedaży transgranicznej i nie tylko.

Oto polecane rozszerzenia, które pomogą w SEO i komunikacji:

  • Yoast SEO – jeden z najpopularniejszych pluginów, który zapewnia kompleksowe funkcje SEO;
  • Sumo – tworzenie pop-up’ów, które pozwalają ograniczyć liczbę porzuconych koszyków;
  • Constant Contact – tworzenie spersonalizowanych adresów e-mail oraz automatyzacja wysyłania wiadomości.

Sklep WooCommerce i bezpieczeństwo

Sklepy WooCommerce oczywiście często są obiektem ataków hakerów, ale wynika to po prostu z tego, że omawiana platforma jest nieporównywalnie bardziej popularna w stosunku do innych rozwiązań. Ogólnie jednak twórcy WooCommerce bardzo dbają o bezpieczeństwo platformy, regularnie publikując liczne aktualizacje. Zakładając sklep, możesz także zainstalować darmowy certyfikat SSL, który jest konieczny, jeśli chcesz dbać o poufność danych wymienianych między stroną a odwiedzającymi.

Prowadząc sklep na WooCommerce, tak czy inaczej, musisz dbać o kwestie bezpieczeństwa samodzielnie – źródłem wielu luk może być konfiguracja rozszerzeń czy też ich nieaktualna wersja.

Jak założyć sklep na WooCommerce?

Aby założyć sklep z wtyczką WooCommerce, musisz zrealizować kilka kroków:

1. Zarejestruj domenę i wybierz hosting

Wybierz domenę powiązaną z tym, co sprzedajesz lub po prostu z nazwą sklepu. Zakup także hosting, pamiętając o kilku wymaganiach technicznych:

  • PHP w wersji 7.2 lub nowszej;
  • MySQL w wersji 5.6 lub nowszej;
  • MariaDB w wersji 10.0 lub nowszej.

2. Zainstaluj WordPress

Ręczna instalacja WordPressa to złożony proces, który wymaga licznych kroków obejmujących m.in. wrzucenie odpowiednich plików na serwer. Aby oszczędzić sobie tego zachodu, najlepiej wybrać hosting, na którym WordPress jest dostępny domyślnie.

3. Zainstaluj WooCommerce

Jak zainstalować WooCommerce? W panelu WordPressa przejdź do sekcji „Wtyczki”. Następnie wyszukaj WooCommerce i kliknij „Zainstaluj teraz”. Gdy proces się zakończy, kliknij „Aktywuj” – rozszerzenie jest już gotowe.

4. Dokonaj podstawowej konfiguracji

Gdy dokonasz aktywacji wtyczki, kreator poprosi Cię o dokonanie wstępnej konfiguracji. W kolejnych krokach musisz realizować najważniejsze kroki (niektóre są opcjonalne):

  • podaj podstawowe dane na temat sklepu,
  • wybierz metody płatności,
  • wybierz opcje wysyłki i koszty,
  • ustal automatyczne stawki podatkowe,
  • dokonaj integracji z Facebookiem.

Po tym etapie uzyskasz pełny dostęp do panelu administracyjnego WooCommerce. Możesz następnie przejść do kolejnych, bardziej zaawansowanych czynności, jak dodawanie produktów, edycja wyglądu i zamieszczanie contentu.

Chcesz zamienić platformę w sklep internetowy?

Zrób to z ekspertami
Udostępnij artykuł:
Oceń stronę:
0.0